2015-06-17, 12:47
Medlem
Visst kan man sitta lugn om man tror på ett bolag, men sjunker kursen, så blir det ju en alternativkostnad att sitta med en stor andel av sitt kapital i ett bolag som har negativ kursutveckling, om man då istället kan placera sitt kapital i ett annat bolag som har positiv kursutveckling, man får ju ingen avkastning på kapitalet om värdet sjunker, om än bara tillfälligt.

Man vill ju dock inte missa tåget, och då kan det ju vara på sin plats att vara i god tid på perrongen så att säga.

Mitt första köp i FPC var 2013, ren spekpost, sedan har jag swingtradat lite, och tagit hem lite vinster, då kursen har varit svängning ända sedan våren 2013 egentligen, i juli 2013 stod kursen i runt 70 SEK, oktober 2012 var det väl runt 6-7 spänn. Många har ju gått och väntat på att bolaget skall börja redovisa positiva rörelseresultat i ett par år nu och att marknaden skall mogna.

Personligen så tycker jag att det är skitkul för de ägare som varit tålmodiga, och även förstås att ett Svenskt bolag ligger i framkant på marknaden, hög omsättning och handel kommer vi fortsätta att se i FPC, men detta är ju året då breaket äntligen kom.
2015-06-17, 13:05
Medlem
Mercinhos avatar
CBK sitter ganska lugn idag. endast sålt 15.000.

Jag antar nu är perioden då man avvaktar marknaden. Som jag har förstått så här långt, när CBK säljer tungt, då rasar kursen medan när man köper är det för att driva upp kursen. Skulle CBK driva kursen idag så kommer man sälja när börsen öppnar.

"Callen", är det perioden mellan 17:25-17:29?
2015-06-17, 13:08
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mercinho
Kan man säga 17.15-17.25. Lite svårt att gå in 17.29.
2015-06-17, 13:17
Medlem
SparkMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kirk.Douglas
Va?
2015-06-17, 13:30
Medlem
Citat:
CBK sitter ganska lugn idag. endast sålt 15.000.

Jag antar nu är perioden då man avvaktar marknaden. Som jag har förstått så här långt, när CBK säljer tungt, då rasar kursen medan när man köper är det för att driva upp kursen. Skulle CBK driva kursen idag så kommer man sälja när börsen öppnar.

De hedgar sin FPC produkt genom att köpa och sälja det underliggande instrumentet(aktien).
2015-06-17, 13:54
Medlem
Grandesporross avatar
CBK måste sälja av sig vid stänging, för de hedgar mot stängingskursen. De handlar lite underdagen som sagt tidigare men deras hedge går efter stängingskursen där de handlar tungt. senaste raset och uppgången var det över 500 000 aktier sista 5 min. Större % upp eller ner tyngre köp eller sälj.

håller ett öga på fing under dagen. Ser ganska stabilt ut nu, får se hur det blir mot eftermiddagen om det inte vänder så är nog ett köp mot stänging säkraste kortet att få bäst pris idag.

125-126 kr är mitt mål. Order på 126 satt. hoppas den går igenom
Senast redigerad av Grandesporros 2015-06-17 kl. 14:25.
2015-06-17, 14:22
Medlem
Mercinhos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kirk.Douglas

Du menar det är svårt att få sitt aktieordern igenom på marknaden kl 17:29? Jag menar alltså lägga ordern 17:29 och få den avslutad också samtidigt?
2015-06-17, 14:43
Medlem
zorb89s avatar
Nu har jag fått åtkomst till datorn.

Jag gillar Eaglesandshits inlägg om att hoppa på bolag med positiv kursutveckling, så tradar jag i andra bolag som jag har under bevakning och inte kan ett dugg om mer än grundläggande kunskaper. Så det är en strategi att nyttja även i FPC om man inte skulle bry sig allt för mycket över att missa 20% eller så. Men i mitt fall skulle jag ta livet av mig om det hände med all tid jag lagt ned, vet precis hur bolaget står sig och vad som sker med marknaden så jag skulle inte kunna leva med mig själv om jag missade en bit enbart pga girighet. 10% uppgång/nedgång på de här nivåerna märks tydligt i min portfölj.

