Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-06-20, 09:55
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crillecrille
Hur kan man publicera sånt rent och skärt förtal? Bedrövligt! Hur vet man vad som har hänt? Har Expressen bevis som ingen annan har?

Jag tänkte samma sak. Hur kan man döma trion, veta med säkerhet att dessa är skyldiga innan det finns tekniska bevis och dessa har redovisats? Trion kan mycket väl vara skyldiga, men det vet ju inte Expressen när artikeln skrivs. Att antyda att trion sitter och ruvar på hemligheten om var Lisa är medan de fikar och MP söker efter henne, känns som ett dömande på förhand.
Senast redigerad av Mogna-Meloner 2015-06-20 kl. 09:58.
2015-06-20, 09:57
Medlem
gurkmajjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Jag tänkte samma sak. Hur kan man döma trion, veta med säkerhet att dessa är skyldiga innan det finns tekniska bevis och dessa har redovisats? Trion kan mycket väl vara skyldiga, men det vet ju inte Expressen när artikeln skrivs.
De skriver ju för jösse namn "enligt misstankarna", vilket är helt korrekt då de är misstänkta för mordet.
2015-06-20, 09:57
Medlem
Citat:
Hur kan man publicera sånt rent och skärt förtal? Bedrövligt! Hur vet man vad som har hänt? Har Expressen bevis som ingen annan har?

Fast det gör dom inte riktigt, dom klarar sig på att det står "enligt misstankarna". Sensationellt naturligtvis, men det är konsekvensern av vinstkraven på nyheter
2015-06-20, 09:58
Medlem
Citat:

T. Fuxborg kommenterade ju GW´s invändningar i Expressen. Han nämnde såklart inga detaljer
men mellan raderna sa han att åtalet inte enbart är byggt på kända fakta. Då hade förmodligen inte
Tingsrätten godkänt högre misstankegrad. Nånting mer har de såklart som vi inte vet om. Kanske de(polisen) börjar "hinta" lite mer i pressen i helgen.
Trycket har ju varit stort på dem men jag tror de vet vad de gör och jobbat brett.
2015-06-20, 10:03
Medlem
Tidningen garderar ju sig genom att skriva "enligt misstankarna", så att få det till rent och skärt förtal blir klurigt.
2015-06-20, 10:04
Medlem
crillecrilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gurkmajja
De skriver ju för jösse namn "enligt misstankarna", vilket är helt korrekt då de är misstänkta för mordet.

Citat:
Ursprungligen postat av adminulator
Fast det gör dom inte riktigt, dom klarar sig på att det står "enligt misstankarna". Sensationellt naturligtvis, men det är konsekvensern av vinstkraven på nyheter
Det håller inte som gardering här. Man förtalar, vilket inte är något nytt förfarande alls hos Expressen.
Citat:
Ursprungligen postat av Heavenbound
T. Fuxborg kommenterade ju GW´s invändningar i Expressen. Han nämnde såklart inga detaljer
men mellan raderna sa han att åtalet inte enbart är byggt på kända fakta. Då hade förmodligen inte
Tingsrätten godkänt högre misstankegrad. Nånting mer har de såklart som vi inte vet om. Kanske de(polisen) börjar "hinta" lite mer i pressen i helgen.
Trycket har ju varit stort på dem men jag tror de vet vad de gör och jobbat brett.
Oavsett vad som sägs mellan raderna och fria tolkningar så får pressen hålla på bläcket när ingenting är officellt bevisat. Det är inte rättvist.
2015-06-20, 10:05
Medlem
Citat:
Det håller inte som gardering här. Man förtalar, vilket inte är något nytt förfarande alls hos Expressen.

Oavsett vad som sägs mellan raderna och fria tolkningar så får pressen hålla på bläcket när ingenting är officellt bevisat. Det är inte rättvist.

Naturligtvis klarar dom sig på det. Kanske osmakligt, men inom sanningens ramar.
2015-06-20, 10:06
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gurkmajja

Ja, men att ta till dramaturgiska toner modell Hollywoodfilm känns mycket märkligt i mina ögon. Jag har läst många artiklar genom åren och det där är ett väldigt dramatisk sätt att hänga ut misstänkta när det inte än visats upp bevis eller erkännande. Kan inte minnas att den metoden att skriva artiklar använts förut i liknande fall när det rör mördade, vanliga personer (och inte politikers mord) utan bevis mot de anhållna. När det däremot funnits något slags bindande bevis eller erkännande är det ju inte ovanligt med artiklar som känns som filmscener. Men i detta fall är det ju inte så.
Medlem
Har det framkommit om id- och kontokort satt kvar i mobilskalet när detta hittades?
Medlem
Wildsomes avatar
Den ene brodern tänkte flytta hem för gott om en månad och bygga hus åt sin familj med pengarna han tjänat under 6 år i Sverige. Någonting klingar illa med detta, varför skulle någon utan tidigare brottsregister göra detta nu och sabba den drömmen? Nej, det här börjar kännas mer och mer tveksamt...
2015-06-20, 10:09
Medlem
kakburks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Om det är bröderna som gjort detta så kan den ene av de två vara noggrann och medveten och den andre vara slarvig och stressad. Den slarvige ät mördaren, den noggranne är brodern som städar upp efteråt.
Kanske, men om det är den ena som är noggrann och metodisk så är det också han som styr vad som händer och eftersom deras liv hänger på att de gör rätt val så lyssnar den slarviga brodern och rättar sig in i ledet.

Det skulle i så fall vara om den slarviga brodern utfört brottet själv och den noggranna kommit in i ett senare skede och hjälpt till att städa upp. Men det håller inte heller: Slarvern har förmodligen satt spår som inte går att städa bort. Och hade de ens tid att städa särskilt noggrant?

Nåväl, det är spekulationer. Vi vet ju fortfarande inte vad det finns för spår och teknisk bevisning.
Men det är ändå intressant. Jag tror att man ofta kan säga något om en gärningsman baserat på vad man inte har för spår, vad de inte säger mm
En lögn kan ibland säga lika mycket som en sanning.

Angående impulsdåd: Om det är en bilburen mördare så hävdar jag att denna inte hade slängt ut något i stress. Mördaren hade tvärtom försäkrat sig om att få med allt och dumpat många mil därifrån. Även kroppen. I en stressad situation tar man inte sig tid till att placera ut prylar och där finns (borde finnas) något i hjärnan på även en stressad person som säger att det är ett felaktigt val.

Det enda är om det handlar om en person i total avsaknad av konsekvenstänkande men då är det en psykisk sjuk person vars kognitiva förmågor är kraftigt nedsatta och detta stämmer inte med litauerna.

Angående litauerna: Varför skulle de efter flera års skötsamhet plötsligt mörda en person utanför sin arbetsplats och placera ut fynd i riktning mot sin bostad och brottsoffret?
Om man får tillåta sig att tänka sig in i en annan människas situation så hade jag i så fall åkt iväg flera mil och mördat någon. Att äta och skita på samma ställe efter flera års skötsamhet förstår jag inte.
2015-06-20, 10:09
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LillaMy74
De misstänkta togs till förhör innan kroppen hittades...
Tack! Du har rätt så tillvida att beslut om hämtning togs före fyndet. https://www.youtube.com/watch?v=0ab6ZkHVlGM Men jag hittar inget om verkställighet före fyndet. Jag har ändrat sammanfattningen.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in