Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-06-17, 16:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skyffla
1. Hon hade pojkvän.
2. Hon messade till sin pappa i samband med att hon skulle sätta sig och åka hem.

Tror du fortfarande på din teori?
Det gör den ju onekligen mer osannolik iaf.
2015-06-17, 16:05
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lehs
Frågan är VAD som hände när LH satt på mopeden redo att åka hem och VARFÖR det hände? Mopeden stod undangömd från vägen och om hon parkerat den snabbt på morgonen så satt hon nog med ryggen mot infarten på kvällen.

Det finns två skäl för någon att dyka upp just då: att cafeet just stängt eller att LH befann sig där för en kort stund. Någon kom kanske då bakom hennes rygg, kanske utan att hon märkte något om hjälmen var på.

Om det var det just stängda cafeet som var målet, hur kunde denna banala situation urarta så fullständigt? Kan LH ha misstänkt något och tagit upp telefonen för att ringa?

Om det var LH som var målet, hur kunde gm veta att hon var där? Stått gömd och spanat? Var det en tillfällighet ellet fanns det en sorts plan? Hade gm bil?

Hon försvann från en startklar moped, säkert med hjälmen på huvudet och det var ljust men inget vittne har trätt fram. Finns det något i situationen som kan förklara vad som hände den kommande minuten?

Det är väl detta som fascinerar med detta fall, att det är så svårbegripligt och mystiskt att en oskyldig tjej försvinner inom några minuter.
2015-06-17, 16:06
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kulpi
Det är väldigt sällan åtal väcks på så kort tid (i princip aldrig) när personer är häktade för ett så grovt brott som t.ex. mord. Det tar tid att utreda ordentligt helt enkelt. När åtal väcks behöver man ha väldigt mycket kött på benen, så att säga.

Ursäkta att jag varit borta från tråden ett par timmar.

Oron var om det inte finns teknisk bevisning alls att ställa mot dessa herrar, att ingen sperma hittats etc. Då måste de ju släppas om två veckor. Omhäktning kräver väl att utredningen går framåt?
Men det är klart, även om sådan bevisning finns är det väl helt osannolikt att åtal väcks så tidigt ändå. Det kanske inte är nåt att hänga upp sig på.
Frågan är om allmänheten får veta när de ev. blir knutna till brottet.
Medlem
Kallekuling2015s avatar
Aiv*ras Bileviciu* Facebook-profil släcktes idag eller igår? Han verkar ha fått en del hat alternativt polisen släckt ner den? Vad tror ni?
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lisa.Holm
Frågar igen, är det möjligt att Lisa begick självmord?

I så fall hade dessa tre inte häktats. Gripits - ja. Men inte häktats.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av haj
På vilket sätt ska bröderna ha bettet sig konstigt? Finns det mer information om det?

De är litauiska och pratar ett annat språk. Även om jag nu skämtar lite så kan faktiskt det räcka för att rasister och främlingsfientliga ska gå igång och tycka de är mystiska och skyldiga till allt mellan himmel och jord. Vad det är som påstås vara ett konstigt beteende från bröderna vet vi inget om i nuläget.
2015-06-17, 16:07
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ..anonym..
De hade som andra spekulerat i kanske tänkt att göra det senare. De kanske inte hade någon bra plats att gömma henne på varför de i ett första skede valde Martorp där de stundtals arbetade. De är från Litauen och knappast bekanta med den svenska geografin. Men då de underskattade sökpådraget blev det aldrig tid för att flytta kroppen. Redan på måndagen klassades händelsen som "särskild händelse" och helikoptrar och annat kallades in och hovrade över omgivningarna.

Ja kanske, hade du också tänkt så om du vore mördaren?

Min erfarenhet av fall liknande det här är att mördaren så snabbt som möjligt vill dölja sitt brott för att inte riskera att åka fast, vad kan göra att de här personerna inte tänkte så? Det där med att de inte känner till svensk geografi köper jag inte, de har förmodligen kört bil till Blomberg ifrån Litauen, dessutom tror jag inte att de sitter i sin bostad all ledig tid, de har bott i Sverige i flera år, är det osannolikt att de precis som många andra människor, gör utflykter?
2015-06-17, 16:07
Medlem
angladotters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chrisemil
Ja, det verkar troligt, jag vet inte, jag var inte där.
Men vad jag förstått så har det blåst mer än 11ms. Men jag är dock van vid att det blåser 15ms dagligen. Och med det sagt så kan jag förstå om folk anser 11ms som storm!
Här är en exakt historik över väderförhållandena i Blomberg timme för timme den aktuella dagen - sol, moln, vind, nederbörd etc etc:

http://freemeteo.se/vader/blomberg/historik/daglig-historik/?gid=2721302&station=820&date=2015-06-07&language=swedish&country=sweden

Visst, 11 m/sek är blåsigt (frisk vind), men absolut inget som gör att man inte kan sitta ute och fika om man sitter i lä.
Senast redigerad av angladotter 2015-06-17 kl. 16:19.
2015-06-17, 16:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chrisemil
Ja i byarna då, glömde skriva det!

Nä. Alltså, du skriver millisekunder istället för meter per sekund.
2015-06-17, 16:09
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Forvirradbrud
Mamman ljuger. Jag lover er att bröderna hade varit frisläppta redan nu ifall deras alibi hade styrkts om att de satt ute på verandan och drack kaffe vid 18.15-tiden.
Mamman kan tala sanning även om det inte går att styrka.
Citat:
Ursprungligen postat av Azimut68
Enligt Klart.se så var vädret följande i Blomberg(Västra Götaland) den 7 Juni 2015:

Vind ca 11 meter per sekund.
Medeltemperatur ca 12 grader Celsius.
Nederbörd 6,5mm

http://www.klart.se/väder-blomberg.html?v=historik
Det står inget om tidpunkt på dagen. Enligt rl.se var det 18 grader och NV 4 m/s på Skövde flygplats kl 18:20, ca 4 mil från Blomberg.
2015-06-17, 16:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Vad har du för källa på att hon hade en pojkvän? Har bara hört om ett ex förut.

Citat:
Ursprungligen postat av skyffla
1. Hon hade pojkvän.
2. Hon messade till sin pappa i samband med att hon skulle sätta sig och åka hem.

Tror du fortfarande på din teori?

Hon hade inte pojkvän vad vi fått lära oss... Du snackar nog om Jasmin* och om Marina-mordet!
2015-06-17, 16:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Ja kanske, hade du också tänkt så om du vore mördaren?
Om mordet inte var planerat, vilket jag inte tror att det var så hade jag nog tagit mig en rejäl funderade innan jag gömde liket på sin slutliga position. Det räcker liksom inte med att dumpa det i en sjö eller skogsdunge. Nu snackar vi typ gräva ned liket 5 meter under jord eller likn.

Jag tror att bröderna ändå trodde att Martorp var hyfsat safe ett tag, då den ändå ligger ett antal kilometer från caféet.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in