2015-06-19, 11:07
Medlem
Herrstorpotatiss avatar
Eller så stämmer själva fikadelen 18.15 vad gäller bröderna, men platsen kanske inte stämmer, fikan kanske var utanför caféet?
2015-06-19, 11:07
Medlem
kejsarinnakanels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mack-Bolan
Jag tror rätt GM sitter.
Jag tror att fikat 18.15 på Söndagen är ett fabricerat alibi.

Ser framför mig förhöret hos polisen:

FL: Vad gjorde ni runt 18.15-18.30 på Söndagen?
GM: Vi fikade hemma på verandan, skypade med morsan i Litauen.
FL: Ok, varför ringde/sms:ade GM1 till GM2 från en position som pekar på Cafet vid den tiden?

Case closed.
Är det bekräftat eller var har du uppgiften ifrån? Att de hade telefonkontakt vid den tidpunkten och från caféet, inte sin bostad några hundra meter bort?
2015-06-19, 11:08
Medlem
DenLilleTjockes avatar
Tror nog det är mammans påhitt. Hade de haft alibi hade självklart polisen hört dessa för längesedan, och MGM hade knappast kunnat häktas på sannolika skäl. Även om detta stämde (att de faktiskt har alibin vid 18:15 eller vad det var) och de då skulle haft några minuter att ta sig därifrån till Lisa så borde väl någon ha sett dem skynda iväg hemifrån efter att de druckit färdigt. Det känns inte sannolikt att de har några som helst alibin.

Citat:
Ursprungligen postat av Titiana
Eller så är det ett försök att skaffa alibi för sönerna? Men då finns det ju någon som sett dem att fika, dvs ett vittne och DÅ kan vi börja fundera på den tidsbrist som det blir att agera. Nu finner jag det lite underligt att man gett ett så exakt (passande) tidsangivelse...så det kan gå åt vilket håll, beror på hur man vrider på det men finns det ett trovärdigt vittne borde denna hittas omedelbart.
EDIT: tredje på bollen..
2015-06-19, 11:08
Medlem
Citat:
Sitt ner själv, absolut ingen kan komma ihåg en tid så exakt som 18.15.
Tror du på det, tror du på att man kan gå på vatten också?
Efter att ha läst artikeln med mamman i expressen som såklart gör allt för att försvara bröderna så blev jag säker på deras skuld när hon nämde fikat just kl 18:15. Uppenbar lögn ser jag det som, men vissa verkar lättlurade här.
2015-06-19, 11:09
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SteveB
Angående alibit med fika 18.15 enligt MGM:s mamma, var det möjligen kl 18.15 i Litauen?
Iså fall finns ju inget alibi pga tidsskillnaden?

Det är någon i Sverige som mamman hävdar har sett bröderna 18.15. Då spelar det ingen roll vad klockan är i Litausen.
2015-06-19, 11:10
Medlem
gurkmajjas avatar
Citat:
Jag tror rätt GM sitter.
Jag tror att fikat 18.15 på Söndagen är ett fabricerat alibi.

Ser framför mig förhöret hos polisen:

FL: Vad gjorde ni runt 18.15-18.30 på Söndagen?
GM: Vi fikade hemma på verandan, skypade med morsan i Litauen.
FL: Ok, varför ringde/sms:ade GM1 till GM2 från en position som pekar på Cafet vid den tiden?

Case closed.
Nu ska jag inte bara hoppa på dig men citerar ändå dig pga dina direkt felaktiga påståenden. Bröderna skypade inte med mamman, det var bekanta till familjen som gjorde det och då, enligt mamman, uppgav arr de sett bröderna sitta och fika vid denna tid.

Ska ni ha teorier om ditten och datten, godsägare, fyrhjulingsförare, expojkvänner och fan själv och dennes moster så utgå åtminstone ifrån vad som är känt. Skriv annars en novell.
Moderator
OYs avatar
Citat:
Sitt ner själv, absolut ingen kan komma ihåg en tid så exakt som 18.15.
Tror du på det, tror du på att man kan gå på vatten också?

Mat och sovklockan på slottet kanske ringer 18:15, AJ eller frun såg bröderna dricka kaffe utanför bostaden, de är ju trots allt grannar, är det en möjlig förklaring?
Medlem
Mack-Bolans avatar
Jag skriver det igen, med erfarenhet av Vachareya Bangsuan-fallet.

