Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-19, 09:49
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joxarn
Eftersom de arbetat där i många år,varit arbetsamma,skött sig oklanderligt,haft bra lön och bara goda vitsord från befolkningen så är det konstigt om dom är de skyldiga.Brottet börjar vid mopeden när hon ska åka hem och slutar vid ladan där hon hittas.Vad som sker där emellan är en gåta/spekulationer.Om det bara kunde konstateras vad som hände de första 10 minuterna vid mopeden så skulle det vara lättare att räkna ut resten.Ang "Hans och Greta"spåret så få finns det ingen som vill dölja vad han gjort som är så dum att han nästan skriver en lapp "Jag har dödat Lisa och hon finns i ladan i Martorp" och lägger ut spår hela vägen,förbi brödernas hus till ladan.Ett sånt beteende måste ju vara att sätta dit någon annan.Det finns inget logiskt i någonting så det ska bli intressant att se vart det slutar.
Hansochgretaspåret verkar så dumt att det kan vara avsiktligt och menat att det ska se ut att vara någon annan som lagt ut det.
2015-06-19, 09:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av The13
det var som fan
ja han känns minst sagt lurig

han har ju haft bråttom med att ta upp Lisas handske och kladdat på den innan han ger den till polisen, i stället för att bara peka ut den
Precis. Och sättet han uttalar sig i pressen ligger honom inte i fatet. Jag har hört rediga och snälla människor säga att om han skulle komma nära dom skulle han få springa fort för att han betett sig jävligt illa mot flertal människor.
2015-06-19, 09:53
Medlem
missmones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Artilleriet
När jag läser nattens inlägg i tråden så känns det som att det är ett steg fram och två steg bak.

Varför skulle polisen intressera sig för litauerna samma stund som de kom till orten? För att de är balter? Det är ren och skär rasism i sådana fall. Nej utan bröderna blev intressanta när det fanns mycket som pekade på att de var inblandade.

Förmodligen så har brödernas alibi inte gått och styrka för om det fanns bevis på att de befann sig på en helt annan plats vid tidpunkten för brottet så hade de inte suttit häktade. Polisen har förmodligen slagit hål på fika-historien och fiske-teorin.

Att de kan ha befunnit sig vid fel plats vid fel tidpunkt utan att ge en rimlig förklaring är inte alls omöjligt. Kan lika gärna vara AJ som bett dem hämta nåt där eller vad som helst.

Christer Pettersson är väl ett bra exempel som suttit häktad och jagad livet ut för ett mord där det sannolikt är han som begått mordet eftersom han befunnit sig i området. Fel plats vid fel tillfälle helt enkelt och att han var alkis och storkonsument av droger spär gärna på bilden av en galning som mycket väl kan mörda stadsministern av en slump, men var det mordet en slump?

Jag anser att alla borde se saker för vad de är och anta i detta nu att MGM är oskyldiga tills att det kan bevisas utom rimligt tvivel att det är de som mördat Lisa

Jag tycker det är farligt av folk i tråden att komma med befängda påståenden att om det är sexualbrott så måste det vara Bröderna som gjort det pga "balters kvinnosyn" eller av ekonomiska skäl. Det kan lika gärna vara AJ eller en i samma åldersgrupp som Lisa där motiven kan vara liknande.

Varken äldre gubbar eller ungdomar har i alla fall perfekt kvinnosyn eller tillräckligt med pengar. Så släpp de befängda fördomskorten.

Exakt ingen är dömd än och man kan således spekulera vidare. Att man tror att det är pacckat och klart för att balterna är häktade är duktigt naiva.

Misstänker att man har lika mykcet som pekar mot balterna som pekar mot AJ. Dvs fingeravtryck på handsken, prylar från LH som pekar som ett Hans å Greta-spår och att man hittat LH i närheten till AJ och balterna. Man får panik inom rättsväsendet för intresset är enormt för fallet både i Sverige och utomlands. Man har redan klantat sig duktigt genom att låta 1000 pers kliva igenom området och låta unga killar leta i området med sina 4-hjulingar. Alla eventuella spår man kunnat hitta från fordon och fötter är i princip borta. Samt att man har Tomas Quick-skandalen i färskt minne. Balterna häktas. Inte för att polisen är rasister, det är bara billigt av er att påstå det, utan för att balterna beter sig annorlunda och gemene man misstänker gästarbetarna. Man förbigår helt AJ som borde ligga lika högt på misstankeskalan.
2015-06-19, 09:53
Medlem
massepojkens avatar
Glädjande att se att polisen inte läcker någonting i detta ärende. Bönderna visar mycket oväntat lite klass.

Respekt!
2015-06-19, 09:55
Medlem
joxarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
http://www.expressen.se/gt/markagaren-det-ar-en-sadan-tragedi/

Markägaren: Det är en sådan tragedi
Publicerad 17 jun 2015 21:08

I interviewet säger AJ bland annat:

"Arne träffade själv Lisa Holm för första gången samma dag som hon försvann.
– Jag träffade henne på morgonen när jag var inne spontant på kaféet. En förtjusande flicka som kaféinnehavarinnan presenterade för mig. Det var första dagen som hon åkte till jobbet själv och det är en sådan tragedi att det liknar ingenting. Ofattbart är det, säger han.
Dagen efter, på måndagen, var Arne Jönsson tillsammans med de anhållna bröderna, samt en annan man. När de tittade in i ladan mittemot kaféet upptäckte de plötsligt Lisa Holms handske.
– Jag tog handsken med mina fingerspetsar och promenerade bort till polisen. Sedan fick jag ett erkännande av pappan att det var flickans handske."

