Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-06-20, 10:10
Medlem
crillecrilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adminulator
Naturligtvis klarar dom sig på det. Kanske osmakligt, men inom sanningens ramar.
Jag bryr mig föga om smaklighet. Men de här personerna kommer för evigt att vara stämplade. Skyldiga eller inte. Det är inte ofta jag pratar om mänskliga rättigheter, men det här irriterar mig särskilt mycket. Även om det är sannolikt att någon har begått en gärning, så är denne inte nödvändigtvis skyldig.
2015-06-20, 10:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crillecrille
Jag bryr mig föga om smaklighet. Men de här personerna kommer för evigt att vara stämplade. Skyldiga eller inte. Det är inte ofta jag pratar om mänskliga rättigheter, men det här irriterar mig särskilt mycket. Även om det är sannolikt att någon har begått en gärning, så är denne inte nödvändigtvis skyldig.

Ja, jag håller med om att om de är oskyldiga, så har staten skapat massiva problem i två tydligen skötsamma killars liv som måste undersökas och kompenseras rejält. Oavsett deras skuld bör man kolla på det här initiala "bryska" gripandet. Men jag vet ingenting om skuld.
Senast redigerad av adminulator 2015-06-20 kl. 10:15.
2015-06-20, 10:17
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kakburk
Kanske, men om det är den ena som är noggrann och metodisk så är det också han som styr vad som händer och eftersom deras liv hänger på att de gör rätt val så lyssnar den slarviga brodern och rättar sig in i ledet.

Det skulle i så fall vara om den slarviga brodern utfört brottet själv och den noggranna kommit in i ett senare skede och hjälpt till att städa upp. Men det håller inte heller: Slarvern har förmodligen satt spår som inte går att städa bort. Och hade de ens tid att städa särskilt noggrant?

Nåväl, det är spekulationer. Vi vet ju fortfarande inte vad det finns för spår och teknisk bevisning.
Men det är ändå intressant. Jag tror att man ofta kan säga något om en gärningsman baserat på vad man inte har för spår, vad de inte säger mm
En lögn kan ibland säga lika mycket som en sanning.

Angående impulsdåd: Om det är en bilburen mördare så hävdar jag att denna inte hade slängt ut något i stress. Mördaren hade tvärtom försäkrat sig om att få med allt och dumpat många mil därifrån. Även kroppen. I en stressad situation tar man inte sig tid till att placera ut prylar och där finns (borde finnas) något i hjärnan på även en stressad person som säger att det är ett felaktigt val.

Det enda är om det handlar om en person i total avsaknad av konsekvenstänkande men då är det en psykisk sjuk person vars kognitiva förmågor är kraftigt nedsatta och detta stämmer inte med litauerna.

Angående litauerna: Varför skulle de efter flera års skötsamhet plötsligt mörda en person utanför sin arbetsplats och placera ut fynd i riktning mot sin bostad och brottsoffret?
Om man får tillåta sig att tänka sig in i en annan människas situation så hade jag i så fall åkt iväg flera mil och mördat någon. Att äta och skita på samma ställe efter flera års skötsamhet förstår jag inte.

Ja, jag tänkte att den slarvige brodern mördar och får panik. Ber då sin nogrannne broder om hjälp, men då är skadan redan skedd när det gäller de utströdda bevisen.

Håller med om att detta är ett för oss (som inte har insyn i polisarbetet) väldigt märkligt mord. Det finns så många konstigheter och knepigheter. Hur kan någon försvinna så blixtsnabbt och utan spår? Hur kan man frakta en kropp utan att det syns? Varför är bevisen utslängda och inte nedgrävda? Vilka har tillgång till stället där Lisa hittades? Varför fraktades hon inte iväg ut ur området på söndagen och grävdes ner istället för att ha henne liggande i området?
2015-06-20, 10:18
Medlem
Jag har följt tråden men inte skrivit något innan.

