Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-18, 19:33
Medlem
missmones avatar
Självklart kan AJ vara en potentiell mördare. Motiv kan vara sex och kanske pengar. Beror lite på vilka typer av Litauer han har kontakt med i övrigt. Som många andra har uppmärksammat så förefaller AJ vara en kalla person som enkom tänker på pengar. Han nämner det i intervjuer om att han givetvis ska få ersättning av polisen efter att som grävt lite gropar samtidigt som hans egna anställda sitter misstänkta för att bragt en 17-årig tjej om livet. Ingen normalt funtad människa skulle tänka på oengar i det läget vilket säger en del om AJ. Kall i hjärtat. Sen det mörkliga sammanträffandet att han såg LH för första gången samma dag som hon försvann. Inte alls orimligt att han kan vara mördaren så sluta läxa upp folk om vad som är rimligt och inte. Det mesta jag har läst här är fullt möjliga teorier förutom sånt som involverar UFOn och troll.
2015-06-18, 19:34
Medlem
Mickeavensiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mack-Bolan
Jag tycker mig ana att du tror att "Godsherren" står över lagen?
Jag kan lova dig att om spår leder mot honom kommer denne plockas in av polis utan tvekan.

Nej inte över lagen men mot misstankar..
2015-06-18, 19:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Han blev väl "sjuk" och for till Stockholm vid häktningen av hans gästarbetare, har jag för mig ...

Och du tycker inte det var konstigt?
2015-06-18, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PierreochThomas
Jag håller också med om att gubben AJ är misstänkt. Han kanske inte har mördat Lisa men jag tror att han är delaktig på något sätt. Och detta baserar jag på att Lisa ligger mördad på AJ:s mark. Och eftersom jag inte vet hur trovärdigt hans alibi är under Lisas försvinnande så är han misstänkt precis som alla andra.

Inget kan ju uteslutas.
Lisa behöver ju inte nödvändigtvis vara våldtagen.
Det kan räcka med närmanden och avvisanden , där i detta fall AJ riskerar att göras till ett åtlöje om flickan skulle berätta vad som hänt.
För att använda hans egna ord " det kan hända att något har slagit slint "
Att sedan de misstänkta litauerna kan ha använts för att " städa upp " är ju inget konstigt i sig.
Lojaliteten till arbetsgivaren kan vara stark och betalningsförmåga lär ju finnas.
2015-06-18, 19:36
Medlem
CarlosRexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Newflash31
Kan bara spekulera som sagt men att han har ett öga för småtjejer skulle inte förvåna mig han ser ju sliskig ut typiskt ett pedofil utseende.. Sen om han utfört själva mordet vågar jag inte säga jag tror inte det men han vet vem det är som ligger bakom.. troligen hans son eller den där Åslund som nämnts tidigare.. Hur gammal är den här Åslund förresten någon som har koll på det ??

Han är 60 år har en son J*han 31 år som har en gård på Kinnekulle samt en dotter L*sa 24 år bor hos föräldrarna.
2015-06-18, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av missmone
Självklart kan AJ vara en potentiell mördare. Motiv kan vara sex och kanske pengar. Beror lite på vilka typer av Litauer han har kontakt med i övrigt. Som många andra har uppmärksammat så förefaller AJ vara en kalla person som enkom tänker på pengar. Han nämner det i intervjuer om att han givetvis ska få ersättning av polisen efter att som grävt lite gropar samtidigt som hans egna anställda sitter misstänkta för att bragt en 17-årig tjej om livet. Ingen normalt funtad människa skulle tänka på oengar i det läget vilket säger en del om AJ. Kall i hjärtat. Sen det mörkliga sammanträffandet att han såg LH för första gången samma dag som hon försvann. Inte alls orimligt att han kan vara mördaren så sluta läxa upp folk om vad som är rimligt och inte. Det mesta jag har läst här är fullt möjliga teorier förutom sånt som involverar UFOn och troll.

Inte pengar iallafall. Han fick 1 mille nyligen.
Citat:
Ursprungligen postat av Newflash31
Bättre att göra nått än att inte göra något alls eller hur ?? sen om dom skrattar ger väl jag fan i ?? dom har nog varit med om värre saker än så lilla gubben

Aj vilket mothugg!!! Aj!

Tror du seriöst att de förbiser saker som att kolla upp självaste godsägaren, vars område blivit en mordplats, och hans anhang?!

Om du ringer in och tipsar om det så kan jag garantera dig att det telefonsamtalet är fullständigt onödigt. Det försämrar snarare utredningsarbetet när de måste ta emot triviala tips från puckade tonåringar som inte verkar ha en uns aning om hur en mordutredning går till.

