Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-06-20, 13:49
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tomato
Men Arne borde frågat var hon bor, eller vem som är hennes föräldrar. Det är väl den generationen nyfikna på.
Och när det visar sig att hon är från Skövde, kan mopedfärden kommit på tal, om han frågat om hon åker buss e.t.c
Jag tror inte det bara var goddag och hej.

Sant. Gamlingar är nyfikna detektiver som frågar precis det du säger. Däremot tror jag inte att hon spontant pratade om mopedföraren, men som du visar på så kan han ändå ha fått fram uppgiften genom sin nyfikenhet.
2015-06-20, 13:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sherlocksnake
Ja just detta med nycklar är sanslöst intressant. Det finns ju flera byggnader på Martorp
där förmodade BO hittades. Hur många hade nyckeln till den dörr som finns till vänster om dörrarna in till maskinhallen. Det kan man fråga sig?
http://imengine.hall.infomaker.io/imengine/image.php?uuid=06ec7ec0-e99c-4322-895a-36f56ee13f28&type=preview&source=false&function=ha rdcrop&width=880&height=587&q=80

Om du förstorar bilden tycks nyckeln finnas i låset.
2015-06-20, 13:50
Medlem
B0B0-emulators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chrisemil
Med tanke på att det nu tydligen är så att en av bröderna befunnit sig i Sverige i 6 år så vet han nog vad som gäller och inte gäller på Martorp.
Jo, men om ska söka mer förutsättningslöst efter alla dom som visste något om förhållandena på Martorp.
2015-06-20, 13:52
Citat:
Ursprungligen postat av psycho77
Får ja gissa så har dörren ( det är en port) inte varit låst, finns inget på bilden som tyder på det och väldigt sällan sådana portar är låsta!

Edit: du kanske mena den lilla trädörren som är stängd?
Ja
2015-06-20, 13:54
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Om du förstorar bilden tycks nyckeln finnas i låset.
Och polisen ränner in en kofot i plåtfasaden och bryter ut plåten istället för att vrida på nyckeln?
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Tycker at det är märkligt att det fortfarande inte har kommit fram VARFÖR Lisa arbetade på just
"Café På Klostret" med tanke på at det ju ligger hela ca 5 mil från hennes hem ???

Jag tycker att det är mycket underligt att hon jobbade SÅ himla långt hemifrån.
Hade Lisa, eller hennes familj/vänner koppling till någon människa i närheten av cafeen, eller till någon som hade med cafeen att göra ?

Lisa hade varit anställd på cafeen i ca 3 veckor när hon försvann.

Citat:
Ursprungligen postat av Kollaanristi
Pust då har skummat igenom nattens händelser i tråden!

Det samt den märkligt snitslade banan som verkar binda bröderna är nyckelfrågorna i fallet.

Jag har för mig att storasystern har arbetat på caféet tidigare år
.

Om så är tillfället, så är det ju lika konstigt, jag menar teenage fritids jobb 50 km från hemmet,
100 km alt i alt fram och tillbaka, är ju jätte konstigt .
Medlem
Citat:
Ja

Den dörren har varit på bättre bild där man sett nyckeln i, så den borde bara vart att öppna!
De enda på den bilden som kan antagas vart låst är den nyare porten med dörr!
2015-06-20, 13:56
Medlem
Citat:
Och polisen ränner in en kofot i plåtfasaden och bryter ut plåten istället för att vrida på nyckeln?

Men sluta, porten är utdragen i nederkant... Det gör du med handkraft, vad får du ditt bryt med kofot ifrån?
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lesaren
Det är även vanligt att människor som blir enormt arga, men tvingas hålla tillbaka känslorna, tex. för att de intervjuas av media, kan känna sig ansatta och förtvivlade till den grad att de blir gråtmilda. Det verkar dock lämnas ute från spekulationerna i denna tråd - ilskan som många måste känt när de fick reda på att flickan bragts om livet. Det är inte bara sorg som kan kännas i ett sådant läge.

Ja, jag håller med. Det spekuleras vilt, men ingen diskuterar de vanliga reaktionerna hos människor. Jag tycker själv att sorg och ilska är naturliga känslor när man hittar en död flicka. Oavsett hur hon bragts om livet. Det ska ju bara inte få hända att någon mördar en annan människa.
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Un-named
Något nytt om de gripna?

Nej, vi kommer nog inte få höra så mycket mer förrän på måndag då hovrätten kommer pröva deras överklaganden (eller männens överklaganden för att vara korrekt).

Den enda omständigheten som jag ser det som kan föranleda att vi får reda på något dessförinnan är om viss teknisk bevisning analyserats färdigt och som i så stark grad pekar på att det inte är det nu häktade som begått brottet, varvid åklagaren enligt den tidigare av mig redovisade objektivitetsplikten har en skyldighet att begära att häktningen hävs. En sådan begäran av åklagaren kommer vara offentlig.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av isakat
Ja och där kan ju någonting slått slint som han uttryckte det.
Litauerna kan ju använts till att städa undan och sprida spåren.

Ja, det är möjligt. Men då har litauerna ingenting att förlora genom att berätta det.
Medlem
Titianas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utflyttad
Om jag inte missminner mig så var "delaktighet" en felaktighet från domstolen som senare rättades till?

Du läste inte vad jag skrev....misstankegraden utesluter inte eventuella medgärningsmän till balterna.
Men den utesluter andra spår/möjligheter.

Det innebär att Mr. X som fortfarande är ute I det fria eventuellt kan vara en medgärningsman till Balterna men det utesluter att Mr. X själv har begått mordet utan Balternas medverkan.

Om Balterna hade varit skäligen misstänkta så hade det varit möjligt att 2 parallellspår utreds med misstänkta som inte har med varandra att göra vad det gäller utförandet av brottet.

Av det här skälet så tycker jag att det är intressant att se hur häktningsförhandlingarna går i hovrätten?

Får man bakläxa på misstankegraden, brottsrubriceringen, yppandeförbudet, etc. ?

Jag vill inte på något sätt spekulera i vad som har hänt flickan, vem som har gjort vad, etc. Men skulle hovrätten meddela fortsatt häktning av Balterna som sannolika skäl misstänkta for mord så kan vi antagligen med fog anta att polisen har en hel del kött på benen vad det gäller Balterna?

Av erfarenhet vet jag att domare är väldigt noggranna hur de uttrycker sig...valet av uttryck kanske var medvetet val...att det sedan uppstod frågor kring att detta och att det inte finns en sådan rubricering gör ju så klart att domaren måste "förklara" sig. Det kanske är så enkelt att de/någon varit delaktiga men inte mördat Lisa.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in