2015-06-17, 11:36
Medlem
Vaftrudners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RadioDDR1
Det är ett mysterium om man utgår från att svenskarna hänger med politiken, förstår och uppskattar den demokratiska modellen vi valt. Vilket de inte gör, vilket politikerna är medvetna om. Politikerna är också medvetna om att de har media på sin sida, även efter en modern statskupp som DÖ. Sverige är därför att betrakta som en fasciststat där media, politiker, domstolar (speciellt tingsrätten) och näringsliv svetsats samman och utgör en enda enhet.

Bra formulerat. När man tänker efter, så är det precis så som du skriver, att Sverige är en slags fasciststat. En modern fasciststat. Vilket skulle kunna betraktas som komiskt, med tanke på att det enda partiet som inte ingår i denna enhet - sverigedemokraterna - utmålas just som ett fascistparti, om det inte hade varit så allvarligt och att många av deltagarna i detta fascistspel inte ens är medvetna om det.

Tyvärr är svensken av idag, synnerligen antiintellektuell och kan i en överväldigande majoritet inte se detta eller ens tänka sig att fundera kring sådana frågor. Att utifrån ett intellektuellt resonemang sluta sig till att Sverige är odemokratiskt och behöver en ny styrning och demokratisk process och därav byta parti, ligger inte för svensken. Det är enbart resultatet av av den nuvarande förda politiken (och myndighetsutövandet) som svensken reagerar på: dvs mord, våld, försämrad välfärd osv. Det är det som driver sverigedemokraterna i opinionen; inte förståelsen kring att DÖ är såväl odemokratiskt och skadligt för landet utan i någon mening just en fascistisk konstruktion.

Den nyligen publicerade studien som visade att en majoritet av svenskarna inte förstår eller har satt sig in i DÖ visar detta i all sin tydlighet. Har dessutom själv ett konkret exempel: samma dag som decemberöverenskommelsen hade vi parmiddag med ett par, där båda är civilekonomer. Jag var upprörd över decemberöverenskommelsen och förklarade för det gästande paret dess innebörd. De kunde inte alls förstå min upprördhet utan tyckte: "äsch, det kan väl vara bra, man måste ge det en chans". Helt och totalt antiintellektuellt. Det skall tilläggas att detta är ett politiskt korrekt par, som även i andra fall tycker att det mesta är bra med samhället och har inget att invända mot politiken i stort. De är helt enkelt medlöpare som litar på att makten vill alla väl.

Sverigedemokraterna måste, tyvärr, förlita sig på att det blir allt sämre för allt fler människor, eftersom det är först då som de flesta tar steget till att sympatisera med dem. Däremot finns det troligen någon slags kritiskt massa, där sverigedemokraterna blir det nya politiskt korrekta. Då kommer alla antiintellektuella att, såsom det gästande paret ovan och svenskar i allmänhet, att bli sverigedemokrater. Troligen är utvecklingen där snart, avseende etniskt svenska män. Åtminstone "arbetarklass" och medelklass utom övre medelklass.
2015-06-17, 11:43
Medlem
Beatriceaurores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RadioDDR1
Det är ett mysterium om man utgår från att svenskarna hänger med politiken, förstår och uppskattar den demokratiska modellen vi valt. Vilket de inte gör, vilket politikerna är medvetna om. Politikerna är också medvetna om att de har media på sin sida, även efter en modern statskupp som DÖ. Sverige är därför att betrakta som en fasciststat där media, politiker, domstolar (speciellt tingsrätten) och näringsliv svetsats samman och utgör en enda enhet.

Hm, det där luktar korporativism, i den meningen att starka intressegrupper påverkar politiska beslut på olika nivåer genom att gå förbi demokratiskt valda organ. Var väl ett av fascismens känntetecken. Jag ryser.
2015-06-17, 11:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FruLibertas
Det är faktiskt ett mysterium att M knappt har minskat sen DÖ. Många har lämnat men lika många verkar har kommit till. SD tog en massa väljare från M före valet men inga efter valet. Märkligt. Måste erkänna att jag inte förutsåg detta.

