2015-06-07, 14:19
Medlem
Axess tv hade en intressant dokumentär den här veckan som handlade om en journalist som följde deras väg genom Kina till Thailand,

http://www.axess.se/tv/program.aspx?id=4145
Citera
2015-06-14, 22:25
Medlem
Pendeks avatar
Det fantastiska Nordkorea har i ett försök att stoppa avhoppare förstört 10 000 hem längs gränsen mot Kina.

Quoting an unidentified source, the report said a major new road has been built on the North Korean side of the border, while the people whose homes were destroyed were encouraged to leave with the promise of extra food.

With the nation stricken by a drought, aid agencies have warned that North Korea's harvest is likely to be significantly short of the amount that is needed to feed the nation's 23 million people, and the additional supplies that were promised have not been provided, the source claimed.

Att muta folk med extra mat visar hur skevt det är. Intressant att regimen ökar militär närvaro vid gränsen samtidigt som de förstör de närmaste husen. Förmodligen ett tecken på att det börjar bli hett om öronen, det vill säga att så många försöker lämna Nordkorea att de kände sig tvungna att förstöra närmaste boenden och öka närvaron så färre kan sticka över gränsen.

EDIT: http://www.telegraph.co.uk/news/worldnews/asia/northkorea/11661928/North-Korea-destroyed-10000-homes-to-halt-defections.html
Senast redigerad av Pendek 2015-06-14 kl. 22:33.
Citera
2015-06-15, 22:15
Medlem
Moramannens avatar
En ung, fortfarande tonåring, nordkoreansk soldat hoppade nyligen av till Syd genom att rätt och slätt promenera över gränsen. Sist nån hoppade av via gränsen mellan Nord och Syd var 2012, de flesta avhopp sker via Kina.

http://svenska.yle.fi/artikel/2015/06/15/nordkoreansk-soldat-tog-sig-over-varldens-farligaste-grans

Jag får lite associationer till den östtyske soldaten som tog ett skutt till Väst över taggtråden innan muren var rest.
Citera
2015-06-19, 16:24
Medlem
Finns det bevis för att NK har gjort vapenaffärer och samarbetat med Iran och Syrien?
Citera
2015-06-19, 16:45
Medlem
Hegernatarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moramannen
En ung, fortfarande tonåring, nordkoreansk soldat hoppade nyligen av till Syd genom att rätt och slätt promenera över gränsen. Sist nån hoppade av via gränsen mellan Nord och Syd var 2012, de flesta avhopp sker via Kina.

http://svenska.yle.fi/artikel/2015/06/15/nordkoreansk-soldat-tog-sig-over-varldens-farligaste-grans

Jag får lite associationer till den östtyske soldaten som tog ett skutt till Väst över taggtråden innan muren var rest.
Det finns ju den där baracken för turister där gränsen mellan nord och syd går genom rummet. Borde inte det vara enklaste stället att kliva över gränsen? Finns ju historier om att sydkoreaner blivit indragna i Nordkorea därinne...
Citera
2015-06-19, 18:28
Medlem
Swan65s avatar
Nordkorea har tydligen funnit botemedlet på i princip alla dödliga sjukdomar. Inte helt otippat vägrar de komma med konkreta bevis.
http://m.huffpost.com/us/entry/7620590
Citera
2015-06-19, 18:36
Medlem
TheHollyhockGods avatar
Jag tycker inte vi ska se ned på Nordkorea. På många sätt har de det mycket bättre än vi.

Den genomsnittlige svensken har exakt samma inflytande överpolitiken som den genomsnittlige nordkoreanen, dvs. noll.

Nordkorea har inte tiggare överallt, skitiga bylten på gatorna eller kåkläger mitt inne i storstäder.

Nordkoreanen får bo med 100% andra nordkoreaner omkring sig. Detta är nånting som är förbehållet de allra rikaste svenskarna. Bara genom detta kan man säga att de har den högsta levnadsstandarden i världen.

