Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-06-18, 01:24
Medlem
Horrorgrams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
De kan båda ha häktats för att bevisen pekar på att minst en av de dödat Lisa, men att i nuläget vet inte polisen vem av dem. Den andre kan ha kommit in senare i bilden för att undanröja kroppen eller spår. Eller inte alls haft med det hela att göra. Jag tror inte polisen i nuläget vet om det är en eller två mördare. Nu letar de bevis och hoppas på DNA-matchning eller att en bryter ihop och erkänner sin medverkan.

Ja precis. En av de har mördat LH, den andra har väl hjälpt till att gömma kroppen.
2015-06-18, 01:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoaxgammon
Nej, GW:s teori kan inte appliceras på dessa bröder. Det var därför jag svarade dig. När GW pratar om en jämnårig så menar han inte någon på 31-35 år, utan någon som är typ 17-20.

GWs uttalande kan knappast kallas en teori. Får du det till hans teori om fallet tycker jag du borde försöka läsa lite mer. GWs uttalande är inget annat än en kort intervju av expressen för att generera massvis med klick på hemsidan. Han har inte tillgång till den information som krävs för att redovisa en teori om vad som hänt. Han säger heller inte att bröderna är oskyldiga utan indikerar dels att statistiskt är det inte sannolikt och att de inte stämmer överens med hans gärningsmannaprofil som även den är baserad på generella antaganden om en mördad omyndig flicka. Nu släpper vi GW för den här gången har han inte uttalat sig något annat än i generella termer.
2015-06-18, 01:26
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlosRex
Tack för svaret jag har förstått att det är stor skillnad mellan häktning och åtal. Inte så konstigt då åtalet är det som ligger till grund för domen.

Om ni fortfarande diskuterar detta med "delaktighet" i mord så har ju domaren erkänt att han skrev detta av misstag, och att häktningen gäller misstanke om mord och inget annat.
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Det handlade om några sidor som tog upp detta med topsning och då av alla som varit med i sök. Mera hur rimligt detta skulle vara och då togs det upp ett par andra fall som Haga och Linköping där det rört sig om sk masstopsning och om det nu skulle vara möjligt. Tror inte det nämndes just i detta fall och man har ju läst att det varit en del sådana tester. Vet inte huruvida de misstänkta testas men de har ju åtminstone uppgett för familjen att de blivit förhörda flera gånger under veckan innan de greps.

Deras mamma sa i intervjun att sönerna blivit topsade
Medlem
AREA-51s avatar
Om jag förstår saken rätt så är det här första gången som Lisa åker själv till jobbet, på moped.
Lisa borde ha kommit fram till jobbet 9.30-9.45 eftersom kaféet öppnar 10.00.
Hon kan ha kommit fram tidigare förstås, men poängen är att den/de som har utfört brottet förmodligen såg Lisa komma till jobbet med moped. Och då förutsätter jag att grabbarna var redan I ladan och arbetade. Jag har inte läst någonstans att arbetsgivaren har dementerat att dessa var ledig från jobbet den här dagen. Det man har läst är att dessa grabbar kunde röra sig tämligen fritt på ägarens ägor. Och eftersom de har arbetat där i flera år så är de nog säkert välförtrogna med omgivningen. Det faktum att man har hittat alla utsprida tillhörigheter till Lisa och även kroppen i det här området de kan röra sig i, talar mycket för att polisen har rätt personer.
Och tiden för brottet är endast 7 minuter, d v s från det hon skickar sms:et 18:23 tills telefonen slås sönder 18:30. Det går alltså relativt snabbt.

Personen som har utfört brottet borde också vara väldigt känd med omgivningen.
Jag skulle också tro att kroppen har flyttas ganska snabbt, förmodligen samma kväll och har sedan förvarats där polisen hittade kroppen.
Att man inte har vågat sig på att gräva ner kroppen beror nog på det enorma polispådraget.
Och dessutom måste ju dessa grabbar försöka uppträda normalt under veckan som pådraget pågår.
Det är med andra ord inte läge att försöka flytta eller gräva ner kroppen.