Berätta gärna om dina "samband" du snackar om! Vill faktiskt höra, du ska få en chans.
Medlem
everythingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av everythingis
jag har funderat lite på bilder av olika hus jag sett på google street view... det finns ett hus ca 404 meter från mgm hus i ostsydostlig riktning. det står en moped på tomten från bilderna som är tagna 2011 att döma. det är ju rimligtvis en då femtonårig pojke som bodde där, och han bör vara i nittonårsåldern nu, är det någon som vet något om det huset och eventuellt den unga mannen som kan tänkas bo där?

det är inte många meter ifrån stället där BO hittades heller, men det är bara funderingar jag har, det borde rimligtvis redan vara kollat av polisen eller alla privatspanare här inne, som sagt var... bara en liten fundering. här är koordinaterna iallafall... 58.539146, 13.351826

citerar mig själv igen... det bor tre män på denna adress, en 45 årig man och hans söner som är 20 och 22 år gamla, det kanske är något som polisen redan har koll på, men eftersom de bor strategiskt till så bör de väl förmodligen granskas av polisen. jag vet inte om det räcker med att bo på fel ställe för att bli misstänkt, men åldern på de unga männen känns som en möjlig ålder på en gärningsman.
2015-06-18, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReimerDenYngre
Hans och Greta-spåret... Jo, att döma av fyndkartan på aftonbladet leder fynden direkt mot de gripna:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20955817.ab

Lägg därtill att fynd gjorda utanför Martorp var sådana att polisen bestämde sig för att gå in i byggnaderna. Alltså finns det spår hela vägen fram till kroppen!

http://www.skovdenyheter.se/article/har-hittades-17-ariga-lisa-holms-kropp/

Hans och Greta-spår är verkligen ett korrekt begrepp!

De gripna deltog i söket och fick veta hur Missing People söker - borde de då inte fått viss oro i kroppen och kollat av att inget låg och skräpade vid Martorp? Jobbar de på gården så är det ju problemfritt att åka dit...

Men en sak i fynden sticker ut rejält: fynden av ett klockspänne, fotspår, ring (flera alternativ har nämnts) på en åker vid Medelplana kyrka. Nämnda föremål är oerhört små. Att hitta sådant på en åker (jag antar den är beväxt) är oerhört svårt. Det måste vara spår av folk som rört sig som drog uppmärksamheten till sig. Därför tittade man extra noggrant bland spåren och fann de små sakerna...

Klockarmband och ring, små saker inte bara för Missing People utan även för en gärningsman. Klockarmband och ring finns i anslutning till händer... Sådant kan trilla av under en fight.

Kan detta vara vad som hänt: Verklig GM känner BO på ett eller annat sätt. Han är vred på henne och bestämmer sig för att söka upp henne. Kanske har han till och med för avsikt att döda henne redan från början. Han känner till att hon arbetar vid caféet. Han bestämmer sig för att söka upp henne där. Direkt efter BO:s SMS till pappan överfaller han henne, tvingar henne stänga av mobilen om hon inte gjort det själv för att spara batteri.

Kanske var gripandet inte så handgripligt, men han tvingar in henne i sin bil för att tala med henne. Platsen är ju inte optimal för ett mord. BO tar med sig mopednycklar och tillhörigheter och följer motvilligt med. Vid Medelplana stiger de ur bilen. Jag gissar på en undanskymd plats. Handgemäng uppstår. Ring och klockspänne går av. Kanske används hjälmen för att slå BO medvetslös. Efter det packar GM ihop allt han ser och packar in BO i bilen. Kanske har någon farit förbi på vägen och sett bilen. Av det skälet blir det viktigt att lägga ut ett tydligt Hans och Greta spår som får folk att leta i annan riktning.

GM åker tillbaka och sätter i nyckeln i mopeden, placerar ut påsen med hennes tillhörigheter så att ett försvinnande skall bli uppenbart och placerar sedan ut handske mobildelar mm och gömmer sedan kroppen vid Martorp. Den som gömt kroppen där (oavsett om det är de gripna eller någon annan) har inte valt platsen för att den skall vara permanent. Är det de gripna så har de tänkt gömma kroppen bättre senare. Är det den alternative GM jag skissar på så är det snarare så att GM vill att BO skall hittas för att han är rätt säker på att han inte lämnar egna spår efter sig.

Om denna teori är korrekt - var skall man då leta GM? Det finns två möjligheter. Antingen letas GM bland någon yngre person i trakten som kan ha fattat tycke för BO eller också så får vi leta efter någon i Skövde. Tiden talar mot att det är någon från Kinnekulle. Det är svårt att tänka sig att någon blir så totalt tokig på BO på bara några helger. Lokalkännedomen talar för att GM är från trakten. Kanske finns det någon från Skövde som har sommarstuga vid Kinnekulle? Men jag tror faktiskt det är enklare än så. Vägen som fynden ligger är inte så dålig som påstås i tråden. Titta på flygbilderna så ser man att den är ganska väl iordninggjort. Notera att några små dungar närmast asfalterade vägen mot caféet har avverkats sedan Google Maps flygfoton togs! GM kan helt enkelt ha valt denna väg med hjälp av någon onlinekarta eftersom den leder bort från området och passerar minst möjliga antal hus.

