2015-06-18, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReimerDenYngre
Det kan givetvis vara så att det är dåligt underbyggt att klockspännet vid Medelplana kan kopplas till BO. Vad som hittats vid Medelplana är även omtvistat.

Men om man tänker bort Medelplana så har vi ändå ett Hans och Greta-spår som fortsätter hela vägen till där kroppen hittades. Jag vidhåller att om tekniska fynd inte kan knyta de gripna till fynden så bör man överväga att fynden är planterade. Man måste tänka sig transport på någon öppen vagn för att kunna förklara hur fynden trillat av utmed vägar hela denna sträcka, och det är inte särskilt sannolikt. Alternativet är att fynden är medvetet droppade men då måste man fråga sig varför så få saker droppats. Det går inte att utesluta att någon aktivt eftersträvat ett Hans och Greta-spår, för det är just ett sådant vi ser.

att det skulle vara medvetet, känns väldigt avancerat ärligt talat,
slänger man nåt i en raps-åker, så räknar man väl inte med att 1000 pers från MPS skall lyckas hitta
igen det sen, just rapsåkrar är ju ställen där man undviker att gå, normalt sett, om man bor på landet,
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sammandraget
Nu skall vi inte prata om mig i denna tråd men eftersom:

1. Jag är ovanlig.
2. Jag är ingen tonåring

så pratar jag uppenbarligen inte om mig själv. Jag har uppfattat henne som töntig och därmed inte så inne på det kriminella livet. Sommarjobbar, kör moped, trevlig, har varit ihop med en stabil kille. Låter för mig som en tönt och ingen vanlig tonåring. Är det någon som känner till henne som kan klargöra vilket liv hon levde?

Haha. Är det dessa två typer av tonåringar som finns? "Vanliga" tonåringar och töntar? De vanliga är as-coola då eller? :-)
Medlem
gurkmajjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlosRex
Vad är det för skillnad mellan häkte och arrest? Visste inte att det fanns arrester i Sverige.
Arrest är där anhållna m fl normalt sitter och är regelmässigt inhyst i polishuset och står under polisens försorg. I en arrest florerar en jävla massa folk, ofta fulla eller påverkade av annat. Personalen består av arrestvakter och polis.

På häktet, som är en kriminalvårdsinrättning, är det betydligt lugnare och personal består av kriminalvårdare som oftast är mer neutrala och 'serviceminded' än polis och arrestvakter. Det är mer klara rutiner.
2015-06-18, 20:51
Medlem
Att fynden ligger längs vägen tror jag är beror på den enkla förklaringen: mordet utförs i området runt kafét, eventuellt i en bil. Därefter åker de snabbt mot hallen, på vägen dit slänger de allting som inte går att bränna - såsom ring, klocka och mobiltelefon. Detta görs hastigt utan eftertanke (tidspress) och resulterar i att det är omöjligt för MGM att komma tillbaka och relokalisera dessa eftersom de inte kommer ihåg exakt vart de slängt dessa. Väl vid ladan hittar de ett lämpligt gömställe och gör sig av med kläderna, lämnar henne där, återvänder ej tills den gången de blir upptäckta. Ergo ni gör allt mer komplicerat än vad det egentligen är.
2015-06-18, 20:51
Medlem
Citat:

1. Jag är ovanlig.
2. Jag är ingen tonåring

så pratar jag uppenbarligen inte om mig själv. Jag har uppfattat henne som töntig och därmed inte så inne på det kriminella livet. Sommarjobbar, kör moped, trevlig, har varit ihop med en stabil kille. Låter för mig som en tönt och ingen vanlig tonåring. Är det någon som känner till henne som kan klargöra vilket liv hon levde?

Lite symdomet skaffa kille så fort som möjligt så jag inte ränner ute
2015-06-18, 20:52
Medlem
TheFortresss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
"Förstår" är rätt beskrivning på mig. Det är långt ifrån att jag "Kan" rättssystemet, men som medborgare i vårt land anser jag att det är en plikt att lära sig iaf lite kring marken vi står på, och hur den är uppbyggd.
Jag är också glad att tveksamheter kan prövas, av just anledningen att det betraktas som en tveksamhet, men däremot känner jag precis tvärtom att detta måste vara en omständighet i just detta målet..
Av den anledningen är jag, precis som många andra, väldigt ledsen över detta inträffade.

Om fler människor resonerade så och försökte lära sig om vår samtid och hur saker och ting förhåller sig till varandra, skulle samhället inte se ut som det gör.

Jag förstår din ledsamhet. Alla fall berör på något sätt. Vissa mer, andra mindre. Personligen har Lisas och Yaras (8-årig flicka som dödades i Karlskrona våren 2014) öde berört mig mer än något annat. Därför propagerar jag konstant för att våra rättsutövare verkligen anstränger sig till det yttersta i sin yrkesutövning.
2015-06-18, 20:54
Medlem
Har inte hunnit läsa tråden på några dagar.
Vem är denna AJ ni spekulerar om?
Mvh
2015-06-18, 20:55
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:

1. Jag är ovanlig.
2. Jag är ingen tonåring

Ganska ordinär tonåring med siktet inställt på framtiden.
Tycker snarare du verkar vara en tönt - och barnrumpa...
2015-06-18, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrEchoz
Är du full eller? Martorp är inte platsen där polisen har haft pressträff utan dom hade den vid en idrottsplats/ fotbollsplan om jag inte minns fel?

Sorry du har förmodligen rätt & jag fel.

När jag tittade på Live-sändningen med polisens informationstjej J*nny Wid*n *=e fick jag för mig att de sände live från Martorps gården.

http://www.svt.se/nyheter/regionalt/vast/fallet-lisa-tva-personer-omhandertagna
2015-06-18, 20:56
Medlem
TheFortresss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Nej, det har man medvetet låtit vara osagt. Och det är väl klokt.

Det kan säkerligen vara på det viset. Min uppfattning är att polisen har försökt hålla en stringens och korrekthet i sitt handlande. Så långt det är möjligt alltså.
2015-06-18, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av afvongreve
De litauiska männen kanske bjöd henne på litauiskt hembränt som hon inte tålde. Om hon fick samma mängd som de två stora männen brukar dricka kan hon faktiskt ha dött av det. Hon verkar ha varit liten och spinkig (160 cm), då tål man inte mycket.

Nej.
2015-06-18, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Macca2013
För att det kanske var det hon hört. Hon hörde det av en annan person efter att de gripits. Personen kan ha sagt nåt i stil med "Men herregud, det kan ju inte vara dom, jag såg ju dom med mina egna ögon, runt 18.15 satt de där och drack kaffe". Typ...

Grannar? Finns ju inga på minst 0,5 km avstånd såvida det inte finns fler Litauer på Blombergs Säteri. Hur kan man då avgöra om de drack kaffe eller inte?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in