2015-06-17, 16:53
Moderator
easy_dans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyGenzale
"försöker göra det tudelat".

När man har lag (Läs Elfsborg.) som slåss om guldet år efter år som knappt vunnit en bortamatch på gräs på 5-7 år så är sporten redan tudelad oavsett hur diskussionen går.

Du får gärna gå igenom alla Elfsborg gräsmatcher senaste 5-7 åren åt mig tack, sedan kan vi ju nämna att den ständiga guldkandidaten hamnat 3, 4, 4 o 6 förutom guldet senaste 5 åren.

Så Elfsborg ensamt delar allsvenskan itu? snyggt jobbat av ett lag.
Citera
2015-06-17, 17:03
Moderator
easy_dans avatar
Citat:
Tyvärr har svensk fotboll fått ytterligare en faktor att lägga till i seriesystemet utöver hemma/bortaspel. Nämligen konstgrässpelet.

All planer har en ny faktor, kort gräs eller långt, vattnat eller torrt, jämn plan eller ojämn, snabbt konstgräs mot långsamt osv osv osv.

Citat:
Jag ser konstgräs som fantastiskt bra för att kunna träna på gräs/gräsliknande underlag året om. Att ha det som underlag i högsta serien som jag som helt otänkbart. Men så länge svensk fotboll är såpass ekonomiskt svag samt vi har så många sporter som ska dela på pengarna kommer kommunerna kunna diktera villkoren och säga "det är plast eller inget alls".

Ja där har vi det, allsvenskan är ekonomiskt svag men istället för att försöka diskutera hur vi botar sjukdomen så gnäller man på ett av symptomen. Men är man mest intresserad av att kasta bajs på andra så kommer man göra det.
Citera
2015-06-17, 17:26
Medlem
RoyJoness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av easy_dan

Fast det enda man utläser av ditt inlägg är ju att den klubben som jobbat 50 år på att få en egen arena och inte lyckats är sjukt inkompetent.

Fast om man hängt med i svängarn så inser man att Stockholm är Sveriges mest idrottsfientliga kommun i såväl fotboll, hockey och annat. Å att bygga en arena i Sthlm utan stadens support är inte realistiskt.
Citera
2015-06-17, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kostymnisse
Tja.. nu är ju det där ett extremfall.

Just detta att det blir så många som byter åsikt så fort det blir konstgräs på deras arena fördärvar debatten. Alla vill att så mycket som möjligt skall vara bra med sin arena att man ser förbi vissa saker...
Dock kritiseras ju arenor ändå men extremt sällan mattan...

Är det verkligen det?
Fatta hur många byten av matta det skulle behövas för att finansiera en arena för 2-3 miljarder där solen knappt når mattan och vinden inte når ner.

Jag tror att du, och många andra, totalt missat skillnaden i vad åsikten går ut på.
Det är inte så att jag tycker att konstgräs är ett bättre underlag än gräs, eller att jag (eller någon annan aktivt) propagerar för det.
Däremot är jag tillräckligt logisk för att se att det är en viss finansiell skillnad på att bygga en 30k-arena i centrala Sthlm kontra att fräscha upp en IP utan läktare i Falkenberg, och att det medför vissa konsekvenser.
Jag ser också skillnaden i att Schalke eller Ajax (eller deras arenaägare) kan ta större investeringar om klubben är topp20 i football money league.

Att mattan sällan kritiseras är väl för att den är svår att argumentera emot, oavsett om det är konstgräs eller om det varit Monster Jam på en leråker där det varit gräs några dagar tidigare.
Arenans faciliteter går ju att påverka över tid.
Citera
2015-06-17, 18:15
Moderator
easy_dans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RoyJones
Fast om man hängt med i svängarn så inser man att Stockholm är Sveriges mest idrottsfientliga kommun i såväl fotboll, hockey och annat. Å att bygga en arena i Sthlm utan stadens support är inte realistiskt.