Jag känner inte en enda Moderat som inte tycker DÖ är en katastrof. Men om inte det räcker att man ger sina väljares röster till V, MP och S så undrar jag vad som kan få de Moderata väljarna att lämna partiet?
De har minskat en hel del, annars hade SD omöjligen kunnat öka 7% sedan valet. Det är bara det att de också har fyllts på samtidigt. Nettoflöden till M enligt SCB: S 1,2%, FP 0,7%, MP 0,2%, övriga (soffliggare/F!/PP?) 0,2%. Motsvarande för SD är S 0,8%, M 0,7%, FP 0,2%, C 0,2%, MP 0,1%. Även om man räknar upp SD-flödet med SCB:s tidigare bortfallsfaktor landar man i att S tappat ungefär lika mycket till M som till SD. Det är inte så konstigt att de två partier som upplevs som de mest trygga valen och har över 50% av väljarna tillsammans byter väljare med varandra.
2015-06-17, 12:10
Medlem
2big4yous avatar
Flikar bara in med att Dansk Folkeparti ligger på 17,6% i gårdagens mätning inför valet idag.
De ligger alltså runt samma (underskattade) siffror som SD har i dagsläget,ska bli intressant att se hur mycket DF är underskattade.
2015-06-17, 13:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av in84ever
S skulle väl då kanske spela ut hela registret att M i alla tider gett sig på svaga att de släpper in nazister och rasister i finrummet och att bortsett från FR så är moderater lika mycket fascister som SD. De skulle ju ha MSM på sin sida, de spillror som finns kvar. Egentligen är det sak samma, verkligheten kommer sätta stopp för det ändå tids nog.

De kan ju inte spela ut det kortet dagarna efter att man har brutit mot DÖ fattar du väl? Det är ju inte trovärdigt för fem öre och inte en chans att de skulle få MSM med sig eftersom det är de som valt att bryta DÖ.

Dessutom skulle de borgerliga väljarna vara så förbannade i det läget att de inte skulle acceptera något annat. At borgarna ska förhandla med det S som precis blåst dem finns ju inte på kartan.

Nej. Ditt scenario håller inte. Alldeles för hög risk för att S tappar allt.
2015-06-17, 14:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nethater
De kan ju inte spela ut det kortet dagarna efter att man har brutit mot DÖ fattar du väl? Det är ju inte trovärdigt för fem öre och inte en chans att de skulle få MSM med sig eftersom det är de som valt att bryta DÖ.

Dessutom skulle de borgerliga väljarna vara så förbannade i det läget att de inte skulle acceptera något annat. At borgarna ska förhandla med det S som precis blåst dem finns ju inte på kartan.

Nej. Ditt scenario håller inte. Alldeles för hög risk för att S tappar allt.

Så S kommer aldrig överge DÖ, det är din och kanske många andra i trådens gissning. S kommer ta skattesänkningar och välfärdsneddragningar samt eventuellt hårdare tag med PUT och mot tiggare rätt upp i dajmkrysset. Jag har svårt att tro det, men framtiden får utvisa. Om M håller DÖ trots kommande sannolika rejäla skattehöjningar så kanske det inte är omöjligt. DÖ-partiets enda fråga kanske bara är fortsatt massinvandring till varje pris.

Återigen, det är egentligen sak samma, eftersom framtida verkligheten antagligen kommer diktera villkoren och inte SD.

Vore kul med ett Yougov idag eller morgon på +20% att ha som samtalsämne under midsommarfirandet.
2015-06-17, 15:48
Medlem
Lost-Souls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av in84ever
Så S kommer aldrig överge DÖ, det är din och kanske många andra i trådens gissning. S kommer ta skattesänkningar och välfärdsneddragningar samt eventuellt hårdare tag med PUT och mot tiggare rätt upp i dajmkrysset. Jag har svårt att tro det, men framtiden får utvisa. Om M håller DÖ trots kommande sannolika rejäla skattehöjningar så kanske det inte är omöjligt. DÖ-partiets enda fråga kanske bara är fortsatt massinvandring till varje pris.

