Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-06-18, 13:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B0B0-emulator
Kanske denna byggnad?

https://www.google.se/maps/@58.540967,13.344683,3a,75y,318.12h,77.74t/data=!3m6!1e1!3m4!1sctLi0Wp2QdcG1tTsTNTeDA!2e0!7i1 3312!8i6656

Den ligger c:a 100 m norr om deras bostad. Intressant i sådana fall, för då hade de skyndat sig från Martorp till Blomberg via en liten väg i vars fortsättning MSP dagarna innan hade hittat mobildelar och något mer.

Medlemmen Rohna hade talat med dem närmare Martorp och gissade att de åkt bil hem.
Det är möjligt men man såg inte från den vinkeln i bild. Men det kan vara samma hus ja
2015-06-18, 13:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Du har fel på båda punkterna och bidrar till att sprida vanföreställningar i en tråd som redan lider svårt av all desinformation och missuppfattningar som sprids i den.

- För miljonte gången (eller något sånt): Att teknisk bevisning saknas i nuläget beror på att man inte hunnit få in definitiva analyssvar. Det har framgått tydligt av rapporteringen att man har tagit en mängd prover som skickats på analys. Vi vet förstås inte vad de kommer att ge, men i nuläget går det inte alls att utesluta någonting. Det kommer för övrigt aldrig att gå att utesluta att flickan utsatts för någon form av sexualbrott. Däremot kan man komma fram till att den tekniska bevisningen inte kan styrka brott från någon GM och då kommer givetvis ingen person att åtalas för det. Förstår du skillnaden?

- Vi som brukar följa krimtrådar vet att det inte går att spå utifrån den information som lämnas ut vad polisen har och inte eller varför de väljer att offentliggöra information eller ej. Det varierar mycket mellan utredningar och kan säkert handla både om utredningstekniska överväganden och vilken syn förundersökningsledaren har på hur mycket man ska informera media.

I vissa lägen kan info offentliggöras i hopp om att det ska leda till mer information från allmänheten. Det tror jag inte kommer att ske här, då det inte känns som en sån utredning där det är rimligt att anta att det kan finnas okända personer som sitter på viktig information.

Som andra än mig har påpekat så finns det också flera bra exempel från tidigare FB-trådar om grova brott där det visat sig att polisens tystnad under förundersökningen inte alls berodde på brist på bevisning eller att man var rädd att den misstänkte var oskyldig. Allt spekulerande kring detta som pågår här inne är därför i princip totalt värdelöst och bygger på okunskap kring hur man arbetar med brottsutredningar.

Bra att du påpekar fakta!

Jag vill tillägga att det är vidrigt att oskyldiga hängs ut, och att det spekuleras grundlöst om olika vänner och bekanta till brottsoffret.

Om man bor på landet, där ungdomarna har moppar och fyrhjulingar, är det väl en självklarhet att de vill hjälpa till att hitta sin försvunna kamrat. Annat vore ju ännu märkligare!

Det framförs också konstiga teorier om att det skulle vara fel personer som är häktade. Vad får folk allt ifrån?

Ännu märkligare är att peka ut godsägaren och hans familj. Det är direkt kränkande och ovärdigt.
2015-06-18, 13:17
Medlem
Utflyttads avatar
Jag återkommer till en fråga som jag ställde i ett tidigare skede:

Är det någon som kan bekräfta när kroppen transporterades iväg från platsen där den hittades?

Det debatteras fortfarande om VAR kroppen hittades? Hade kroppen transporterats iväg med hjälp av en politivagn så har jag känslan av att någon av FB's debattörer hade någon vetskap om det.

Ett eventuellt bortforslande med politivagnen hade antagligen bekräftat var kroppen hittades?
2015-06-18, 13:18
Medlem
missmones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RumleGaasegg
Han bor på Prästgården, det er hans adress

Alltså ca 1 mil söder om fiket? Korrekt?
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeMajk
Enligt tidigare uppgifter finns det ingen djurhållning alls i de gamla ladugårdarna och andra byggnationer ?
men OM man ska gömma ett lik så är det väl en bra idé att kasta in den till grisar eftersom de är omnivorer, och även om delar av liket hittas så borde det vara tämligen svårt att få fram DNA eller annan bevisning

Polisen sa att de hävde spärrningarna i Martorp på grund av djuren där.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pingisking
Hörde precis från säkra källor att LH hittades styckad och inslängd till grisarna i ladugården delvis därför obduktionen tar sådan tid för är svårt att hitta gärningsmannens dna på en styckad kropp som grisarna tuggat på. Sjuka jävla idioter må dom brinna i helvetet

Svinstia stämmer nog, dock är det denna person:

https://www.flashback.org/find_posts_by_user.php?userid=1016856&threadid=257 9335

