Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-18, 08:55
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogge12
Aftonbladet skrev faktiskt i går att om de hade haft häktningsförhandlingar "nu" så hade HON häktats på sannolika skäl.

Källa: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20982140.ab
Nej, läs igen.
Citat:
– Men rent generellt kan jag säga att de omständigheter som finns just nu, kommer upp i den grad av bevisstyrka som gör henne skäligen misstänkt.
2015-06-18, 08:55
Medlem
berenpxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av valentynvozny
Själva obduktionen tar givetvis inte så lång tid, en arbetsdag max enligt källor jag har på RMV. Det är provsvar som kan dra ut på tiden. I detta fall tror jag inte det tar lång tid att få fram dödsorsak, det är nog som så att åklagaren/polisen inte vill gå ut med resultatet.

Just så tänkte jag med. Åklagare/polis gör allt för att lägga locket på, yppandeförbud för advokaterna, press på MP att inte uttala sig. Allt för att vinna tid och hinna samla tillräckligt med bevis.

Dessvärre tror jag att åklagaren får det svettigt att ens hålla kvar alla tre i häkte. Besked kommer väl idag eller i morgon från Göta Hovrätt angående överklagande av häktningsbeslutet (eller besluten, vet inte om båda bröderna överklagade).
2015-06-18, 08:57
Medlem
AREA-51s avatar
Vi vet väl heller inte om bröderna gemensam bostad eller har separata bostäder.
Och har de då inte umgåtts vid den här tidpunkten på kvällen så kan det mycket väl vara bara en av bröderna som har begått brottet. Kaféet är ju trots allt inte långt undan.
Det kan ju förklara varför båda nekar, den ena är kanske helt oskyldig.
Senast redigerad av AREA-51 2015-06-18 kl. 09:02.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RumleGaasegg
Som sagt tidligere klarer jeg ikke slippe PC før det er klart at han har alibi.
I den nyeste tråden på siden hans er det en replikk fra MN som jeg synes er litt merkelig. Men jeg ser sikkert spøkelser ved høylys dag...
Länka repliken
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av candy67
Jag tror att hon var hel och att reaktionerna hos poliserna är naturliga då de gett allt i letandet efter LH och inte hittar henne vid liv utan död.

Jag hoppas också att hon va hel.
Annars va min tanke DNA kontra myrsyra.
Medlem
Citat:
Efter dna analysen av dett "fynd" vid moppen så har inget mer skrivits om det..alltså vardet inget fynd.. och det är väl inget konstigt om det ligger fimpar dyl runt omkring cafeet det är ju trots allt ett cafe där det kommer mycket turister, och att påsen hänger på moppen och nyckeln sitter i är väl inget konstigt om nu PC dök upp och frågade om hon ville provåka en sväng.. hon var ju trots allt på väg ehm och lät grejerna bara vara kvar hon skulle bara iväg en kort sväng. handsken tappade hon när de svängde ut på vägen, kvittot kan väl vara från vem som helst finns väl inte så mycket att handla i den där byhålan eller???
Är du medveten om att du resonerar a posteriori? Polisen kan inte veta att fyndet är ointressant i framtiden. Hade din idé haft minsta fog för sig hade vi sett en annan utveckling av avspärrningar och insatser. Dessutom, av lätt insedda skäl, kan man anta att inte något så vardagligt som en fimp hittades bland tiotals eller hundratals andra, av precis de skäl du anger.

Din idé förutsätter vidare en kontaktyta mellan de båda du saknar stöd för. Det är en idé som går mot Occams rakkniv och den har inget förklaringsvärde och den stämmer inte med det lilla vi vet. Du måste anta att de känner varandra, att han dyker upp precis då (hade han de hade han inte haft något alibi och hade varit bland de misstänkta. Kanske rentav häktats skäligen), och att hon har lust att ta en åktur efter en arbetsdag, bara sådär.

Liktförbaskat, du tycks ha glömt att vi har tre MGM, varav två häktade på sannolika skäl. Utöver detta har man hittat en hel del spår i terrängen. Hur tappar du en handske lång in i en lada, från vägen (detta är en stor svaghet i den andra, betydligt seriösare, olyckshypotesen)?

