Citat:
Ursprungligen postat av
kostymnisse
Tja.. nu är ju det där ett extremfall.
Just detta att det blir så många som byter åsikt så fort det blir konstgräs på deras arena fördärvar debatten. Alla vill att så mycket som möjligt skall vara bra med sin arena att man ser förbi vissa saker...
Dock kritiseras ju arenor ändå men extremt sällan mattan...
Är det verkligen det?
Fatta hur många byten av matta det skulle behövas för att finansiera en arena för 2-3 miljarder där solen knappt når mattan och vinden inte når ner.
Jag tror att du, och många andra, totalt missat skillnaden i vad åsikten går ut på.
Det är inte så att jag tycker att konstgräs är ett bättre underlag än gräs, eller att jag (eller någon annan aktivt) propagerar för det.
Däremot är jag tillräckligt logisk för att se att det är en viss finansiell skillnad på att bygga en 30k-arena i centrala Sthlm kontra att fräscha upp en IP utan läktare i Falkenberg, och att det medför vissa konsekvenser.
Jag ser också skillnaden i att Schalke eller Ajax (eller deras arenaägare) kan ta större investeringar om klubben är topp20 i football money league.
Att mattan sällan kritiseras är väl för att den är svår att argumentera emot, oavsett om det är konstgräs eller om det varit Monster Jam på en leråker där det varit gräs några dagar tidigare.
Arenans faciliteter går ju att påverka över tid.