Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-06-19, 00:24
Medlem
[quote=Amazongirl|53752962]Ja man hittade tydligen ngt som tveklöst tillhörde Lisa..

Plus observationen av litauerna. Varför gick det så snabbt att hitta kroppen sen ?[/QUOTE]

Det funderar jag också på. Direkt tänkte jag att det var något i MPS fyndet som gjorde det.

Men nu är jag inte så säker. Det pågick flera parallella undersökningar och sedan bara sammanföll dom entydigt i en riktning. Exakt vad som var sista pusselbiten får vi nog först när FUP kommer.

Men nyfiken på var det var är jag.
2015-06-19, 00:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ThordOlavsson
Om det finns djur på platsen och eftersom MGM arbetar på gården så är det inte så märkligt om de befinner sig vid Martorp med jämna mellanrum.
Nej men denna gången ihop med ett större fynd som inte legat där tidigare
2015-06-19, 00:25
Medlem
David-Humes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AREA-51
Tror du på allvar att vi försöker lösa et brott här på FB?
Vi har ett behov av att diskutera det material som finns tillgängligt.
Många är nyfikna.
Att vissa teorier är helt upp väggarna får man leva med, troll som vill roa sig finns det gott om.
Att diskutera det material som finns tillgängligt är bra men det är ju inte det som alltid görs här. Eller rättare sagt, man glömmer bort att polis faktiskt har tillgång till information som en själv inte har. Man inbillar sig själv att man känner till alla omständigheter och utformar sen sina galna teorier utifrån det. Hetsjakten på AJ har nu gått så långt att flera användare ifrågasätter att polisen inte har häktat honom eftersom han enligt deras teorier måste vara skyldig. Det faller dem inte in att polisen kanske har undersökt honom och kan avfärda honom som misstänkt, eller att han har ett skottsäkert alibi.
2015-06-19, 00:26
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rubin22
Jag har läst det mesta här i tråden, men det är ju också mycket strunt som skrivs här, inte lätt att hinna läsa absolut allt Inget roligt att få fråga om jag har "Alzheimer"?..

Jag skriver inte en massa i tråden som vissa andra gör här. Jag menar att när hon försvann, misstänktes ju brott direkt. Använde de hundar de första dygnen av letandet? För senare vet vi ju alla att hon hittas, men då har fem dygn gått.

Men häng med i media också, många verkar inte göra det, det är liksom en bra förutsättning för att kunna hänga med i kriminaltrådarna.

Innan du skriver så ta reda på så mycket du kan genom att söka och läsa i tråden men också i övrig media. Det övrig media publicerar ligger till grund för mycket som diskuteras här.

Har man hittat mördaren än, så kan det låta, och är förbannat jävla irriterande när det med största sannolikhet står på aftonbladet om så är fallet.

Jag vet inte om polisen använde hund initialt, det skulle dock inte förvåna mig om man sökte kring mopeden och caféet vilket hade varit lämpligt. Problemet är att ett antal människor redan hade beträtt den här terrängen vilket gör att det blir svårare att få upp ett spår av värde.

Det kan hända att en hund har fått upp ett spår åt något håll som slutar tvärt, det kan tolkas på olika vis, bland annat att spåret är förstört(förintat av väder och vind), eller att någon har hoppat in i ett fordon och åkte iväg, dock vet man inte vem såvida man inte använde en id-spårhund som kan ge en indikation på att en viss människa har avsatt spåret. Den typen av hund är ytterst sällsynt och jag kan inte föreställa mig att en sådan användes den kvällen som Lisa försvann.

I de byggnader som polisen har visat ett intresse för har man med största sannolikhet sökt med kriminalsökhundar, blod, sperma eller lik, eller en hund som tar alla eller delar av de tre och då kallas hunden kombinationshund.

Nej, hunden, undantaget id-sökhund, kan inte veta vem som har avsatt en doft.
2015-06-19, 00:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tomato
Jag kan inte låta bli att göra en möjlig koppling till Helena fallet, om än svag.

AJ med söner borde kollas upp mot cold case gruppen. Jag ser det inte som helt omöjligt att någon/flera av dom kände igen Helena som försvann -92. Det borde i så fall vara åtminstone en något försvårande omständighet när nästa spårlöst försvunna flicka försvinner från deras mark för att dyka upp död och inlåst på ett helt annat ställe, men fortfarande på egen mark i någon form av ekonomibyggnad?

Det är troligtvis en ren tillfällighet, men inget man kan bortse ifrån.
Någon gång under deras livstid bodde de i Fägre utanför Mariestad. Var det fram till -96 eller tidigare?
Bodde någon son/sönerna kvar där om föräldrarna flyttat innan -92?
Det kan finnas en uppgift på att Helena var i Fägre på förfest samma kväll innan hon försvann på natten. Troligtvis av en förövare i en mindre ljus/vit bil.

Ingen vore gladare än jag om det går att utesluta, här och nu, då jag inte tycker detta var speciellt trevligt att skriva.

