Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-06-18, 00:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Commanche
Jag talar bara om den allmänna uppfattningen, inte polisens eller rättsväsendets uppfattning. Jag tror att vi fortfarande kan hoppas på en opartisk rättegång i det här landet.
Polisen gör ett bra jobb och om Litauerna är skyldiga detta kommer att visas senare och de kommer att bli dömda.
Men jag håller med dig om att det är jättesvårt att fatta hur en till synes vanlig person kan släppa spärren och göra nåt så fruktansvärt. Bor man på landet vet man att det finns massa knäppisar som har spärren hängandes på en ganska lös tråd, så om man letar noga i bygden hittar man säkert ett par kandidater att beta på.
Strax efter gripande blev MGM totalt avhumaniserade. Det som vi har fått veta om dem personligen har gjort att man har börjat tänka igen på dem som personer.

Strax efter gripandet kom den obligatoriska "rasistvågen", i övrigt tycker jag inte att det var så farligt. Men att GM automatiskt skulle vara oskyldiga bara för att de är "trevliga människor" funkar ju inte heller så bra.

Vi är just nu inne i den (lika) obligatoriska "magkänslan säger att de är oskyldiga-vågen" och "polisen är idiot-vågen". Den kommer också gå över, antagligen kommer MGM dömas för något och sedan kommer det finnas kvar en liten svans som "fortfarande är övertygade om dömda GM´s oskuld" när det här är över.

Naturligtvis ska det plöjas igenom i rättegång. Men det troliga är ändå att polisen fått tag på rätt gubbar.

Men titta gärna på liknande trådar (välj ingen så här stor), så ser man att det ofta följer vissa mönster.
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Precis. Men, som påpekats ett antal gånger redan i tråden, leder det nästan aldrig rätt att utgå från motivet, och polisen jobbar aldrig så, därför att de vet hur lite det leder till. Folk kan döda för så många konstiga motiv, och folk som verkligen har tydlig anledning att döda nån gör det för det allra mesta inte alls.

Det är bara i detektivromanernas värld som motiv är så himla viktigt. Dem måste man lägga bort när man sysslar med riktiga kriminalfall. Ibland har jag funderat på att föreslå en spärrgräns till Aktuella brott och kriminalfall, så att bara dem som läst högst en deckare, och tittat på högst sex TV-deckaravsnitt under det senaste året, kan få posta i forumet.

Intressant att en gammal överåklagare i något fall anser att motivet har en enorm betydelse, men så är han ju också illa sedd i vissa kretsar.

Citat;

– Motivet har enorm betydelse för att man ska komma vidare och hitta en misstänkt gärningsman.

http://www.expressen.se/kvp/alhem-motivet-har-enorm-betydelse/

Det skiljer nog från fall till fall, och precis som BÅ säger i det här klippet så kan man få en viss vägledning genom motivet. Man bör kanske inte lägga bort motivet helt och hållet, däremot tona ned det lite.

http://www.tv4.se/svenska-fall-f%C3%B6r-fbi/klipp/en-m%C3%B6rdares-motiv-3176750
Medlem
AREA-51s avatar
Är det ens bekräftat att dessa grabbar arbetade överhuvudtaget söndagen hon mördades?
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PhantasyStar
Jag tycker allt verkat så osannolikt hela tiden att litauerna skulle vara de skyldiga. Tycker mycket pekar mot att mördaren planerat detta mycket väl och lyckats rikta misstankar åt fel håll. Kollar man t.ex kartan över fynden http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20955817.ab följer de mönstret som att GM kört på småvägarna och slängt ut Lisas saker via fönstret från förarsätet. "Grusvägen fynd 2" tyder på irrationellt beteende. Hur ologiskt en mördare än kan tänkas bete sig så tycker man inte att det ens ska finnas på kartan att man droppar sista fyndet i mönstret efter korsningen och sedan en bit in på vägen som leder till ens eget hus. Om man bortser ifrån att det är Lisa själv som gjort det och att en mördare aldrig kan vara så urbota dum återstår bara att mördaren försöker få personerna misstänkta som bor i husen där vägen slutar.

Jag tror antingen det är som GW spekulerade i med någon jämnårig runt Lisas bekantskapskrets, eller en riktigt sjuk psykopat från trakterna.

