Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-19, 14:40
Medlem
Vad jag förstod så sökte man väl inte vid cafét förräns långt efter? Containern genomsöktes väl efter några dagar? Sedan har det då pratats i tråden om en silverfärgad bil som varit parkerad vid caféet sedan varför har den fallit i glömska? Även en BMW Z3 påstods ha setts första dagen i hög fart. En sådan är ju ganska speciell
i sådana fall kan ju inte finnas många runtomkring där som kör runt i en sådan liten sportbil. Utlänningarna i skåpbilen kan ju varit tjuvar som varit ute och rekat.
Senast redigerad av Nybromannen 2015-06-19 kl. 14:46.
2015-06-19, 14:41
Medlem
Mickeavensiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NightskyInfinitum
När kan vi få veta mer kring det här? Är ena broderns Överklagan inlämmnad ?
Kan någon uppdatera mig om vad som kommer ske i utredningen framöver.

Måndag tar hovrätten upp överklagan om häktning på bröderna, samtidigt får stackars poliser inte fira midsommar utan är tvungna att gräva efter nya bevis, då bröderna var ett snedtramp
2015-06-19, 14:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Jag tror inte de båda GM bar kroppen till Martorp, bil måste med. Det går inte för en man att bära kroppen till första dumpningsplats för att inte polishundarna skulle ha hittat den omgående.

Så, det var det du menade, GM kastade prylarna en och en, utefter en vägsträcka som råkade leda från kaféet via MGM:s bostad och vidare till Martorp. Det hade varit både smartare och enklare att kasta alltihop på en gång på annan plats om man bara ville bli av med dem.

Varför måste GM vara smart, anser du?
2015-06-19, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Det kanske är någon som medelst traktor spridit ut dynga?

Vanligt att man utför stenplockning med lastare/traktor med stengrep. Och således kör bara av fältet där man ser det finns sten. Alltså inget strukturerat mönster som tex när man sår, plöjer osv.
2015-06-19, 14:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av softboll
Om nu åklagaren fått in teknisk bevisning som stödjer honom förmodar jag att han spar detta till omhäktning (eller vad det heter) och inte går ut i media, speciellt som advokaterna har yppandeförbud.

Om teknisk bevisning skulle ha hittats som talar mot MGM skulle åklagaren självklart inte gå ut i media och berätta vad det är för bevisning. Däremot skulle han säkerligen gå ut i media och berätta att "misstankarna ha stärkts" eller att ''viss teknisk bevisning hittats". På samma sätt som han för sex dagar sedan berättade att teknisk bevisning saknas. Så jag tror att det i nuläget inte finns någon teknisk bevisning mot MGM.
2015-06-19, 14:47
Medlem
NightskyInfinitums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mickeavensis
Måndag tar hovrätten upp överklagan om häktning på bröderna, samtidigt får stackars poliser inte fira midsommar utan är tvungna att gräva efter nya bevis, då bröderna var ett snedtramp

Tackar för svar! Själv tror jag det kommer bevisa att Ltuaerna är oskyldiga. men visst kan ja ha fel
2015-06-19, 14:47
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alternativa
Varför måste GM vara smart, anser du?
Jag skrev inte jag anser att GM måste vara smart.
2015-06-19, 14:48
Medlem
Mack-Bolans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adminulator
Fast det hade man nog kunnat använda även under veckan det söktes, tycker man

Visst är det så, men det är svårt att veta hur GM tänkt.

BO låg ju på ett bra ställe så länge polis inte gjorde husrannsakan.
Kanske förväntade sig GM inte det och tänkte avvakta till det lugnade ner sig.
2015-06-19, 14:48
Medlem
Tomatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nybromannen
Vad jag förstod så sökte man väl inte vid cafét förräns långt efter? Containern genomsöktes väl efter några dagar? Sedan har det då pratats i tråden om en silverfärgad bil som varit parkerad vid caféet sedan varför har den fallit i glömska? Även en BMW Z3 påstods ha setts första dagen i hög fart. En sådan är ju ganska speciell
i sådana fall kan ju inte finnas många runtomkring där som kör runt i en sådan liten sportbil. Utlänningarna i skåpbilen kan ju varit tjuvar som varit ute och rekat.
Det som cirkulerade i tråden var en större bil typ x3/x5, inte någon liten sportbil vad jag kan minnas.
2015-06-19, 14:49
Presis som polisen får backa tillbaka 2 steg ibland för att komma vidare kanske även vi på FB behöver en up to date.

