Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-06-17, 13:39
Undrar när tös stackaren får sin begravning .....
2015-06-17, 13:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hopes.N.Dreams
Saxat ur http://www.vardhandboken.se/texter/obduktion-rutiner-och-beslut/oversikt/

Kan det vara så att obduktionen är klar fast att man inte går ut med det offentligt med hänsyn till yppandeförbudet man infört?

Den är säkerligen klar så att rättsläkarna kan ge polisen en preliminär rapport men det återstår diverse provsvar mm som kommer senare.
Man kan givetvis inte vänta med obduktionen då man har tre personer bakom lås o bom.
Möjligheten finns alltid att det inte skulle vara ett mord fast den sannolikheten är nog lika med noll i detta fall. Grovt skulle man kunna säga, dödsorsaken är orsakad av annan, mord/dråp.
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Forvirradbrud
Jag är medveten om vad statistiken används till och att den oftast är rätt ute - men det enda jag påpekar här är att vissa brott faktiskt avviker från statistiken även om det rör sig om en minoritet.

Man bör inte avskriva litauerna bara för att de är gifta, har barn och beskrivs som skötsamma.

Absolut inte, men det finns fler omständigheter som talar för att de inte har med saken att göra sett till normalfallet.

Till exempel inte vanligt att en gärningsperson lägger ut ledtrådar som ett pärlband från platsen för försvinnandet via sin ytterdörr och vidare till det döda brottsoffret.
Medlem
Sanctuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Artilleriet
Vore märkligt om de av en smärre anledning mörda en ung tjej för intet och försaka sina familjer, pengar m.m

Att få leva ut sina lustar med en vrålsnygg ung svensk tjej kanske inte ses som en "smärre anledning" av dessa män. Kombinationen alkohol, kåthet och kulturella skillnader skall aldrig underskattas.
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av legolasnilsson
Dom har hittat ett cigarettpaket av utländskt märke . Sedan har polisen hittat fimpar i anslutning till fyndplatsen av samma märke. De har skickats på analys och visar sig dom ha litauernas dna så är dom rökta

Nu säger du att cigarettpaket som hittades var av "utländskt märke"

I nat skrev du att cigarettpaket som hittades var av Lituaen'sk märke.

Vilket är det?

Det är ju himla viktigt särskilt med tanke på att godsägarens's fru är spansk och att en hel del av den familjs familiemedlemmar bor och reser i/till utlandet särskilt Spanien.
2015-06-17, 13:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av TilleyHat
Nej, det var inte ironi. Många av hans artiklar är klart läsvärda. Det hedrar honom, tycker jag, att han inser att en häktning per automatik inte innebär något ställningstagande om skuld. Det är mer än de flesta som skriver här förstår. Sen skriver han en hel del som jag inte håller med om heller, men just i detta fall är han bra.

Som jag har förstått det kritiserar han åklagarens beslut att införa yppandeförbud. Verkar som att det har blivit standard numera i uppmärksammade rättsfall vilket inte är bra då rättssäkerheten äventyras.

För bara 5-10 år sedan var det relativt ovanligt med yppandeförbud, eller?
Medlem
Leif GW har uttalat sig igen:

Leif GW Persson är långt ifrån övertygad om att de litauiska bröderna, och den enes hustru, har någon skuld i fallet med den mördade Skövdeflickan Lisa Holm, 17.

– Jag är inte så där hundra på att de ligger helt rätt, säger han.

I stället lanserar polisprofessorn ett nytt mordscenario i den västgötska idyllen Blomberg.

http://www.expressen.se/gt/leif-gws-nya-teori-om-mordet-pa-lisa/
Senast redigerad av hoaxgammon 2015-06-17 kl. 13:44.
Medlem
Kalliss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Forvirradbrud
GWs teori är alltså att GM är i LH:s ålder. Tror jag inte ett ögonblick på. Litauerna är de skyldiga.

GW avfärdar litauerna eftersom det avviker från statistiken. Men någon gång gör det ju det.

Jag hoppas verkligen att åklagaren har kött på "benen"!

Att åklagaren inte är en kopia av Christer van der Kwast och att ansvarig från polisen inte är en kopia av Seppo Penttinen.

Att den som verkligen begått brottet går fri av åklagare och polis inkompetens och högmod.

Att oskyldiga hålls fängslade mest troligen för att de är avvikande, balter. Allt för att åklagare och polis skall kunna leverera ett sken om att utredningen går framåt.