Men herregud nu får du väl lugna dig. Det här är ingen film eller TV-serie där du förväntas bli förvånad över vem mördaren är.

Ställ dig följande frågor:

Vad kan LH 17 år ha för fiender? Vilka motiv finns för ett planerat mord?
Vad vet vi egentligen? Vad har polisen gått ut med gällande fynd och den döda kroppen?

Det här vet vi. Något inträffade när MPS sökte i fredags kväll. MGM betedde sig konstigt, kanske ertappades med något, who knows. Detta ledde till att polisen omgående plockade in alla 3. Kort därefter hittar man liket (sammanträffande? nja inte troligt). LH hade arbetat där i 6 dagar och polisen har inte kunnat identifiera några direkta fiender som dessutom besitter en sådan mastermind att kunna utföra detta och sedan få random gästarbetare att framstå som syndabockar. Tänk även på att gärningsmannen/männen omöjligt kan ha vetat att LH just denna dag skulle gå sist från kafét samt åka moped för första gången, om det inte rör sig om hennes kvinnliga kollegor på jobbet men det spåret är avklarat. De två bröderna arbetade i ladan närmast kafét och bodde inte långt från Lisas arbetsplats. Vi vet att det rör sig om ett "grovt brott" enligt polisen på presskonferensen, ingen olycka eller annat som diskuterats. Det enda man pratat om är mord och som rubricering blir det inte mycket värre.

Om de nu ertappades med något eller något som ledde polisen till kroppen, varför har inte bröderna och kvinnan meddelat detta till polisen? Oavsett deras språkkunskaper KAN inte detta undgått någon. Vad gjorde de vid tidpunkten? Såg dom ingenting (de bör vara några av få som skulle kunna sett LH)?

Det huvudsakliga argumentet är att polisen vet mycket mycket mer än vad vi gör. Detsamma gäller åklagare som häktat personerna. Vi vet heller inte om några andra spår följs upp eller om polisen uteslutande arbetar med att knyta dessa individer till brottet. Polisen vet vad de gör. Till slut kommer vi få information som förklarar varför polis och åklagare agerat som man gjort. Finns där synpunkter kommer det bli ett jäkla mediadrev och tro inte att de underskattar all den bevakning och uppmärksamhet som detta fall fått.

PS. Ang. GW så säger han att de 3 häktade inte är belastade med straff/brott sedan tidigare men litauisk polis hävdade att en av männen var känd hos dem sedan tidigare. Sen om det är en fortkörning, ekonomisk brottslighet eller något annat vet ingen.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Har tänkt samma sak.

AJs fru besök från Spanien? Utvecka, har missat detta totalt.
2015-06-18, 00:55
Medlem
Beatass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Capulca
Hundrarnas frenetiska skall tycker jag låter konstigt. Sökhundar ska inte skälla frenetiskt när de hittar något. De skäller frenetiskt när de är klara med sök eller innan sök för att de är glada och uppe i varv.
Men varför uttala sig om man själv inte har en susning.

Hundarna markerar fynd så som de är upplärda att göra. Sittmarkering, skallmarkering, liggmarkering o s v.
Vi vet ju inte om det var en vanlig sökhund eller en likhund ens.
2015-06-18, 00:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Macca2013
Du vet inte vad polisen har eller inte har gjort. För en vecka sedan skulle du kunna applicera ditt tankesätt och säga "klart poliserna har kollat upp alla lador inom en radie av 3 km".
Ingenting är självklart och vi vet ingenting. Prata inte som om halva utredningen är klar, för den har precis börjat.

Man märker att sommarlovet har startat.
Nej, exakt, och det vet inte du heller.

"Sommarlovet"; Löjligt skrivet då det är uppenbart att du är den yngre av oss två.

Nu lägger du av och återgår till att diskutera istället för att försöka konversera med mig då inget intresse från min sida finns.
2015-06-18, 00:56
Medlem
B0B0-emulators avatar
Om man då struntar i motivet. Någon hade vägarna förbi där Lisa befann sig (troligtvis nära mopeden på baksidan av cafeterian) och hade möjlighet att föra bort henne därifrån utan att någon såg något.

