Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-18, 08:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av candy67
PC kommer förbi på sin fyrhjuling precis när LH slutat och ska till att åka iväg , han fågar om hon vill med på en tur och det vill hon så klart, hon ställer tillbaka moppen har hjälmen på sig och hoppar på .PC buskör som vanligt efter grusvägen mot lada nr 2 LH ramlar av slår i huvudet /hjälmen i ett träd,,sten eller dyl nånstans i närheten av ladan bryter nacken och dör, PC får panik gömmer LH i ladan åker hem igen och på vägen slänger han iväg hennes ägodelar efter vägen sedan kommer han med ut och hjälper till att söka efter henne
Och det lämnar högvis med spår för bortförsel vid caféet? Samt en handske i ladan mitt emot? Nejdu, tänk om.
2015-06-18, 08:01
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wizardinrobe
Vad är det du säger? Självklart måste et brottmål vara mycket mer säkerställt än ett civilmål-

En fällande dom i et brottmål kan bara ges om det anses bevisat bortom all rimlig tvivel, medan et utslag i et civilmål inte behöver mer än en sannolikhetsövervikt. Alltså 51 %.

I et brottmål finns inte 100%, i et civilmäl är det däremot alltid 100%, eftersom om det som domstolen finner är 51% visat ller styrkt, det innebär att den andra parten bara har lyckats till 49%.

Jag håller med dig att det är högre krav i brottmål men inte att kravet i ett civilmål är så lågt att det räcker med 51 %. Det krävs att något ska vara "styrkt", "visat", eller "utrett" inte bara "sannolikt".

"Uppenbart" får, likt straffrättens "utom rimligt tvivel", anses motsvara närmre 100 % och det normala beviskravet "styrkt" ligger då på cirka 75 %."

Det som angetts ovan innebär att jag för det första får vara tydlig med att det är en skillnad i beviskrav varför den annorlunda utgången i de två O.J målen (nu pratar vi dock amerikansk rätt men om vi för sakens skull ponerar att beviskraven är desamma) kan bero på denna diskrepans (risk finns dock att det alltjämt inte var detta som avgjorde utan att två olika jury gjorde två olika bedömningar av samma fall) men att det inte heller är som du säger att det för styrkt ska räcka med 51 % utan man brukar som sagt säga att man ska upp till 75 %.

Så, nu kan vi släppa det
Senast redigerad av Tingsnotarien 2015-06-18 kl. 08:04.
2015-06-18, 08:02
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AREA-51
Svårt att veta hur de tänkte. Men gissar att de slänger ut dessa delar när de åker i väg med kroppen via den väg som går via åkrarna och sedan upp mot bostaden. Därifrån fortsätter man på vägen som går genom skogen framtill säteriet. Och där låser man in kroppen.
Men det är inte säkert hon dödas vid ladan i närheten av kaféet. Hon kanske dödades uppe vid säteriet.

Visst kan det vara så.

Det jag påpekar är att det finns något här som inte stämmer. I vetskapen om mord rent statistiskt sett.

De flesta mord begås av familjemedlemmar, eller av motparten i en kärleksrelation eller av bekanta i en vidare mening typ fyllebråk i hemmiljö.

Att mord begås av obekanta i offrets närmiljö är sällsynt. Där man i detta scenario antingen lämnar offret på brottsplatsen eller ser till att offret aldrig hittas utan att strö offrets ägodelar omkring sig.

Där Eklund i viss mening är unik. Där han i ett fall lämnar offret på mordplatsen och strör hennes ägodelar omkring sig på platsen men där han i det andra fallet åker långväga för att dölja mordoffret men ändå slängde ut hennes telefon i ett tidigt skede.

Jag förstår andemeningen med GWs uttalande angående detta mord. Han utgår från statistik. Som emanerar från tidigare mord under lång tid.
Senast redigerad av andersaanderssona 2015-06-18 kl. 08:12.
2015-06-18, 08:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AREA-51
Om det fanns tillförlitliga uppgifter att de satt och drack kaffe vid bostaden 18:15, då skulle de inte sitta häktade.

OM det stämmer att de drack "kaffe" PRICK 18:15 säger det inte så mycket. Det finns fortfarande
tid att ta sig till Kaféet från Blombergs Säteri. Dessutom kan det vara så att Lisa åkt förbi deras hus
på väg till Skövde där otrevligheter inträffar. Moppen kan ha ställts tillbaka på natten.
2015-06-18, 08:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Precis vad jag misstänkte, det där med veranda är något som du har hittat på, lite mer noggrannhet, är det för mycket begärt?

I artikeln står att de hade setts dricka kaffe utanför sitt hus, att jag skrev veranda kan vara för att jag läst det här i tråden tidigare (uppgifterna diskuterades här för några dagar sedan) eller om det stod i andra tidningsartiklar, minns ej tyvärr!
2015-06-18, 08:04
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Besynnerlig uppfattning. Du är övertygad om deras skuld, trots att du inte vet om det finns bindande bevis. Typiskt förutfattad mening.

