2015-06-20, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lustighet
Ja, det har du nog rätt i.

Men vad jag har erfarenhet av så vill inte många/vissa tjejen bli försvarade av killen om en situation skulle uppstå nu för tiden, varför?

För att det ofta går till överdrift och att killen ska komma såfort någon käbblar lite med tjejen. Hon uppskattar nog fortfarande om han håller sig i närheten men har lite känsla för när det kan vara läge att gå in om det skulle hetta till på riktigt.
Citera
2015-06-20, 21:55
Bannlyst
Citat:
---
Du menar att om man är dum i huvudet så är det mer attraktivt att kunna slåss än att inte kunna det?

De män som är dumma i huvudet har väl inget annat än sina muskler, om de nu har sådana som är i den storlek att de imponerar? Då har de ju bara det som kan attrahera.
Citera
2015-06-20, 21:56
Medlem
Adriadnes avatar
Jag vill känna mig trygg bredvid min man. Det betyder att jag vill kunna lita på att han:
1. Inte startar bråk i onödan eller går omkring och muckar med folk eller gör bort sig som nån loser med hävdelsebehov.
2. Att han om konflikt uppstår har pondus, tyngd och intelligens nog att avstyra/lösa konflikten utan att behöva ta till våld.
3. Att om våld ändå, trots ovanstående, skulle uppstå så kan han försvara både sig själv, mig och vår familj med våld.

Så jo, det är attraktivt med män som KAN slåss, men som i princip aldrig behöver göra det. Det är däremot inte ett dugg upphetsande när fyllon börjar veva i krogkön eller liknande, för att någon trampat någon annan på tårna, bara pinsamt.
Citera
2015-06-20, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prax^
Gissningsvis vill man känna att man kan försvara sig själv om situationen kräver det och inte vara beroende av att någon annan gör det.

Ganska sunt kan jag tycka.

Men kvinnor har väl inte samma "försvarsinstinkter" som män har, och därför borde de lämna över den uppgiften till mannen. För naturligt sätt är det mest funktionellt att låta hanen ta striden pga muskelmassan och testosteronet. Det finns nog inte en kvinnlig djurart i världen som hellre offrar hela sin säkerhet bara för att "den själv vill lösa det utan hjälp".
Därför tycker jag det är lite konstigt att vissa kvinnor vill lösa det själv utan hjälp av mannen. Eller ja, det beror ju såklart på farlighetsgraden av situationen. Blir kvinnan och mannen knivhotade kanske denna "jag-vill-lösa-det-själv"-mentaliteten inte bubblar fram hos kvinnan? Vem vet...

Citat:
Ursprungligen postat av Pershagen76
I dagens samhälle är inte slagsmål den primära faktorn för att en familj ska ha det bra (det var väldigt länge sedan).

I dag ska du kunna tjäna pengar.

Sant, men det går inte att bortse att vi fortfarande är samma människor som på stenåldern och att vi fortfarande har samma instinkter kvar (möjligtvis något muterade/anpassade till vårt levnadssätt, men inte mycket skillnad).

Citat:
Ursprungligen postat av Katzyn
Vad har blyghet med saken att göra? Jag har inget emot blyga killar.

Det har egentligen inget med saken att göra, jag tänkte bara av ren nyfikenhet
Citera
2015-06-20, 22:03
Medlem
Citat:
Men kvinnor har väl inte samma "försvarsinstinkter" som män har, och därför borde de lämna över den uppgiften till mannen. För naturligt sätt är det mest funktionellt att låta hanen ta striden pga muskelmassan och testosteronet. Det finns nog inte en kvinnlig djurart i världen som hellre offrar hela sin säkerhet bara för att "den själv vill lösa det utan hjälp".
Därför tycker jag det är lite konstigt att vissa kvinnor vill lösa det själv utan hjälp av mannen. Eller ja, det beror ju såklart på farlighetsgraden av situationen. Blir kvinnan och mannen knivhotade kanske denna "jag-vill-lösa-det-själv"-mentaliteten inte bubblar fram hos kvinnan? Vem vet...

Jag tycker inte en jämförelse med andra arter känns speciellt relevant då människan skiljer sig ganska mycket från andra arter och att försvara livet med våld inte är en del av de flesta människors vardag, eller ens något de flesta i Sverige tvingas göra under sin livstid överhuvudtaget. Därför tror jag även att människan till skillnad från andra arter i högre utsträckning kan se värdet i att kunna lösa det själv framför att låta någon annan göra det, om inte annat för att det inte känns helt sunt att vara beroende av någon annans beskydd, vad gör du då när du står ensam?
Citera
2015-06-20, 22:04
Medlem
Citat:
Det man inte har i huvudet får man ha i armarna tycker jag verkar vara praxis i största allmänhet helt enkelt.

Och detta är bättre än att vara dum och oförmögen att försvara sig fysiskt?

Citat:
Ursprungligen postat av kanzaki
Varför ska man slåss?

Självförsvar är bra för ens trygghet.

