Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-06-18, 01:04
Medlem
HenkeEdges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Var det inte så att de jobbade 6 dagar i veckan och var lediga på söndagar?

Det intrycket har jag fått av det man läst.
2015-06-18, 01:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Ja, tidigare när de hyrdes ut av AJ som Rhona påstår, det var några år sedan, nu har de 20000:- i månaden.
Vad är källan till den uppgiften egentligen?
2015-06-18, 01:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ezetrol
vad jag menar är att man ska inte stirra sig blind på åldern - och uttrycket "Jämnårig".

när man är 30 årig så är man fortfarande vital och stark och kan i många stunder känna sig som 20.

Det är väldigt stor skillnad på 17 och 35. Ordet "jämnårig" går knappast att applicera på de åldrarna.
Senast redigerad av hoaxgammon 2015-06-18 kl. 01:09.
Medlem
Harrfenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Skyddandet av brottsling kan ju innebära att hon ljugit för polisen om sin makes och svågers förehavanden. Att hon sagt att männen varit med henne när de egentligen varit borta eller sagt att de inte alls varit på ett specifikt ställe den och den tiden. Alltså att hon aktivt jobbat för att vilseleda polisen.

Det du beskriver tycker jag liknar medhjälp i så fall.

Edit: Eller nja.
Medlem
Horrorgrams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Formsvacka
Kan fortfarande inte släppa det här med att de båda häktade inte tidigare blivit dömda för ngt allvarligt brott. Två skötsamma, arbetande bröder har bara inte ihjäl en 17åring hur som helst. Det trotsar all logik och statistik

Vi har inte en jävla aning om vad de är dömda för i Lituaen sen tidigare?

Jag tror stenhårt på att de är dessa bröder, ialf en av dom.
2015-06-18, 01:06
Medlem
Mantillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intenu
Men herregud nu får du väl lugna dig. Det här är ingen film eller TV-serie där du förväntas bli förvånad över vem mördaren är.

Huvudet på spiken! Bästa inlägget i hela tråden i diskussionen om skuldfrågan. Det verkar som en del styrs av en vilja att visa hur de "tänker utanför boxen" och hur viktigt det är att bevisa för alla hur 'smarta' de är när de helt grundlöst tror sig ha belägg för MGM:s oskuld. Lallare!
Det finns givetvis goda skäl att misstänka de häktade, annars hade de inte varit – häktade!
Medlem
ang dumpningen av föremålen.

kan det inte vara så att bröderna inte är några raketforskare precis och att de inte har den slutledningsförmågan som man kan förvänta sig?

fast iochmed att de inte agerar logiskt så blir det förvillande och i sin tur komplext...och då kan man ju vända på det.

att det är smart att dumpa sakerna på detta sätt då det skapar förvirring....

fast ändå inte....
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harrfena
Jag skrev detta i går kväll.

"Har inte sett att detta varit uppe i tråden, men kan ju ha missat det i allt surr.

Jag har för mig att en familjemedlem inte har skyldighet att vittna mot en familjemedlem.
Eller gäller detta i andra länder och inte i Sverige..?

Men om det är så, har man då skyldighet att anmäla en familjemedlem för ett brott?
Eller blir man skyldig till skyddande av brottsling?

Detta är ju högaktuellt i detta fall tycker jag."

Fick ett par svar, tack för det. Men jag undrar fortfarande kring kvinnan som sitter
häktad för skyddande av brottsling.
Är man som Man/Hustru tvingad att anmäla sin äkta hälft för ett brott?
Om inte, så betyder det att kvinnan skyddar den yngre brodern i så fall.
Skulle bara ha detta stött o blött lite.

Gäller olika för vad för brott det handlar om och heter "brottslig underlåtenhet". För skyddande av brottsling handlar mer om du aktivt gjort något för att dölja vad personen gjort som att ge falskt alibi tex.