Nordkorea har haft fred sedan koreakriget.

När de slår på TV:n får de äkta genuin nordkoreansk propaganda, inte smygpropaganda förklädd till "samhällsinformation" eller "underhållning". Nej, fram med de röda flaggorna och marschmusiken.

Både vi och Nordkorea har en underbegåvad ledare med en ful frisyr som de flesta inte har röstat för. Så oavgjort på den punkten.

Så länge man inte har några planer på att bli den nye diktatorn tror jag livet i Korea kan vara helt OK. Man går till jobbet, äter sina nudlar till lunch, kommer hem och softar med familjen. Försöker få bra betyg i skolan, göra karriär och gifta sig så snyggt som möjligt. Vad är den stora skillnaden?

Viva Nordkorea!
Citera
2015-06-19, 19:05
Medlem
Hegernatarens avatar
Svårt att säga, vem vet egentligen hur en vanlig dag i en nordkoreans liv ser ut. Kanske är jättebra allting.
Citera
2015-06-19, 20:29
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheHollyhockGod
Jag tycker inte vi ska se ned på Nordkorea. På många sätt har de det mycket bättre än vi.

Den genomsnittlige svensken har exakt samma inflytande överpolitiken som den genomsnittlige nordkoreanen, dvs. noll.

Nordkorea har inte tiggare överallt, skitiga bylten på gatorna eller kåkläger mitt inne i storstäder.

Nordkoreanen får bo med 100% andra nordkoreaner omkring sig. Detta är nånting som är förbehållet de allra rikaste svenskarna. Bara genom detta kan man säga att de har den högsta levnadsstandarden i världen.

Nordkorea har haft fred sedan koreakriget.

När de slår på TV:n får de äkta genuin nordkoreansk propaganda, inte smygpropaganda förklädd till "samhällsinformation" eller "underhållning". Nej, fram med de röda flaggorna och marschmusiken.

Både vi och Nordkorea har en underbegåvad ledare med en ful frisyr som de flesta inte har röstat för. Så oavgjort på den punkten.

Så länge man inte har några planer på att bli den nye diktatorn tror jag livet i Korea kan vara helt OK. Man går till jobbet, äter sina nudlar till lunch, kommer hem och softar med familjen. Försöker få bra betyg i skolan, göra karriär och gifta sig så snyggt som möjligt. Vad är den stora skillnaden?

Viva Nordkorea!
Låter som vi ska skramla ihop till en enkel biljett till dig
Slår på teven... hur många har det tror du? De har inte ens elektricitet kvällstid dummerjöns! Har du inte sett satellitfoton från Nordkorea nattetid?
Citera
2015-06-20, 23:54
Moderator
Tystnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hegernataren
Det finns ju den där baracken för turister där gränsen mellan nord och syd går genom rummet. Borde inte det vara enklaste stället att kliva över gränsen? Finns ju historier om att sydkoreaner blivit indragna i Nordkorea därinne...

Du menar vid Panmunjom?

Ej säker men då denna plats är enda stället där Nordkorea och Sydkorea kan förhandla gemensamt (övervakas av FN) har jag för mig jag läst att man förhandlat fram att inga avhoppare accepteras från någon sida här och dom som ev gör detta skickas tillbaka vilket innebär svåra straff.
Citera
2015-06-23, 14:41
Medlem
Finns det någon här i tråden som varit i Nordkorea? Beskriv vad det finns att göra då tack. Vad går flygbiljett på osv? Skulle fan varit fett att sticka dit haha
Citera
2015-06-23, 15:44
Medlem
Hegernatarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cadoro
Finns det någon här i tråden som varit i Nordkorea? Beskriv vad det finns att göra då tack. Vad går flygbiljett på osv? Skulle fan varit fett att sticka dit haha
Finns reseberättelser ifrån Nordkorea i reseforumet. Sök där. Finns en hel del.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in