Som kommit med uppgifter som skiljer sig mycket ifrån alla andras samt enligt mig verkar till viss
del trovärdiga, sen om hon slogs ihjäl med en hammare? GM kanske trodde grisarna skulle äta upp kvarlevorna, det är inte omöjligt, grisar äter vad som helst!
2015-06-18, 13:21
Medlem
MeMajks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Southharbor
Grisarna har väl rimligtvis fått mat på 5 dygn, så grisskötaren skulle alltså missat en styckad kropp?

automatik både foder och utgödsling förekommer i dag på de stora grisfarmarna

men jag tror som jag skrivit tidigare inte att det hålls djur öht i byggnaderna
2015-06-18, 13:21
Medlem
David-Humes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeMajk
Enligt tidigare uppgifter finns det ingen djurhållning alls i de gamla ladugårdarna och andra byggnationer ?
men OM man ska gömma ett lik så är det väl en bra idé att kasta in den till grisar eftersom de är omnivorer, och även om delar av liket hittas så borde det vara tämligen svårt att få fram DNA eller annan bevisning
Vi har släppt gården och det finns djur där inne som behöver få mat. De har naturligtvis fått mat även under tiden med avspärrningar men nu behöver de kunna komma in med ensilagemaskiner och annat.

http://www.expressen.se/nyheter/polisen-tar-ner-avsparrningar/
2015-06-18, 13:22
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Bästa vet jag inte, dock rimlig tycker jag. Någon i trion har spritt ut föremålen till fots. Utgått ifrån bostaden. Att gå den aktuella sträckan kan kännas långt hemifrån, det tar tid.

Med fordon kan man sprida över ett större område och på kortare tid. Ett fordon syns lättare än en person som går, kan dessutom gömma sig om det kommer någon.

EDIT;Har kvinnan körkort?
Om någon spred föremålen till fots, varför gick hen inte den närmaste vägen, istället för att gå en omväg varav 600 meter på en av de mest trafikerade vägarna i området, medan genvägen knappt är trafikerad alls. Titta på vägen. Bitvis finns det inga gömställen alls, och vägen är synlig från bostadshus. Visst, ett fordon syns bättre än en människa, men man minns människor mer än bilar på vägar.
Citat:
Ursprungligen postat av CenturyVoltaire
Jo, det kan visst hjälpa. Att separera föremål från kroppen kan försvåra identifikation av kroppen. Min gissning är att det inte alls var GMs tanke att kroppen skulle hittas på den plats den hittades, utan att det var en temporär förvaringsplats vilken valts under stor stress. Min gissning är att kroppen var tänkt att sedan gömmas på ett sådant sätt att den inte skulle återfinnas alls.

Mord är sällsynta och begås så gott som alltid av en orsak (åtminstone finns en orsak i GMs ögon). Någon måste alltså haft en önskan att både bringa flickan om livet samt sätta dit en viss annan person. Redan här ringer osannolikhetsklockorna. Ville mördaren bara komma undan kunde väl kroppen dumpats var som helst i naturen? Det krävs också en mycket förslagen person för att genomföra en "ditsättning", och en massa faktorer som måste klicka för att en "ditsättning" ska kunna lyckas.

Till din sista fråga: Vilka som hade tillgång till fyndplatsen är givetvis något polisen i nuläget utreder mycket noggrant.
Det var inga problem att identifiera kroppen när den hittades, och alla tillhörigheter kunde ha dumpats på en plats, istället för att spridas som ett pärlband. Antagligen var varken dödandet eller bortforslingen planerat, och bortforslingen dök upp som en plan när Lisa redan var död. Så det har aldrig funnits en önskan att både bringa flickan om livet och sätta dit en viss annan person. Valet av Martorp är mycket konstigt då GM efter dådet hade alla möjligheter att gömma kroppen var som helst i naturen.
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Här gör du det långt ifrån självklara antagandet att GM har handlar rationellt efter dådet. Men om någon vill sätta dit litauerna, varför just litauerna? Har någon mördat Lisa uttryckligen som sätt att jävlas med litauerna och få dem att åka dit för mord, eller har någon mördat Lisa och i efterhand kommit på Visst, ja litauerna! Vi sätter dit dem!

Hur många mordfall kan du där förövaren har ansträngt sig för att sätta dit någon annan specifik person öht?

Sen gäller ju samma två invändningar mot dessa resonemang som mot många andra hypoteser om att åklagaren är snett ute:

1) Det bygger på vad vi vet, inte på vad åklagaren vet, och vad han än vet, vet han betydligt mer än vi. Som Tingsnotarien har påpekat har åklagaren fått de två männen häktade på sannolika utan att ännu ha någon teknisk bevisning. Dessutom höjde han misstankegraden under anhållandetiden. Det betyder att det rimligen måste finnas andra besvärande omständigheter mot de häktade, som har tillkommit efter det att det så kallade hansochgretaspåret observerades. Vi vet inte vad det är. Men vi vet att åklagaren har mer än vad han visar - annars skulle han inte ha höjt till sannolika, långt mindre fått igenom det.

