Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-06-17, 16:35
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ..anonym..
De kanske blev stressade när de såg att MP var ute och sökte precis där de visste att de dumpat något av Lisa och tänkte därför gömma saken eller ta med den så att inte MP skulle hitta den. Eller så försökte de be MP att inte söka där av någon anledning. Men innan de hunnit göra detta hade MP redan gjort fyndet och kontaktat polis varför de sticker därifrån.

En anna skum sak är att snuten tog dem bara några hundra meter från fyndet vilket tyder på att de stannat på platsen en stund efter att MP kontaktat snuten.

Hade det gjort något om MPS hittade ytterligare prylar som tillhör Lisa, det hade ju redan hittat flera andra föremål inom samma område?

Ärligt talat så förstår jag inte hur det hänger ihop:

Polisen tog dem några hundra meter ifrån fyndet, samtidigt som de uppehöll sig intill den gård där Lisa hittades. Trion greps i sin bostad, den ligger mycket längre ifrån den gård där Lisa hittades än ett hundra meter.
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoaxgammon
Det är nog du som svamlar! Det har framgått i medierna att han har ett speciellt uppdrag inom Försvarsmakten och han är alltså inte vanlig yrkesofficer.

Ett av de spår som polisen utreder under fredagen är Lisa Holms pappas militära uppdrag, skriver GP.se.

Pappan ingår i en grupp som är utbildad och utrustad för situationer som inte kan lösas av Försvarsmaktens ordinarie förband. I uppdraget ingår stationering på riskfyllda platser utomlands, med uppdrag som rör strid och underrättelse
.

http://www.expressen.se/gt/lisa-holm-17-efterlyst-av-interpol/

Ja, han är så hemlig att hans folkbokföring är skyddad. Eller inte.
Medlem
TheFortresss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tingsnotarien
Absolut, om man har den inställningen. Men jag ser det mer som att nedre instans i regel i häktningsfrågor gör rätt (må vara att jag är färgad av att ha suttit på en väldigt bra tingsrätt) och med det i ryggen har jag aldrig känt att de häktade behövt förlita sig på högre instans utan snarare att skulle det mot förmodan förekommit något fel finns den i vart fall där för att man inte ska behöva sitta längre än en dag i häktet för det är en sådan tidsram vi talar om. Får hovrätten in ett överklagande i en häktning fattas beslut samma dag.

Jo, jag kan förstå vad du menar. Jag pratar dock inte om beslut från HovR:n som fattas samma dag. Jag pratar om tiden fram tills dess - den tiden kan den frihetsberövade aldrig få tillbaka. Av den anledningen efterlyser jag alltid mer eftertanke i de lägre instanserna.

Vad gäller tingsmeriteringen. Jag skulle vilja hävda att jag en gång i tiden satt vid Sveriges bästa TR. Men, vad innebär det? Att det inte begicks fel i rättsutövningen i den aktuella TR:n? Absolut inte. Således är det av yttersta vikt att våra rättsutövare i TR:n iakttar än större försiktighet innan det överhuvudtaget går upp till HovR:n.
2015-06-17, 16:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av missmone
Om dom inte ljuger så är det lite oklart varför 2 starka män väljer att ha henne kvar på platsen om dom styckat henne. Om man styckat så är det väl för lättare transport och inte bara för att lägga kvar på samma ställe.

För att de inte räknat med att varje kvadratmeter kringliggande yta skulle befolkas av Missing People, kanske.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Spelar ingen roll hur länge kroppen var tänkt att ligga där, risken fanns att någon annan anställd eller ägaren skulle hitta gömman, särskilt om det var i ett skåp(obekräftad uppgift) och inte nedgrävt.

