2015-06-19, 01:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sara98
Eller så har han rensat sina bevis och vill nu upp till Dalarna för fira 'midsommar'.

Ja eller så är han en man som råkar bo och äga marken där någon gjort något hemskt, som vill iväg från cirkusen och vara med sin familj...
2015-06-19, 01:03
Medlem
Juggernawts avatar
Har läst igenom hela tråden och har lite tankar om det hela som jag tycker kan tillföra diskussionen lite av värde.

- Det verkar inte som att brottet är planlagt i förväg utan är en tillfällighet. Hade det planlagts så skulle inte gärningsmannen ha varit så oerhört slarvig att han lämnade kvar moped/tillhörigheter eller spridde offrets saker vind för våg i förhoppningen att de aldrig skulle hittas. Alternativt så gick planen åt skogen i det första skedet.

- Ladan på andra sidan vägen där offrets handske ska ha hittats spelar stor roll i skeendet. Varför gräver polisen där? Vad är det man söker under jord? Någon som vet ifall det kan vara blod som letat sig ner under golvet eller något liknande? Tycker det verkar mest troligt att ladan är mordplatsen och att offret sedan har transporterats därifrån.

- Offret fraktas på något sätt den ganska korta biten till fyndplatsen, troligtvis med bil men det kan ha skett med någon sorts täckt kärra eller liknande som har stått vid byggarbetsplatsen vid ladan, fyrhjulingar har figurerat i tråden en del också. Jag är helt övertygad om att offrets tillhörigheter hamnat där de låg i under gärningsmannens flykt.

- Gärningsmannen har mycket god lokalkännedom, men saknar insikt i hur bl.a. Missing People agerar. Att gärningsmannen skulle ha "planterat" offrets tillhörigheter på utvalda ställen är alldeles för komplicerat och något som i stort sett aldrig sker.

- Tycker det är mycket konstigt att offret hittas där hon hittas då det torde finnas tusentals bättre ställen att gömma kvarlevor på - alternativt så kan det ju tänkas att platsen inte var ämnad som slutstation utan gärningsmannen under stress och panik använde ett ställe han väl kände till.
2015-06-19, 01:06
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnnoyedGrunt
Hörde skall från 2-3 olika hunder och såg ett x antal poliser springa mot ''slottet''.

Fritt ur mitt minne, expressens reporter reagerar snabbt och börjar snattra om att det händer något vid slottet, hundar skäller och poliser springer, har för mig att reportern sa något om att de spärrar av m.m. Om jag inte uppfattade det fel så såg det ut som om det som hände, hände vid infarten till slottet, det vill säga framsidan som vetter mot väster, möjligen mot syd.
2015-06-19, 01:06
Medlem
FritzDaCats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Inte många minuter efter det att trion fördes ut ur bostaden, gick ganska fort. Dessutom så hände det något kring "slottet", poliser som helt plötsligt sprang mot slottet har jag för mig.
OK, två av tre här svarar på samma sätt, så jag går efter detta.
Redan vid ca 20? Verkligen?

Citat:
Ursprungligen postat av PhantasyStar
Då har de alltså hittat klädesplagg tillhörande Lisa i området runt litauernas hem som föranledde gripandet och fyndet av kroppen.
Jag tror inte det. Det var vid Martorp:
Citat:
Kenneth Söderlund, talesman för Missing people: – Vi har gjort ett fynd i ladan som polisen finner relevant. Därför har man satt upp en avspärrning, sa han på fredagskvällen.
Senast redigerad av FritzDaCat 2015-06-19 kl. 01:38.
2015-06-19, 01:07
Medlem
lmgcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PhantasyStar
Då har de alltså hittat klädesplagg tillhörande Lisa i området runt litauernas hem som föranledde gripandet och fyndet av kroppen. Kan det ha varit ett av de fynd som man först påstod tydde på att Lisa fanns i området? Då skulle alltså litauerna planterat dit det själva utanför sitt eget hem. Ja de blir bara mer och mer korkade och i så fall måste de begått väldigt många fler misstag som polisen lätt kommer kunna binda dom/denne till mordet. Lär bli en lång historia detta.

Ja dom kan ha planterat dit det själv, jag skulle inte gjort det.
2015-06-19, 01:07
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av tuschpenna
Ja eller så är han en man som råkar bo och äga marken där någon gjort något hemskt, som vill iväg från cirkusen och vara med sin familj...

Jepp.
2015-06-19, 01:08
Medlem
Tomatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Juggernawt
Har läst igenom hela tråden och har lite tankar om det hela som jag tycker kan tillföra diskussionen lite av värde.

