Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-06-17, 23:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frijidpink
Medhålles!
Florerat lite olika!
Men att Bo hittades i ladan kommer från pressen.

Ladan? Ladan är där handsken hittades. Det andra är ett stort komplex av byggnader, med stall och allt möjligt.
2015-06-17, 23:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kakburk
Ja, det är det.
För den som begår mordet finns alltid en logik. Naturligtvis är det inte logiskt efter allmänna parametrar men likväl så gör mördaren ett val av en anledning.

Därför är det oerhört viktigt i en utredning att aldrig avfärda vissa saker per automatik. Motiv och logik finns alltid hur trivialt det än kan te sig för den "normala" världen.

I detta fallet finns det en hel del saker som verkar ologiska men likväl finns de. Fynd av olika slag i närheten av brottsplatsen och på väg mot samma håll som den döda flickan och litauernas bostad.

Jag kan uppriktigt säga att det finns en hel del som gnager mig i det här. Hur hittar man anledning att klanta till det när man kan komma undan med brottet? Hur? Varför?
Finner man logiken och motivet så förstår man också brottet och gärningsmännen. Trivialiteter kan aldrig sätta begränsningarna i en utredning.

För att Lisas död kanske inte var överlagt mord, utan dråp i lagens mening?
2015-06-17, 23:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PierreochThomas
Är det någon här som vet om polisen har sökt i vattendrag och sjöar runt omkring? Enligt PC:s facebook så ska han ha en båt. Om han skulle vara mördaren så kanske han har dumpat eventuellt mordvapen i sjön?
Varför skulle PC vara aktuell som MGM? Förstår ingenting nu! Bara man uttalar sig i media om fallet, alternativt hjälper till att leta, får man anklagelser riktade mot sig från fjuniga, 14-åriga, flashback-användare som har kollat för mycket på Criminal Minds. Har aldrig sett på maken till något så löjligt som detta.
Senast redigerad av hatasnigel 2015-06-17 kl. 23:56.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DennyCrane
Samtidigt känns det orimligt att dom är häktade för sannolika skäl om det finns ett trovärdigt vittne som ger dom alibi för den aktuella tidpunkten...

Precis det jag menar, så någon/några ljuger uppenbarligen.
Medlem
knegiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Polisen lägger ju inte denna enorma tid och resurser på en random lada utan att ha nånting att gå på.
Helt omöjligt.

Man har ju till och med släppt avspärrningarna där flickan hittades men inte denna lada.
Det tyder ju på nånting.

Nånting mer än att en handske har hittats.

Här har man gjort mer fynd, jag är helt säker.

Det är ju också i princip den enda plats där du ostört kan ta in en person mitt på ljusa kvällen utan att nån varken sett eller hört ett pip.

Ladan är STOR, ja. Finns mängder med skrymslen och vrår förmodligen.
Men det i sig är ju inget skäl att ha intresset kvar där så länge. Gården där flickan hittades är väl ännu större men där är det inte intressant längre.

Din hypotes är enkel och tydlig. Det finns säkert lika enkla förklaringar till föremål vid vägkanterna och till platsen där kroppen hittades. Det som gör att folk här i tråden verkar tvivla är motiv - varför skulle en eller två litauer som har kommit hit för att skrapa ihop till bättre liv helt plötsligt begå mord (och just mord snarare än t.ex. vållande till annans död)?
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Geggamoja
Nej, du tappar läsförståelsen när kommateringen är bristfällig. Hen skrev inte att Lisa försvann över Skype. Vi tar det så här så förstår du kanske bättre:
"Om nu Mamman påstår att hon talat med litauerna runt 18:15 tiden - dagen då Lisa Holm försvann - över skype, så måste det finnas lagrat någonstans i deras telefoner och även samtalet/filminspelningen över samtalet? Är jag ute och cyklar?"

Mamman borde i alla fall kolla exakt vilka klockslag hon har skypat med sina söner.

