Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-04-02, 01:33
  #13
Medlem
Rejäla kängor är nästan det viktigaste.
Tro inte på allt som försäljarna i friluftsbutikerna säger, du behöver inte en goretex jacka för 5000 kr första gången du ska ut och vandra.
Många av försvarets saker går att få tag i jävligt billigt ex en LK100 och regnstället och dom funkar bra.

Angående vatten så har jag alltid druckit från fjällbäckar utan att koka det. Har även druckit okokt myrvatten utan att bli sjuk men det är väl inte att rekommendera.

Fan nu vart jag ju sugen på att dra till fjälls en vecka i sommar!
Citera
2013-04-02, 22:08
  #14
Medlem
-Du kan dricka allt rinnande fjällvatten som smakar bra. Det behöver inte kokas.

-Ta med dig karta. Även om du sannolikt överlever utan så är det väldigt trevligt att veta lite vart man är och dessutom är det en nödvändighet om man vill göra avstickare från leden. Dessutom gör det lättare för dig att planera din vandring, ex för att se hur lång endelsträcka är. Det är väl värt den ynkna hunka det kostar.

-Sköt om fötterna. Ha ingångna skodon. Byt strumpor och lufta fötterna flera gånger dagligen.
Citera
2013-04-02, 22:12
  #15
Medlem
Dessutom skulle jag undvika att gå i juni. Det kan finnas en hel del snö kvar vilket både är besvärligt att gå på och kan var potentiellt farligt om man går igenom snöbryggor och liknande. Har du myggfobi skulle jag istället välja andra halvan av augusti, men bered dig isf på att det börjar bli höst då och att det kan bli ganska kallt med minusgrader.
Citera
2015-06-18, 17:12
  #16
Medlem
Zlaneks avatar
Är en nybörjare jag med. Vilken utrustningen är bäst att använda sig utav för att tillaga maten?
Om vandringen sker på sommaren, hur köldtålig bör sovsäcken vara? (svenskt fjällklimat)
Hur viktigt är det med bra kängor? vanliga vinterkängor gjorda för Stockholm är bara att glömma?
Hur bajsar man lättast när man väl vandrar?
__________________
Senast redigerad av Zlanek 2015-06-18 kl. 17:40.
Citera
2015-06-18, 19:47
  #17
Medlem
oyegies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zlanek
Är en nybörjare jag med. Vilken utrustningen är bäst att använda sig utav för att tillaga maten?
Om vandringen sker på sommaren, hur köldtålig bör sovsäcken vara? (svenskt fjällklimat)
Hur viktigt är det med bra kängor? vanliga vinterkängor gjorda för Stockholm är bara att glömma?
Hur bajsar man lättast när man väl vandrar?
Skita kan du göra under en stor sten eller i en grop och sen täcka över.
Gällande kök så duger gaskök eller multibränsle om det är extremt kallt då gas funkar sämre.
Citera
2015-06-18, 19:50
  #18
Medlem
tastass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zlanek
Är en nybörjare jag med. Vilken utrustningen är bäst att använda sig utav för att tillaga maten?
Om vandringen sker på sommaren, hur köldtålig bör sovsäcken vara? (svenskt fjällklimat)
Hur viktigt är det med bra kängor? vanliga vinterkängor gjorda för Stockholm är bara att glömma?
Hur bajsar man lättast när man väl vandrar?


Jag föredrar ett stormkök (typ trangia) med gastillsats. Lite tyngre att bära än andra alternativ, men ganska enkelt att använda. Vill man spara vikt i rygsäcken använder man företrädelsevis ett toppmonterat gaskök med ett enkelt kokkärl till.

Jag har klarat mig bra med en sovsäck med komforttemperatur på +5, men lite bättre är att rekommendera då det snabbt kan bli ganska kyligt.

Hur viktigt det är med kängor beror på var du ska vandra. Du vill inte bli blöt om fötterna så kängorna bör klara av en fuktig myr utan att släppa in vatten.