Håller med om att det är en äcklig koppling till helena fallet men vill inte dra det lika långt.
Medlem
HenkeEdges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amazongirl
Ja man hittade tydligen ngt som tveklöst tillhörde Lisa..

Plus observationen av litauerna. Varför gick det så snabbt att hitta kroppen sen ?

Det var ju en polis som hade gjort kopplingen mellan fyndet och dessa tre personer.

Var någon som skrev att alla i tråden borde fundera på den kopplingen för 1-2dagar sedan. Vet inte om han hade någon teori eller så.

Men kan denne Polis ha sett något i anslutning till de tre som nu är misstänkta vilket kanske inte så många andra har känt till och gjort kopplingen?

För det är ju ändå så att det ledde till att dom rätt omgående efter hittade kroppen.

Så måste ju nästan vara den kopplingen som gör att dom kunde häkta de två männen.
Medlem
Har det framkommit något nytt i fallet under dagen? Jag känner det som att med största sannolikhet har man rätt GM. Finns en liten, liten möjlighet att GM är en smart jävel som fortfarande är på fri fot och aldrig kommer straffas för brottet ā la GM i HA-fallet -92.
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beatas
Är du säker på att de släppte dit MPS innan de själva sökt av med hundar?
Jag skrev ett frågetecken efter, så alltså vet jag inte allt vad som skedde det första dygnet.
Men tycker att det är konstigt att hon inte hittades om hon hela tiden låg på det stället hon hittades.
2015-06-19, 00:28
MP har haft ca 3000 pers tot under all sökning man har funnit ca 10 fynd.
En uppskattning (teori) säg att man är en kedja (10 pers) vid sök och man finner ett fynd
borde rimligtvis alla 10 i söket veta vilket fynd som gjorts.
10 pers x 10 fynd gör i runda slängar att vi har ca 100 MP personer som har vetskap om vad som hittats. Lägger vi då till att MP are säkert pratar med varann kan vi lägga på 100 MP are till.
Detta gör att det finns ca 200-300 MPare därute som sitter på grym info.
Så angående inhämtning ny info till FB så skulle jag vilja påstå att den svagaste länken
GM-POLIS-MEDIA-MP är MP den i särklass svagaste länken.
2015-06-19, 00:28
Medlem
BrainOfSheldons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av missmone
Märkligt att man inte häktar AJ. Man häktar balterna som rör sig överallt på gården men det gör ju även AJ. AJ räcker dessutom över en handske till polisen som tillhört LH. AJ träffar LH för första gångne samma dag som hon försvinner. AJ verkar blåsa folk på pengar. Man hittar LHs prylar på AJs mark samt att man hittar kvarlevorna av LH på AJs mark i AJs lada. AJ erbjudr inte polisen att söka igenom hans hus och marker till slut får polisen bryta sig in. AJ passar på att åka över hela landet medans en mordutredning pågår på hans marker. Nu ska han fira midsommar i dalarna och samma dag så rensas information om AJ bort på googlesökningar. AJ äger byggnaden där kafét ligger tror jag. AJ har inte rent mjöl i påsen.

Känner samma. Det var en annan konstig grej i intervjun. Han sa att om det visar sig att bröderna är skyldiga så kommer han bli besviken. BESVIKEN?! Säger man så?

Man blir BESVIKEN om folk glömmer en avtalad tid, eller liknande, men om man har två anställda allt-i-allo, som man gett sitt fulla förtroende och man känt dem i flera år och gillar dem och det visar sig att de överfaller en 17-åring, mördar henne och gömmer henne i en byggnad på ens mark. Då blir man inte "BESVIKEN". Man blir chockad, traumatiserad och förkrossad.

Avslutningsvis sa Arne i intervjun att tills det är utrett så har bröderna det bättre där de är (häktade), för det är det bästa stället för dem just nu.

Var det ett hot, eller ett konstaterande? Kan man undra ...
2015-06-19, 00:29
Medlem
lmgcs avatar
[quote=Remark|53753078][quote=Amazongirl|53752962]Ja man hittade tydligen ngt som tveklöst tillhörde Lisa..

Plus observationen av litauerna. Varför gick det så snabbt att hitta kroppen sen ?[/QUOTE]

Kanske var det ett fynd med blod på?
2015-06-19, 00:29
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Så Hans och Gretas brödsmulor sträckte sig ända till Martorp. Har man letat efter brödsmulor på vägen mellan säteriet och Martorp?

Säkerligen har man letat, men vi vet egentligen ytterst lite om vilka fynd som gjorts. Tre fynd är klara: handsken och de två mobildelarna. Sedan verkar en fjärde okänd sak ha hittats i anslutning till området med mobildelarna. Dessa saker finns utmed rimlig färdväg till Martorp. Mellan säteriet och Martorp finns inga fynd rapporterade, men det betyder inte att fynd gjorts. Vid Martorp har sedan ett fynd gjorts av Missing People som enligt Missing People bekräftats höra till BO, dock okänt vad.
Senast redigerad av ThordOlavsson 2015-06-19 kl. 00:33. Anledning: Lade till "har man letat" för att förtydliga vad ordet säkerligen syftar på.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in