Förutom kontroll av MGM:s DNA och fingeravtryck så kommer Polisens utredare minutiöst vända ut och in på MGM:s mobiltelefoner granska alla samtal, tidpunkter, återskapa sms, följa rörelsemönster etc.

Sedan kommer det att kunna användas emot dem i förhör.
2015-06-19, 11:11
Medlem
ThordOlavssons avatar
Varför två litauer och inte en?

Problemet för Leif GW m.fl. är att våldtäkt ytterst sällan begås av två och GW har svårt att tro att bröderna är skyldiga, men varför skall vi tro att båda är inblandade? Kanske har den andre brodern kommit in först efter det att kroppen gömts?

Jag skall här skissa på en modell där jag visar hur mordet kan ha gått till och där det räcker med en inblandad broder. Jag skall även försöka förklara vad som hittats och varför.

Vad har hittats och varför?
Vi vet via signalement mm att det som bör hittas är
- en rosavit Henry Lloyd-jacka
- svarta Adidasbyxor eller jeans
- hjälm
- mobil och mobilfodral
- andra mopedhandsken i paret
- skor
- hjälm
- nycklar, kontokort, körkort óch kontanter (gissningsvis)
- klocka, ringar och smycken (eventuellt)

Ser vi på ryktena i tråden så har det som återfunnits varit mobilfodral, mobildisplay, kontokort samt eventuellt körkort. Dessa saker skall ha återfunnits fram till och med MPS första sök och förmodligen i anslutning till varandra vid grusvägen där mobilfodralet hittades. Röd tråd för dessa delar är att de ofta förvaras tillsammans.

I övrigt finns det ett tunt rykte om att hjälmen hittats samt ringar och klockspänne, men inget sådant är bekräftat. Alla fynd av saknade kläder lyser med sin frånvaro förutom där kroppen återfanns.

Samtidigt vet vi att när kroppen hittades så avblåstes MPS sök. Jag gissar därför att vid kroppen fanns det mesta av det som saknades och att den hjälp som MPS säkert skulle ha bistått med följande dag avböjdes då det inte behövdes.

Det verkar hur som helst som om nästan allt som polisen söker efter finns i anslutning till kroppen förutom kontokort som kan ha förvarats i mobilfodralet.

Varför hittades kläder utomhus vid Martorp?
GM har lagt BO inomhus, förmodligen i utpekad bod. Att då lägga ett eller flera klädesplagg utanför är märkligt om det skett med flit. Det rimliga är dock att klädesplagget har tappats under hanteringen. Sjal nämns i tråden. Med tanke på vinden är det inte märkligt om något tappas under hanteringen och försvinner för GM.

Varför hittades inte mobilfodral och kontokort med kroppen?
Det förefaller som att alla BO:s kläder finns tillsammans med kroppen. Undantaget är mobilfodralet och eventuellt kontokort i det. GM kan ha tagit mobilfodralet från BO redan vid överfallet. Om mobilfodral och BO skiljs åt redan i bilen så är det enklare att förstå varför inte mobilfodralet lades ihop med kroppen. Jag tror alltså att GM mycket väl skulle ha kunnat lägga mobilfodralet med kroppen men att han missat det. Det är orsaken till att de ligger på olika platser. Men nu invänder någon att mobildelar och kontokort slängdes först. Mitt svar är : Hur vet vi det? Låt oss se på färdvägen!

Färdvägen
99,9% av alla som läser om fynden tror att GM åkt från caféet, via grusvägen, passerat Blomberg och sedan åkt till Martorp. Men det behöver inte vara så.

Genaste vägen från Caféet till Martorp är att ta vägen österut redan vid caféet. Man passerar då färre hus än vid andra alternativet. Grusvägen där mobildelarna hittades är en bra grusväg, vilket ses på drönarbilder, men den är en onödig omväg. Visst kan man köra en omväg, men det skall i så fall vara för att undvika att bli sedd. Körning via Medelplana Kyrka till Martorp kan därför inte uteslutas, men det vinns ingen vits att köra grusvägen, även om den är i gott skick.

Med andra ord tror jag att GM ganska omgående sökt sig till Martorp via Blombergs säteri eller Medelplana kyrka. Väl där har kroppen droppats men inte mobildelar och kontokort. Dessa delar kan som nämnts ha tagits från BO redan vid överfallet eller ha glidit ur hennes kläder. Av det skälet missar GM att lägga även dessa delar med kroppen.

