Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-06-18, 00:59
Medlem
HenkeEdges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AREA-51
Är det ens bekräftat att dessa grabbar arbetade överhuvudtaget söndagen hon mördades?

Tror inte det, har inte sett några sådana uppgifter i det man läst i tidningsartiklarna iaf.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beatas
Men varför uttala sig om man själv inte har en susning.

Hundarna markerar fynd så som de är upplärda att göra. Sittmarkering, skallmarkering, liggmarkering o s v.
Vi vet ju inte om det var en vanlig sökhund eller en likhund ens.

Därför att jag vet att hundar inte markerar hur länge som helst. En skallmarkering är inte ett ihållande skall i flera minuter. Det är flera här i tråden, men även på hans twitter och på Aftonbladet, som påpekade detta när han rappoerterade. Jag har för mig att det har varit en blandning av båda, men framförallt likhundar som använts.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nybromannen
Har man rent mjöl i påsen så går man med på en topsning. Dna samlar polisen bara i grova brott...
Har du några belägg på att någon motsatt sig topsning eller delar du bara med dig av nonsensinlägg i ren "upplysningssyfte"?
2015-06-18, 01:00
Medlem
CarlosRexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DjILY
Nej, det är ingen risk. För något av det du föreslår. Det har ingen juridisk betydelse, det handlar bara om semantik. Om två har mördat så har båda varit delaktiga. Du kan inte begå två mord på en person. Ungefär så. Komplett betydelselöst.

Ibland så är semantiken avgörande när det gäller juridik. Tänker på gängvåldtäckten när alla var åtalade för våldtäckt och en gick fri som inte våldtagit utan "bara" hade ofredat offret med sin k*k i ansiktet. Detta var sexuellt ofredande och fanns inte med i rubriceringen därför gick han helt fri. Men det gällde iofs åtal.
2015-06-18, 01:01
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HenkeEdge
Tror inte det, har inte sett några sådana uppgifter i det man läst i tidningsartiklarna iaf.

Var det inte så att de jobbade 6 dagar i veckan och var lediga på söndagar?
2015-06-18, 01:03
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DjILY
Har du några belägg på att någon motsatt sig topsning eller delar du bara med dig av nonsensinlägg i ren "upplysningssyfte"?

Kan ev vara en kommentar jag hade om att Hagamannen inte ville bli topsad när Umeås alla småfotade män kallades till topsning. Och i efterhand förstår vi ju varför.
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Capulca
Därför att jag vet att hundar inte markerar hur länge som helst. En skallmarkering är inte ett ihållande skall i flera minuter. Det är flera här i tråden, men även på hans twitter och på Aftonbladet, som påpekade detta när han rappoerterade. Jag har för mig att det har varit en blandning av båda, men framförallt likhundar som använts.

Hur länge markerar de då, kan du berätta det, när slutar hunden att skälla?
Medlem
Formsvackas avatar
Kan fortfarande inte släppa det här med att de båda häktade inte tidigare blivit dömda för ngt allvarligt brott. Två skötsamma, arbetande bröder har bara inte ihjäl en 17åring hur som helst. Det trotsar all logik och statistik
Medlem
Beatass avatar
Citat:
Har för mig att de använde uttrycket "hundarna" i någon kvällstidning och då kan det nog bli intensivare om de triggar varandra.
Medlem
Citat:
Och jo jag läste hans liverapportering och han såg inte mer då än det han sa när han blev uppkopplad till live-TVn.

Edit: https://twitter.com/*skar_f*rsberg?lang=sv

*= o
Här är länken till hans twitter, han pratar om aktivitet bakom hus, innanför det avspärrade området m.m. Han skriver ingenting om att de är just nu i exakt det här huset. Det enda han har skrivit är att de tidigare bröt sig in i ett rött hus.

Hundarna verkade skälla i över 30 minuter om man ska kika på hans tweets, det är knappast ett markerande för då skulle de vara tysta sen.

Tro vad du vill men det var i samband med Oskar Forsbergs actionfyllda twitterrapportering (inkl bilder) som allt snack om Martorp drog igång. Finns ju massvis med även andras bilder från just Martorp. Betvivlar att tillslaget mot Martorp är en false-flag men ingenting verkar omöjligt i detta fall...
2015-06-18, 01:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av intenu
Men herregud nu får du väl lugna dig. Det här är ingen film eller TV-serie där du förväntas bli förvånad över vem mördaren är.

Ställ dig följande frågor:

Vad kan LH 17 år ha för fiender? Vilka motiv finns för ett planerat mord?
Vad vet vi egentligen? Vad har polisen gått ut med gällande fynd och den döda kroppen?

Det här vet vi. Något inträffade när MPS sökte i fredags kväll. MGM betedde sig konstigt, kanske ertappades med något, who knows. Detta ledde till att polisen omgående plockade in alla 3. Kort därefter hittar man liket (sammanträffande? nja inte troligt). LH hade arbetat där i 6 dagar och polisen har inte kunnat identifiera några direkta fiender som dessutom besitter en sådan mastermind att kunna utföra detta och sedan få random gästarbetare att framstå som syndabockar. Tänk även på att gärningsmannen/männen omöjligt kan ha vetat att LH just denna dag skulle gå sist från kafét samt åka moped för första gången, om det inte rör sig om hennes kvinnliga kollegor på jobbet men det spåret är avklarat. De två bröderna arbetade i ladan närmast kafét och bodde inte långt från Lisas arbetsplats. Vi vet att det rör sig om ett "grovt brott" enligt polisen på presskonferensen, ingen olycka eller annat som diskuterats. Det enda man pratat om är mord och som rubricering blir det inte mycket värre.

Om de nu ertappades med något eller något som ledde polisen till kroppen, varför har inte bröderna och kvinnan meddelat detta till polisen? Oavsett deras språkkunskaper KAN inte detta undgått någon. Vad gjorde de vid tidpunkten? Såg dom ingenting (de bör vara några av få som skulle kunna sett LH)?

Det huvudsakliga argumentet är att polisen vet mycket mycket mer än vad vi gör. Detsamma gäller åklagare som häktat personerna. Vi vet heller inte om några andra spår följs upp eller om polisen uteslutande arbetar med att knyta dessa individer till brottet. Polisen vet vad de gör. Till slut kommer vi få information som förklarar varför polis och åklagare agerat som man gjort. Finns där synpunkter kommer det bli ett jäkla mediadrev och tro inte att de underskattar all den bevakning och uppmärksamhet som detta fall fått.

PS. Ang. GW så säger han att de 3 häktade inte är belastade med straff/brott sedan tidigare men litauisk polis hävdade att en av männen var känd hos dem sedan tidigare. Sen om det är en fortkörning, ekonomisk brottslighet eller något annat vet ingen.

Såklart jag finner psykopat scenariot mindre sannolikt men en sådan GM kan mycket väl suttit inne på cafet den dagen och förmodligen dagar innan med och snappat upp detaljer från Lisa eller andra anställda. Hänger som sagt var upp mig otroligt mycket på det beteendet att droppa sista fyndet på vägen som går till ens eget hus. Det känns totalt ologiskt om mördaren bor i något av husen.
2015-06-18, 01:04
Medlem
Zyngoallazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beatas
Men varför uttala sig om man själv inte har en susning.

Hundarna markerar fynd så som de är upplärda att göra. Sittmarkering, skallmarkering, liggmarkering o s v.
Vi vet ju inte om det var en vanlig sökhund eller en likhund ens.

tänker att dom skäller utanför platsen Lisa hittas för att dom inte kommer in/närmare...är väl troligt att hon hittades inomhus

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in