2015-06-19, 04:40
Medlem
Mextremes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grisbrottaren
Statstelevisionen borde ju ta upp varje OU på något sätt och åtminstone nämna den, om än inte analysera.
I dagens nyhetssändningar har de nämnt Novus och fokuserat på att SD slog rekord i mätningen, men man nämner inte med ett ord varken Sentio eller YouGov. Det handlar väl om den gamla utfrysningen av institut som gav för höga siffror åt SD, som enligt miljöpartisterna i statsmedia (och eventuellt deras konspirationsteorier) var orimliga, så att ett omnämnande av siffrorna skulle "gynna de främlingsfientliga krafterna" och utfrysningen kunde motiveras av "demokrati"-skäl.

Att man fortfarande plockar ut vissa russininstitut beror väl på att man inte klarar av att erkänna sitt tidigare misstag och därför på omoget prestigetänkande. Det är så typiskt för det svenska mediaklimatet.

En bra analys.
Vi borde ifrågasätta varför man inte nämner undersökningar som visat sig spegla folkopinionen mot valresultat bättre. Väljer man selektivt för att "skydda" oss.
2015-06-19, 09:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OstbullenGrandlux
Inte alls osannolikt. Nära S och M nu (även om de är mer eller mindre samma parti nu).

Dansk Folkeparti störst bland vinnarna i natt!

Troligen blir Kristian blatteminister = stryp! Samma i Finland och Norge.

Sverige är sista utposten för alla lyxasylanter!
Stunden är nära när vi får se Mona hulkande i tv förklara att Sverige blivit ett fascistland efter att ha antagit nya restriktiva invandringslagar. Jag kan inte vänta. Det är en uppmuntrande tanke att både Mona och Reinfeldt kommer leva för att få uppleva den den största förnedringens stund. Tyvärr kommer det ta lång tid att städa upp deras värv.
2015-06-19, 09:34
Bannlyst
Ja jag själ tullhörde ju de som förespådde att 20% skulle passeras I juni, men det var ju inte direkt raketvetenskap.
22,1%, kan visa incidenter I Malmö, Goteborg och Lidköping de senaste två veckorna spela in?
2015-06-19, 09:51
Medlem
Tompeliciouss avatar
Naturligtvis glädjande med ett sådant kanonval för DF, ännu bättre blir ju också om de får sitta i regering tillsammans med venstre och få igenom sin invandringspolitik. Frågan vi måste ställa oss dock är, hur påverkar detta Sverige? Blir inte resultatet av detta att Sverige kommer att få en ännu högre asylmottagning då våra grannländer, nu även Danmark, tajtat till ordentligt. Ska man vara glad eller ledsen över detta, det leder väl å andra sidan till att SD får mer genomslag, men till vilket pris?
2015-06-19, 10:03
Medlem
Bohlwinkels avatar
Är det en korrekt slutsats att SD kan vara Sveriges största parti om man beaktar felmarginalerna?
2015-06-19, 10:12
Medlem
Tompeliciouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bohlwinkel
Är det en korrekt slutsats att SD kan vara Sveriges största parti om man beaktar felmarginalerna?

Om jag ska vara realistisk så tror jag inte det. Jag tror SD fortfarande är tredje störst. Det viktiga är att SD är störst 2018.
2015-06-19, 10:14
Medlem
Bohlwinkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tompelicious
Om jag ska vara realistisk så tror jag inte det. Jag tror SD fortfarande är tredje störst. Det viktiga är att SD är störst 2018.
Det var inte min fråga. Jag undrar om det är en korrekt slutsats att SD kan vara Sveriges största parti om man beaktar felmarginalerna, inte om man beaktar vad du tror är realistiskt.
2015-06-19, 10:17
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:

Om vi utgår från Sentios senaste undersökning, vilket är rimligt då Sentio har ett mycket bra track record, så måste svaret bli ja. Det måste rimligen ligga inom felmarginalen att SD kan vara Sveriges största parti nu.

S hade 23,9% och SD 22,1%, en skillnad på 1,8%-enheter kan inte ligga utanför felmarginalen. Det krävs endast att S+M vardera tappar 0,6 procentenheter till SD för ska bli största parti.
Senast redigerad av Svenne-i-Banan 2015-06-19 kl. 10:19.
2015-06-19, 10:21
Medlem
Goldwaters avatar
Citat:
I en enskild mätning, kanske, men det är sällan man resonerar med hjälp av statistik på det sättet eftersom att det är så väldigt hypotetiskt. Mätresultaten anges brukligt med ett konfidensintervall som anger just felmarginalen. För SD är det säkert +/- 2%, eller så, likaså för M och S. Intervaller anger egentligen att ett parti med 95% säkerhet har ett stöd i det intervallet. Att hypotetiskt säga att S och M befinner sig vid itnervallets golv och SD vid dess tak behöver i och för sig inte vara fel, men jag skulle inte ha använt siffrorna på det sättet. Med tanke på SDs succésiffror ser jag heller ingen anledning att resonera så. Att nämna siffrorna 18%-20%-22% räcker gott och väl.
2015-06-19, 10:22
Medlem
Doktorphils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grottmongo101
Väpnad revolution är nog möjligt om inte sumprunkarsjuklövern skärper till sig.

inte troligt . men Revolution med svenska flaggan som vapen är på gång
2015-06-19, 10:24
Medlem
Elohirs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grottmongo101
Väpnad revolution är nog möjligt om inte sumprunkarsjuklövern skärper till sig.
2015-06-19, 10:31
Medlem
Tompeliciouss avatar
Citat:
Det var inte min fråga. Jag undrar om det är en korrekt slutsats att SD kan vara Sveriges största parti om man beaktar felmarginalerna, inte om man beaktar vad du tror är realistiskt.

Okej, låt mig omformulera mig. Med tanke på att Sentios undersökning sticker iväg ganska mycket om man jämför med andra så är det inte uteslutet att viktningen kanske har blivit överdrivet i SDs fördel. Skämsfaktorn är kanske inte så stor längre när det gäller att rösta på SD, speciellt inte på webben. Jag tror att SD ligger på 18-20 % i nuläget. Hade velat ha info om hur många det var som faktiskt röstade på SD i Sentios undersökning och hur mycket de viktade upp resultatet.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in