Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-06-18, 01:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Hur länge markerar de då, kan du berätta det, när slutar hunden att skälla?

Den ska markera tills föraren kommer fram till den. Har svårt att se att poliserna skulle befinna sig 10 minuter ifrån hundarna. Om föraren är med hunden så räcker det att den skäller till ett par gånger, sen lär föraren markera att den gjort bra ifrån sig.
2015-06-18, 01:08
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ..anonym..
Vad är källan till den uppgiften egentligen?

Uppgifterna kommer från en intervju med mamman och frun till den yngre mannen:

http://www.expressen.se/gt/brodernas-mamma-jag-kan-inget-ata/

Citat:
Och jobbet i Sverige har varit mycket viktigt för dem. De har tjänat drygt 20 000 kronor i månadslön, en mycket hög lön jämfört med litauiska mått mätt.
2015-06-18, 01:09
Medlem
Formsvackas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Horrorgram
Vi har inte en jävla aning om vad de är dömda för i Lituaen sen tidigare?

Jag tror stenhårt på att de är dessa bröder, ialf en av dom.

Motivet min vän, vad är isåfall motivet? Hon hade inte direkt en miljon i cash i fickorna. Två brorsor slår bara inte ihjäl random tjej i en obygd I Sverige Utan anledning. Ge mig ett plausibelt motiv så kan jag lyssna.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Intressant att en gammal överåklagare i något fall anser att motivet har en enorm betydelse, men så är han ju också illa sedd i vissa kretsar.

Citat;

– Motivet har enorm betydelse för att man ska komma vidare och hitta en misstänkt gärningsman.

http://www.expressen.se/kvp/alhem-motivet-har-enorm-betydelse/

Det skiljer nog från fall till fall, och precis som BÅ säger i det här klippet så kan man få en viss vägledning genom motivet. Man bör kanske inte lägga bort motivet helt och hållet, däremot tona ned det lite.

http://www.tv4.se/svenska-fall-f%C3%B6r-fbi/klipp/en-m%C3%B6rdares-motiv-3176750

Det är klart att motivet för ett dåd är viktigt. Vad Hamilkar menar är nog att i utgångläget är det en dålig utgångspunkt att börja från - eftersom det finns så många olika.

Bara sexualmotivet måste ju ge olika varianter av potentiella GM: våldtäkt som går snett, sexualsadist med mord som mål osv.
Det ger ju i sin tur en mängd olika möjligheter att söka från - särskilt som i detta fall då kroppen hittades (först) dag 5. Utan kropp så hade man ju till och med möjligheten att hon var utomlands...
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoaxgammon
Det är ganska stor skillnad på 17 och 35. Ordet "jämnårig" går knappast att applicera på de åldrarna.

det är en diskussion för ett annat forum men jag vill nog hävda att så inte är fallet.

kollar man på tjejer på gymnasiet är de väldigt utvecklade , både mentalt och fysiskt. jättestor skillnad jmf med killarna.

men som sagt det är en annan disk. jag ville bara belysa att gw:s teori kan appliceras på nån av bröderna om man tänjer lite på begreppet och tänker....
2015-06-18, 01:10
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Horrorgram
Vi har inte en jävla aning om vad de är dömda för i Lituaen sen tidigare?

Jag tror stenhårt på att de är dessa bröder, ialf en av dom.

Det har ju skrivits en hel del om bröderna i litauisk press. Är det någon som sett litauisk media nämna deras ev brottsregister?
2015-06-18, 01:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ezetrol
det är en diskussion för ett annat forum men jag vill nog hävda att så inte är fallet.

kollar man på tjejer på gymnasiet är de väldigt utvecklade , både mentalt och fysiskt. jättestor skillnad jmf med killarna.

men som sagt det är en annan disk. jag ville bara belysa att gw:s teori kan appliceras på nån av bröderna om man tänjer lite på begreppet och tänker....

Fast jag tror att GW menar mer precist någon jämnårig eftersom han säger att man bör söka efter fler också.
2015-06-18, 01:11
Medlem
Harrfenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Gäller olika för vad för brott det handlar om och heter "brottslig underlåtenhet". För skyddande av brottsling handlar mer om du aktivt gjort något för att dölja vad personen gjort som att ge falskt alibi tex.

Mord kan ju verkligen vara en regel som ska vara skyldighet. Det har ju varit uppe för debatt om det ska finnas en skyldighet i samtliga fall. Dvs om du ser bara ett överfall på gatan att det är din skyldighet då att på något sätt kontakta polis men det gick ju inte igenom så antar att det handlar mycket om en tolkningsfråga.

Tack för svaret, se, det gick att komma fram i djungeln.

En tolkningsfråga således.
Tänkte på Anna Lind´s baneman´s mor i detta.
Men skit i det nu då.

Villa bara lyfta frågan för att fortsätta bena ut vad som hänt.

Nu ska jag fortsätta läsa om KGB-agenter som mördat LH.

Ha de.
2015-06-18, 01:12
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ezetrol

GW verkar väl inte tycka att litauerna passar in på modellen jämnårig man. Eller förstod jag fel?
2015-06-18, 01:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Formsvacka
Motivet min vän, vad är isåfall motivet? Hon hade inte direkt en miljon i cash i fickorna. Två brorsor slår bara inte ihjäl random tjej i en obygd I Sverige Utan anledning. Ge mig ett plausibelt motiv så kan jag lyssna.

Sexuellt motiv hos en/två av de MGM? Alkohol/narkotika som tillsammans med en tänkt, "vanlig" våldtäkt som går snett? Den ene hade sin fru kvar i Litauen och kanske var sexuellt frustrerad, ser LO från sin arbetsplats rakt över vägen och funderar....och sen slår det slint när hon står ensam utanför fiket? Observera att det (antagligen) inte är båda som mördat. Jag tror snarare på två som skyddar en mördare i detta fall.
2015-06-18, 01:15
Medlem
Horrorgrams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Formsvacka

Om det är typiska psykopater så finns det inte så mycket mer motiv än att döda och våldta. Kan också varit att de skulle göra inbrott i caféet och LH såg detta och de såg henne.

De har ändå häktas på sannolika skäl.
2015-06-18, 01:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarlosRex
Ibland så är semantiken avgörande när det gäller juridik. Tänker på gängvåldtäckten när alla var åtalade för våldtäckt och en gick fri som inte våldtagit utan "bara" hade ofredat offret med sin k*k i ansiktet. Detta var sexuellt ofredande och fanns inte med i rubriceringen därför gick han helt fri. Men det gällde iofs åtal.
Du missförstår. Detta är ingen "juridisk formulering", därav saknar den betydelse. Precis som redan framkommit i tråden så kan man bli häktad för lite allt möjligt, det måste inte vara en kameralt förpliktigande torr formulering. Ditt exempel är således inte ett exempel på detta, utan ett exempel på när det gått fel där åklagaren inte haft tillräcklig täckning i åtalspunkterna. Där kan det spela roll, såklart.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in