Citat:
Ursprungligen postat av
PublicFriend
Inte för att spä på eventuell dålig stämning. I grund och botten vill jag bara förstå innebörden av förändringarna som nu sker i brf redovisnings träsket.
Sprang på denna. En ekonomisk plan för nybyggnation.
http://bostad.erikolsson.se/filecach...ts/1686594.pdf
Det som får mig bekymrad är resultatet och det ackumulerade resultatet över tid. I min mening och med den kunskap jag besitter så ser det rätt horribelt ut.
Jag inser givetvis att det inte påverkar kassaflödet i föreningen.
Men värdet på bostaden borde ju normal sett justeras nedåt när föreningen visar ett resultat på -1.5 mille per år och som inte heller blir bättre över tid.
120 års avskrivningstid med 20% restvärde, så även med linjär avskrivning försöker man skjuta kostnaderna framför sig. Normalt är progressiv avskrivning på 100 år, så linjärt 120 år och dessutom 20% restvärde blir ju mindre kostnad per år än om man tagit 100% linjärt rakt av. Siffertrixande med andra ord.
Fackmän säger för övrigt att man ska skriva av på 50 år.
10762 kr/m2 i lån, vilket är rätt högt. Tredimensionell fastighet, vilket gör att lånet borde vara mycket lägre än så här (man är ju minst två stycken som delar på markkostnaden om det är tredimensionellt).
Det minusresultat du ser är föreningens nuvarande medlemmar som väljer att konsumera upp föreningens förmögenhet, istället för att ersätta denna. Det kan även ses i amorteringsplanen, där lånens löptid är 40 år men amorteringen ligger på 200 år (0,5% om året). Efter 200 år har nästan allting i fastigheten bytts ut minst en gång, vilket innebär att de som bor där om säg 150 år fortfarande kommer att betala räntor på sedan länge utbytta delar.
Ett annat sätt att uttrycka saken är att de som bor i föreningen nu tar springnota. De lånar upp en massa pengar, sliter ner föreningens tillgångar i en takt av 1,5 miljoner kronor per år, men avsätter inte pengar så det täcker slitaget de orsakar.
Ett tredje sätt att vinkla det är att man helt enkelt betalat för mycket för fastigheten. Härvid är det då skönt att med säkerhet veta att bostadspriser, i motsats till allt annat, enbart kan stiga. Så tredje sättet att se på saken måste vara fel sätt (ironi).
För övrigt har flerbostadsdelen eventuellt enstegstätad fasad.