Christer van der Kwast och Seppo Penttinen spökar/stör lite i bakgrunden, tycker jag mig förnimmas!

Åklagare och polis som annars inte agerar stressat, irrationellt, frånvarande i bostadsområden som Biskopsgården, Rosengård, Hovsjö osv.

Dit det kriget man flytt fån implementeras in i förorten, där kriget man flytt fortgår, där invandraren, främst andra generationen underblåser kriget med sitt engagemang i kriget.

SJUKT, MYCKET SJUKT!
2015-06-17, 13:42
Bannlyst
Det är flera märkligheter i detta fall: För det första är tiderna i inledningsskedet besynnerliga, om L pratar med sina vänner när de låser och sedan går till mopeden borde hon lämnat stället inom en minut. Det går fortare att starta än bil än att få ordning på moppen, men likväl är det synnerligen viktigt att veta om de i bilen hörde henne starta mopeden, dvs har hon åkt iväg och sedan återvänt av någon anledning. Här finns heller inget som talar för att L skulle hängt in någon nyckel i ladan mittemot. Oavsett så måste tidsfönstret till sms:et vara mycket kortare. Kan L påbörjat ett SMS som sedan GM sänder? Kan GM vara någon hon känner som vet pappans tfn?

Av vikt är även om det kan bekräftas av den förste mopedåkaren att L's moped stod på exakt den plats den stod när den personen lämnade, dvs kan det vara så att en GM ställt tillbaks mopeden? var moppen skadad?

Tidsspannet mellan att bilen och L borde lämnat platsen är mycket kort, GM borde i så fall befunnit sig bakom huset, och definitivt inte agerat innan bilen lämnat platsen. Och hur kan GM veta att ingen annan finns i närheten? Man kan tänka sig att GM lockat L över till Ladan på något sätt men om tidsspannen stämmer så var fönstret för att göra detta mycket kort, innan Lisa satt på hjälmen och lämnat.

Sedan det här med spåren: för det första leder spåeren rent geofrafiskt till de gripnas hus. Om dessa skulle plantera bevis, varför då leda dessa rakt i gapet på dem själva? Och om man vill dumpa bevis, varför då lägga dem i terräng som genomsöks? Varför inte istället bara stoppa dem längst ner i en dynghög eller köra till Vänern?
Och det är mycket svårt att få ihop ett brottsförlopp med de upphittade bevisen, skulle GM släpat runt Lisa med en kniv mot hennes hals mitt på ljusa dagen och sedan skulle saker tappats på dessa ställen? Medelplana Kyrka ligger dessutom åt helt fel håll.

Bevisen verkar vara utplanterade vilket snarare talar mot de gripna som GM.

Man skulle även vilja veta kroppens skick, är detta ett ritualmord med inslag av våldtäkt, då är det min gissning att det kommer att komma fler liknande mord i sommar. Och du skulle jag leta bland MP för då är de utplacerade sakerna en del av denna människans sjuka fantasi.

Olycksteorin är möjligt, men hur skulle hon blivip påkörd utan att vara på sin moped? Därav frågan om mopeden ställts tillbaks.

Det är flera saker som inte stämmer här och det enda polisen verka ha är deras konstiga uppträdande samt att de inte kan redogöra för sina förehavanden under tidpunkten för bortförandet.

Antingen så är det flera av de uppg FB har som inte stämmer eller så är det här något helt annat case än en väldtäkt eller inbrott som gått fel.
2015-06-17, 13:42
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av greyhoundbus
nåt sånt kan det ju vara

Vore det inte naturligt att bröderna berättade om den gästen i så fall istället för att riskera livstids fängelse?
2015-06-17, 13:43
Medlem
Mouchinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PierreochThomas
Är det någon här som vet om den här killen på fyrhjulingen har ett trovärdigt alibi samma kväll som Lisa försvann?

Hoppas verkligen att Polisen har kollat upp det ordentligt. Ligger nog både en och två hundar begravda i allt det här. Vi vet ju sen tidigare, t.ex vad gäller styckmordet i Boden där GM var med och letade efter BO för att försöka skymma sin egen skuld i det hela. Så har de inte hört om PC:s ev alibi dagen då LH försvann då är det ju patetiskt.
2015-06-17, 13:43
Medlem
Källa på ciggarett-fyndet som någon nämnde?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in