Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-17, 15:52
Medlem
Tomatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lisa.Holm
Låter långsökt att mörda en oskyldig flicka för att någon annan ska få skulden, men det är ju inte omöjligt.
Inte skulden i sig, utan endast att gården och deras namn dras i smutsen.
Sonen har riktigt fläskiga vänner på fb så de hör väl hemma i toppskiktet?
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoaxgammon
Hittat kvarlevorna efter Helena i närheten av Lisas kvarlevor? I så fall skulle det nog vara på tiden att nagelfara godsägaren och de i hans närhet. De litauiska bröderna var vid tidpunkten för Helenas försvinnande typ 8 och 12 år så då kan vi nog stryka dem.

Hehe ja, egentligen
Som sagt, jag är långt utanför boxen.
Men det förklarar fortfarande varför locket lagts på som det nu gjort.
Sen vet vi inte var Lisa hittats, inomhus, eller på en äng.
Medlem
2big4yous avatar
Sorry om detta har postats.

Leif GW:s nya teori om mordet på Lisa

"GW lanserar därför ett nytt möjligt scenario – och gärningsman:
– Jag skulle rota efter en person i ungefär motsvarande ålder som Lisas. Som är kriminellt belastad, som känner henne sedan tidigare.
GW känner sig tämligen säker på en sak:
– Här verkar det finnas någon som har anknytning till området. Det kan vara någon annan på byn.
GW betonar att han inte vet vem som ligger bakom mordet på Lisa Holm, men att brödraspåret inte följer gängse mönster och statistik.
– Om jag hade tillgång till det material som polisen har, så skulle naturligtvis kunna dra en förskräcklig massa fler slutsatser. Inte minst sannolikheten för att de ligger rätt med bröderna, säger han".

Hela.......http://www.expressen.se/gt/leif-gws-nya-teori-om-mordet-pa-lisa/
2015-06-17, 15:53
Medlem
wizardinrobes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Forvirradbrud
Mamman ljuger. Jag lover er att bröderna hade varit frisläppta redan nu ifall deras alibi hade styrkts om att de satt ute på verandan och drack kaffe vid 18.15-tiden.
Vem skall kunna bekräfta detta, alla 3 är ju misstänkta, det finns ingen som kan bekräfta någonting.
Jag vet inte var du befann dig på den tidpunkten, men om du inte har et bra alibi borde du också hätas för mordet.
Medlem
Tjejerna på fiket hade ju sett en silverfärgad bil konstigt parkerad...det var inte denna då? som pojken clements lånat igen.....
https://instagram.com/p/uXxeonlH8U/
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Forvirradbrud
Jag reagerar lite på att man ska ha överlagt i endast två minuter för ena brodern och fem minuter för den andra. Brukar det gå till på detta sätt i vanliga fall?

Den korta överläggningstiden tyder ju på att rådmannen knappt har tvekat angående brödernas häktning. Det tog dock 17 minuter för att bestämma sig angående kvinnan. Men detta säger väl inget om de inblandades skuld, eller?

Nu talar jag återigen utifrån egen erfarenhet. För det första att göra fel vid en häktning, dvs. att häkta någon trots att t.ex. sannolika skäl inte föreligger är en kardinalsynd hos rådmän, i vart fall de jag arbetade med. Det ska dock nämnas att nu avses inte att den misstänkte senare frias för brottet utan här är det fråga om att häkta någon fast t.ex. sannolika skäl inte föreligger. Om en rådman därför var osäker kunde han sitta upp till 20-30 min att fundera på om den misstänkte verkligen skulle häktas. Om rådmannen endast behövde 5 minuter och knappt ens rådfrågade mig som notarie då innebar det att den bevisning som lades fram var så pass stark att han i vart fall inte tvivlade att det förelåg sannolika skäl. Det säger inget om den slutliga skuldfrågan utan endast att åklagarens utredning såsom den var idag var tillräcklig för att rådmannen skulle anse det som sannolikt att den misstänkte begick brottet.

Var det någorlunda svar på din fråga?
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av add315
Hur långt är det mellan verandan hon sa att de befann sig vid och kafét?

Bor i Blomberg, 200m från hamnen och 400m från caféet, pm'a vid frågor om lokala saker om ni vill..
Medlem
Formsvackas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gottisch
En liten fundering bara. Om det nu skulle visa sig att det är något helt sjukt ritualmord eller att hon hålls levande o fången i flera dagar som hänt lisa. Eller tortyr osv, hur mycket är polis mm skyldiga att gå ut med till allmänheten ? Och det dom behöver gå ut med, hur mycket detaljer går man ut med, tex om hon blivit torterad, hur ingående kommer man få veta då ?

Gå ut med? Blir någon åtalad så släpps en förundersökning som är en offentlig handling. Där kan du läsa dig grå om vad som hänt! :I
2015-06-17, 15:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av add315
Hur långt är det mellan verandan hon sa att de befann sig vid och kafét?

Det ska skilja ungefär 1 kilometer från cafét och brödernas bostad. Något får gärna rätta mig om jag har fel.
Medlem
Skaraborg2s avatar
Kaffedrickande ca 18.15?

Citat:
Ursprungligen postat av Azimut68
Enligt Klart.se så var vädret följande i Blomberg(Västra Götaland) den 7 Juni 2015:

Vind ca 11 meter per sekund.
Medeltemperatur ca 12 grader Celsius.
Nederbörd 6,5mm

http://www.klart.se/väder-blomberg.html?v=historik

Tack för detta klargörande ang. vädret i Blomberg den 7 juni.

Väderleken säger vare sig det ena eller det andra. De kan ha suttit och fikat 18.15 likaväl som de inte gjorde detta. Vad som behövs är vittnen som såg dem göra detta.
Medlem
hajs avatar
På vilket sätt ska bröderna ha bettet sig konstigt? Finns det mer information om det?
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2big4you
Sorry om detta har postats.

Leif GW:s nya teori om mordet på Lisa

"GW lanserar därför ett nytt möjligt scenario – och gärningsman:
– Jag skulle rota efter en person i ungefär motsvarande ålder som Lisas. Som är kriminellt belastad, som känner henne sedan tidigare.
GW känner sig tämligen säker på en sak:
– Här verkar det finnas någon som har anknytning till området. Det kan vara någon annan på byn.
GW betonar att han inte vet vem som ligger bakom mordet på Lisa Holm, men att brödraspåret inte följer gängse mönster och statistik.
– Om jag hade tillgång till det material som polisen har, så skulle naturligtvis kunna dra en förskräcklig massa fler slutsatser. Inte minst sannolikheten för att de ligger rätt med bröderna, säger han".

Hela.......http://www.expressen.se/gt/leif-gws-nya-teori-om-mordet-pa-lisa/

Jo det har nämnts, men GW greppar efter samma halmstrå som vi här på flashback.
Och exet, som torde vara en MGM har ett stabilt alibi.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in