1. Någon kom i bil och slet in henne i bilen. Men varför bara åka till Martorp?

2. En person som hade tillgång till ett hus alldeles i närheten. För att leda bort uppmärksamheten från huset spreds hennes telefon i bitar på en skogsväg som ledde bort från cafeterian mot Blombergs säteri.

Är de allra närmsta husen bebodda? Vilken adress har de?

De som bodde i närheten hade tillfälle att röva bort henne och hade lokalkännedom nog att känna till Martorp.
2015-06-18, 00:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Commanche
Det är lite långsökt. Jag tror att båda ser ut att vara i 30-års åldern. De kan inte påstås vara i 20-års åldern.

vad jag menar är att man ska inte stirra sig blind på åldern - och uttrycket "Jämnårig".

när man är 30 årig så är man fortfarande vital och stark och kan i många stunder känna sig som 20.
2015-06-18, 00:58
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harrfena
Jag skrev detta i går kväll.

"Har inte sett att detta varit uppe i tråden, men kan ju ha missat det i allt surr.

Jag har för mig att en familjemedlem inte har skyldighet att vittna mot en familjemedlem.
Eller gäller detta i andra länder och inte i Sverige..?

Men om det är så, har man då skyldighet att anmäla en familjemedlem för ett brott?
Eller blir man skyldig till skyddande av brottsling?

Detta är ju högaktuellt i detta fall tycker jag."

Fick ett par svar, tack för det. Men jag undrar fortfarande kring kvinnan som sitter
häktad för skyddande av brottsling.
Är man som Man/Hustru tvingad att anmäla sin äkta hälft för ett brott?
Om inte, så betyder det att kvinnan skyddar den yngre brodern i så fall.
Skulle bara ha detta stött o blött lite.

Skyddandet av brottsling kan ju innebära att hon ljugit för polisen om sin makes och svågers förehavanden. Att hon sagt att männen varit med henne när de egentligen varit borta eller sagt att de inte alls varit på ett specifikt ställe den och den tiden. Alltså att hon aktivt jobbat för att vilseleda polisen.
Medlem
Mantillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av avduki
Sa inte brödernas mamma att de hittat en handske o råkat ta i den ? 😆 nu sa ju arne att han hittade den och gav den till polisen direkt och i sin tur fick de bekräftat av lisas pappa att de var lisas. Något som stinker i de här, rätt rejält..

Mamman sa också att sonen lagt tillbaka handsken efter att ha plockat upp den (alltså är uttalandet ägnat som förklaring till ev. DNA eller fingeravtryck från sonen) och att hans svenske chef sedan plockat upp den och att DE gick till polisen med den.
Bonngubben som äger stället är märkligt angelägen om att påpeka att de har "rört sig fritt" och "konstruerat" saker och haft sig på ägorna, även här verkar detta ägnat att legitimera ev. tekniska spår efter MGM i området. Kanske är han orolig för att torska för nåt eko-brott, men fortsätter han i den här stilen borde han kanske i stället oroa sig för att åka dit för försvårande av (brotts)utredning.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av demigod666
Om du precis har haft ihjäl en människa så vill du nog se till att göra dig av med de bevis som du har i din närhet, tex i bilen du kör. Att kasta ut föremål i terrängen känns som ett svinbra alternativ eftersom små föremål inte hittas så lätt i högt gräs osv... Sen är du naturligtvis inte medveten om att missing people ska dyka upp med kort varsel och följa din väg från brottsplatsen genom att finkamma färdvägen och hitta dina lämningar. I ditt hemland kanske inte det finns en liknande organisation och du förväntade dig en liten insats vid caféet...

Visst skulle det kunna vara så men finner det mer sannolikt i så fall om bröderna varit de skyldiga att de åtminstonde skulle svängt höger istället för vänster och droppat sista fyndet i mönstret lite längre söderut för att leda misstankarna bort från området. Just det att det finns en hel del tecken som tyder på att saker har planterats ut i efterhand gör att fynden på vägen kan ha placerats ut med eller utan bil, och med eller utan Lisa i en bil med, och skulle det vara utplacerat efteråt utan Lisa med så har ju mördaren hunnit tänka och då verkar det ännu mer osannolikt att placera sista fyndet på enda vägen som leder till ens eget hus. Hursom, lär det väl visa sig allteftersom utredningen fortsätter åt vilket håll det pekar.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in