Citat:
Ursprungligen postat av
Titiana
Av erfarenhet vet jag att domare är väldigt noggranna hur de uttrycker sig...valet av uttryck kanske var medvetet val...att det sedan uppstod frågor kring att detta och att det inte finns en sådan rubricering gör ju så klart att domaren måste "förklara" sig. Det kanske är så enkelt att de/någon varit delaktiga men inte mördat Lisa.
Man kan spekulera i vad som föranledde domarens formulering men jag håller med om att en domare ska vara ytterst noga i hur han avkunnar ett beslut och i detta fall blev det t.o.m. så illa att det det avkunnade beslutet på plats inte stämmer överens med vad som anges i själva häktningsprotokollet, och det är illa. Hade emellertid rådmannen inte ansett att det ens förelåg sannolika skäl för brott tror jag inte han hade häktat dem, och i synnerhet inte endast funderat så kort tid (5 resp. 2 minuter). Det är dock intressant varför en, som jag får anta välrenommerad, rådman i ett mål som detta slarvar med formuleringen i det avkunnade beslutet.
Som tur är kommer det bringas klarhet i det ovanstående då hovrätten för chans att pröva bevisningen på måndag.