Vägen tillbaka går förmodligen via Husaby, 44:an och Källby eftersom det är mer allmän väg. Någonstans under denna färd har GM kommit att tänka på mobil och kontokort. Men varför slängs då delarna så nära MGM:s hem? Gissningsvis beror det på att 44:an och vägen förbi Källtorp är för trafikerade. Om GM är en av litauerna så är grusvägen förmodligen en helt normal väg att ta hem och ganska fort efter det att man svängt in på den är man ur allmän sikt pga mark och skog.

Det kan även vara så att GM känt ett behov av att inte slänga kontokort, mobilfodral och display innan han på något sätt tvättat av dem i bensin eller liknande. Mobilens inre kan därför finnas utmed 44:an medan de inre delarna följt med bilen tills GM i lugn och ro kunnat tvätta dem utan insyn från andra.

Slutsats
Det kan mycket väl vara så att hela brottet har förövats av en enda GM. Denne måste ha rejäl lokalkännedom och eventuellt även ha nycklar till hus i Martorp. Om boden är platsen där kroppen dumpats måste GM ha koll på att boden finns (där den står enligt foton på tekniker finns den inte på flygfoton och den är inte heller synlig från asfalterad väg förbi Martorp). GM måste även veta att boden är en trygg förvaringsplats åtminstone för några dagar, vilket betyder att GM bör veta att boden inte används.

Enligt denna modell så blir det enklare att tänka sig en våldtäkt av ensam GM som gått snett. Den andre brodern kan ha vetat att GM var i ladan och kanske skyddar sin bror, men jag ser inga tvingande skäl att tro att båda är skyldiga.

Samtidigt är denna hypotes inte ett bevis mot att någon velat lägga ut bevis med flit för att peka ut bröderna. Sannolikheten för det är bara något mindre.

Teoretiskt kan bröderna gå in för att skylla på varandra, vilket blir grisigt. Men om det rör sig om en våldtäkt så finns goda förutsättningar för att tekniker lyckas hitta DNA som binder GM till brottet.
Senast redigerad av ThordOlavsson 2015-06-19 kl. 11:18. Anledning: förtydligade när saker hittades
2015-06-19, 11:12
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kejsarinnakanel
Är det bekräftat eller var har du uppgiften ifrån? Att de hade telefonkontakt vid den tidpunkten och från caféet, inte sin bostad några hundra meter bort?

Nej, mamman sa att hon pratade med äldsta sonen samma kväll sönerna greps. Detta har många tolkat som att de pratade i telefon då Lisa försvann.

Citat:
Ursprungligen postat av Yeees
Efter att ha läst artikeln med mamman i expressen som såklart gör allt för att försvara bröderna så blev jag säker på deras skuld när hon nämde fikat just kl 18:15. Uppenbar lögn ser jag det som, men vissa verkar lättlurade här.

Finns det verkligen några här som tror helt hundra på vad mamman sagt i en intervju? Däremot är det intressant att diskutera kring det hela. T ex vem hävdar mamman har sett sönerna?
2015-06-19, 11:12
Medlem
DenLilleTjockes avatar
Det går nog inte att säga med säkerhet förrän FUP:en är klar, som du(?) skrev.
Men rubriken "Fyndet som ledde till Lisa Holm, 17" antyder ju att det fanns en direkt koppling tolkar jag det som. Sedan är det högst troligt att polisen arbetade på flera fronter sas. Men i och med polisens prat om att man kunde lägga ihop 1+1 osv så tror jag det fanns ett direkt samband. Svaret om exakt vad detta bestod i får vi dock vänta på.

Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Jo, jag förstår att fyndet leder till att männen och kvinnan blir gripna, men var står det i artikeln att fyndet har ett samband med att man hittade Lisas kropp? finbs det ett samband ? Eller jobbade polisen på flera fronter och fyndet av Lisas kropp råkade bara sammanfalla med gripandet?
2015-06-19, 11:13
Medlem
Mack-Bolans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gurkmajja
Nu ska jag inte bara hoppa på dig men citerar ändå dig pga dina direkt felaktiga påståenden. Bröderna skypade inte med mamman, det var bekanta till familjen som gjorde det och då, enligt mamman, uppgav arr de sett bröderna sitta och fika vid denna tid.

Ska ni ha teorier om ditten och datten, godsägare, fyrhjulingsförare, expojkvänner och fan själv och dennes moster så utgå åtminstone ifrån vad som är känt. Skriv annars en novell.

Är du dum på riktigt?

Jag skrev: "Jag ser förhöret framför mig:"

Alltså en spekulation.
Hade du IG i läsförståelse?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in