Citat:
Jag talar bara om den allmänna uppfattningen, inte polisens eller rättsväsendets uppfattning. Jag tror att vi fortfarande kan hoppas på en opartisk rättegång i det här landet.
Polisen gör ett bra jobb och om Litauerna är skyldiga detta kommer att visas senare och de kommer att bli dömda.
Men jag håller med dig om att det är jättesvårt att fatta hur en till synes vanlig person kan släppa spärren och göra nåt så fruktansvärt. Bor man på landet vet man att det finns massa knäppisar som har spärren hängandes på en ganska lös tråd, så om man letar noga i bygden hittar man säkert ett par kandidater att beta på.
Strax efter gripande blev MGM totalt avhumaniserade. Det som vi har fått veta om dem personligen har gjort att man har börjat tänka igen på dem som personer.
Polisen gör ett bra jobb och om Litauerna är skyldiga detta kommer att visas senare och de kommer att bli dömda.
Men jag håller med dig om att det är jättesvårt att fatta hur en till synes vanlig person kan släppa spärren och göra nåt så fruktansvärt. Bor man på landet vet man att det finns massa knäppisar som har spärren hängandes på en ganska lös tråd, så om man letar noga i bygden hittar man säkert ett par kandidater att beta på.
Strax efter gripande blev MGM totalt avhumaniserade. Det som vi har fått veta om dem personligen har gjort att man har börjat tänka igen på dem som personer.
Strax efter gripandet kom den obligatoriska "rasistvågen", i övrigt tycker jag inte att det var så farligt. Men att GM automatiskt skulle vara oskyldiga bara för att de är "trevliga människor" funkar ju inte heller så bra.
Vi är just nu inne i den (lika) obligatoriska "magkänslan säger att de är oskyldiga-vågen" och "polisen är idiot-vågen". Den kommer också gå över, antagligen kommer MGM dömas för något och sedan kommer det finnas kvar en liten svans som "fortfarande är övertygade om dömda GM´s oskuld" när det här är över.
Naturligtvis ska det plöjas igenom i rättegång. Men det troliga är ändå att polisen fått tag på rätt gubbar.
Men titta gärna på liknande trådar (välj ingen så här stor), så ser man att det ofta följer vissa mönster.