Att man väljer slänga ut Lisas tillhörigheter i omgivningen förefaller en aning märkligt eftersom man kunde ha valt att gräva ner grejerna eller förvarat grejerna där man valde att förvara kroppen.
Det som är mest troligt är att man på något sätt har försökt vilseleda polisen.
De flesta tycker det är ologiskt att göra så, och det kanske också var tanken.
Det kan vara så att man försökte köpa sig tid genom att sprida ut tillhörigheterna, försöka få polisen hålla sig undan säteriet där hon hittades. Tid att gräva ner kroppen eller rent att hinna flytta den längre från platsen.
Senast redigerad av AREA-51 2015-06-18 kl. 01:30.
2015-06-18, 01:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Formsvacka
Kan fortfarande inte släppa det här med att de båda häktade inte tidigare blivit dömda för ngt allvarligt brott. Två skötsamma, arbetande bröder har bara inte ihjäl en 17åring hur som helst. Det trotsar all logik och statistik

Någon gång måste ju vara den första? Och igen, det är ju inte säkert att båda har mördat. Men om en gjort det är det nog ganska klart att de andra två hjälper till av bara farten för att rädda en släkting, särskilt när man befinner sig i ett annat land.
2015-06-18, 01:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AREA-51
Att man väljer slänga ut Lisas tillhörigheter i omgivningen förefaller en aning märkligt eftersom man kunde ha valt att gräva ner grejerna eller förvarat grejerna där man valde att förvara kroppen.
Det som är mest troligt är att man på något sätt har försökt vilseleda polisen.
De flesta tycker det är ologiskt att göra så, och det kanske också var tanken.
Det kan vara så att man försökte köpa sig tid genom att sprida ut tillhörigheterna, försöka få polisen hålla sig undan säteriet där hon hittades. Tid att gräva ner kroppen eller rent att hinna flytta den längre från platsen.
Eller att de inte visste att Missing people skulle mobilisera typ 3000 personer som skulle finkamma varenda jävla åker i närområdet. Utan dem hade troligtvis inte föremålen hittats.
2015-06-18, 01:31
Medlem
Väldigt sent in i denna tråd och för mycket att kolla igenom. Vad är kopplingen mellan platsen där Lisa hittades och platsen där litauerna bor?
2015-06-18, 01:32
Medlem
AREA-51s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ..anonym..
Eller att de inte visste att Missing people skulle mobilisera typ 3000 personer som skulle finkamma varenda jävla åker i närområdet. Utan dem hade troligtvis inte föremålen hittats.
Precis, och då skulle det ha tagit mycket längre tid om polisen skulle skött detta själv.
Men så blev det inte.
2015-06-18, 01:33
Medlem
Zyngoallazs avatar
Här har jag läst nästan alla inlägg. jösses vilka teorier! I mina funderingar så är de misstänkta antagligen skyldiga men brottsplatsen förbryllar. Hur kan hon levande eller död bli bortförd utan spår? (polisen vet kanske) men jobbigt i mitt huvud. Det var ljust, ladan alla pratar om är snett över vägen där många åker förbi, mopeden på baksidan av kaféet, skulle vara spår om hon gick/släpades över gärdet. Lockad in i ett fordon för att någon behöver hjälp eller liknande?
2015-06-18, 01:36
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Papardelle
Väldigt sent in i denna tråd och för mycket att kolla igenom. Vad är kopplingen mellan platsen där Lisa hittades och platsen där litauerna bor?

Om jag förstått rätt så tror man att hon hittades på den gård där de arbetade, medan deras bostad ligger ett par hundra meter därifrån.

Jag skriver tror därför att inga detaljer om fyndet av kroppen har offentliggjorts. Teorierna bygger på att man sett poliser och annat folk röra sig kring en viss byggnad.
2015-06-18, 01:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Om ni fortfarande diskuterar detta med "delaktighet" i mord så har ju domaren erkänt att han skrev detta av misstag, och att häktningen gäller misstanke om mord och inget annat.
Jepp. Det är redan länkat och klart. Har stått i flera medier. Åtminstone DN och Aftonbladet. Häktningen gäller så klart mord och ingenting annat.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in