Citat:
I vissa fall kan en person emellertid komma att dömas i samband med ett brott, trots att personen inte aktivt bidragit till att det aktuella brottet kan genomföras. Det handlar istället om brottslig underlåtenhet från personens sida. Huvudregeln inom svensk rätt kan sägas vara att gemene man inte har någon egentlig skyldighet att aktivt förhindra eller anmäla brott – att låta bli att agera är alltså vanligen inte brottsligt. Det finns dock en del undantag från denna regel, bland annat i samband med grova brott samt också mer generellt för vissa grupper av personer. Exempelvis har åklagare så kallad åtalsplikt i samband med brott som hör under allmänt åtal och poliser har en viss skyldighet att förebygga samt avvärja brott.
http://www.lag24.se/a/underl%C3%A5tenhet-att-avsl%C3%B6ja-eller-hindra-brott

Mord kan ju verkligen vara en regel som ska vara skyldighet. Det har ju varit uppe för debatt om det ska finnas en skyldighet i samtliga fall. Dvs om du ser bara ett överfall på gatan att det är din skyldighet då att på något sätt kontakta polis men det gick ju inte igenom så antar att det handlar mycket om en tolkningsfråga.
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zyngoallaz
tänker att dom skäller utanför platsen Lisa hittas för att dom inte kommer in/närmare...är väl troligt att hon hittades inomhus

Precis min tanke också, byggnaden är låst, hundarna känner vittring, föraren har inte kommit fram till fyndet och tagit hunden ur tjänst, hundarna är fortfarande i arbete och markerar således allt vad de kan.
Medlem
Formsvackas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harrfena
Det du beskriver tycker jag liknar medhjälp i så fall.

Medhjälp till vadå menar du?
2015-06-18, 01:07
Medlem
MeAbbadons avatar
Med risk för att bli tjatig men finns det någon som kan styrka/dementera ryktet om besök från Spanien?
2015-06-18, 01:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av intenu
Men herregud nu får du väl lugna dig. Det här är ingen film eller TV-serie där du förväntas bli förvånad över vem mördaren är.

Ställ dig följande frågor:

Vad kan LH 17 år ha för fiender? Vilka motiv finns för ett planerat mord?
Vad vet vi egentligen? Vad har polisen gått ut med gällande fynd och den döda kroppen?

Det här vet vi. Något inträffade när MPS sökte i fredags kväll. MGM betedde sig konstigt, kanske ertappades med något, who knows. Detta ledde till att polisen omgående plockade in alla 3. Kort därefter hittar man liket (sammanträffande? nja inte troligt). LH hade arbetat där i 6 dagar och polisen har inte kunnat identifiera några direkta fiender som dessutom besitter en sådan mastermind att kunna utföra detta och sedan få random gästarbetare att framstå som syndabockar. Tänk även på att gärningsmannen/männen omöjligt kan ha vetat att LH just denna dag skulle gå sist från kafét samt åka moped för första gången, om det inte rör sig om hennes kvinnliga kollegor på jobbet men det spåret är avklarat. De två bröderna arbetade i ladan närmast kafét och bodde inte långt från Lisas arbetsplats. Vi vet att det rör sig om ett "grovt brott" enligt polisen på presskonferensen, ingen olycka eller annat som diskuterats. Det enda man pratat om är mord och som rubricering blir det inte mycket värre.

Om de nu ertappades med något eller något som ledde polisen till kroppen, varför har inte bröderna och kvinnan meddelat detta till polisen? Oavsett deras språkkunskaper KAN inte detta undgått någon. Vad gjorde de vid tidpunkten? Såg dom ingenting (de bör vara några av få som skulle kunna sett LH)?

Det huvudsakliga argumentet är att polisen vet mycket mycket mer än vad vi gör. Detsamma gäller åklagare som häktat personerna. Vi vet heller inte om några andra spår följs upp eller om polisen uteslutande arbetar med att knyta dessa individer till brottet. Polisen vet vad de gör. Till slut kommer vi få information som förklarar varför polis och åklagare agerat som man gjort. Finns där synpunkter kommer det bli ett jäkla mediadrev och tro inte att de underskattar all den bevakning och uppmärksamhet som detta fall fått.

PS. Ang. GW så säger han att de 3 häktade inte är belastade med straff/brott sedan tidigare men litauisk polis hävdade att en av männen var känd hos dem sedan tidigare. Sen om det är en fortkörning, ekonomisk brottslighet eller något annat vet ingen.

I intervjun med MGMs mamma så berättade hon om att ena bridern fanns i det litauiska registret. Hon hävdade att det rörde sig om en stöld av en TV nör dem jobbade för en budfirma i Litauen.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in