Undrar varför beskedet om LH's upphittande blev utfört av Polis i Göteborg, eller har jag förstått fel?
Hur kommer det sej att Skövde Polisen m.fl inte gav detta besked i TV? Det kan ju eventuellt förklara att det varit ett bestialiskt mord...
Kan det vara så att kroppen varit så pass förstörd att det hittills inte gått att få svar på DNA m.m.?

Jag håller med många här i tråden; hur kan det vara möjligt, om det är bröderna som är skyldiga, att de spridit runt spår till sej själva. Eller är bröderna verkligen så primitivt ovetande om hur polis går tillväga, att de verkligen trott att de hade gömt sakerna så de inte skulle upphittas..
2015-06-20, 10:20
Medlem
crillecrilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adminulator
Ja, jag håller med om att om de är oskyldiga, så har staten skapat massiva problem i två tydligen skötsamma killars liv som måste undersökas och kompenseras rejält. Oavsett deras skuld bör man kolla på det här initiala "bryska" gripandet. Men jag vet ingenting om skuld.
Det är ju det som är poängen. Ingen vet vem som bär skulden, så att gå ut i massmedia på det här sättet med de ord som används är oerhört tråkigt att se. Man begår ett rättsövergrepp eftersom att man även influerar de nämndemän som eventuellt kommer att sitta och döma i rätten. Enligt lagen är de säkert på rätt sida men om man har någon som helst känsla för rättvisa så ser man direkt att det här är fel.
2015-06-20, 10:21
Medlem
Citat:

Vilket tidningen inte hävdar heller. De skriver misstänkta vilket de är. De är häktade på sannolika skäl misstänkta.
Vilka mänskliga rättigheter är det du anser kränks och vilka anser du är skyldiga till att kränka deras rättigheter?
Tidningarna hänger inte ut eller påstår att de är skyldiga. Vill man gnälla över uthängningar men namn och liknande och påståenden om skuld så kanske man skulle spy galla över den här tråden istället.
Här har MGM hängts ut med namn och bild och förklarats skyldiga flera gånger om och än värre har samma sak gjorts med andra personer där det inte finns något bevis eller indicier mot alls.
2015-06-20, 10:27
Medlem
crillecrilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Vilket tidningen inte hävdar heller. De skriver misstänkta vilket de är. De är häktade på sannolika skäl misstänkta.
Vilka mänskliga rättigheter är det du anser kränks och vilka anser du är skyldiga till att kränka deras rättigheter?
Tidningarna hänger inte ut eller påstår att de är skyldiga. Vill man gnälla över uthängningar men namn och liknande och påståenden om skuld så kanske man skulle spy galla över den här tråden istället.
Här har MGM hängts ut med namn och bild och förklarats skyldiga flera gånger om och än värre har samma sak gjorts med andra personer där det inte finns något bevis eller indicier mot alls.
Skilj på äpplen och päron. Flashback är inte massmedia, innehållet här är anonymt skapat med allt vad det innebär. Det är kasst att folk blir uthängda rent generellt så jag vet inte riktigt vad du vill uppnå med ditt inlägg. Att Expressen och övrig MM har frikort bara för att privatpersoner anonymt hänger ut andra privatpersoner på nätet?

Jag anser det vara en mänsklig rättighet att dömas efter bevis och vittnesmål. Inte utefter spekulation. Det är inte så speciellt komplicerat.
2015-06-20, 10:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HelleIsabelle
Varför förutsätter alla att hon haft hjälmen PÅ sig? Det logiska är väl att tagit av sig hjälmen efter att hon klivit av moppen. Däremot har hon säkert haft den MED sig, möjligen använt den för att försöka avvärja en attack?