- Det verkar inte som att brottet är planlagt i förväg utan är en tillfällighet. Hade det planlagts så skulle inte gärningsmannen ha varit så oerhört slarvig att han lämnade kvar moped/tillhörigheter eller spridde offrets saker vind för våg i förhoppningen att de aldrig skulle hittas. Alternativt så gick planen åt skogen i det första skedet.

- Ladan på andra sidan vägen där offrets handske ska ha hittats spelar stor roll i skeendet. Varför gräver polisen där? Vad är det man söker under jord? Någon som vet ifall det kan vara blod som letat sig ner under golvet eller något liknande? Tycker det verkar mest troligt att ladan är mordplatsen och att offret sedan har transporterats därifrån.

- Offret fraktas på något sätt den ganska korta biten till fyndplatsen, troligtvis med bil men det kan ha skett med någon sorts täckt kärra eller liknande som har stått vid byggarbetsplatsen vid ladan, fyrhjulingar har figurerat i tråden en del också. Jag är helt övertygad om att offrets tillhörigheter hamnat där de låg i under gärningsmannens flykt.

- Gärningsmannen har mycket god lokalkännedom, men saknar insikt i hur bl.a. Missing People agerar. Att gärningsmannen skulle ha "planterat" offrets tillhörigheter på utvalda ställen är alldeles för komplicerat och något som i stort sett aldrig sker.

- Tycker det är mycket konstigt att offret hittas där hon hittas då det torde finnas tusentals bättre ställen att gömma kvarlevor på - alternativt så kan det ju tänkas att platsen inte var ämnad som slutstation utan gärningsmannen under stress och panik använde ett ställe han väl kände till.
Antingen trodde någon att kroppen låg skyddad där för MPS och polisens patruller tills vidare, eller så var det ämnat att hon skulle hittas där, helt enkelt. Naturligtvis beroende på GM, och dennes syfte.
2015-06-19, 01:08
Avslutad
Citat:

Du har presis sammanfattat 2646 sidor och det är där vi står idag.
2015-06-19, 01:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Southharbor
Ja det var där dom bröt upp ett stall
---------
Det pratas här om ett stall nära Litauernas bostad, (där Lisa hittades).
Polisen BRÖT upp dörren. Alltså var den låst.

Slutsatsen måste väl bli att en/flera gärningsmän måste haft NYCKEL till detta stall?
Nästa fråga måste väl bli: Vilka har NYCKEL till detta stall?
Det är ju bara sådana personer som kan låsa denna dörr.
Mördar-kandidaterna har väl i och med denna upptäckt blivit ganska få?!
Kan det röra sig om max fyra - fem personer?

Min slutsats iaf:
Mördaren måste ha koppling till ägaren av stallet.
Eller är ägaren inblandad i mordet?
2015-06-19, 01:10
Moderator
OYs avatar
Citat:

Skulle ju kunna tyda på någon som inte är svensk, hänger inte med så bra i svensk nyhetsförmedling och vad som händer och sker.
2015-06-19, 01:12
Medlem
Ull-Strumpas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
NEJ, det är inte sant! En av många trådsanningar som dumma människor sprider. Mannen fanns i Lexbase, men domen gällde en fortkörning.

Jag vet inte ens om man lyckats slå fast att någon av sönerna bor hos honom. Att en lite excentrisk 80-årig gubbe uttrycker sig lite märkligt tycker jag inte är så märkligt. Mer märkligt att det räcker för att göra honom till ny huvudmisstänkt hos en massa folk härinne som anser sig begripa bättre än polisen trots att de inte har ens 10% av den info polisen har.
Den domen var väl från 2012, alla/äldre domar finns inte med på Lexbase.

Men det borde väl inte vara alltför svårt att nysta i sonens ev sexbrott.
Senast redigerad av Ull-Strumpa 2015-06-19 kl. 01:14.
2015-06-19, 01:13
Medlem
Tomatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av motvals0803
---------
Det pratas här om ett stall nära Litauernas bostad, (där Lisa hittades).
Polisen BRÖT upp dörren. Alltså var den låst.

Slutsatsen måste väl bli att en/flera gärningsmän måste haft NYCKEL till detta stall?
Nästa fråga måste väl bli: Vilka har NYCKEL till detta stall?
Det är ju bara sådana personer som kan låsa denna dörr.
Mördar-kandidaterna har väl i och med denna upptäckt blivit ganska få?!
Kan det röra sig om max fyra - fem personer?

Min slutsats iaf:
Mördaren måste ha koppling till ägaren av stallet.
Eller är ägaren inblandad i mordet?
Du glömde att det kan stått olåst, antingen med nyckel i, olåst hänglås, eller den typ av lås man kan sätta i låsläge utan nyckel.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in