Bajsar gör man på huk i en liten grop som man sedan täcker över. Alternativt håller man sig till man passerar en stuga med utedass.
Citera
2015-06-18, 21:27
  #19
Medlem
Zlaneks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tastas
Jag föredrar ett stormkök (typ trangia) med gastillsats. Lite tyngre att bära än andra alternativ, men ganska enkelt att använda. Vill man spara vikt i rygsäcken använder man företrädelsevis ett toppmonterat gaskök med ett enkelt kokkärl till.

Jag har klarat mig bra med en sovsäck med komforttemperatur på +5, men lite bättre är att rekommendera då det snabbt kan bli ganska kyligt.

Hur viktigt det är med kängor beror på var du ska vandra. Du vill inte bli blöt om fötterna så kängorna bör klara av en fuktig myr utan att släppa in vatten.

Bajsar gör man på huk i en liten grop som man sedan täcker över. Alternativt håller man sig till man passerar en stuga med utedass.

Tack för svaren!
Mycket jag undrar har redan bevarats i tråden. Hur mycket tror du man behöver lägga ned för ett dugligt stormkök? 1500?
Citera
2015-06-18, 21:52
  #20
Medlem
Tja!

Går i tankarna om att bestiga Kebnekaise, med någon vän, båda helt utan erfarenhet men vi är båda härdade så att säga och kommer läsa på ordentligt och se till att ta med allt som behövs (försöka duger ju iaf )


Det enda som avskräcker mig egentligen är min stora fruktan för björnar pga en mycket traumatisk upplevelse i nionde klass på klassresan... hur hanterar man det?
Citera
2015-06-18, 22:08
  #21
Medlem
tastass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zlanek
Tack för svaren!
Mycket jag undrar har redan bevarats i tråden. Hur mycket tror du man behöver lägga ned för ett dugligt stormkök? 1500?

739kr på XXL Trangia 25-4 med gasbrännare



Jag köpte mitt senaste trangia för 70 spänn på loppis, det har funkat bra på ett flertal turer.
Då hade jag iofs redan en gasbrännare att använda, ska du köpa den separat kostar den kanske 500.
Citera
2015-06-18, 22:12
  #22
Medlem
oyegies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zlanek
Tack för svaren!
Mycket jag undrar har redan bevarats i tråden. Hur mycket tror du man behöver lägga ned för ett dugligt stormkök? 1500?
1500kr duger bra för ett ok kök och går att få billigare beroende på hur kräsen man är och vad man har behov av.
Citera
2015-06-18, 22:15
  #23
Medlem
tastass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ConeFatBig
Tja!

Går i tankarna om att bestiga Kebnekaise, med någon vän, båda helt utan erfarenhet men vi är båda härdade så att säga och kommer läsa på ordentligt och se till att ta med allt som behövs (försöka duger ju iaf )


Det enda som avskräcker mig egentligen är min stora fruktan för björnar pga en mycket traumatisk upplevelse i nionde klass på klassresan... hur hanterar man det?


Om du läser på ordentligt lär du inse att sannolikheten att stöta på en björn i Kebnekaisemassivet är försvinnande liten.
Citera
2015-06-19, 08:10
  #24
Medlem
gniff754s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ConeFatBig
Tja!

Går i tankarna om att bestiga Kebnekaise, med någon vän, båda helt utan erfarenhet men vi är båda härdade så att säga och kommer läsa på ordentligt och se till att ta med allt som behövs (försöka duger ju iaf )


Det enda som avskräcker mig egentligen är min stora fruktan för björnar pga en mycket traumatisk upplevelse i nionde klass på klassresan... hur hanterar man det?

Varit i Abisko-Kebnekaise-fjällen bortåt 10 gånger och aldrig sett en björn. Är ni nybörjare och följer de stora lederna lär ni inte stöta på så mycket djur, där går så många att djuren lätt håller sig borta.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback