Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-06-18, 02:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoaxgammon
Vad är det med dig? Är du dum i huvudet? Jag använde ordet teori ja, vilket har flera synonymer. Välj vilken som passar dig bättre:

1. vetenskaplig lärobyggnad, lära, skola, dogm, filosofi, ideologi; tes, sats, lärosats, vetenskaplig åsikt, åsikt; hypotes, antagande, förklaringsförsök
2. tankemässig förklaring, tankeschema, tankevärld, modell; verklighetsfrämmande tankevärld, skrivbordsprodukt

Kan du sluta sitta och märka ord nu och diskutera brottet?

Om GW menar att Lisas mördare är "jämnårig" så hade han knappast bröderna i åldern 31-35 år i sina tankar. Lisa var 17 år och bröderna är 31 respektive 35 år. Är BO och MGM "jämnåriga" undrade en person. Jag svarar att nej, det är de inte. Menar du att BO på 17 och MGM på 31 & 35 är jämnåriga?
Men snälla, GW menar inte att Lisas mördare är jämnårig. Han menar att a priori, finns det skäl att anta det, som arbetshypotes. GW säger ju rent ut att de häktade inte stämmer med det vanliga (varvid den tidigare pseudodiskussionen om huruvida 31-35 år kan ses som jämnårig eller inte också är obegriplig).

Jag menar absolut ingenting i den där akterseglade "sakfrågan", jag har överhuvudtaget inte uttalat mig om huruvida 17 och 31-35 år kan anses vara jämnåriga (stalltips: nej). Att MGM skiljer sig från normen är ju precis det GW talar om! Det man kan läsa mellan raderna är att GW inte fått någon information om fallet som inte vi har, utan säger bara precis det kan man förvänta av någon som kan sina grejer men inte har någon specifik insyn.

Ja, jag tycker också vi ska diskutera brottet. Inte haka upp oss på vilda spekulationer baserade på ingenting (i detta fall övertolkning eller missförstånd av vad GW sagt).
2015-06-18, 02:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Liiiten
Ja det är ju också något som faktiskt förbryllar en hel del, kan dom ha missat att gå den vändan med hunden/hundarna, kan det verkligen vara så illa?
De använde hundarna för att hitta kroppen. Men Martorp var kanske inte genomsökt av hundar sedan tidigare. De kan ju inte knalla in med hundar i varenda jävla hus i närområdet förstår du väl? Det krävs husransakan och likn. Dessutom var inte gården het förrän bröderna sågs i närheten av den och agerade hotfullt mot MP i samband med fyndet som tillhörde Lisa.
2015-06-18, 02:14
Medlem
AREA-51s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Horrorgram
Eller så greps de av panik? Varför ens vara så dumma och slänga ut dessa fynd? Det hade väl varit bättre då att gömma dom?
Begår man ett brott av den här typen så kan man ju tänka sig att man har ett högt påslag av adrenalin och har nog inte riktigt koll på alltihop.
Men man kan ju anta att planen var att försöka leda bort uppmärksamheten från fyndplatsen när adrenalinet hade sjunkit till en normal nivå.
2015-06-18, 02:16
Medlem
Zyngoallazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Det är en rimlig teori. Den ene brodern kanske gjorde ett närmande som gick snett och ledde till handgemäng och dråp. Den andre brodern hjälpte sedan till att forsla bort kroppen.

Kan förstås också ha varit ett planerat överfall, men även i det fallet är det mest troligt att bara en av bröderna låg bakom.

Kanske som jag hörde o skrev förut, paret sågs handla runt 19:30 söndag, lillebror ställer till det och storebror får hjälpa till! om mobil använts så har ju polisen koll. ev kan lillebror sitta förtvivlad vid köksbordet när dom kommer hem o vill ha brorsans hjälp. nu spårar jag ur, sorry
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vapersnake
Det som förbryllar mig mest är varför dumpar man en kropp inomhus och låser efter sig?

Detta fall kommer säkert klaras upp.

En liten sidteori kan vara att LH ertappas utanför cafeet med mobil i handen, mobilen förstörs och LH kastas in i en skåpbil, LH lyckas på något sett längst flyktvägen kasta ut ägodelar som ska avslöja flyktvägen så att hon ska bli återfunnen. Detta baseras på dem män som åkt runt i skåpbil och frågat efter vägbeskrivning dagarna innan.

Det är ju iaf någon med bra lokalkännedom samt förkärlek till ladugårdar, hur kan GM i förväg veta vilka lador som är "tomma", såvida det inte godsägarna själva är det ju någon som inte alls är skygg för att begå olaga intrång, dvs en person som säkert begått inbrott/rån tidigare, eventuellt även i ladan där handsken hittades.

Jag tror på en alternativ GM som även han bor i närområdet (inom 1 mils radie) men har tidigare begått flertalet brott såsom inbrott och stölder mm. Borde med andra ord vara straffad sedan tidigare.

I stället för godsägarna (som absolut inte borde lägga en kropp i sina egna låsta byggnader) kan du ju ta någon anställd med tillgång till nycklar; som MGM?
OM det nu var inne i någon av byggnaderna på Martorp hon hittades. Ett stort område runt om Martorp var också avspärrat.
Senast redigerad av Mogge12 2015-06-18 kl. 02:19.
Medlem
AREA-51s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ..anonym..
De använde hundarna för att hitta kroppen. Men Martorp var kanske inte genomsökt av hundar sedan tidigare. De kan ju inte knalla in med hundar i varenda jävla hus i närområdet förstår du väl? Det krävs husransakan och likn. Dessutom var inte gården het förrän bröderna sågs i närheten av den och agerade hotfullt mot MP i samband med fyndet som tillhörde Lisa.
Har grabbarna agerat hotfullt mot MP?
Det visste jag inte. Det låter ju verkligen misstänksamt.
2015-06-18, 02:17
Medlem
Beatass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ..anonym..
Precis. Eftersom den gården ligger kilometervis från mopeden så kanske det var först på fredag de hann gå där.

Fast bröderna uppförde sig underligt först när MP började sōka nära fyndplatsen.
Senast redigerad av Beatas 2015-06-18 kl. 02:22.
2015-06-18, 02:20
Medlem
FUP-12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Hur länge markerar de då, kan du berätta det, när slutar hunden att skälla?

När hundföraren markerar "tyst" - om det är en tränad hund.
2015-06-18, 02:26
Medlem
Om man nu utgår från att brottet skedde i ladugården mittemot fiket. Jobbade MGM eller hade de/en av dem möjlighet att vara där inne runt 18.00-tiden på söndagen? Om ja, så försvinner ju möjligheten till en alternativ GM. Det kunde ju inte vara folksamling inne i ladan.
Om nej, (de har alla BEVISLIGEN varit någon annan stans) då finns det ju en möjlighet till alternativ GM - som i sin tur ska veta att litauerna inte skulle dit och jobba.
2015-06-18, 02:26
Medlem
Om det är bröderna så kommer motivet att vara väldigt intressant. Har allmänheten någon gång fått reda på motivet i liknande fall tidigare?
Senast redigerad av Kohen 2015-06-18 kl. 02:30.
2015-06-18, 02:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ezetrol
http://www.gp.se/nyheter/vastsverige/1.2750856-mordmisstankt-vill-bli-slappt

har det nån juridisk betydelse att domaren skrev "delaktig"?

varför är det bakläxa för åklagaren? bara för att fruntimmret bara blev "skäligen"?

varför är just den yngre brodern så angelägen om att bli frisläppt???

mamman tjatade oxå om det i expressen...

Varken "delaktig" eller bakläxa har någon egentlig betydelse. Det handlar om att de inlåsta vill överklaga beslutet för att bevara sin heder.
2015-06-18, 02:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beatas
Precis. Eftersom den gården ligger kilometervis från mopeden så kanske det var först på fredag de hann gå där.

Fast bröderna uppförde sig underligt först när MP började sōka nära fyndplatsen.

Tidsordning: bröderna uppförde sig "underligt" när MP började söka nära fyndplatsen, de togs in till förhör, polisen söker och hittar kroppen vid Martorp, MGM häktas.

Mig veterligt hade inte MP något sök alls i närheten av Martorp, som ligger 1-2 km österut från Blomberg. Söken låg söderut och norrut och även västerut mot Vänern. Polisinsatsen torde haft samband med förhören med MGM. Antingen har någon av dem pratat eller så sökte de på nya platser som hade samband med dem. Men fort gick det i alla fall...

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in