Nejdu, din idé är inte vatten värd innan du kommer med positiv evidens för den, dvs sakskäl, förklaringsvärde och liknande. Man kan aldrig använda det man INTE VET för att bygga en "hypotes" (jmfr "luckornas Gud").
Medlem
Citat:
Tänk också efter lite: det rubricerades som brott från första början. Man hanterade alltså det annorlunda än de tusentals försvinnandena per år som klaras upp trivialt utan att media ens hinner intressera sig.

Den enorma insatsen känns mer som ett utslag av tidigare nämnda poängen att rättssystemet är, och ingår i, en bra mycket mer socialt konstruerad samhällsföreteelse än en väloljad mekanik. Förmodligen har familjens lokala status osv påverkat här.
2015-06-18, 08:59
Medlem
Citat:
Vart står det "långt inne i ladan"? och att det rubriceras som ett brått på en gång beror ju just på det att hon skickade sms åt sin pappa nyckeln och moppen stod kvar hennes på se hände på moppen och mobilen avstängd (trasig)
Ja, dvs fynd som visar bortförsel mot sin vilja. Hade det ens varit övervägbart att hon åkt på en frivillig åktur med någon bekant hade det kollats upp och avförts innan det blev världens mediacirkus. Så nej, din idé håller inte. Igen.
2015-06-18, 08:59
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Jag har postat om förklaringar till hansochgretaspåret som jag tycker är rimliga, det behöver inte vara så konstigt egentligen och spåret kan säga något om bröderna som personer och tillvägagångssättet när de dumpade föremålen.
Jag har letat, men inte hittat. Vänligen, länka till den bästa förklaringen.
2015-06-18, 09:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zeffa
Hittades hon inomhus? Är det bekräftat eller en trådsanning?

Trådsanning, tror jag.
Det fanns bilder från media där man visar poliser som går in i byggnader på Martorp = alla (inkl. jag själv) tror att hon hittades inomhus. "Låsta dörrar" har kommit på köpet.

Källa på detta vore annars uppskattat.

Yppandeförbudet är till för att "någon där ute" inte ska kunna försvåra utredningen enligt polis/åklagare. Kan alltså betyda "vänner" till MGM eller alternativ GM. Så jag tror att polisen inte stängt alternativa GM - även om detta är troligast.
2015-06-18, 09:06
Medlem
Citat:
sen har säkert hennes papps yrke och status medverkan till att det blev allvar från början. tänk efter lite själv du,
Du är helt säker på att det är litauerna som gjort detta?? sorry men jag tror du kommer ha fel.
att dom undersöker containrar och allt som finns i cafeets närhet efter spår är väl inte konstigt men hittade de nånting????
Jo, visst. Detta påstås som "försvar" mot att det skulle funnits intressanta spår på platsen runt caféet, men det håller inte heller. Det är bara ett antagande som bygger på fantasier om hur samhället fungerar. Däremot, familjen kanske anses ha hög trovärdighet, det kan spela stor roll. Hade det varit ett stökigt barn med känd problematik hade det kanske inte tagits på samma initiala allvar. Men att faderns yrke skulle ha gjort att han på något sätt skulle kunna tagit kommando och dirigerat polisen på ett operativt plan. Nej, det finns inget stöd för den idén.

Jag är inte helt säker på någonting, eftersom jag är intellektuellt hederlig och inte spånar en massa trams. Jag anser mig inte veta och tänker inte fylla luckor med spekulation. Däremot är det ju ett faktum att två MGM är häktade för mord. Dessutom är det minimala antagandet att platsen för mopeden eller omedelbar omnejd vittnade om ett brott helt kompatibel med en alternativ GM. Däremot är den inte kompatibel med att hon gav sig iväg frivilligt. Inte längre än de byggnader omkring caféet, dvs.
2015-06-18, 09:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kollaanristi
Inomhus ja, inlåst dessutom.

Ok, men det har jag missat, kan du länka till källa på det?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in