Dessutom, förmodligen vill en gärningsperson befatta sig med liket så lite som över huvud taget är möjligt, av psykologiska skäl, upptäcktsrisk samt risken att avsätta spår, så tänker jag kring det.
Tänk så här. Du har nyss begått ett mord du inte planerat och vet inte vad du ska göra med kroppen, du har panik. Självklart väljer du då att gömma liket på en plats du känner till och är bekant med. Därav valde bröderna Martorp trots att det givetvis inte var den bästa platsen. Men jag tror som sagt att tanken hela tiden var att flytta liket inom en relativt snar framtid. Dessutom kanske de valde en plats på Martorp som bara de eller ett fåtal hade tillgång till.
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Absolut inte osannolikt att man sitter i sol och lä och dricker kaffe.

Det var kraftiga, byiga vindar mitt på dagen, växlande molnighet, och på eftermiddagen kom det lite regnstänk. Hur vädret var mellan 6 och 7 på kvällen kan min vän dessvärre inte uttala sig om.
Senast redigerad av ReedMe 2015-06-17 kl. 16:40.
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tomato
Är det gamla uppgifter eller har sonen skyddad identitet?
Är han inte skriven utomlands alltså?
Jag pratade med FBF precis innan jag skrev.
2015-06-17, 16:37
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wizardinrobe
Nej, Missing People hittar en sko, varslar polisen, polisen kommer Missing people säger att litauerna uppförde sig märkligt vid kontakt, polisen för litauerna till förhör, därefter hittar man Lisa vid den upphittade skon.

Klockan 01.30 anhölls litauerna om ännu inte förhörts, då de måste ha ombud innan. De förhörs på lördag från 13-tiden

Kan du styrka det här genom att länka till information som är bekräftad av polisen?
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av missmone
Om dom inte ljuger så är det lite oklart varför 2 starka män väljer att ha henne kvar på platsen om dom styckat henne. Om man styckat så är det väl för lättare transport och inte bara för att lägga kvar på samma ställe.

Ingen aning faktiskt, förutsatt att det är dessa 2 männen givetvis, kan likaväl vara ngn annan.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Razzle
Det är nu det gäller att inte stirra sig blind i en riktning..
Jag är fundersam till "unga killen m 4-hjulingen", i mina ögon har misstankarna mot honom stärkts.
Hjälmen är borta, hon kan frivilligt åkt med..ett tag?
Han är i mer jämlik ålder. Han var tidigt ute och letade.
Har man undersökt det spåret till botten?
Alibi för alla dagar etc

Har gått hela dagen och tänkt i samma banor faktiskt. GW tror att det är någon i hennes ålder, och det förklarar även varför hon lämnar moppen MED hjälmen.
2015-06-17, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Hade det gjort något om MPS hittade ytterligare prylar som tillhör Lisa, det hade ju redan hittat flera andra föremål inom samma område?
Det har du rätt i....

Citat:
Ärligt talat så förstår jag inte hur det hänger ihop:

Polisen tog dem några hundra meter ifrån fyndet, samtidigt som de uppehöll sig intill den gård där Lisa hittades. Trion greps i sin bostad, den ligger mycket längre ifrån den gård där Lisa hittades än ett hundra meter.
Det kan vara så att det sista fyndet var i närheten av Martorp och liket, och det var därför bröderna ville att MP skulle dra därifrån för de ville ju inte att liket skulle hittas. Men när MP kontaktade snuten så började de bege sig mot sin bostad. Snuten tar dem på vägen och tar dem med tillbaka till sin bostad där de grips och beläggs med handfängsel.
2015-06-17, 16:39
Medlem
missmones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Razzle
Det är nu det gäller att inte stirra sig blind i en riktning..
Jag är fundersam till "unga killen m 4-hjulingen", i mina ögon har misstankarna mot honom stärkts.
Hjälmen är borta, hon kan frivilligt åkt med..ett tag?
Han är i mer jämlik ålder. Han var tidigt ute och letade.
Har man undersökt det spåret till botten?
Alibi för alla dagar etc

Ja det skulle vara intressant. Skulle också vara av intresse om någon som jobbar där har sett PC på fiket. Skulle också vara intressant att veta om han har träffat LH vid något tillfälle. Jag skule inte lägga PC till handlingarna. Om jag lett någon undersökning så hade jag låtit en hund nosa av hans 4-hjuling.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in