2015-06-17, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xrobinx
Nu har jag följt denna tråd sedan förra söndagen, men har inte vart särskilt sugen på att skriva något. Detta blir även min debut på FB efter att ha vart registrerad x antal år. Jag funderar över en sak kring detta mord, detta gör mig jävligt tveksam till att litauerna är skyldiga till detta.

Om nu Mamman påstår att hon talat med litauerna runt 18:15 tiden dagen då Lisa Holm försvann över skype så måste det finnas lagrat någonstans i deras telefoner och även samtalet/filminspelningen över samtalet? Är jag ute och cyklar?

Ja och detta finns troligtvis inte. Mamman kan ha blandat ihop både tidpunkt och dag för detta samtal vad vi vet. Om det ens ägt rum. Hon lär för tillfället vara ganska förvirrad förståeligt nog, stackars människa.
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adminulator
Rättssystemet är en del av the great unwashed
Om precis alla är en del av the great unwashed är begreppet för det första helt meninglöst att använda. Poängen med mitt resonemang är att man lär sig redan i juristutbildningen att vanligt folks åsikter om vem som ska dömas hur är höggradigt suspekta och inte ska tas hänsyn till.

Citat:
och precis lika problembelastad och föremål för samhällsnormerna som vilken annan institution som helst
Det kan man säkert vara. Men dömande är ju i stor utsträckning en teknik efter vissa givna kriterier, vilket gör att domare i sin yrkesutövning är något mindre beroende av sitt eget slapptyckande och sin egen fördomsbild än vad t ex forskare inom humaniora och samhällsvetenskap är.
Medlem
Algifaris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
AJ berättade ju själv i denna video interview att en av hans anställda tog upp handsken, och det är ju en av bröderna, som AJ ju berättade i et interview i dag, men i dagens interview glömmer AJ att berätta att en av bröderna också tog upp handsken :

http://www.tv4.se/nyheterna/artiklar/s%C3%B6kandet-efter-lisa-man-s%C3%A5g-hjulsp%C3%A5r-ned-mot-damm-5577d853b9a9f671f6000076

1:26 inne i video nr 3 säger godsägare Arn* Jönsson:
"Jo det var så at på måndag morgon så diskuterade vi dom vanliga arbetarna som skulle gøras under dagen och då låg der helt pløtsligt den handsken nere på marken mitt inne i ladan och då sa vi den där handsken verkar vara liten modell. Då tog först en av dom anställda upp den, så to såsåto så tog tog min sammarbetspartner L*** Å**** ochså upp den och sedan tog jag den och sa att den här måste vi bära till polisen och så tog jag den i fingret och sakta bar den bort polisen som dem tog hand om den..

http://www.expressen.se/gt/markagaren-det-ar-en-sadan-tragedi/

Dagen efter, på måndagen, var Arne Jönsson tillsammans med de anhållna bröderna, samt en annan man. När de tittade in i ladan mittemot kaféet upptäckte de plötsligt Lisa Holms handske.
– Jag tog handsken med mina fingerspetsar och promenerade bort till polisen. Sedan fick jag ett erkännande av pappan att det var flickans handske.

OCH i övrigt; AJ träffade Lisa Holm samma dag som hon försvann !!!

AJ säger att det vr för första gången han träffade Lisa

http://www.expressen.se/gt/markagaren-det-ar-en-sadan-tragedi/

Arne träffade själv Lisa Holm för första gången samma dag som hon försvann.
Jag träffade henne på morgonen när jag var inne spontant på kaféet. En förtjusande flicka som kaféinnehavarinnan presenterade för mig. Det var första dagen som hon åkte till jobbet själv
och det är en sådan tragedi att det liknar ingenting. Ofattbart är det, säger han.

Hmmmmm.....

Men Arne kanske har ett alibi som inte vi känner till? Kanske hans fru eller någon vän var med honom under försvinnandet.
2015-06-17, 23:12
Medlem
Liiitens avatar
Jag har tidigare nämnt min teori om tänkbara gm´s men det finns en sak som gnager lite extra i bakhuvudet, byggnaden där LH hittades var låst och polisen fick bryta sig in, vem har låst?, Hur många nycklar finns i omlopp?, Vilka har dessa nycklar? Har någon varit där inne efter att LH försvann men innan hon hittades? och i så fall borde dom reagerat på lukten, kanske något som såg annorlunda ut etc.

Kan dessutom inte riktigt släppa hur godsägaren AJ uttrycker sig, får känslan av att han vet mer än han borde, sen att MGM´s kroppsspråk enligt olika rapporter verkar skifta ordentligt vad gäller dessa 3 så tror jag ju inte någon av dom är oskyldig i dess rätta bemärkelse.

Hela denna utredningen och allt runt hela försvinnandet och mordet luktar unket, riktigt riktigt unket.
2015-06-17, 23:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nybromannen
Vad finns precis ovanför cafét? Antar det är en gammal lyhörd byggnad kan gärningsmannen suttit ovanför och avlyssnat allt de pratade om nere i cafét? kanske tom sett dem? Vem eller vilka brukar vistas ovanför eller kan haft tillgång till utrymmet? En silverfärgad bil påstår någon i tråden skulle varit parkerad på baksidan eller var det bara någon som slängde ur sig detta?

