Citat:
Ursprungligen postat av
Alternativa
Varför hittades mobil och annat där de gjordes?
Jag tänker så här: Lisa står vid mopeden och klär på sig, sätter för enkelhetens skull in nyckeln. Upptäcker att hon har tappat en handske (ev. något annat föremål). Hon går tillbaka för att leta och när hon inte hittar handsken (?) så ger hon upp och smsar hem om att hon är på väg.
När hon kommer tillbaka till mopeden ser hon X gå igenom hennes saker som ligger vid mopeden. Lisa blir givetvis upprörd och X blir rädd då X har något/mycket att förlora på att bli anklagad för ev. stöld. X tappar fattningen och något händer.
Jag tror att tiden för ett ev. våldtäktsöverfall eller något är för kort, det måste ha varit något annat som har hänt som har orsakat ett dödande våld som sen måste döljas. Något plötsligt som skrämt upp X att gripa till nån form av övervåld i sin rädsla att kanske förlora jobbet eller liknande.
Är man då gästarbetare från ett annat land och beroende av pengarna samt att man har andra som också är beroende av att man själv sköter sig så kanske man kan tappa fattningen i ett sånt läge.
Sen börjar man göra sig av med Lisa och om man då är lite kall så kanske man iaf tänker att man kan tjäna nåt på kuppen. En mobil kan man ha användning för eller tjäna pengar på så den lägger man beslag på.
Så händer detta med att polisen och MP dyker upp an masse och man blir rädd, därför håller man koll på var sökningarna sker och tror att man är safe och slänger prylarna nånstans där man tror att de inte kommer att söka igen. (själv har jag varit med MP vid andra tillfällen och vi har då aldrig sökt om på nåt ställe så det är nog inte det första man tänker ska ske)
Man börjar också bli paranoid och tänker att man måste flytta/gömma Lisa till/på ett bättre ställe alternativt på ett bättre sätt.
Varför söktes det om? Kan det vara så att man haft ögonen på X från dag 1 och finner det väldigt egendomligt att de traskat genom ett fält (min beskrivning av fyndplatsen) och därigenom bestämmer sig för ett omsök och voilà, helt plötsligt dyker föremål upp.
Vore det då så konstigt om polisen då syr in X?
Allt vad som händer kring de olika byggnaderna lämnar jag därhän då jag har för lite information om det och kan inte spekulera mer än som jag skrev innan om ev. förflyttning av Lisa.
Blir glad om nån kan sticka hål på mina funderingar då jag försökt hitta andra orsaker till vad som sker/skett.
Jag har för mig att bland det första polisen gjorde var att genomsöka ladan, den avspärrades varefter man tog bort avspärrningen. På måndagen hittades Lisas handske som uppenbarligen låg väl synlig i ladan. Ladan avspärrades igen.
Rimlig slutsats är att handsken inte låg där vid polisens genomgång utan placerats där i efterhand. Av någon. Vilket skulle tyda på att Lisa fortfarande var kvar i området.
MPS söker sedan av ett nytt område och man vill testa hypotesen varför man dirigerar MPS att göra omsök på redan sökta marker. Återigen gör man nya fynd - som inte borde varit där.
Antagligen upprepas detta fler gånger med samma resultat.
Så den snitslade banan mot litauernas hus kan vara en följd av hur MPS avsökt områden.
Eller så tänker jag helt fel.