Bakgrund: Detta har hänt

Söndag 7 juni, cirka kl 18. 17-åriga Lisa Holm stänger sin arbetsplats, ett kafé vid vägen i byn Blomberg på Kinnekulle, nära Källby.

Söndag 7 juni, kl 18.23. Lisas föräldrar i Skövde får ett sms skickat från dotterns telefon. Där står att hon är på väg att köra hem med sin moped.

Söndag 7 juni, ca kl 20. En av föräldrarna åker motsatt väg i hopp om att möta dottern. Men när föräldern kommer fram till kaféet står mopeden parkerad med nycklarna i.

Söndag 7 juni, ca kl 22. Föräldrarna anmäler försvinnandet till polisen.

Måndag 8 juni. Polisen startar en utredning genom att leta i närområdet. Vid 14-tiden klassas ärendet som så kallad särskild händelse. Under dagen hittas en handske som man tror tillhör 17-åringen.

Tisdag 9 juni. Allt mer pekar mot att Lisa Holm utsatts för ett brott. Med föräldrarnas tillstånd går polisen ut med namn och bild på flickan för att få allmänhetens hjälp. På eftermiddagen och kvällen hittas delar till en mobiltelefon, som enligt föräldrarna kan tillhöra flickan.

Onsdag 10 juni. Sökområdet utvidgas. Brottsrubriceringen uppgraderas från olaga frihetsberövande till människorov. Missing people sätts in i sökarbetet. Man gör flera nya fynd av föremål som tillhör Lisa Holm.

Torsdag 11 juni. Området där olika sökinsatser pågår ökas. Missing people hittar ännu ett föremål, som enligt föräldrarna tillhört Lisa Holm. Polisen har genomfört ett hundratal förhör. Utpekade personer som kontrollerats har avskrivits från utredningen. Polisen har fått in 700 tips.

Fredag 12 juni. Polisen fortsätter sökandet på fältet och har därutöver bland annat inlett en omfattande dörrknackning i området. Besökare på kaféet i söndags kartläggs. Två ytterligare fynd görs, ett på förmiddagen och ett senare under kvällen. Lisa Holm är internationellt efterlyst via Interpol. Tre personer förhörs om försvinnandet.

Lördag 13 juni. Polisen meddelar att en död kropp har hittats och att det med största sannolikhet är Lisa Holm. Tre personer anhålls, två misstänkta för mord och en för skyddande av brottsling.
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NightskyInfinitum
När kan vi få veta mer kring det här? Är ena broderns Överklagan inlämmnad ?
Kan någon uppdatera mig om vad som kommer ske i utredningen framöver.

Det finns två hållpunkter nästa vecka som indirekt kommer säga oss lite om utredningsläget i detta fall.

Den första är när hovrätten, likt den rådman som fattade det tidigare häktningsbeslutet, ska gå över åklagarens utredning och döma om finns sannolika skäl för att bröderna har begått mordet. Anser inte hovrätten detta och släpper bröderna visar det oss att åklagarens bevisning är synnerligen svagt.

Den andra hållpunkten är när den tekniska bevisningen är analyserad. Om vi ponerar att hovrätten fastställer tingsrättens beslut på måndag och senare under veckan börjar resultat från analyserna droppa in då blir det intressant att se hur åklagaren agerar. Skulle den bevisning som kommer in t.ex. peka åt något annat håll än mot bröderna så kommer åklagaren omedelbart begära att häktningsbeslutet hävs. Även om vi således inte kommer få veta vad bevisningen säger kommer åklagarens agerande efter att vi veta att viss bevisning analyserats säga desto mer.

Vidare har överklagandeskrifter beträffande båda bröderna nu kommit in till hovrätten och beslut lär med största sannolikhet komma på måndag.

Hoppas det var ett bra svar på din fråga?
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mickeavensis

Huruvida bröderna utgör snedtramp eller ej, återstå att se. Det sedvanliga polisarbetet pågår fortsatt oavsett vad som händer på måndagen.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in