Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-06-20, 14:25
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Starback
Polisens och åklagarens yppandeförbud strider svårt mot rättssäkerheten. Det beror på att de inte belägger sej själva med yppandeförbud utan kan gå ut med egna synpunkter i ärendet - oemotsagda. Polisens smussel är över huvettaget ett problem för rättssäkerheten. Det smusslas exempelvis med av vad Lisa dog. För en intresserad allmänhet blir därför smusslande poliser suspekta. Har dom begått stora misstag i utreningsarbetet som de på detta sätt vill dölja? Hade
Lisa varit vid liv i dag om polismisstagen hade undvikits? Det är frågor man måste ställa sig. I dag går polisen ut med påståendet att bröderna visat kyla under söken efter Lisa eftersom dom "helt kallt" suttit och fikat på sin veranda medan söken pågick. De var omtyckta och respekterade för stor yrkeskunnighet i byn. Men de kände inte en käft framgår det. Detta berodde på att de inte kunde svenska sägs det. Jaha. Men då kanske de inte läste svenska tidningar eller såg på svensk tv. Hur stor behållning har man av det om man inte kan tillgodogöra sig innehållet? Därav följer att de antagligen bara hade en svag aning, om ens det, av att en flicka var saknad och att det stora larmet
med åtföljande pådrag hade utlösts. De betraktade det hela men visste inte ens vad Missing People var. Polisen måste sluta smussla och gripa oskyldiga.

Åklagaren är belagd med yppandeförbud beträffande sekretessbelagt material som kom fram under häktningen, och då åklagaren är förundersökningsledare sträcker detta sig till polisen. Vad folk har svårt att förstå är att yppandeförbudet endast gäller det sekretessbelagda materialet vilket innebär att håller man tungan rätt i mun kan man t.ex. som polis eller åklagare säga att vi har funnit ny bevisning utan att närmare gå in på detaljer i utredningen samt inget hinder för en advokat att säga att det saknas bevisning och min klient är oskyldig. Så länge man inte berör sånt som omfattas av det förbud som finns angivet i protokollet från häktningsförhandlingen klarar man sig, men som sagt man ska ha tungan rätt i mun.
2015-06-20, 14:26
Medlem
Mack-Bolans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pungont
På bild 11 & 22 så är ju dörrar tydligt uppbrytna vad jag kan tyda iallafall.

Bild 11 är en uppbruten port samma port på bild 70, bild 22 är en skjutport.
Bild 29 där har polisen brutit upp ett hål i plåtväggen.
2015-06-20, 14:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Geronimo81
Jag tror att följande kan ha hänt!

AJ går in på cafét för att, som han säger, ta en spontan kaffe. Ägarinnan, som känner AJ, presenterar den nya tjejen för honom då det är bra för LH att veta vem som äger gården och allt runt i kring där cafét ligger. Det kan ju vara så att ägarinnan ber LH lämna något till AJ i form av fika eller liknande som kanske bjuds ibland när det blir sådant över. Därför vill ägarinnan att LH ska veta vem hon ska vända sig till vid dessa tillfällen.

AJ blir väldigt intresserad av LH vid hans spontan besök. Gubben får tupp-juck och får för sig att han ska göra närmanden på LH. Dock väljer han att gå tillväga på det sättet att han ber henne om hjälp då hon ska sluta för kvällen och åka hem. För det va ju ingen av de andra som såg vad som hände bakom cafét där LH´s moped stod. Samt att hon verkade ha följt med frivilligt eftersom inga spår av strid fanns på plats. LH fattar ingen misstanke då AJ varit trevlig under sitt spontan besök på cafét, så hon följer med honom in i ladan. Där får gubben bryt och gör något extremt dumt.

AJ drabbas av panik och ber sina anställda om hjälp och lovar guld och gröna skogar om de håller käft samt hjälper honom dölja alla spår eller som det nu visade sig kasta saker runt hela området. De som nu sitter inne skulle mycket väl kunna vara tysta för några tiotals tusen kronor extra i fickan.

De gömmer kroppen samt sprider delarna och på så sätt vinner lite extra tid för att kunna planera nästa steg. Tyvärr finner man dom när de är i full fart med något bevismaterial eller kroppen och där får allt ett abrupt slut.

Polisen griper dom, sätter dom i finkan, men kan inte hitta såpass mycket bevis för att sätta dit dom för mord.

Sen har jag en tanke till. Tänk er själva i denna situationen...