Hon pratade inte i telefon med sönerna då. Däremot hävdar hon att bekanta i Sverige sett sönerna sitta på verandan och dricka kaffe det klockslaget.
2015-06-17, 23:54
Medlem
Updowns avatar
För allt vi vet kan det lika gärna vara en snubbe från Göteborg som har gjort det och lagt saker här och där och sedan tagit bilen tillbaka eller så kan de ha rätt gärningsmän. All denna spekulering bidrar ju ingenting till tråden. Med tiden kommer vi få reda vad Polisen och åklagaren har för fundamenta för häktningarna. Och med tiden så kommer vi få reda på vad som har hänt. Det märks dock att det är sommarlov på denna tråd.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Potifar2
Har dessa litauer hemskt många kompisar i tråden eftersom så många inte vill att de ska vara skyldiga? Har aldrig sett på maken....

Det handlar inte om vad man vill och inte vill, man undrar om polisen är på rätt spår eller inte.

Kritiskt tänkande är positiv eller tänk bara på fallet Thomas Quick.

Jag tror att många tänker på att faktumet att de är östeuropéer ökade deb allmänna uppfattningen att de är skyldiga och det är lite fel.
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Artilleriet
Såvitt jag vet så har mamman pratat med bekanta, som i sin tur berättat för mamman att de sett bröderna sitta och fika kl 18:15 (varför de nu la klockslaget på minnet)

Jag antar att de satt kvar och fikade, och inte reste sig och gick för det borde de bekanta berättat i sådana fall. Då spricker tidsramen för mig, för i annat fall skulle de ha endast 15 min på sig att gå/åka från bostaden, plocka Lisa och förstöra telefonen.

Inte omöjligt men för mig lite smått orimligt.

Jo men poängen är att tidsramen om försvunnen/utsatt för brottet vid 18:30 inte nödvändigtvis behöver stämma. Om nu hon av någon anledning kom på något annat efter SMS:et. Kolla så det fanns tillräckligt med bensin, kolla något som hon trodde var fel på moppen, bandet på hjälmen att lossnat eller lite vad som helst. Just att telefonen dog 18:30 behöver ju inte nödvändigtvis innebära att brottet skedde då. Batteriet kan ha dött, hon stängde av den själv för att kunna ha batteri kvar nog om hon skulle få motorstopp och behöva ringa efter hjälp på vägen. Så ett alibi just säger ju inte mycket.
2015-06-17, 23:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kakburk

Jag kan uppriktigt säga att det finns en hel del som gnager mig i det här. Hur hittar man anledning att klanta till det när man kan komma undan med brottet? Hur? Varför?
Finner man logiken och motivet så förstår man också brottet och gärningsmännen. Trivialiteter kan aldrig sätta begränsningarna i en utredning.

Jag tror många misstar sig när de inte tänker på att någon som just mördat en annan människa (en helt ny, skrämmande situation på alla sätt) agerar under enorm stress. Och vem har inte begått misstag under stress? För oss som agerar under vardaglig stress och press, blir konsekvenserna ofta just vardagliga, men i sådana här mordfall blir det givetvis värre.

Tänk t ex på Mats Alm. Vad pysslade han med när han reste många mil i skogarna till den döda kroppen, ja, han agerade helt enkelt under enorm stress och press och klantade till det totalt. Ytterligare hjärnsläpp fick han sedan när han skulle rädda upp situationen genom att skylla på den kinesiska maffian. något som för den normalstressade individen framstod som ungefär lika begåvat som att skylla på marsianer....
2015-06-17, 23:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Jag tror att det var att trots att ladan genomsökts av polisen har det sedan tillkommit saker som polisen rimligen hade upptäckt. Någon placerar ut tillhörigheter till Lisa i efterhanden.

Så kan det vara och även att man vill kontrollera vad som gjorts senaste dagarna i reparation och ombyggnad. Såg även någon bild på vad jag tror är en typ "betongkärra" eller liknande som undersöktes vid andra omgången avspärrning.
2015-06-17, 23:56
Medlem
DIdes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mack-Bolan
Det tar tid och kostar pengar att pejla och begära ut data från mobiltelefonoperatörerna.
De kan även vägra att lämna ut det.

I fallet med Vachareya Bangsuan i Boden som mördades och styckades finns väldigt mycket information gällande detta.
Bl.a. kan man på smartphones i många fall återställa raderade sms etc.

Det behövs bara en begäran och ett godkännande från tingsrätten. Du menar att Lisas telefon var lätt att ta reda på men alla andra görsvårt och dyrt? Nej, så är det inte.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in