2015-06-20, 19:16
Medlem
De som tillhör över-, respektive medelklassen vet självklart att man skriver;
Medelklass och överklass, dvs inte medel-klass eller över-klass😜

Riktigt förmögna kvinnor fyller lätt sin kalender och känner sällan av en otvingbar lust att kasta sig ner på sina bara knän och skura 12-rummaren på Strandvägen eller jaktslottet i Skåne.
(Möjligen kan hon tänkas ta några tag med dammvipan, iklädd sin "French maid"-uniform som hon och hennes vänninor köpt för att glädja sina uppskattande makar
Citera
2015-06-20, 19:27
Medlem
Babianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kuddprutte68
Äkta överklass-rik: inredning och konst från Sothebys/Bukowskis och liknande. Faberge-ägg. Släktporträtt. Gammal dyr kofta som måste lappas om över armbågarna. Biljetter till Operan/teater/klassisk musik.

Bert Karlsson-nyrik: Innertak av mocka i köket + kopparköksfläkt. Ja han har det. Bilar. Hötorgskonst med wannabestämpel typ Carolina Gynning. Biljetter till Wallmans.

Du är riktigt WT. Vem som helst kan köpa biljetter till operan din idiot. Det är ingen som har släktporträtt. Kanske om du äger ett museum.

Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
Förutom stålstaket och tv bevakade grindar så har bostaden brygga med djup som kan hantera en Swan 65. För snabba persontransporter har man givetvis en helikopterplatta. För som alla begriper bor man inte gärna i närheten av menigheten eller lågbemedlade personer. Usch...

1) Båtar är medel-klass. Sluta tjata om båtar.

2) Helikopter är för medel-klass idioter med för mycket pengar.

Citat:
Ursprungligen postat av eternity2
Medelklass och överklass, dvs inte medel-klass eller över-klass😜

Riktigt förmögna kvinnor fyller lätt sin kalender och känner sällan av en otvingbar lust att kasta sig ner på sina bara knän och skura 12-rummaren på Strandvägen eller jaktslottet i Skåne.
(Möjligen kan hon tänkas ta några tag med dammvipan, iklädd sin "French maid"-uniform som hon och hennes vänninor köpt för att glädja sina uppskattande makar

Du har många fantasier. Förmögna kvinnor har vanligtvis inget att göra på dagarna. Så ja de kanske ordnar, fixar, städar, bakar bullar.
Senast redigerad av Babianen 2015-06-20 kl. 19:30.
Citera
2015-06-20, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FrankBuck
Jag har varit hemma hos väldigt många välbärgade personer samt många från övre medelklassen och mina reflektioner är:

Hos överklassen, personer som varit välbeställda en längre tid
- Oftast konst, inga jättestora tavlor som pryder hela väggar utan snarare mindre skulpturer och små tavlor. Tavlorna har ofta naturmotiv.
- Oftast oljemålningar av t ex någon förfäder inom släkten
- Inredning har oftast gått i arv och den större delen av inredningen är inte "tidsenlig" med inredningsreportage och trender utan oftast mer klassiska tunga trämöbler, randiga tygklädslar etc
- Oftast överdimensionerade ytor för mat- och vardagsrum
- Väldigt lite fokus på elektronik, en del av de mest förmögna personerna jag känner har fortfarande kvar minst en tjock-tv
- Kan vara ganska stökigt, papper som ligger framme, förlängningssladdar som går längst golvet till lampor etc

Hos välbeställda personer allmänt (personer som inte alltid kommer från välbeställda förhållanden)
- Mycket elektronik, dock alltid integrerat (inbyggda högtalare i tak etc)
- Stora tavlor, oftast abstrakta målningar med mycket färg.
- Stora mattor, i större hus brukar minst ett rum ha en heltäckningsmatta
- I större hus är "allting" oftast inrett för bebonad, dvs. man nyttjar vind & källare till t ex mediarum eller ungdomsgård etc istället för förvaring.
- Överdimensionerade kök med mycket prylar som bara fyller en funktion (kaffebryggare, juicepress etc)
- Alltid rent och prydligt, sladdar från t ex tv apparater och liknande är alltid draget i lister eller liknande
- Välskötta trädgårdar

Detta är väl i stora drag vad jag har lagt märke till

Citat:
Ursprungligen postat av nebula
Var hemma hos en välbärgad familj på midsommarfest, dom hade för det första en hiss. Annars så hade dom även en vinterträdgård som används som konstgalleri på fester full med dyr konst, samt ett 2 meter högt cigarrskåp av ek och glas som innehöll alla möjliga dyra cigarrsorter.

Citat:
Ursprungligen postat av Fortis et liber
Inomhuspool (inte jacuzzi, tok-WT)
Dyra tavlor
Carl Malmsten-möbler
Smeg-kyl
Hiss mellan våningarna

Annars tycks frånvaron av många saker vara ett tydligare tecken på klass..

Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
Förutom stålstaket och tv bevakade grindar så har bostaden brygga med djup som kan hantera en Swan 65. För snabba persontransporter har man givetvis en helikopterplatta. För som alla begriper bor man inte gärna i närheten av menigheten eller lågbemedlade personer. Usch...

Det är det här jag ofta har märkt hos de som är rika. Köper konst, smycken eller så har de inte köpt mycket men lever ett fint liv med resor etc

Elektronik, fordon (*småsaker* överlag) kan man inte räkna in längre på samma sätt eftersom lånen/av betalningarna har blivit så förmånliga att mellanklassen (till och med lågklassen) har *råd* att skaffa dyrare grejer men det är väl det man ser nu och som diskuteras i andra trådar att genom att ha en fin bil innebär inte med automatik att man är rik.
Citera
2015-06-20, 20:08
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Babianen
1) Ingen har fancy portföljer.

2) Nej den där taklampan är avdelningen konstiga saker som konstiga fattiga människor har. Folk som är över-klass äger inte konstiga saker.

3) Ja man kan ha en bokhylla i massiv mahogny, det stämmer, men det är för att man ärvde den inte för att man gick ut och köpte en.

1) Det är ingen som har en vapensköld.

2) När man går ut sin privat-skola så slänger man alla saker som har med skolan att göra. Bara om man är en super-nörd kommer man att behålla någonting. För att det är inte en tid man vill minnas.

3) Hästpoloklubbor och exklusiv yachtklubb? Nej, gå hem till din hyresrätt i knäckebyhult. De flesta rika människor äger inte båtar, om man rör sig i båt-kretsar så kommer man bara träffa på en massa tacky medel-klass människor. De tror att de är fancy bara för att de äger en segel-båt. Som de måste underhålla, vinterförvara, ta ut varje sommar, åka iväg till nån miserabel ö ute i skärgården, packa full med grill, sjökort, kompass, lyckta, sittdynor, rep, och en massa annat båt-nonsens.

Så om ingen har fancy portföljer, hur kommer det sig att tillverkare som Swaine Adney fortsätter tillhandahålla portföljer för över 20.000 kr utan att gå i konkurs? Eller för den delen svenska Böle Garveri, vars mest exklusiva portfölj kostar € 5.000?

Du har en ganska märklig uppfattning om människor som köper en taklampa för bortåt 40.000 kr, ifall du beskriver dem som "konstiga fattiga". Ännu en gång: frågan gäller inte vad "överklassen" har hemma utan vad som återfinns hos välbärgade.

Fast om någon faktiskt går och själv beställer en platsbyggd bokhylla i massiv mahogny nu 2015 så vidhåller jag fortfarande att du kan vara tämligen säker på att personen är välbärgad, och det var vad frågan gällde.

Jag måste i och för sig erkänna att jag inte sett någon vapensköld från en exklusiv privatskola, däremot från ett Cambridge-college på väggen i arbetsrummet hemma hos en kollega. Det räknas därmed inte eftersom man kan få stipendium dit... Nu känner jag nog bara två personer som gått på brittiska internatskolor men det är definitivt en tid de minns med glädje. En av dem har ett cricket-slagträ med lagkamraternas namn. Jag är ganska säker på att det inte var något som han hade lust att slänga när han slutade.

Båt-nonsens? Säg det till medlemmarna i New York Yacht Club eller för den delen brittiska Royal Yacht Squadron.

Måste säga att ditt inlägg trots allt rimmar ganska väl med ditt användarnamn.
Senast redigerad av Venator 2015-06-20 kl. 20:11.
Citera
2015-06-20, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LarsIX
Dyr konst dyr konst och dyr konst.
Dom brukar inte direkt köpa skräp som massagestolar och annat piss, låter mer wt än något

+1! Elektronik har ju alla fin idag, och det köps otroligt mycket på avbetalning. Men dyr konst är väl (oftast) inget vanliga Svensson köper med 12 månaders delbetalning.
Citera
2015-06-20, 20:30
Medlem
Babianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Venator
Så om ingen har fancy portföljer, hur kommer det sig att tillverkare som Swaine Adney fortsätter tillhandahålla portföljer för över 20.000 kr utan att gå i konkurs? Eller för den delen svenska Böle Garveri, vars mest exklusiva portfölj kostar € 5.000?

Medel-klass folk som försöker verka rika?

Citat:
Du har en ganska märklig uppfattning om människor som köper en taklampa för bortåt 40.000 kr, ifall du beskriver dem som "konstiga fattiga". Ännu en gång: frågan gäller inte vad "överklassen" har hemma utan vad som återfinns hos välbärgade.

1) Dude, rika människor köper inte lampor för 40.000 kr.

2) Välbärgad = över-klass. Det är ingen som undrar vad Bert Karlsson har hemma trots att han är miljonär.

Citat:
Fast om någon faktiskt går och själv beställer en platsbyggd bokhylla i massiv mahogny nu 2015 så vidhåller jag fortfarande att du kan vara tämligen säker på att personen är välbärgad, och det var vad frågan gällde.