Återigen, det är egentligen sak samma, eftersom framtida verkligheten antagligen kommer diktera villkoren och inte SD.

Vore kul med ett Yougov idag eller morgon på +20% att ha som samtalsämne under midsommarfirandet.

Om det nu skulle ske så kan man nog ge sig fan på att den släpps på midsommarkvällen, allt för att mätningen ska passera obemärkt förbi då folk är upptagna med att svinga i sig nubbar o äta sill.
2015-06-17, 16:00
Medlem
TheHollyhockGods avatar
Det här med S och om de kommer att hålla DÖ eller inte:

Det är lite svårt att gissa för S är inte riktigt en rationell aktör idag.

Jag skulle säga så här:

Regeringen Löfven är oförmögen att reagera på händelser i omvärlden.

När det händer nånting står de helt handfallna och vill helst inte prata om det. Eller, får man förmoda, tänka på det.

Det enda de gör - de enda de kan göra - är att gräva befintliga hål djupare. Man skulle kunna sammanfatta hela deras politik med mottot "gräv djupare."

Kommer det en massa rumänska zigenare? Gör ingenting. Kommer det plötsligt mångdubbelt med "flyktingbarn"? Förneka problemet. Tar pengarna slut? Höj skatten. Börjar en stor del av väljarna säga ifrån? Låtsas att de inte finns.

Jag är Stefan Löfven och jag gör inte saker. Jag står här och stirrar som en ko och slänger pengar på samma saker som vi slängde pengar på förra året tills pengapåsen är tom.
2015-06-17, 17:35
Medlem
BorkaOdalmans avatar
Borgarna lägger sig platt än en gång för DÖ och vänsterregeringen. Det kommer att göra att fler missnöjda borgare kommer att gå över till SD framöver. Den fulla effekten kommer vi nog inte att få se fullt ut i kommande opinionsmätningar. Jag tror att vi har en hel del opinionsrekord även under Juli månad att se fram emot. Jag är fullständigt övertygad om att YouGov och Sentio hamnar över 20% i Juli.
2015-06-17, 20:18
Medlem
Lost-Souls avatar
Torbjörn Sjöström ‏@t_sjostrom 13 minför 13 minuter sedan

Ni kan inte ana vad @Nyheterna kommer att presentera för Novus undersökning imorgon! #tittbete #svpol
1 retweet 2 favoriter

Det vankas alltså Novus-ou imorn bitti. Denna mätning kan nog bli en liten ledstjärna huruvida YouGov eller Sentio når över 20% denna månad.

Novus Maj = 16,8%(+1,0) Tippar på att om Novus mätning imorn ger SD 17,5% eller mer så vågar man nog hoppas på 20-gränsen spräcks denna månad.

Annars är jag skeptisk.
2015-06-17, 20:34
Medlem
Grisbrottarens avatar
Även Anders Pihlblad fiskar tittare till i morgon:
Citat:
Ursprungligen postat av Anders Pihlblad 15 minuter sedan
I @Nyhetsmorgon i @TV4 kvart över sju presenterar jag Novus nya väljarbarometer. Syns då! #nymo #svpol
https://twitter.com/Pihlblad/status/611236590799745024

Gissar på ännu ett rekord för SD, men oddsen för det är väl rätt låga.

YouGov har legat i snitt 2,8 %-enheter över Novus sedan valet – 2,9 i maj – så det behövs lite över 17% från Novus i morgon för goda utsikter.
Senast redigerad av Grisbrottaren 2015-06-17 kl. 20:40.
2015-06-17, 20:42
Medlem
Menveds avatar
Lite oroande att de är så entusiastiska.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in