Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-06-21, 00:16
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Att färden gick från caféet till gården är ju ganska troligt.

Vi vet inte när föremålen placerades i terrängen, således kan man knappast ha någon uppfattning om åt vilket håll personen som dumpade föremålen färdades, behöver inte ha skett i samband med bortförandet från caféet.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Jaha, och vad skulle den kassa polisen leta efter? Lisa eller handskar? Säg inte både och, finkamning gör att någon är sysselsatt med annat än att leta efter Lisa.

Jag vet inte, dom skulle begärt förstärkning från andra distrikt för att söka av området snabbare kanske, det hade nog jag gjort, i sådana där tillfällen kan det ju handla om timmar om man ska finna en person vid liv eller ej
Det är ju bara dundra dit allt folk man kan komma över och finkamma området så fort som möjligt.
Kanske bryta en och annan lag också, bara slå in dörrar på platser dom finner misstänkta, FBI hade garanterat hittat kroppen på några timmar det tror jag.
Medlem
Blundettos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pederN
Nog kan man alltid ifrågasätta polisen , tyvärr är Sveriges polis rätt kass om man jämnför med övriga europa, och jämnfört med övriga världen är det väl ett skämt.
Undrar hur den står sig i norden.

Då det kommer just till mord/dråp är väl den svenska polisen relativt effektiv om man bortser från Palmemordet som skapade myten?
Medlem
Jag tror att LH har lämnat cafe-området frivilligt tillsammans med Gärningsmannen/Kvinnan

AJ verksamhet:
http://www.ratsit.se/9696122168-GUM_Egendom_Kommanditbolag

AJ Blomberg egendom:
http://www.hitta.se/kartan!~58.54573,13.33324,14z/tr!i=1oSX827r/tileLayer!l=1/geocode!

l=58.54672:13.33206!z=14

Om man gör mättningar på Hitta-kartan över området och mäter från Cafet till Martorp får man fram fäljande info:

Avstånd= 2,3 km, 22 min att gå, 8 min cykla, (borde då rimligen ta ca 4 min med bil eller moped).

Man säger ju att LH skickade SMS 18:23 och att mobilen dog 18:30, det ger ca 7 min.

Lite tänkvärt tycker jag .....

Hon kan ha tappat handsken, då det ev skall finnas travhäster i närheten kanske hon gick ditt för att titta på hästar, någon gång under söndagen eller när hon slutat och när hon skulle köra i väg märkte hon att hon fattades en handske och gick för att leta efter den.

Mina teori är att en person hon känner har gått fram till henne, hon har sagt att hon skall köra hem, personen har kanske varit gåendes, och frågat vilken väg hon skall köra och sagt att det är samma väg som jag skall åt.

LH och personen har kanske kommit fram till att samåka på mopeden in bit. Eventuellt att personen frågat om han får köra och att LH sitter bakpå mopeden.

Sedan har dom åkt iväg mot Martorp och kanske kan LH ha ramlat av moped och slagit ihjäl sig.
Personen som kört mopeden får panik och ser hela sitt liv bli förstört och börjar då ta en massa felaktiga beslut och ett av dom är att först gömma kroppen fort och temporärt där olyckan skede och sedan fort som bara den köra tillbaka mopeden till där den stod från början.

Alternativt:
Om hon skulle tagits av dagga vid cafet eller ladan så finns där gott om ställen att gömma henne, tycker det är ändå en bit att flytta kroppen från cafet till där kroppen hittades.

Jag tror KH har dött i närheten av MGM bostad och dom gömt kroppen där tillfälligt utomhus och sedan flyttat kroppen, mest logiskt, och sedan flyttat den till Mantorp det enda som är rimligt då man har undersökningar vid cafet och ladan.
Senast redigerad av larsnilssonabcd 2015-06-21 kl. 00:19.
Medlem
Citat:
Detta att någon kan ha ropat på hjälp var jag själv inne på för två dygn sedan. Det mest sannolika är dock att hon fördes bort från mopeden med våld. Behöver inte alls lämna några tydliga spår.

Sannolikt hade det lämnat spår. Däri ingår också att försöka sudda ut spår.
2015-06-21, 00:17
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Nej, av artikeln framgår det att det är den äldre broderns advokat som blivit intervjuad, och till viss del citerad. Den äldre brodern är 35 år, och den yngre brodern är 31 år.

Från ditt eget inlägg (som jag replikerade på):

"Lillebroderns advokat har tidigare i veckan överklagat tingsrättens beslut att om att 31-åringen ska vara häktad på sannolika skäl misstänkt för mord. Detta mot bakgrund av polisens svaga tekniska bevisning."

Så stod det också i artikeln (jag har kollat). Alltså att det var den yngre broderns advokat som tyckte att den tekniska bevisningen var svag.
2015-06-21, 00:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av David-Hume
Hur länge GM har väntat vet jag inte men troligtvis tills denne har ansett att kusten var klar. Att attackera någon när denne sitter på en moped och sen föra över personen till en lada på andra sidan gatan verkar ju för riskabelt när det finns mer diskreta lösningar? Och varför tycks polisen inte ha något intresse av området där mopeden stod om det finns indicier som tyder på våld? Varför är ladan den sista avspärrning som nu är kvar?

Moppen borde vara på teknisk undersökning...
2015-06-21, 00:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Jaha, och vad skulle den kassa polisen leta efter? Lisa eller handskar? Säg inte både och, finkamning gör att någon är sysselsatt med annat än att leta efter Lisa.

Låt oss inte dividera om detta men fysiska spår är självklart intressanta för att hitta en försvunnen person tex en sko i ett kärr.
2015-06-21, 00:19
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Från ditt eget inlägg (som jag replikerade på):

"Lillebroderns advokat har tidigare i veckan överklagat tingsrättens beslut att om att 31-åringen ska vara häktad på sannolika skäl misstänkt för mord. Detta mot bakgrund av polisens svaga tekniska bevisning."

Så stod det också i artikeln (jag har kollat). Alltså att det var den yngre broderns advokat som tyckte att den tekniska bevisningen var svag.

Mitt inlägg är ändrat (du är för snabb att svara)

"Nej, av artikeln framgår det att det är den äldre broderns advokat som blivit intervjuad, och till viss del citerad.
Den äldre brodern är 35 år, och den yngre brodern är 31 år.
Uppgiften att den yngre brodern ska ha överklagat pga svag teknisk bevisning, är helt enkelt en fabricerad textremsa, skriven av en journalist. "
2015-06-21, 00:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Blundetto
Då det kommer just till mord/dråp är väl den svenska polisen relativt effektiv om man bortser från Palmemordet som skapade myten?

Enda skälet till att svenska snuten ens klarar upp brott är pga folk älskar o gola. Deras kompetens är föga o skulle d inte vara för alla välvilliga tipsare så skulle inte mycket klaras av.
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Sannolikt hade det lämnat spår. Däri ingår också att försöka sudda ut spår.

Ponera t.ex. att hon blev hotad med en kniv. Då kanske hon följde med utan att göra något motstånd.

Inget motstånd - inga spår.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pederN
Jag vet inte, dom skulle begärt förstärkning från andra distrikt för att söka av området snabbare kanske, det hade nog jag gjort, i sådana där tillfällen kan det ju handla om timmar om man ska finna en person vid liv eller ej
Det är ju bara dundra dit allt folk man kan komma över och finkamma området så fort som möjligt.
Kanske bryta en och annan lag också, bara slå in dörrar på platser dom finner misstänkta, FBI hade garanterat hittat kroppen på några timmar det tror jag.

Säpo borde varit med ...

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in