Ni är ägare av ett stort säteri. Ni har några människor från europa inne hos er för att jobba som snickare och lite allt i allo. Jag vet fler som haft det där jag varit. Det sker ett bestialiskt mord på era ägor. Era anställda har bott i ett av era hus och ni känner dom vädligt väl. Hade ni åkt på semester till Dalarna för att fira midsommar när det är en mordutredning på era ägor där era anställda blivit anklagade för mord och massa bevis funnits i era lador och liknande??

Vad tycker ni om detta???

Kan bara hålla med!

AJ träffade henne samma dag, han visste när hon sluta han visste att hon skulle ta moped, det är hans lada mittemot, han kanske väntade i ladan, såg Lisas kollegor åka, ropade att han på Lisa att han ville visa henne något (Lisa som precis SMSat, alltså hade ENA mopedhandsken i hjälmen antagligen som hon hade i handen), väl i ladan händer det någonting kanske AJ gör närmande kanske någon av AJ's kollegor gör det, ingen vet.

Lisa som har en militär som far har säkert fått lära sig det ena och andra om självförsvar vilket AJ inte har en aning om och det hela slutat olyckligt med antingen ett olyckligt fall som gör att hon slår huvudet i något eller att AJ/någon av AJ's kollegor tillfogar dödligt våld.

Vad som senare händer är ju oklart men dagen efter så hittar just AJ mopedhandsken, han är även VÄLDIGT NOGA med att poängtera vilka som tagit i den på måndagen.
2015-06-20, 14:28
Awaiting Email Confirmation
Kan åklagaren ge nya bevis till överklagandet? Dom ska ju inte till häktesförhandlingarna , domare där bara läser.
Senast redigerad av skeleye 2015-06-20 kl. 14:31.
2015-06-20, 14:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psycho77
Den dörren har varit på bättre bild där man sett nyckeln i, så den borde bara vart att öppna!
De enda på den bilden som kan antagas vart låst är den nyare porten med dörr!

ja nyckeln sitter i,
men det är sannolikt olika rum,
maskinhall till höger,
djur till vänster,
2015-06-20, 14:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mack-Bolan
Bild 11 är en uppbruten port samma port på bild 70, bild 22 är en skjutport.
Bild 29 där har polisen brutit upp ett hål i plåtväggen.

Ja där är ju ngt som iaf är intressant till skillnad ifrån skjutporten! Där har de ju gjort en öppning i plåten rätt igenom väggen!
Medlem
Citat:
Den dörren har varit på bättre bild där man sett nyckeln i, så den borde bara vart att öppna!
De enda på den bilden som kan antagas vart låst är den nyare porten med dörr!
Kanske låset va defekt/kärvt på något sätt. "Fingeravtrycka" och topsa låset istället för att micla upp det och riskera att förstöra bevis på låset. OM Lisa fanns därinne finns det ju chsangs att hitta DNA/mixatDNA om någon låst när lokalen lämnas?
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skeleye
Kan åklagaren ge nya bevis till överklagandet? Dom ska ju inte häktesförhandlingarna , domare där bara läser.

hovrätten kan begära in mer material,
2015-06-20, 14:31
Medlem
Citat:
Vad är uppbrutet på bild 22, har du sett en sådan port i verkligheten ngn gng?

Brukar du ofta få tränga dig igenom en 2m bred port med "gänga" i takhöjd där skjutdörren kan glida i ?
http://imengine.hall.infomaker.io/imengine/image.php?uuid=06ec7ec0-e99c-4322-895a-36f56ee13f28&type=preview&source=false&function=ha rdcrop&width=880&height=587&q=80

