Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-06-17, 14:43
Medlem
rotesaus avatar
Jag är småbekymrad över rättsprocessen som dragit igång. Det ser ut som att pressen är enorm på alla inblandade att det måste presteras på en nivå som sällan skådats i svensk rättshistoria. Det har börjat riskabelt med en domare som sätter en rubricering som inte finns som pekar mer på skuld än misstanke, tillika riktigt illa att det inte protokollförs på rätt sätt.
Dagens uttalande av domaren låter som ett typiskt press-svar och beskriver inte egentligen vad som beslutades i Tingsrätten.

Som jag ser det finns två scenarios gällande dagsläget.

1/
TR´s rådman satte "delaktighet" pga det står ytterst oklart vem av bröderna som bär ansvar för dådet. Sannolika skäl tyder på att bröderna går att koppla till dådet. TR följde åklagaren i den uppfattningen, men läget påverkas självklart att benämningen "delaktig" användes.

2/
Delaktighet satt pga det finns en rätt klar bild över att bröderna varit med, och varit så att säga, behjälpliga i avsevärt högre grad än "Medhjälp" till att hon bragts om livet.
I detta scenario har utredningen ett eller flera spår som eventuellt pekar mot ytterligare GM.

Gällande kvinnan lär det ganska snabbt uppdagas om hon ens haft en aning vad som hänt, och att hennes man och svåger varit inblandade.

Detta är ungefär hur det uppfattas utåt sett.
Jag sätter dock en stor förhoppning till att det är rejält uppstyrt inne i detta ärende.
Senast redigerad av rotesau 2015-06-17 kl. 14:45.
Medlem
avsandare82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReimerDenYngre
Tekniker har säkert letat igenom gården och framförallt boningshuset minutiöst. Om MGM är tjuvar borde häktning även ha kunnat ske på den grunden. Där hade man haft mer handfasta bevis.

LH kanske blev måltavlan istället? Tanken var att ta mobil, moped osv men hon gjorde motstånd och det hela gick snett. Men det är väl långsökt och onödigt att dra in ytterligare potentiella GM. Dock fortfarande intressant med stölderna i området. Högre sannolikhet att någon försöker råna henne som inte bor och arbetar i området.
Medlem
Glufses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Forvirradbrud
Enligt Troians statistik blir 10% frisläppta efter att ha häktats på sannolika skäl. Så nog har åklagaren något på fötterna.

Jag tror man har ganska mycket på litauerna redan nu innan den tekniska bevisningen ens är slutförd.
GW hävdar att
Citat:
Sannolika skäl i samband med en häktning är ju obetydligt mer än 50 procent. Och hittar man inget som binder dem till brottet, och det fortfarande är samma knackiga gärningsbeskrivning och förnekanden – då tror jag du kan glömma ett framgångsrikt åtal.
http://www.expressen.se/gt/leif-gws-nya-teori-om-mordet-pa-lisa/
Hur kan det då led till 90% fällande domar?
2015-06-17, 14:44
Medlem
Bylines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr_Krona
Det är lite märkligt att GW uttalar sig trots att han inte har en susning om vilka bevis som finns.
Men han är ju lite mediekåt och får väl en summa pengar av expressen för att snacka om vad statistiken brukar säga om mordfall.
Håller med, men samtidigt skall vi minnas fall som tex "kannibalen i Gävle" där polisen helt låste fast sig vid helt fel gm och ett andra mord hann inträffa innan de orkade lyfta blicken från sina sk "bevis".
Citat:
Ursprungligen postat av chrisemil
Ja du tycker det Men så är inte fallet! Man skrev kvarlevor när man hittade Engla också, hon styckades inte!
http://www.svd.se/42-aringen-erkande
Hmm... intressant! Det var i alla fall mitt första intryck jag fick när jag läste det.
Möjligt att vi lägger olika vikt på uttryck. (Personliga uppfattningar)
Medlem
Stayrudes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Givetvis. Men var det så här? Vem skulle i så fall så snabbt vilja skada litauerna?
Tror inte på denna "hotbild". Men det säger en del om svensk polis och vad dom sysslar med.