Bra fråga och input. Jag har tidigare frågat liknande om "ladan".
Men ingen har egentligen pratat om varken caféet eller ladan i den här tråden trots "miljoner" inlägg. Alla pratar om ladan som "ladan" trots att den är kanske 1000 kvadratmeter stor och ingen har överhuvudtaget pratat om byggnaden där caféet är inhyst.

Alla verkar helt blockerade och inte ens utredningen verkar komma någonstans. Var f-n är mordplatsen? Ingen vet och ingen undrar.
2015-06-17, 23:13
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Capulca
Jag fattar dock inte vad du menar, Arne pratar gott om dem. Arnes version av upphittandet av handsken stämmer överens med andras.

Vad jag minns så finns det olika versioner publicerade till allmän beskådan.

AJ plockar upp handsken.

AJ plockar upp handsken, JÅ plockar upp handsken, En av bröderna plockar upp handsken.

En av bröderna plockar upp handsken, AJ plockar upp handsken.
2015-06-17, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Undrande87
DU utgår...

OKEJ.
Vilken dag blev hon mördad då? Första? Varför?

Citat:
Ursprungligen postat av Burkgurka
omedelbart i förhållande till vad?

Med omedelbart menar jag inom loppet av några minuter efter mötet med gärningsmannen.

Statistiken talar för det.
Platsen talar för det.
Tiden på dygnet talar för det.

Tidig kväll med fullt dagsljus och ingen har sett nått eller hört nått.

Gärningen skedde snabbt. Förmodligen med ett kraftigt slag emot huvudet.
Kan sätta 10kr på att hjälmen använts och att det är därför den är borta och att det är den de grävt så febrilt efter i ladan.
2015-06-17, 23:15
Medlem
David-Humes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av djembelelle
De sista två meningarna undrar jag hur de hör ihop med resten. Vad är det som blir väldigt svårt?
Bevisningen blir svår då bröderna har fått lov att röra sig fritt på ägorna vilket innebär att det inte räcker med att påvisa att de har befunnit sig på en viss plats osv. Spår efter dem kan finnas överallt.

Men detta väckte min nyfikenhet kring en annan fråga. Vet AJ var kroppen hittades? Har han möjligtvis blivit informerad om att den fanns på hans ägor och exakt var? Eller sitter han på samma information som vi gör?
Medlem
djembelelles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Liiiten
Jag har tidigare nämnt min teori om tänkbara gm´s men det finns en sak som gnager lite extra i bakhuvudet, byggnaden där LH hittades var låst och polisen fick bryta sig in, vem har låst?, Hur många nycklar finns i omlopp?, Vilka har dessa nycklar? Har någon varit där inne efter att LH försvann men innan hon hittades? och i så fall borde dom reagerat på lukten, kanske något som såg annorlunda ut etc.

Kan dessutom inte riktigt släppa hur godsägaren AJ uttrycker sig, får känslan av att han vet mer än han borde, sen att MGM´s kroppsspråk enligt olika rapporter verkar skifta ordentligt vad gäller dessa 3 så tror jag ju inte någon av dom är oskyldig i dess rätta bemärkelse.

Hela denna utredningen och allt runt hela försvinnandet och mordet luktar unket, riktigt riktigt unket.
Framgår inte att fyndplatsen var låst.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Varför i Herrans namn skulle kaféägarinnan ha presenterat Lisa för Arne och dessutom berättat för honom att det var första dagen som hon åkte till jobbet själv? Lämnade kaféägarinnan samma information till alla andra gästerna också eller var Arne en speciell gäst? Dessutom ska Arne ha lämnat information till polisen om litauernas förehavanden under förra veckan. Hur kan han veta någonting om deras förehavanden på fritiden, om han inte umgicks med dem privat?
Det är väl inget konstigt om kaféägarinnan presenterar en ny anställd för storbonden/godsägaren som äger det mesta där. Det kanske är han som äger cafétomten/byggnaden? De har väl minst sagt gemensamma intressen i turismen i området. Det är är väl bra för alla som jobbar där att de vet vem som är vem? Självklart är Arne inte vilken gäst som helst. Det behöver inte vara hon eller LH som sa något om mopedåkandet men inget konstigt om det kom upp i lite allmänt artigt konverserande.
Medlem
Zyngoallazs avatar
Men va är det med ladan??? Polisen har genomsökt den (avspärrad antar jag)...hittar inget...någon hittar en handske som tydligen tillhör Lisa, ingen vanlig arbetarhandske antar jag...i ladan. Ladan spärras av... hittar inget, mp hittar ett kvitto där... ladan spärras av. avspärrningen släpps igen för att åter spärras av en eller två gånger??? har jag fel?
2015-06-17, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av djembelelle
De sista två meningarna undrar jag hur de hör ihop med resten. Vad är det som blir väldigt svårt?

Håller med om att det låter lite konstigt.
Som om det faktum att de kan röra sig fritt över godset , skulle göra det svårt för polisen att lägga fram en utredning som visar att de är skyldiga.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in