Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-18, 07:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
AJ säger om den äldre brodern:

http://www.expressen.se/gt/markagaren-det-ar-en-sadan-tragedi/

"Den äldre av dem är så skicklig att han är konstruktör till olika saker som vi diskuterar, och därför rör han sig lite fritt."
Jag är också "konstruktör", händig och bygger saker i arbete och på fritid. Det betyder inte att jag kan sköta produktionen på en gård, stadsbo som jag är. Bönder idag är välutbildade och/eller upplärda sedan barnsben. Men det kanske inte vad var du menade? Jag tror OY undrade om det var möjligt för bröderna att sköta en gård själva, utöver deras vanliga arbetsuppgifter.
Senast redigerad av DjILY 2015-06-18 kl. 07:53. Anledning: OJ->OY
2015-06-18, 07:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Jasså, sa mamman verkligen kaffe på verandan, kan du länka till den informationen?

Hva mammaene til mordmistenkte sier har absolutt null verdi
2015-06-18, 07:54
Medlem
AREA-51s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DjILY
Jag är också "konstruktör", händig och bygger saker i arbete och på fritid. Det betyder inte att jag kan sköta produktionen på en gård, stadsbo som jag är. Bönder idag är välutbildade och/eller upplärda sedan barnsben. Men det kanske inte vad var du menade? Jag tror OJ undrade om det var möjligt för bröderna att sköta en gård själva, utöver deras vanliga arbetsuppgifter.
Han är säkert en en handy man, allt i allo, som en vaktmästare.
Sådana är värdefulla på gården.
2015-06-18, 07:54
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Charlie6789
Intressant
Vilka hade tillgång till nycklar? Vilka har dem i sin tur lånat ut dem till? Har det tappats nycklar till ladan någon gång?

Är enkelt att gån till en nyckelmakare och få kopior även på sekretess-nycklar (säkerhetsnycklar)

Vi ska kanske begränsa oss till vem som jobbar på gården och sannolikt har nycklar. En fågel kan teoretiskt ha flyttat nyckeln till Jönköping så att nyckeln kom i orätta händer, det blir ogreppbart och tämligen meningslöst att sväva ut med sådana teorier som i sin tur kräver en serie fantasifulla förklaringar för att hålla.
2015-06-18, 07:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RumleGaasegg
Hva mammaene til mordmistenkte sier har absolutt null verdi

Ja, jag håller med. Undrade bara om hon dessutom har ändrat sina uppgifter från att de drack kaffe och sågs av utomstående till att de Skypeade med henne (mamman)?
2015-06-18, 07:56
Medlem
ELLER så kanske det är en medelålders kvinna som är gm,hon kanske hade druckit några glas vin innan hon satte sig i bilen och råkade då köra på Lisa
2015-06-18, 07:57
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AREA-51
Om du satsar dina två pungkulor på det kortet så kommer du tyvärr bli punglös.
Det vi väntar på är bindande bevis och ett erkännande.
Besynnerlig uppfattning. Du är övertygad om deras skuld, trots att du inte vet om det finns bindande bevis. Typiskt förutfattad mening.

Varför skulle litauerna lägga ut ett hansochgretaspår hem? Och varför tog de inte närmaste vägen hem? Eftersom de hade jobbat i området kände de säkert till genvägen från avtagsvägen 100 meter söder om kaféet till Blombergs Säteri.

Just hansochgretaspåret gör mig tämligen övertygad om att GM är någon annan, som ville sätta dit litauerna. Efter säteriet fortsatte han till Martorp och dumpade kroppen. På vägen därifrån hittade han klockspännet i bilen och kastade ut det på ett fält vid Marklanda Kyrka, i avsikt att det skulle försvinna för alltid. Han kunde inte veta att 1000 man skulle leta rätt på varenda knappnål i Götene med omnejd.

Jag tror att vi ska leta efter en GM bosatt norr om Marklanda.

Här är ett inlägg gjort tidigt i tråden, innan Lisa blev funnen.
Citat:
Ursprungligen postat av trooplooper
Jag åkte förbi stället igår , men kände då inte till att det var ett försvinnande i trakten , läste om det i tidningen senare under dagen. Jag märkte ingen polisaktivitet under måndagen.

Men jag tänkte på den aktuella byggnaden när jag åkte förbi den , såg att det stod en grävmaskin inne i ladan. Det har pågått olika projekt i den ladan i flera år och min tanke var då att sjukt att dom aldrig blir klara. Jag vet ju inte vad polisen har hittat i den ladan, men vill man bevaka cafeet är det perfekt att uppehålla sig där.
Området är ju fullt av små vägar utan trafik, så det är lätt att få vara ostörd om man har lokalkännedom. En tanke är att man ifall det är en person med lokalkännedom så tar man inte stora vägen söderut tillbaka utan den vägen som går sydväst mot blombergs slott efter 500 meter. Till höger efter 100 meter ligger det ett utblåst tegelhus i flera våningar som ger kalla kårar om man går in där, fortsätter man förbi kommer man ut vid husaby kyrka.

Hittar man ledtrådar längs den vägen är det en lokal person.
Jag delar postarens uppfattning, om man hittar ledtrådar efter den vägen så är det en lokal person. Men det gjorde man inte, man hittade efter en omväg, alltså är det inte en lokal person.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IQ1000minst
Ju mer jag tänker på det så är det mest sannolika att hon blivit attackerad av något djur och fått en hjärnskada, varpå hon irrat runt och tappat sina ägodelar på olika platser, för att slutligen lägga sig och dö. Det skulle förklara allt...
Trollar du eller är du en jubelidiot? Nej, det förklarar inte varför polisen hittade spår vid mopeden för att rubricera det som olaga frihetsberövande. Det förklarar inte varför två personer är häktade på sannolika skäl för mord.

Har du ens bemödat dig och ta reda på vilka typer av djur som rör sig i området? Kanske tigrar, leoparder och elefanter? Arga babianer?
Medlem
PC kommer förbi på sin fyrhjuling precis när LH slutat och ska till att åka iväg , han fågar om hon vill med på en tur och det vill hon så klart, hon ställer tillbaka moppen har hjälmen på sig och hoppar på .PC buskör som vanligt efter grusvägen mot lada nr 2 LH ramlar av slår i huvudet /hjälmen i ett träd,,sten eller dyl nånstans i närheten av ladan bryter nacken och dör, PC får panik gömmer LH i ladan åker hem igen och på vägen slänger han iväg hennes ägodelar efter vägen sedan kommer han med ut och hjälper till att söka efter henne
Medlem
AREA-51s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av justina
Ja, jag håller med. Undrade bara om hon dessutom har ändrat sina uppgifter från att de drack kaffe och sågs av utomstående till att de Skypeade med henne (mamman)?
Om det fanns tillförlitliga uppgifter att de satt och drack kaffe vid bostaden 18:15, då skulle de inte sitta häktade.
2015-06-18, 08:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AREA-51
Om det fanns tillförlitliga uppgifter att de satt och drack kaffe vid bostaden 18:15, då skulle de inte sitta häktade.

Helt sant. Dock tycker jag det är lite intressant att veta om mamman är en fullständigt oseriös person som levererar lögn på lögn för att skydda sönerna?
2015-06-18, 08:00
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av justina
Expressen var det visst:
http://www.expressen.se/gt/brodernas-mamma-jag-kan-inget-ata/

Precis vad jag misstänkte, det där med veranda är något som du har hittat på, lite mer noggrannhet, är det för mycket begärt?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in