Sthlm är absolut idrottsfientligt, men när man hävdar att klubben jobbat i 50 år på att skaffa egen arena blir det bara larvigt.
Citera
2015-06-17, 18:18
Medlem
Citat:
Sthlm är absolut idrottsfientligt, men när man hävdar att klubben jobbat i 50 år på att skaffa egen arena blir det bara larvigt.

Om du inte känner till Djurgårdens historia i den här frågan ska du nog vara tyst? Annars var god och redogör nu exakt för hur DIF fick sina arenor.
Citera
2015-06-17, 18:30
Moderator
easy_dans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av staffanwestberg
Om du inte känner till Djurgårdens historia i den här frågan ska du nog vara tyst? Annars var god och redogör nu exakt för hur DIF fick sina arenor.

Vad är det jag ska veta? senaste arenaprojektet lades ner eftersom ni inte hade råd. Vilka projekt har ni haft som inte lyckats under dessa 50 år?
Citera
2015-06-17, 18:51
Medlem
Citat:
Vad är det jag ska veta? senaste arenaprojektet lades ner eftersom ni inte hade råd. Vilka projekt har ni haft som inte lyckats under dessa 50 år?

Eh, nej, vad har du fått det ifrån?
KDF röstade ner Storängsbotten och staden fuckade upp ÖIP.
K-märkningen fällde upprustning av Stadion.
Finansiering har inte varit problemet.
Citera
2015-06-17, 18:58
Medlem
RoyJoness avatar
Citat:

Ambitionen att få Stadion ombyggd har ju funnits länge. 50 år kanske är en överdrift men det var ju knappast huvudpoängen i hans inlägg och det ju är lite löjligt att bemöta det så när du själv vet att det är omöjligt i Stockholm av andra anledningar än vare sig DIFs, Bajens eller Gnaget eventuella "inkompetens".
Senast redigerad av RoyJones 2015-06-17 kl. 19:01.
Citera
2015-06-17, 19:48
Moderator
easy_dans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madchester496
Eh, nej, vad har du fått det ifrån?
KDF röstade ner Storängsbotten och staden fuckade upp ÖIP.
K-märkningen fällde upprustning av Stadion.
Finansiering har inte varit problemet.

Det var vad dif själva angav som orsak för att lägga ner projektet.

Citat:
Ursprungligen postat av RoyJones
Ambitionen att få Stadion ombyggd har ju funnits länge. 50 år kanske är en överdrift men det var ju knappast huvudpoängen i hans inlägg och det ju är lite löjligt att bemöta det så när du själv vet att det är omöjligt i Stockholm av andra anledningar än vare sig DIFs, Bajens eller Gnaget eventuella "inkompetens".

Läs hans inlägg och mitt svar igen.

Nej det är inte omöjligt, däremot inte realistiskt eller vettigt.
Citera
2015-06-17, 20:22
Medlem
Citat:
Det var vad dif själva angav som orsak för att lägga ner

W00t?!
Nu hittar du ju på.
DIF hade finansiering till ÖIP och Storängsbotten, Loudden låg långt fram i tiden, och övriga potentiella möjligheter gick inte att finansiera (typ Tele2 och liknande).

Hur finansierade Bajen Tele2 förresten?
Om vi nu ska fortsätta med historierevisionism.
Citera
2015-06-17, 20:56
Moderator
easy_dans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madchester496
W00t?!
Nu hittar du ju på.
DIF hade finansiering till ÖIP och Storängsbotten, Loudden låg långt fram i tiden, och övriga potentiella möjligheter gick inte att finansiera (typ Tele2 och liknande).

Dif la ner arenaplanerna för att man inte fick ihop det ekonomiskt, eller ljuger man menar du?

http://www.idrottensaffarer.se/arena/2013/12/djurgarden-skramdes-av-kostnaderna

http://www.svenskafans.com/fotboll/Djurgardens-arenaplaner-laggs-ner-426318.aspx

osv. osv. osv. länkarna till er hemsida verkar ha dött men skrevs massor om detta när arenagruppen la ner arbetet. Huruvida finansieringen var löst eller inte vet jag inget om, antagligen inte men sedan ska man driva skiten med inte bara bygga den.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in