Ingen rik människa gör det. Så du kan vara säker att den som gör något sånt är en medel-klass person som vill låtsas vara rik.

Citat:
Jag måste i och för sig erkänna att jag inte sett någon vapensköld från en exklusiv privatskola, däremot från ett Cambridge-college på väggen i arbetsrummet hemma hos en kollega. Det räknas därmed inte eftersom man kan få stipendium dit... Nu känner jag nog bara två personer som gått på brittiska internatskolor men det är definitivt en tid de minns med glädje. En av dem har ett cricket-slagträ med lagkamraternas namn. Jag är ganska säker på att det inte var något som han hade lust att slänga när han slutade.

Du måste skoja? Endast en total loser skulle behålla nåt från skoltiden. Speciellt om det är en brittisk internat-skola så vill man bara glömma alltihop när man slutar. Man kanske behåller presenter som man har fått av kompisar men det har inget med ens skoltid att göra. Brittisk privat-skola är en mardröm för alla som går på privat-skola.

Citat:
Båt-nonsens? Säg det till medlemmarna i New York Yacht Club eller för den delen brittiska Royal Yacht Squadron.

Det är folk som är intresserade av båtar det har inget med rikedom att göra.

Citat:
Måste säga att ditt inlägg trots allt rimmar ganska väl med ditt användarnamn.

OK loser.
Citera
2015-06-20, 20:33
Medlem
kuddprutte68s avatar
Citat:
Du är riktigt WT. Vem som helst kan köpa biljetter till operan din idiot. Det är ingen som har släktporträtt. Kanske om du äger ett museum.1) Båtar är medel-klass. Sluta tjata om båtar.

Där klev man på en öm tå märker jag. WT, jaså du?
Citera
2015-06-20, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eternity2
Medelklass och överklass, dvs inte medel-klass eller över-klass

Däremot vet de inte att ett semikolon följs av en gemen?
Citera
2015-06-20, 20:48
Medlem
Petter.Dasss avatar
Läste en intervju med Fredrik Lundberg. Oavsett om han är överklass eller inte så får han nog anses vara tämligen välbärgad, därav såväl hundvårdsrum som pälskyl i Villa Ekudden.

Pälskyl. Där har vi det. Visste väl att det var något jag saknade. Det och guldgrodan, finken, gåsen etc.
Citera
2015-06-20, 20:51
Medlem
Venators avatar
Citat:
<< En massa dravel >>.

Jag hoppas verkligen att du i alla fall har skoj när du skriver, för annars hade du verkligen varit en extremt tragisk figur.
Citera
2015-06-20, 20:51
Medlem
mjukosten78s avatar
Citat:
1) Båtar är medel-klass. Sluta tjata om båtar.

2) Helikopter är för medel-klass idioter med för mycket pengar.

Du har många fantasier. Förmögna kvinnor har vanligtvis inget att göra på dagarna. Så ja de kanske ordnar, fixar, städar, bakar bullar.

Men läs TS för fan! Tråden handlar inte om hur det ser ut i jaga-med-kungen-överklasshem. Tråden ska handla om vad som bara finns i välbärgade människors hem.
Ingen från medelklassen har råd med en Storebro.
Välbärgad=mycket stålar Punk fucking slut!
Senast redigerad av mjukosten78 2015-06-20 kl. 20:55.
Citera
2015-06-20, 21:01
Medlem
Babianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petter.Dass
Läste en intervju med Fredrik Lundberg. Oavsett om han är överklass eller inte så får han nog anses vara tämligen välbärgad, därav såväl hundvårdsrum som pälskyl i Villa Ekudden.

Pälskyl. Där har vi det. Visste väl att det var något jag saknade. Det och guldgrodan, finken, gåsen etc.

1) Nu fattar jag ni får era ideer om över-klass folk från TV. Jag har ingen aning om vem Lundberg är, men generellt är det bara över-klass folk som det är något fel på som är med på TV. Vanliga över-klass människor skulle aldrig vara med på TV det är ungefär som att medel-klass folk skulle vara med i typ Big Brother.

2) Rika människor har generellt inte päls. Finns väl en del som har det men det är mest en gammal mode grej. Om du är typ under 60 och kommer klädd i päls så kommer folk att skratta åt dig eller tro att du är galen.

Citat:
Ursprungligen postat av mjukosten78
Men läs TS för fan! Tråden handlar inte om hur det ser ut i jaga-med-kungen-överklasshem. Tråden ska handla om vad som bara finns i välbärgade människors hem.
Ingen från medelklassen har råd med en Storebro.
Välbärgad=mycket stålar Punk fucking slut!

1) Det finns inte någonting som rika människor har som fattiga människor inte har. Det funkar inte så.

2) Storebro? Vad är det?

3) Så om någon är WT och har vunnit på lotto så är du intresserad av vad de har hemma?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in