Citat:
Ursprungligen postat av Victus
För att det ofta går till överdrift och att killen ska komma såfort någon käbblar lite med tjejen. Hon uppskattar nog fortfarande om han håller sig i närheten men har lite känsla för när det kan vara läge att gå in om det skulle hetta till på riktigt.

Aha okej, så det är att killen överreagerar som tjejer inte gillar? Vad jag fått intryck av så gillar inte vissa tjejer killar som slåss ALLS och ska låta tjejen sköta konflikter själv.

Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion

De män som är dumma i huvudet har väl inget annat än sina muskler, om de nu har sådana som är i den storlek att de imponerar? Då har de ju bara det som kan attrahera.

Så muskler kan alltså väga upp mot ens personlighet?

Citat:
Ursprungligen postat av Adriadne
Jag vill känna mig trygg bredvid min man. Det betyder att jag vill kunna lita på att han:
1. Inte startar bråk i onödan eller går omkring och muckar med folk eller gör bort sig som nån loser med hävdelsebehov.
2. Att han om konflikt uppstår har pondus, tyngd och intelligens nog att avstyra/lösa konflikten utan att behöva ta till våld.
3. Att om våld ändå, trots ovanstående, skulle uppstå så kan han försvara både sig själv, mig och vår familj med våld.

Så jo, det är attraktivt med män som KAN slåss, men som i princip aldrig behöver göra det. Det är däremot inte ett dugg upphetsande när fyllon börjar veva i krogkön eller liknande, för att någon trampat någon annan på tårna, bara pinsamt.

Aha okej, nu verkar jag fått en klarare bild av det hela. Men ang. den sista punkten: OM killen INTE kan försvara sig själv, dig och er familj, är detta då ett stort minus och avtändande?
Citera
Medlem
TheHollyhockGods avatar
Att kunna slåss kan väl vara attraktivt. Tjejer gillar att känna trygghet. Är man stor och stark är det ingen nackdel. Är du militär eller polis eller något liknande yrke där man lär sig slåss är det inte heller någon nackdel.

Läser du romantiska böcker är de fulla av riddare, pirater och diverse tuffingar som kan ta hand om sig själva och, ännu viktigare, henne. Det är en viktig egenskap hos den perfekte mannen - att kunna besegra drakar.

Men att verkligen se en slåss, gorillafighter med knytnävar, tror jag ingen tjej gillar. Det finns nästan inga situationer när man behöver göra det utom i självförsvar. Jag tror snarare tjejer kan få uppfattningen att man är idiot och kanske sjuk i huvudet om man går omkring och muckar gräl och ger sig på folk. Kvinnor gillar gentlemän även om de är gangsters.
Citera
Medlem
OnlyHates avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Katzyn
Jo, det är attraktivt. Däremot är det inte attraktivt med en kille som skapar onödiga problem och går runt och har någon sorts issues som får honom att mucka gräl.

Men det är klart att det är attraktivt att man får intrycket att killen kan försvara en, att han kan slåss både fysiskt och mentalt. Framförallt är det oattraktivt om man får det motsatta intrycket...

Kan tänka mig att du tillhör WT!
Varför tycker du att det är attraktivt med våld
Du kan ha en kille som kan slåss, kommer garanterat finnas en kille som skulle kunna slå sönder din snubbe i vilket fall. Likaså kan det komma en snubbe med en kniv eller pistol, vad ska din fighter göra då!
Citera
2015-06-20, 22:06
Medlem
Citat:
Jag tycker inte en jämförelse med andra arter känns speciellt relevant då människan skiljer sig ganska mycket från andra arter och att försvara livet med våld inte är en del av de flesta människors vardag, eller ens något de flesta i Sverige tvingas göra under sin livstid överhuvudtaget. Därför tror jag även att människan till skillnad från andra arter i högre utsträckning kan se värdet i att kunna lösa det själv framför att låta någon annan göra det, om inte annat för att det inte känns helt sunt att vara beroende av någon annans beskydd, vad gör du då när du står ensam?

Jo, vi människor är ungefär som vilken art som helst, då vi är besläktade med varandra (jag menar främst däggdjur nu).

Du utgår ifrån det samhälle vi lever i nu när du säger "att försvara med våld är inte en del av människans vardag". Tänk hur liten den vi har levt i vårt moderna samhälle jämfört med hur länge människan har funnits så får du lite perspektiv på det och då inser du även att vi har samma instinkter såväl då som nu.
Citera
2015-06-20, 22:07
Medlem
Citat:
Och detta är bättre än att vara dum och oförmögen att försvara sig fysiskt?

Är man inte klipsk nog att kunna lösa saker utan våld är det givetvis bra att kunna använda våld, annars råkar man lätt ganska illa ut. Det är väl ganska självklart kan jag tycka.
Citera
2015-06-20, 22:09
Bannlyst
Som sagt, stor skillnad på att kunna slåss och att vilja slåss. Förstår du inte varför 100% av alla tjejer tycker det senare är oattraktivt så är du nog lite efterbliven.
Citera
2015-06-20, 22:09
Medlem
Milford.Cubicles avatar
Nej tycker inte det är attraktivt att slåss i onödan bara i självförsvar
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in