Det handlar snarare om en rutin svensk polis har.
2015-06-17, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoaxgammon
Vet han inte mer än folk i allmänhet alltså? Hur tänker du då? Alla här inne på Flashback är alltså potentiella professorer i kriminologi? Personligen har jag en tendens att tro att Leif GW vet mer om brott än de flesta här inne. Säkerligen har han också fler detaljer i fallet än oss. Men sant, det finns ju inte så många detaljer just nu eftersom ingen teknisk bevisning finns m.m.

GW är professor, ja, vilket betyder att hans formuleringar baseras på statistik, inget annat!
Visst han är duktig och pålitlig, men han har sällan rätt när det kommer till fall liknande detta!
2015-06-17, 14:45
Medlem
MissMeduzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wizardinrobe
När skulle dessa brott ägt rum? Jag är rädd för att du ljuger , för jag hittar inte såna fall unde de sista 40 åren.

Näpp, ljuger icke.
2015-06-17, 14:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DoktorWatson
Det är jag övertygad om. Om man har så starka bevis så att de häktas på sannolika skäl misstänkta för mord innan den tekniska bevisningen är klar så är det inte något polis hittar på. Därmed inte sagt att det kan vara fel personer som häktats. Men att påstå att de inte har något på dem eller att de tagit in dem för syns skull som någon skrev är bara trams.

Tack för klargörandet Dr. Watson. Ja, jag tror Polis, åklagaren, tingsrätten vet vad dem gör.
Visst, de kan ha fel, men givet allt som kommit fram:

MP-incidenten, att de misstänkta befann sig 100 m från flickans kropp då de "hotade" MP, att de, fågelvägen, bor nästan exakt mellan kaféet och platsen där kroppen hittades, att de stack från Martorp då MP ringde polisen, att de med stor sannolikhet haft tillträde till gården och de nycklar som finns till byggboden i skogsbrynet då de befunnits sig i verkstaden som ligger på gården Martorp, de har jobbat både i ladan mittemot Kaféet och i själva Kafée-byggnaden, + säkert en del mer, talar för ett korrekt handlande av rättsväsendet, nämligen häktning på Sannolika Skäl. Visst, de kan ha fel, men är inte särskilt troligt! Teknisk bevisning/analys, när den är klar vill säga, kommer utan tvivel fälla avgörandet.
Medlem
Det ska väl vara så att i slutändan ska det vara ställt utom allt rimligt tvivel att det är GM som gjort det.

Dvs så räcker det inte med ett ciggpaket eller en handske för att fälla dem. Så att det krävs nog lite till av polisen för jag menar, det är väl polisens uppgift att styrka skuld snarare än att GM ska styrka sin oskuld? Såvida den inte kan det i form av alibi eller annat.
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Jag är småbekymrad över rättsprocessen som dragit igång. Det ser ut som att pressen är enorm på alla inblandade att det måste presteras på en nivå som sällan skådats i svensk rättshistoria. Det har börjat riskabelt med en domare som sätter en rubricering som inte finns som pekar mer på skuld än misstanke, tillika riktigt illa att det inte protokollförs på rätt sätt.

Som jag ser det finns två scenarios gällande dagsläget.

1/
TR´s rådman satte "delaktighet" pga det står ytterst oklart vem av bröderna som bär ansvar för dådet. Sannolika skäl tyder på att bröderna går att koppla till dådet. TR följde åklagaren i den uppfattningen, men läget påverkas självklart att benämningen "delaktig" användes.

2/
Delaktighet satt pga det finns en rätt klar bild över att bröderna varit med, och varit så att säga, behjälpliga i avsevärt högre grad än "Medhjälp" till att hon bragts om livet.
I detta scenario har utredningen ett eller flera spår som eventuellt pekar mot ytterligare GM.

Gällande kvinnan lär det ganska snabbt uppdagas om hon ens haft en aning vad som hänt, och att hennes man och svåger varit inblandade.

Detta är ungefär hur det uppfattas utåt sett.
Jag sätter dock en stor förhoppning till att det är rejält uppstyrt inne i detta ärende.

Jag kan inte annat än instämma såtillvida att det ger ett slarvigt intryck att inte protokollföra det som avkunnades men jag har fullt förtroende för att tingsrätten utsåg en av deras mest kvalificerade rådmän att döma i detta mål.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stayrude
Det handlar snarare om en rutin svensk polis har.

Vi kan nog lugnt räkna med en strid ström av hot och hat från våra patriotiska sverigeälskande vänner som hetsas upp här och på avpixlat osv.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in