Varför skulle litauerna lägga ut ett hansochgretaspår hem? Och varför tog de inte närmaste vägen hem? Eftersom de hade jobbat i området kände de säkert till genvägen från avtagsvägen 100 meter söder om kaféet till Blombergs Säteri.

Just hansochgretaspåret gör mig tämligen övertygad om att GM är någon annan, som ville sätta dit litauerna. Efter säteriet fortsatte han till Martorp och dumpade kroppen. På vägen därifrån hittade han klockspännet i bilen och kastade ut det på ett fält vid Marklanda Kyrka, i avsikt att det skulle försvinna för alltid. Han kunde inte veta att 1000 man skulle leta rätt på varenda knappnål i Götene med omnejd.

Jag tror att vi ska leta efter en GM bosatt norr om Marklanda.

Här är ett inlägg gjort tidigt i tråden, innan Lisa blev funnen.

Jag delar postarens uppfattning, om man hittar ledtrådar efter den vägen så är det en lokal person. Men det gjorde man inte, man hittade efter en omväg, alltså är det inte en lokal person.

Jag har postat om förklaringar till hansochgretaspåret som jag tycker är rimliga, det behöver inte vara så konstigt egentligen och spåret kan säga något om bröderna som personer och tillvägagångssättet när de dumpade föremålen.
2015-06-18, 08:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DjILY
Och det lämnar högvis med spår för bortförsel vid caféet? Samt en handske i ladan mitt emot? Nejdu, tänk om.
Finns väl inga spår av bortförsel vid caeet? länka..
handsken tappade hon när dom åkte iväg...
2015-06-18, 08:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heavenbound
OM det stämmer att de drack "kaffe" PRICK 18:15 säger det inte så mycket. Det finns fortfarande
tid att ta sig till Kaféet från Blombergs Säteri. Dessutom kan det vara så att Lisa åkt förbi deras hus
på väg till Skövde där otrevligheter inträffar. Moppen kan ha ställts tillbaka på natten.
moppen stod ju där när pappan kom dit samma dag....
2015-06-18, 08:07
Medlem
AREA-51s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av justina
Helt sant. Dock tycker jag det är lite intressant att veta om mamman är en fullständigt oseriös person som levererar lögn på lögn för att skydda sönerna?

"Mamman berättar samtidigt att hon varit i kontakt med människor i Sverige som känner hennes söner. De hade sett de litauiska bröderna dricka kaffe utanför sitt hus vid kvart över sex på kvällen - samma dag som Lisa försvann vid 18-tiden."

Som sagt, hade det funnits ett tillförlitligt vittne så hade de inte suttit i häktet.
2015-06-18, 08:08
Medlem
Var det inte en man intervjuad som sagt ang.bilspår ner mot nånstans där aldrig någon körde annars....eller var det ett annat fall?
2015-06-18, 08:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DjILY
Det är naturligtvis väldig intressant det ni säger. Men ni förstår säkert att vi andra blir lite misstänksamma. Ni säger så att säga A men inte B. Era konton är båda registrerade efter händelsen, era inlägg tycks begränsas till denna tråd. Det kan naturligtvis förklaras med att ny är från området och reggat er just på grund av detta, men jag tycker det är märkligt att åtminstone en av er uttrycker oro för att skriva här. Även om mördaren skulle vara lös, skulle han väl knappast vara ute efter er, veta vilka ni är, osv.

Så kan ni inte försöka vara så konkreta som möjligt och berätta exakt vad ni eller andra observerat innan Lisa försvann? Går det att utesluta att personerna i bilen som sågs inte är de nu misstänkta gästarbetarna som t.ex. bara låtsades inte hitta i området?

Tja, någon gång så reggar man ju sig.
Att inte ge mer info ligger kanske i sakens natur.
-Jag själv är inte källan, vet dock att min källa stämmer till 100%.
-Den eller dom som synts kanske inte alls har med detta att göra.
(tillräckligt många oskyldiga har redan hängts ut här)
-Att det skulle vara någon av bröderna, som är väl kända i området finner jag helt osannolikt.

Min Point i mitt första inlägg är både spekulation och fakta. Betonar att denna fakta om bil och person inte behöver betyda något alls. Konstaterar bara att magkänslan säger att det finns något mer i detta case som vi inte har sett än.
2015-06-18, 08:09
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av April62
Då är frågan. Ska han dömas för mord, dråp eller vållande till annans död?

Om Lisa dödats för att inte kunna avslöja gärningspersonen för ett lindrigare brott handlar det om mord. Dråp är "lindrigt mord", så det kan vi inte skilja på. Men att det skulle kunna föreligga förmildrande omständigheter kan ju teoretiskt tänkas, även om det blir spekulativt.

Vållande till annans död innebär att dödsfallet orsakats av att man varit vårdslös och obetänksam, men inte kan styrkas ha haft uppsåt (direkt eller indirekt).

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in