Nu kan jag ingenting om ladugårdar men. 1. Jag tycker planlösningen är lite udda? 3 dörrar i princip i bredd. 2. Det sitter en nyckel i trädörren (syns tydligt på ovanstående bild). Varför inte bara öppna den dörren. Eller fungerar inte den dörren trots nyckeln? Eller är det ett separat rum dit den dörren går? Skjutdörren som ev är uppbruten är rätt så "osynlig". Skulle man bara gå förbi så skulle jag bara tänka att det finns två dörrar på väggen.
Bara lite tankar jag får när jag ser bilderna, inget mer.
Medlem
Starbacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tingsnotarien
Åklagaren är belagd med yppandeförbud beträffande sekretessbelagt material som kom fram under häktningen, och då åklagaren är förundersökningsledare sträcker detta sig till polisen. Vad folk har svårt att förstå är att yppandeförbudet endast gäller det sekretessbelagda materialet vilket innebär att håller man tungan rätt i mun kan man t.ex. som polis eller åklagare säga att vi har funnit ny bevisning utan att närmare gå in på detaljer i utredningen samt inget hinder för en advokat att säga att det saknas bevisning och min klient är oskyldig. Så länge man inte berör sånt som omfattas av det förbud som finns angivet i protokollet från häktningsförhandlingen klarar man sig, men som sagt man ska ha tungan rätt i mun.
Vad jag vill ha sagt är att det smusslas för mycket. Polisen lär ha grumliga motiv för att smussla så här mycket. Jag hävdar fortfarande att det med stor sannolikhet beror på att Lisa hade varit i livet i dag om polisen inte hade begått misstag.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tingsnotarien

Yppandeförbudet gör med all säkerhet att ingen kommenterar något alls för att inte försäga sig.
Är väl endast advokaterna som uttalat sig efter yppandeförbudet trädde in?
Och då säger de endast de som vi redan hört från början, att tekniska bevis saknas - men de kritiserar först och främst yppandeförbudet som kammaråklagare satt.

Tekniska bevis kan därmed finnas, de får bara inte säga något om det!
Att de säger att det inte finns, betyder inte att så är fallet, bara att de framför det som sagts tidigare.
2015-06-20, 14:32
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Geronimo81
Jag tror att följande kan ha hänt!

AJ går in på cafét för att, som han säger, ta en spontan kaffe. Ägarinnan, som känner AJ, presenterar den nya tjejen för honom då det är bra för LH att veta vem som äger gården och allt runt i kring där cafét ligger. Det kan ju vara så att ägarinnan ber LH lämna något till AJ i form av fika eller liknande som kanske bjuds ibland när det blir sådant över. Därför vill ägarinnan att LH ska veta vem hon ska vända sig till vid dessa tillfällen.

AJ blir väldigt intresserad av LH vid hans spontan besök. Gubben får tupp-juck och får för sig att han ska göra närmanden på LH. Dock väljer han att gå tillväga på det sättet att han ber henne om hjälp då hon ska sluta för kvällen och åka hem. För det va ju ingen av de andra som såg vad som hände bakom cafét där LH´s moped stod. Samt att hon verkade ha följt med frivilligt eftersom inga spår av strid fanns på plats. LH fattar ingen misstanke då AJ varit trevlig under sitt spontan besök på cafét, så hon följer med honom in i ladan. Där får gubben bryt och gör något extremt dumt.

AJ drabbas av panik och ber sina anställda om hjälp och lovar guld och gröna skogar om de håller käft samt hjälper honom dölja alla spår eller som det nu visade sig kasta saker runt hela området. De som nu sitter inne skulle mycket väl kunna vara tysta för några tiotals tusen kronor extra i fickan.

De gömmer kroppen samt sprider delarna och på så sätt vinner lite extra tid för att kunna planera nästa steg. Tyvärr finner man dom när de är i full fart med något bevismaterial eller kroppen och där får allt ett abrupt slut.

Polisen griper dom, sätter dom i finkan, men kan inte hitta såpass mycket bevis för att sätta dit dom för mord.

Sen har jag en tanke till. Tänk er själva i denna situationen...

Ni är ägare av ett stort säteri. Ni har några människor från europa inne hos er för att jobba som snickare och lite allt i allo. Jag vet fler som haft det där jag varit. Det sker ett bestialiskt mord på era ägor. Era anställda har bott i ett av era hus och ni känner dom vädligt väl. Hade ni åkt på semester till Dalarna för att fira midsommar när det är en mordutredning på era ägor där era anställda blivit anklagade för mord och massa bevis funnits i era lador och liknande??

Vad tycker ni om detta???

Varför höll hon tyst om att hon skulle träffa AJ? Min bild av tonårstjejer är att de skulle berätta i förbifarten till kollegorna att AJ bett om hjälp. Varför följer hon honom in i ladan EFTER att hon smsat till pappan? Varför inte gå in i ladan, hjälpa AJ och SEDAN smsa att hon ska åka hem? Pappan vet ju inte när hon slutar den dagen, så det finns ju inget krav på att hon ska smsa en exakt tid utan istället när hon ska åka hem. Och varför tar hon med sig hjälmen när hon går till ladan? Känns krångligt att bära på den när hon ska hjälpa AJ.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in