Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-06-17, 23:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grisja
Färgen på skåpbilen är intressant och var det tonade rutor ?

Det vet jag inte, han som skrev det ville inte berätta så mycket om bilens utseende.
Han som pratade med flickan ska ha varit från öststaterna om nu det stämmer det han skrev.
Medlem
Mickeavensiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Potifar2
Konstigt hur många i tråden som verkar sitta med utredningen framför sig? Hur fan vet ni vad polisen har och inte har för indicier eller konkreta bevis? Tänk om de sitter med DNA ifrån Lisa som härrör ifrån brödernas bil, det är inga dåliga indicier det...

Har dessa litauer hemskt många kompisar i tråden eftersom så många inte vill att de ska vara skyldiga? Har aldrig sett på maken....

Sista inlägget för idag , kompisar? Jag tror inte dom är skyldiga helt enkelt med betoning på tror naturligtvis, Åklagaren sa senast att dom då inte hade några bindande bevis.
Medlem
Citat:
Konstigt hur många i tråden som verkar sitta med utredningen framför sig? Hur fan vet ni vad polisen har och inte har för indicier eller konkreta bevis? Tänk om de sitter med DNA ifrån Lisa som härrör ifrån brödernas bil, det är inga dåliga indicier det...

Har dessa litauer hemskt många kompisar i tråden eftersom så många inte vill att de ska vara skyldiga? Har aldrig sett på maken....

När de blev gripna och häktningsframställan kom så fanns det ännu inga tekniska bevis eftersom DNA-analyser m.m. ej var klara. Det är nog det folk refererar till. Teknisk bevisning kan finnas i dagsläget, det vet vi inte.
Medlem
djembelelles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Artilleriet
Såvitt jag vet så har mamman pratat med bekanta, som i sin tur berättat för mamman att de sett bröderna sitta och fika kl 18:15 (varför de nu la klockslaget på minnet)

Jag antar att de satt kvar och fikade, och inte reste sig och gick för det borde de bekanta berättat i sådana fall. Då spricker tidsramen för mig, för i annat fall skulle de ha endast 15 min på sig att gå/åka från bostaden, plocka Lisa och förstöra telefonen.

Inte omöjligt men för mig lite smått orimligt.
Det där är nog fredagen därefter som nämnts ett antal gånger. Alltså dagen då de greps.
2015-06-17, 23:50
Medlem
DennyCranes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Artilleriet
Såvitt jag vet så har mamman pratat med bekanta, som i sin tur berättat för mamman att de sett bröderna sitta och fika kl 18:15 (varför de nu la klockslaget på minnet)

Jag antar att de satt kvar och fikade, och inte reste sig och gick för det borde de bekanta berättat i sådana fall. Då spricker tidsramen för mig, för i annat fall skulle de ha endast 15 min på sig att gå/åka från bostaden, plocka Lisa och förstöra telefonen.

Inte omöjligt men för mig lite smått orimligt.

Samtidigt känns det orimligt att dom är häktade för sannolika skäl om det finns ett trovärdigt vittne som ger dom alibi för den aktuella tidpunkten...
2015-06-17, 23:50
Medlem
Citat:

Det fetade. Knappast! Det saknas teknisk bevisning, vilket åklagaren redan deklarerat.
2015-06-17, 23:51
Medlem
PierreochThomass avatar
Är det någon här som vet om polisen har sökt i vattendrag och sjöar runt omkring? Enligt PC:s facebook så ska han ha en båt. Om han skulle vara mördaren så kanske han har dumpat eventuellt mordvapen i sjön?
2015-06-17, 23:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Undrande87
Vad för saker? Motiv? Teknisk bevisning? Alibi? Tidpunkt/dag för mordet?

Vad som än i nuläget finns, finns det något som pekar på bröderna. Plats och tid hade inte räckt för att höja misstankegraden från skäligen till sannolikt. Något mer finns och vad det är vet vi inte.

