Citat:
Ursprungligen postat av
Babianen
1) Ingen har fancy portföljer.
2) Nej den där taklampan är avdelningen konstiga saker som konstiga fattiga människor har. Folk som är över-klass äger inte konstiga saker.
3) Ja man kan ha en bokhylla i massiv mahogny, det stämmer, men det är för att man ärvde den inte för att man gick ut och köpte en.
1) Det är ingen som har en vapensköld.
2) När man går ut sin privat-skola så slänger man alla saker som har med skolan att göra. Bara om man är en super-nörd kommer man att behålla någonting. För att det är inte en tid man vill minnas.
3) Hästpoloklubbor och exklusiv yachtklubb? Nej, gå hem till din hyresrätt i knäckebyhult. De flesta rika människor äger inte båtar, om man rör sig i båt-kretsar så kommer man bara träffa på en massa tacky medel-klass människor. De tror att de är fancy bara för att de äger en segel-båt. Som de måste underhålla, vinterförvara, ta ut varje sommar, åka iväg till nån miserabel ö ute i skärgården, packa full med grill, sjökort, kompass, lyckta, sittdynor, rep, och en massa annat båt-nonsens.
Så om ingen har fancy portföljer, hur kommer det sig att tillverkare som Swaine Adney fortsätter tillhandahålla portföljer för över 20.000 kr utan att gå i konkurs? Eller för den delen svenska Böle Garveri, vars mest exklusiva portfölj kostar € 5.000?
Du har en ganska märklig uppfattning om människor som köper en taklampa för bortåt 40.000 kr, ifall du beskriver dem som "konstiga fattiga". Ännu en gång: frågan gäller inte vad "överklassen" har hemma utan vad som återfinns hos välbärgade.
Fast om någon faktiskt går och själv beställer en platsbyggd bokhylla i massiv mahogny nu 2015 så vidhåller jag fortfarande att du kan vara tämligen säker på att personen är välbärgad, och det var vad frågan gällde.
Jag måste i och för sig erkänna att jag inte sett någon vapensköld från en exklusiv privatskola, däremot från ett Cambridge-college på väggen i arbetsrummet hemma hos en kollega. Det räknas därmed inte eftersom man kan få stipendium dit... Nu känner jag nog bara två personer som gått på brittiska internatskolor men det är definitivt en tid de minns med glädje. En av dem har ett cricket-slagträ med lagkamraternas namn. Jag är ganska säker på att det inte var något som han hade lust att slänga när han slutade.
Båt-nonsens? Säg det till medlemmarna i New York Yacht Club eller för den delen brittiska Royal Yacht Squadron.
Måste säga att ditt inlägg trots allt rimmar ganska väl med ditt användarnamn.