Om han inte kände henne och det var första gången han såg henne,hur kunde han veta att det var första dagen hon åkte ensam på moped dit?
Om man hittar ett misstänkt föremål så kallar man på polis och visar var det finns istället för att ta upp föremålet med handen och gå till polisen med det?
2015-06-19, 09:56
Medlem
Titianas avatar
Jag funderar dels på att jag tror att dessa litauer nog talar svenska i viss mån. De har varit här länge och bara för att de tilldelas tolk i en förhandling...detta är för att säkerställa att det verkligen blir så rättssäkert som det går.

Läste någonstans att Lisa drömde om att bli bonde...kan hon ha varit på gården och hälsat på?

Lisa pappas snabba agerade/misstanke på kvällen hon försvann. Hade det hänt något tidigare på dagen/veckan som Lisa berättat som gjorde honom orolig? Hans agerande går inte ihop annars...

Om dessa litauer varit och jobbat i ladan mittemot och kanske fikat på caféet flertalet gånger...men de var inte de enda så vitt jag förstår från tråden. De tre andra som uppges inte återvända till platsen för att inte bli misstänkta...bara det är misstänkt nog.

Dessa tre andra, hade de tillgång till de utrymmen som är aktuella? Nu vet vi ju inte än vilka utrymmen som är aktuella men i vart fall tillgång till det som finns på AJ:s marker?
2015-06-19, 09:57
Medlem
missmones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av monsterbarbie
Precis. Och sättet han uttalar sig i pressen ligger honom inte i fatet. Jag har hört rediga och snälla människor säga att om han skulle komma nära dom skulle han få springa fort för att han betett sig jävligt illa mot flertal människor.

Ja tyvärr lyssnar folk alldeles för mycket på vad en person säger och hur man ser ut istället för att se till vad personen gör eller beter sig mot andra. Jag kan dagligen slå folk på käften men ändå framstå som en bra kille bara jagvär välklädd och säger rätt saker.
2015-06-19, 10:02
Medlem
Citat:
Om han inte kände henne och det var första gången han såg henne,hur kunde han veta att det var första dagen hon åkte ensam på moped dit?
Om man hittar ett misstänkt föremål så kallar man på polis och visar var det finns istället för att ta upp föremålet med handen och gå till polisen med det?

Ja hur kunde du veta det och alla andra veta det? Jo vi fick reda på det i efterhand.
2015-06-19, 10:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ..anonym..
Nej!

Enligt Skövde Nyheter t.ex. så hittades hon i en annan byggnad, nämligen denna:

http://media.shootitlive.com/DNGBDEcwP7ovoCALMSL3Bwe1WFq/1200.jpg?project_id=jonkopingsposten/206

http://www.skovdenyheter.se/sites/default/files/nyhetsbilder/martorp-1.jpg

Polisen fick bryta sig in och därefter hittades kroppen.

De skriver att polisen fick bryta sig in och att kroppen hittades. Ja. Men bildena är de allmänna från platsen och behöver inte betyda att de beskriver exakt den meningen iom var hon fanns i artikeln.
Medlem
f839444s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raticid
Tre helt andra personer sitter häktade genom beslut av en domstol som har tillgång till mer detaljerad information än vad du har. Likaväl som att du anklagar den gamle mannen kan du likaväl anklaga vem som helst i halva Europa. Om du åtminstone hade haft vett nog att hålla käften, så hade ingen upptäckt att du är ett komplett dumhuvud.
Haha! Jag skrev ju rakt upp och ned att jag inte försöker anklaga Arne. Hur är det med läsförståelsen? Jag ifrågasatte en annan användares påstående om att Arnes kuk inte varit i bruk på 20år. Hade du hållt käften hade ingen upptäckt att du är ett komplett dumhuvud. Snyggt självmål!
Medlem
Lavettens avatar
Citat:
Intervjun med AJ var gjord i förrgår(?). Det har funnits gott om tid för honom att läsa i medierna om att det var första gången Lisa åkte hem ensam. Det han säger betyder inte alls att han blev tilldelad information på caféet. Man kan givetvis tolka det hur man vill.

Citat:
Ja. Det var märkligt gjort av honom. Han verkar inte korkad på något sätt så han borde veta hur man beter sig om man hittar ett misstänkt föremål.
2015-06-19, 10:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BrainOfSheldon
Han kom fram till caféet och hittade Lisas moppe med nyckeln i låset, en påse personliga prylar, Lisas telefon var död och gick inte ringa, han hade kört hela vägen i motsatt riktning och inte sett henne, det sista han hört från henne var ett sms att hon var på väg hem. Hon kom aldrig och när pappan åker dit finner han vad som ser ut som att direkt efter sms:et så hände något allvarligt.

Drog igång djungeltrumman? Du har inte barn, hoppas jag? Vilken normal förälder som helst hade i det skedet gjort precis ALLT och vad som helst och ringt vem som helst som skulle kunna hjälpa.

Idiot!

Menade mest på att enligt media så kontaktade han alla sina specialutbildade militärkompisar direkt vilket låter lite väl drastiskt.

Hade varit lika hysterisk själv om mina barn försvann, men hade nog eftersökt dem bland deras närmaste komispar innan jag ringde in hemvärnet för skallgång.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in