Vad vi vet är att tingsrätten gick på åklagarens linje och gjorde det dessutom efter en väldigt kort överläggning vilket med stor sannolikhet tyder på att man var helt säkra på att misstankegraden skulle höjas.
2015-06-17, 23:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY

Jo, det har varit olika versioner, men jag litar på vad gubben säger.

Vad gäller att tala gott om sina söner så kan man kanske tänka sig att mamman beskriver dem i förskönande ordalag, vänd på steken.

De dricker mycket sprit, 18:15 tog de sig en hel kopp vodka ur stulna koppar, i skolan slog de sina kamrater på daglig basis, i Sverige roar de sig med att skjuta luftgevär på AJ:s katter, alla tre brukar tjuvfiska i AJ:s damm, den ena sonen stal en hel trailer med hemelektronik som han sålde på gatan och tjänade grova pengar, om de skulle råka köra på någon så smiter de som de alltid har gjort, och barnens far har aldrig varit sjuk, det säger hon bara för att vi ska tycka synd om henne.

Nå, har vi den perfekta mördartrion här?

Vet att Du litar på gubben.

Undrar därför om du kan ge en förklaring till varför han ger olika berättelser om vad som hände - när handsken hittades?

Ena gången var det han själv som tog upp den DIREKT och lämnade den till polisen.

Vid en annan intervju så togs den först upp av en av arbetarna - sedan av en god vän och därefter av godsägaren själv - som först därefter lämnade den till polisen.

Jag har funderat mycket på detta och det hade varit skönt att få en förklaring till varför berättelsen går isär och ÄNDRAS från ena dagen till en annan! Kan du tänka dig någon bra förklaring?
Senast redigerad av CottonJenny 2015-06-17 kl. 23:55.
Medlem
djembelelles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoaxgammon
Det fetade. Knappast! Det saknas teknisk bevisning, vilket åklagaren redan deklarerat.
DNA får man inte fram genast. De kan ha DNA på analys.
Medlem
Geggamojas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Ditt första inlägg och det blir så fel på något vis. Litauerna talade inte med sin mamma 18:15 den dagen Lisa försvann, och försvann Lisa över Skype så vette fan hur hon sedan hamnade i en lada i Blomberg, hm?

Nu har vi i alla fall ytterligare en tokig teori om hur Lisa försvann från caféet, vi slapp aliens åtminstone. Ja, jag skulle vilja påstå att du är ute och cyklar och borde hålla dig härifrån x antal år till.
mvh
Nej, du tappar läsförståelsen när kommateringen är bristfällig. Hen skrev inte att Lisa försvann över Skype. Vi tar det så här så förstår du kanske bättre:
"Om nu Mamman påstår att hon talat med litauerna runt 18:15 tiden - dagen då Lisa Holm försvann - över skype, så måste det finnas lagrat någonstans i deras telefoner och även samtalet/filminspelningen över samtalet? Är jag ute och cyklar?"

Mamman borde i alla fall kolla exakt vilka klockslag hon har skypat med sina söner.
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Hon sa väl att bröderna bara hade sagt detta och det måste ha varit en del som sett dom göra detta. Men då ingen hade trätt fram eller om de nu har det med dessa kanske bara sett dom en glimt vid den tidpunkten men rätten anser ändå att de därefter kunnat ta sig till platsen och begå brottet så är det inget avgörande alibi. Lisa kan ju trots att ha skickat SMS stannat kvar på platsen en längre tid om nu moppen eventuellt krånglade, be någon om bensin om tanken var tom eller något helt annat.

I den här intervjun säger mamman att de är hon som fått uppgiften från bekanta i Sverige:

http://nyheter24.se/nyheter/inrikes/801088-mamman-till-de-misstankta-broderna-i-fallet-om-lisa-holm-talar-ut

Citat:
Mamman har haft kontakt med personer i Sverige som känner sönerna, som berättat att de sett de litauiska bröderna dricka kaffe utanför sitt hus kvart över sex på kvällen, samma kvälls om Lisa försvann.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in