2) Om de häktade skulle vara skyldiga, finns det inte särskilt mycket som tyder på att de skulle ha förmåga att agera särskilt rationellt - mordet har knappast varit planerat, och de har dålig kunskap om svenskt polisväsende, och ännu sämre om svenska ideella sökorganisationer. Det kan t ex mycket väl ha tett sig synnerligen rationellt för dem att plantera ut Lisas tillhörigheter på områden där de har kunnat observera att sök har genomförts.
Genom att påstå att ett handlande är rationellt och ett annat irrationellt kan man vända misstankar åt vilket håll som helst. De flesta mördare lämnar kroppen på mordplatsen, de som tar med kroppen har något slags plan. Marinas mördare hade en uppenbar plan att gömma kroppen så länge som möjligt, så hade också Idas mördare, även om deras kringirrande med kroppen tycks ha varit planlöst sökande efter en bra dumpningsplats. Lovisas mördare ville bara få bort kroppen från mordplatsen. Vad Vatchareeyas mördare hade för plan är däremot mer oklar, men där är också mordplatsen oklar.

Polisen undersökte ladan mittemot kaféet en andra gång efter gripandet. Det kan vara så att den då upptäckte att det var mordplatsen, och eftersom det var brödernas arbetsplats skärptes misstankarna av det.

Jag har en teori om varför mordplatsen skulle vara där. Lisa fick inte igång moppen och mobilen tog slut på batteri direkt efter SMS till pappa. Jag vet att moppen testades, men det kan ha varit ett tillfälligt fel, eller så testades inte moppen fullt ut till körbarhet. Lisa lämnade då moppen med nyckeln i låset och gick till ladan med hjälmen på huvudet för att hämta nyckeln till kaféet för att därifrån ringa. Där finns fast telefon.

Inne i ladan arbetade en eller flera män och såg en 17-årig läckerbit komma in. Han/de började stöta på henne, hon avvisade och det slutade med katastrof. Efter mordet kom han/de på att litauerna vore bra syndabockar, och lade ut hansochgretaspåret till deras bostad på väg till Martorp för att gömma kroppen. Här kan man anta att litauerna oftast var ensamma hemma på kvällarna och skulle sakna alibi.
Medlem
B0B0-emulators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av julusa
Det är möjligt men man såg inte från den vinkeln i bild. Men det kan vara samma hus ja
Det är google maps, du kan förflytta perspektivet för att få en annan vinkel.
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av missmone
Ja det förklarar verkligen det som en annan användare sa om att det rört sig en massa obekant folk i området. Men då var alltså saab-mässan över på lördagens kväll. Alltså var inte PC på någon mässa på söndagen. En motorintresserad hade nog varit på mässan och inte spökat runt ett kafé.

Ingen som identifierat platsen där vinterbilden med PCs fyrhjuling är tagen?

Det är den rimliga förklaring som finns. Man bör inte underskatta storleken på detta evenemang, speciellt i gott väder, där många väljer att ta en landsvägssväng, köra runt och njuta av landskapet.

Gällande bilder kan jag bara tipsa om att vem som helst kan läsa geotaggning/koordinater på en bild, förutsatt att den är tagen med en mobiltelefon med internet där "platstjänster" är påslaget.
I mina ögon är det dock fullständigt onödigt att luska och bedriva lösa spekulationer.
2015-06-18, 13:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Bra inlägg, men jag är tyvärr inte lika säker som du är på att det inte kan landa i ett mål som i allt väsentligt bygger på indicier. I så fall lär det bli ännu mer livat här i tråden och det kommer att vävas konspirationsteorier runt flera personer som trådens Kalle Blomkvist-maffia kommer tycka är "alternativa GM"
Jo, det har du förstås rätt i! Det är lätt att överskatta teknisk bevisning, trots att mål vilar mindre på teknisk bevisning än vad man skulle föreställa sig. Alla moderna tekniker är ju trots allt komplement, inte ersättare, av omständigheter, vittnen, fynd av mer oteknisk art, osv. Det man kan hoppas på är dock att blotta mängden av teknisk bevisning (jag vet naturligtvis inte, men jag föreställer mig den vara väldigt stor. Hellre ett spårsäkrande för mycket än för litet) kommer att entydigt peka i en riktning. Problematiskt blir ju förstås om NFC lämnar många "+1" och "-1" eller "0", och något som pekar för, annat som pekar mot, osv, vilket gör det som ett vanligt "hederligt" brottmål med vittnen och korsförhör där teknisk bevisning spelar roll, men inte avgörande roll. Då kan ju domen bli fel. Och oavsett om den blir rätt eller fel kommer ju jönsarna här jönsa vidare med allt som jönsas kan...

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in