Hans och Greta-spåret... Jo, att döma av fyndkartan på aftonbladet leder fynden direkt mot de gripna:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20955817.ab
Lägg därtill att fynd gjorda utanför Martorp var sådana att polisen bestämde sig för att gå in i byggnaderna. Alltså finns det spår hela vägen fram till kroppen!
http://www.skovdenyheter.se/article/har-hittades-17-ariga-lisa-holms-kropp/
Hans och Greta-spår är verkligen ett korrekt begrepp!
De gripna deltog i söket och fick veta hur Missing People söker - borde de då inte fått viss oro i kroppen och kollat av att inget låg och skräpade vid Martorp? Jobbar de på gården så är det ju problemfritt att åka dit...
Men en sak i fynden sticker ut rejält: fynden av ett klockspänne, fotspår, ring (flera alternativ har nämnts) på en åker vid Medelplana kyrka. Nämnda föremål är oerhört små. Att hitta sådant på en åker (jag antar den är beväxt) är oerhört svårt. Det måste vara spår av folk som rört sig som drog uppmärksamheten till sig. Därför tittade man extra noggrant bland spåren och fann de små sakerna...
Klockarmband och ring, små saker inte bara för Missing People utan även för en gärningsman. Klockarmband och ring finns i anslutning till händer... Sådant kan trilla av under en fight.
Kan detta vara vad som hänt: Verklig GM känner BO på ett eller annat sätt. Han är vred på henne och bestämmer sig för att söka upp henne. Kanske har han till och med för avsikt att döda henne redan från början. Han känner till att hon arbetar vid caféet. Han bestämmer sig för att söka upp henne där. Direkt efter BO:s SMS till pappan överfaller han henne, tvingar henne stänga av mobilen om hon inte gjort det själv för att spara batteri.
Kanske var gripandet inte så handgripligt, men han tvingar in henne i sin bil för att tala med henne. Platsen är ju inte optimal för ett mord. BO tar med sig mopednycklar och tillhörigheter och följer motvilligt med. Vid Medelplana stiger de ur bilen. Jag gissar på en undanskymd plats. Handgemäng uppstår. Ring och klockspänne går av. Kanske används hjälmen för att slå BO medvetslös. Efter det packar GM ihop allt han ser och packar in BO i bilen. Kanske har någon farit förbi på vägen och sett bilen. Av det skälet blir det viktigt att lägga ut ett tydligt Hans och Greta spår som får folk att leta i annan riktning.
GM åker tillbaka och sätter i nyckeln i mopeden, placerar ut påsen med hennes tillhörigheter så att ett försvinnande skall bli uppenbart och placerar sedan ut handske mobildelar mm och gömmer sedan kroppen vid Martorp. Den som gömt kroppen där (oavsett om det är de gripna eller någon annan) har inte valt platsen för att den skall vara permanent. Är det de gripna så har de tänkt gömma kroppen bättre senare. Är det den alternative GM jag skissar på så är det snarare så att GM vill att BO skall hittas för att han är rätt säker på att han inte lämnar egna spår efter sig.
Om denna teori är korrekt - var skall man då leta GM? Det finns två möjligheter. Antingen letas GM bland någon yngre person i trakten som kan ha fattat tycke för BO eller också så får vi leta efter någon i Skövde. Tiden talar mot att det är någon från Kinnekulle. Det är svårt att tänka sig att någon blir så totalt tokig på BO på bara några helger. Lokalkännedomen talar för att GM är från trakten. Kanske finns det någon från Skövde som har sommarstuga vid Kinnekulle? Men jag tror faktiskt det är enklare än så. Vägen som fynden ligger är inte så dålig som påstås i tråden. Titta på flygbilderna så ser man att den är ganska väl iordninggjort. Notera att några små dungar närmast asfalterade vägen mot caféet har avverkats sedan Google Maps flygfoton togs! GM kan helt enkelt ha valt denna väg med hjälp av någon onlinekarta eftersom den leder bort från området och passerar minst möjliga antal hus.
Beträffande Martorp så finns där ett bostadshus med en underbar syrenhäck runt sig. Jag vet inte om huset är bebott men det ser man ju lätt på kvällen. Oavsett vem som dumpat kroppen där kan ha funnit platsen insynsskyddad och lämplig.
För egen del lutar jag skarpt åt att om inte tekniska bevis knyter de gripna till funna föremål så skall man leta bland BO:s bekanta efter någon yngre man som varit kär i henne men blivit avspisad. Jag gissar att han är en person med svag självkänsla, kanske misslyckats i livet med studier och så vidare och som med tiden utvecklar en sjuk besatthet av att ta livet av BO. Det skulle inte alls förvåna mig om personen är känd av andra i BOs familj.