Beträffande Martorp så finns där ett bostadshus med en underbar syrenhäck runt sig. Jag vet inte om huset är bebott men det ser man ju lätt på kvällen. Oavsett vem som dumpat kroppen där kan ha funnit platsen insynsskyddad och lämplig.

För egen del lutar jag skarpt åt att om inte tekniska bevis knyter de gripna till funna föremål så skall man leta bland BO:s bekanta efter någon yngre man som varit kär i henne men blivit avspisad. Jag gissar att han är en person med svag självkänsla, kanske misslyckats i livet med studier och så vidare och som med tiden utvecklar en sjuk besatthet av att ta livet av BO. Det skulle inte alls förvåna mig om personen är känd av andra i BOs familj.

Jag är inne på ditt spår också.

KARTA över området
http://www.hitta.se/kartan!~58.52882,13.38008,17z/tr!i=Ui8XNXCp/search!i=1005191696!q=Blomberg%202!t=single/tileLayer!l=1

Klicka på husen så får ni uppgifter om boende och ägarna till respektive hus.
Från husen där MGM bor går liten väg söderut mot platsen där BO hittades. På den vägen i skogspartiet finn intressanta hus.
Medlem
Ärligt talat, tycker det ser mer och mer skumt ut. Vad fan ska litauisk polis hit att göra? Snacka om att döma någon på förhand. Och polisen tackar ja till hjälpen? Varför det? Jo tydligen letar de febrilt efter att de här bröderna ska ha begått något brott tidigare. Men det har de ju inte.
Vad fan vet litauisk polis om det här området och vad som hänt konkret på den platsen?

Citat:
Rolandas Kiškis, chef vid den landets kriminalpolis säger i en kommentar till SVT Nyheter Väst att: ”Litauisk polis är redo att erbjuda all typ av hjälp när det gäller den här utredningen. Vi kommunicerar aktivt med våra svenska kolleger som arbetar hårt med att fastställa omständigheterna kring det här hemska brottet. Om det skulle behövas är vi beredda att delegera polisresurser till Sverige.
Lars Johansson, kriminalkommissarie vid grova brottsroteln, bekräftar att de erbjudits hjälp.
– Vi har kontakter med litauiska polisen och vi är tacksamma för all hjälp vi kan få när det gäller så här allvarliga brott, säger han.
Han tillägger att tipsinflödet till polisen varit enormt – något som man är tacksam över.
– Vi har kontakt med flera olika myndigheter och kollar olika länder i Europa om de här personerna kan vara misstänkta för tidigare brottslighet. Men vi har ännu inte stött på något sådant. Vi jobbar brett och så får vi se var vi hamnar, säger han.
Alla tre misstänkta förnekar brott.
http://www.svt.se/nyheter/regionalt/vast/litauisk-polis-stottar-i-lisa-fallet
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av missmone

Hur menar du nu? Kan vi verkligen veta säkert att UFO:n och troll inte existerar? Har någon verkligen bevisat det? Är det inte precis såna här saker man skulle kunna vänta sig att troll skulle ta sig för t ex?

Om 80-åriga godsägare utan andra bevis än nån slags psykoanalys av vad de sagt och gjort under en TV-intervju på 1 minut kan ingå i pedofilringar och samtidigt mörda 17-åringar på sin egen mark så ser jag inget skäl till varför inte troll också skulle vara en "fullt möjlig teori". Verklighets- och faktaunderlaget för hypoteserna är i varje fall detsamma.
2015-06-18, 19:41
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheFortress
Jag tolkar det som att du förstår hur apparaturen fungerar. Ibland blir det fel hos oss alla eftersom den mänskliga faktorn spelar in. Av den anledningen är jag glad över att saker och ting kan ifrågasättas, läs överprövas - oavsett vilken proffession eller kompetens någon innehar.

"Förstår" är rätt beskrivning på mig. Det är långt ifrån att jag "Kan" rättssystemet, men som medborgare i vårt land anser jag att det är en plikt att lära sig iaf lite kring marken vi står på, och hur den är uppbyggd.
Jag är också glad att tveksamheter kan prövas, av just anledningen att det betraktas som en tveksamhet, men däremot känner jag precis tvärtom att detta måste vara en omständighet i just detta målet..
Av den anledningen är jag, precis som många andra, väldigt ledsen över detta inträffade.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in