Citat:
Ursprungligen postat av
kakburk
Jag kan uppriktigt säga att det finns en hel del som gnager mig i det här. Hur hittar man anledning att klanta till det när man kan komma undan med brottet? Hur? Varför?
Finner man logiken och motivet så förstår man också brottet och gärningsmännen. Trivialiteter kan aldrig sätta begränsningarna i en utredning.
Jag tror många misstar sig när de inte tänker på att någon som just mördat en annan människa (en helt ny, skrämmande situation på alla sätt) agerar under enorm stress. Och vem har inte begått misstag under stress? För oss som agerar under vardaglig stress och press, blir konsekvenserna ofta just vardagliga, men i sådana här mordfall blir det givetvis värre.
Tänk t ex på Mats Alm. Vad pysslade han med när han reste många mil i skogarna till den döda kroppen, ja, han agerade helt enkelt under enorm stress och press och klantade till det totalt. Ytterligare hjärnsläpp fick han sedan när han skulle rädda upp situationen genom att skylla på den kinesiska maffian. något som för den normalstressade individen framstod som ungefär lika begåvat som att skylla på marsianer....