Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-18, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lazzmon
Gården ligger i området Hovsgärde.
Polisen har varit där sedan i fredags.
Vi som bor här mår dåligt, men vet att det saknas mycket information här.

Lycka till i era utredningar.

/lm

Bara en fråga, kan du bekräfta till 100% att det är grisar i byggnaden?
Är ju inga svinstall i den bemärkelsen, men visst kan man ha grisar där ändå!
2015-06-18, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lazzmon
Gården ligger i området Hovsgärde.
Polisen har varit där sedan i fredags.
Vi som bor här mår dåligt, men vet att det saknas mycket information här.

Lycka till i era utredningar.

/lm

Jag förstår verkligen att det är en svår och tung situation för er. All respekt för att ni kämpar på.

Kommunen har efter att ha blivit informerade i hur de ska göra nu lagt ut info om vilket stöd som finns att få och hur man får det. Likaså Lidköpings samt Skövdes kommun.

Tipsa gärna samtliga om detta och kontakta gärna någon själv. Dels för egen skull men också för att visa att det är en bra väg att gå samt att du kan ge referenser över den/ dem du talat med.

Bor du riktigt nära eller i någon av byarna? Ta hand om dig.
//R
2015-06-18, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rohna
Mjölkrum

Gammalt tillbaka antar jag?

EU-stödet beräknas efter uppodlad areal och antal djur gissar jag. Vad fick den andre bonden av miljonstödet? Eller tyckte han det var orättvist fördelad dom emellan.

Tidigare hade dom gemensamt haft en "pool av arbetare" som gjorde sysslorna på gårdarna, men sedan anställde/avlönade AJ dessa själva för endast arbete på sina gårdar och marker.

Man kan lätt inse att det därmed kan ha funnits en konflikt dom emellan.

Tänker på Förlösa-fallet där maktstrider funnits i generationer. Det slutade inte väl.
2015-06-18, 23:02
Medlem
missmones avatar
Märkligt att man inte häktar AJ. Man häktar balterna som rör sig överallt på gården men det gör ju även AJ. AJ räcker dessutom över en handske till polisen som tillhört LH. AJ träffar LH för första gångne samma dag som hon försvinner. AJ verkar blåsa folk på pengar. Man hittar LHs prylar på AJs mark samt att man hittar kvarlevorna av LH på AJs mark i AJs lada. AJ erbjudr inte polisen att söka igenom hans hus och marker till slut får polisen bryta sig in. AJ passar på att åka över hela landet medans en mordutredning pågår på hans marker. Nu ska han fira midsommar i dalarna och samma dag så rensas information om AJ bort på googlesökningar. AJ äger byggnaden där kafét ligger tror jag. AJ har inte rent mjöl i påsen.
2015-06-18, 23:02
Medlem
lmgcs avatar
Första inlägget:

Läste lite i tråden och tänkte på det att lägga ut bevis i form av tillbehör från MO i efth. betyder ju att gärningsmannen vill lägga skulden på dem i bygden, förmodligen på dessa gästarbetare, om det nu är så att det är i efterhand.

Eller så är dem så kyliga själva å tror att det kommer att funka.

I vilket fall som helst så har man en känsla av att GM inte är häktad vilket vore tragiskt då det säkerligen blir mycket svårare att utreda fallet.

Det är säkert upptaget innan.
2015-06-18, 23:04
Presenatation av det nyöppnade cafe´t Blombergs säteri.
http://www.hallekis.com/xx140409a.htm
2015-06-18, 23:06
Medlem
missmones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Gammalt tillbaka antar jag?

EU-stödet beräknas efter uppodlad areal och antal djur gissar jag. Vad fick den andre bonden av miljonstödet? Eller tyckte han det var orättvist fördelad dom emellan.

Tidigare hade dom gemensamt haft en "pool av arbetare" som gjorde sysslorna på gårdarna, men sedan anställde/avlönade AJ dessa själva för endast arbete på sina gårdar och marker.

Man kan lätt inse att det därmed kan ha funnits en konflikt dom emellan.

Tänker på Förlösa-fallet där maktstrider funnits i generationer. Det slutade inte väl.

frågan är varför AJ inte vill ha kvar artiekln där han nämndes tillsammans med miljonstödet. Jag vet han nämndes tillsammans med en annan gubbe. Fan att jag inte kan komma ihåg. Kan ha varit att dom på något finurligt sätt hade sett till att miljonerna hamnade hos skaraborgsbönder.
2015-06-18, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av missmone
Märkligt att man inte häktar AJ. Man häktar balterna som rör sig överallt på gården men det gör ju även AJ. AJ räcker dessutom över en handske till polisen som tillhört LH. AJ träffar LH för första gångne samma dag som hon försvinner. AJ verkar blåsa folk på pengar. Man hittar LHs prylar på AJs mark samt att man hittar kvarlevorna av LH på AJs mark i AJs lada. AJ erbjudr inte polisen att söka igenom hans hus och marker till slut får polisen bryta sig in. AJ passar på att åka över hela landet medans en mordutredning pågår på hans marker. Nu ska han fira midsommar i dalarna och samma dag så rensas information om AJ bort på googlesökningar. AJ äger byggnaden där kafét ligger tror jag. AJ har inte rent mjöl i påsen.
Precis det jag tror men jag har en annan teori också, AJ möter Lisa och blir helt vild, han vill ha sex med henne men inser att om det ska ske så måste Lisa vara medvetslös och inte se honom, han smyger upp bakom henne i ladan och klappar till med något föremål,dessvärre dör lisa av slaget och han får panik, gömmer kroppen i sin byggnad, låser dörren och sprider ut hennes ägodelar med riktning mot gästarbetarna, han skickar killarna till byggnaden samtidigt som han lagt ut ett större fynd utanför och när dom varit inne och hämtat det dom skulle hämta ev verktyg så ser MP dom och resten är historia
2015-06-18, 23:08
Jaha man bedrev catering verksamhet på cafeét. Det var något nytt.
2015-06-18, 23:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av camling
"Martin Fredman berättar att polisen som kom till ladan på något sätt uppfattade de misstänkta i närheten.

- Man åker ikapp och hittar dem 500 meter från fyndplatsen, säger Martin Fredman.

Det här var alltså någon gång vid 20-tiden på fredagskvällen, och polisen bestämde sig genast för att "säkra upp" de tre personerna som nu blivit intressanta för utredningen.

Enligt GT:s medarbetare, Alex Ljungdahl, som bevittnade hur polisen tog de tre misstänkta, var klockan nästan 20.20 då de fördes ut ur sin bostad."

När menar du då Rohna att han fiskade. Inte 19.30 i alla fall. Polisen ser de på Mantorp och åker efter och tar in de på förhör.

Jo, plus minus några få minuter.
2015-06-18, 23:10
Medlem
Scherings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Poppsan
Hur tänker du då? Sönderslagen mobil,handske,ring och hjälm/jacka
Handsken tappad vilket är lätt hänt om man tagit av den för att använda mobilen. Mobilen snabbt sönderslagen och slarvigt dumpad för att undvika att BO ringer eller att mobilen pejlas. Ringen helt enkelt tappad eller kanske först stulen men sedan dumpad när GM inser att han inte vill ha kvar några bevis. Var har man hittat hjälm och jacka?
2015-06-18, 23:11
Medlem
joppepis avatar
Oavsett om det är AJ eller Litauerna eller någon annan i byn så är jag säker på att man har tillräckligt med teknisk bevisningen som kommer att binda någon till mordet.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in