Tanke kring hjälmen: har det 'officiellt' framkommit att hjälmen ej påträffats?
Detta var ju första gången L tog mopeden dit, kan hon ha glömt hjälmen inne på caféet ( bör pga stöldrisk knappast ha lämnat den vid mopeden)?
Kollegorna låser och åker. L går till ladan/någon byggnad i närheten där en backup/nödfallsnyckel finns att tillgå (har iaf florerat uppgifter om en extranyckel i ladan).
På väg dit möter hon blivande GM.
2015-06-20, 10:28
Medlem
Citat:
Skilj på äpplen och päron. Flashback är inte massmedia, innehållet här är anonymt skapat med allt vad det innebär. Det är kasst att folk blir uthängda rent generellt så jag vet inte riktigt vad du vill uppnå med ditt inlägg. Att Expressen och övrig MM har frikort bara för att privatpersoner anonymt hänger ut andra privatpersoner på nätet?

Jag anser det vara en mänsklig rättighet att dömas efter bevis och vittnesmål. Inte utefter spekulation. Det är inte så speciellt komplicerat.

Du vänder på det. Du vill att denna tråd ska ha frikort, och att de ska ha dömts utan bevis i MSMär en tolkning som egentligen inte är hela sanningen. I denna tråd har det dömts folk till höger och vänster i mycket högre utsträckning än i MSM. Och för övrigt är att denna tråd, med över 21 miljoner träffar, har säkert lika mycket kraft som ABladet.
Senast redigerad av adminulator 2015-06-20 kl. 10:39.
2015-06-20, 10:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 90MileBeach

Undrar varför beskedet om LH's upphittande blev utfört av Polis i Göteborg, eller har jag förstått fel?
Hur kommer det sej att Skövde Polisen m.fl inte gav detta besked i TV? Det kan ju eventuellt förklara att det varit ett bestialiskt mord...
Kan det vara så att kroppen varit så pass förstörd att det hittills inte gått att få svar på DNA m.m.?

Jag håller med många här i tråden; hur kan det vara möjligt, om det är bröderna som är skyldiga, att de spridit runt spår till sej själva. Eller är bröderna verkligen så primitivt ovetande om hur polis går tillväga, att de verkligen trott att de hade gömt sakerna så de inte skulle upphittas..

Det beror på att hela Västra Götalands Län är en region. Och presstalesmannen utgår från Göteborg, typ "huvudkontoret" för kommunikation. Inte så konstigt m a o.
Presstalesmannen presenterade sig vid namn, samt att hon kom från regionen. Inte GBG i sig självt.
2015-06-20, 10:30
Medlem
Citat:

Nu leder ju inte spåren till MGM. Att det skulle vara ett rakt spår från caféet till MGM bostad är inte sant även om flera personer hävdat det.
Varken tidslinjen för fynden eller platserna ger ett rakt spår till MGM.

Det som ledde till gripandet var MGM beteende mot MPS och sedan mot polisen. Det gjorde att de blev intagna på förhör och samtidigt som förhöret skedde genomsöktes en plats nära där MGM observerats och där fanns kroppen.
MGMs agerande och att de observerats nära där kroppen hittades ledde till att de då blev gripna.

Efter det har misstankegraden höjts men exakt vilka indicier som finns som lett till höjd misstankegrad vet vi inte.
Om HD håller fast vid sannolika skäl när överklagandet av häktningen prövas på måndag/tisdag så är det en tydlig indikator på att indicierna är starka.
2015-06-20, 10:31
Medlem
Citat:

Jag kan inte svara på din första fråga och bara spekulera angående det du skriver i slutet. Nu vet vi ju inte om de är skyldiga men i vanlig ordning måste man förstå att mördare inte särskilt ofta har någon masterplan att dumpa kroppen eller tillbehör till offret. De tar beslutet där och då. I detta fall så fick fallet uppmärksamhet snabbt. Både i media men också att hennes far var på plats snabbt. Därför tror jag att de har dumpat sakerna så gott de kan. De har kanske tänkt att det kanske ser ut som det leder bort från trakten så att de får tid att göra sig av med kroppen. Utöver att det gick snabbt med att folk började leta efter Lisa så skapar nog ett mord också en viss paranoia i mördarens huvud. Ögon överallt - ljud överallt. Så de kan säkert vara på samma oprimitiva nivå som dig och mig, men panik kan få en att göra dumma saker som sen är svårt att fixa till när det går över 1000 personer i närområdet.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in