Inte ens värt en kommentar egentligen för SparkMans inlägg om bluff order och att man ska följa Ola Rollen, jag kan däremot lugna dig med att det tar tid med rättegång, dom och kanske överklagan lär vi inte se på ett par månader/år. Vet inte ifall du tror att JC kommer dömas nu innan sommaren, Hamilton sa ju att det skulle komma åtal innan och nu är vi mitt inne i sommaren och JC har dessutom köpt Rollens aktier(OJ det var visst ett insiderköp!). När det skedde i September var det en liga här som försökte skrämma med "vem vill göra affärer med ett bolag som FPC efter alla skandaler?". Svaret har vi nu fått och det är hela världen så det känns väl inte så aktuellt att se eventuell dom som ett hot? Som Baissare är det kanske fortfarande nått litet att flagga med men de flesta är nu smarta nog att inte bry sig. Om du läste länkarna och kollar Hexagons utveckling sedan han sålde så varför skulle det betyda nedgång i FPC där han inte ens har insyn?

Någon nämnde att det är bra att vara kritisk som SparkMan, självklart är det bra för mig att det kommer in kritiska personer men när kritikern inte tar åt sig av informationen blir det inte seriöst och går man tillbaks i tråden har det varit en hel del stjärnor som varit emot med anledningar som "Blir ingen standard" "Går att hacka" "Skandalbolag" "förlustbolag för all framtid" etc. Tror ni alltså att dessa herrar köpt aktier i FING B efter att dessa kriterier fått bevis? Det tror jag inte först dagen de skickar bildbevis här och ger en ursäkt för tidigare idiotinlägg.

Så man ska INTE ta SparkMan och liknande personer på allvar för 5öre då de inte är intresserad utan bara på sin höjd kanske endast vill göra en snabb trade(Kolla Josabtråden bara så ser ni samma mönster med personer som lägger oändligt med tid på något de inte ens kommer tjäna pengar i ). Kursen var 30-55kr då jag "haussade" som värst här och nu är den +100kr så inte är det jag som hade fel då....

Nu glömmer vi sandlådenivån och kollar lite snabbt på vad som skedde igår.

Citat:
"Förra året hade vi 234 miljoner och nu pratar vi om 2,2 miljarder vilket är nästan tio gånger mer. Det säger sig självt att det stressar precis allt vi håller på med".

"En höjning nu med ytterligare 700 miljoner kronor för inte med sig speciellt mycket ytterligare fasta kostnader. I allt väsentligt är det mesta av den bruttovinsten ren vinst. Det är inte realistiskt att tänka sig att vi hinner med att växa våra kostnader i takt med den försäljningsökningen. Det bidrar starkt till fortsatt vinstutveckling", säger Jörgen Lantto."

Först ser vi utvecklingen bolaget gör nu och kommer göra kommande år, vem sa PE 15 som är lägre än de flesta bolag på börsen?

Och som vi redan vet så när omsättningen går över break even nivån kommer vi se snabb utveckling utav vinsten, detta med start nu i Q2.

Jag är nästan övertygad om att 33% är för lågt att räkna på i bruttomarginal men för att slippa nya diskussioner kör vi på den och använder PE30, sen räknar vi även in 64mln aktier efter alla optioner gått igenom. Ingen skatt iår men tillkommer nästa år.

Optionsprogram:
Citat:
TO4 På extra bolagsstämma den 5 september 2012 beslutades om emission av 4 818 000 teckningsoptioner med löptid till 2015-10-06. Priset per teckningsoption var vid utfärdandet 0,15 kr. Programmets samtliga teckningsoptioner innehas av FPC:s anställda. Teckningskurs för en B-aktie uppgår till 9,72 kr. Vid full nyteckning med stöd av samtliga optioner i programmet kan 4 818 000 nya B-aktier ges ut, motsvarande 8,53 % av totala antalet aktier och 7,16 % av totala röstetalet, vilket samtidigt medför en ökning av aktiekapitalet med 963 600 kr. Programmet benämns TO4.

TO5 På extra bolagsstämma den 4 mars 2013 beslutades om emission av 1 300 000 teckningsoptioner med löptid till 2016-03-05. Priset per teckningsoption var vid utfärdandet 1,79 kr. Programmets samtliga teckningsoptioner innehas av FPC:s anställda. Teckningskurs för en B-aktie uppgår till 52,35 kr. Vid full nyteckning med stöd av samtliga optioner i programmet kan 1 300 000 nya B-aktier ges ut, motsvarande 2,45 % av totala antalet aktier och 2,04 % av totala röstetalet, vilket samtidigt medför en ökning av aktiekapitalet med 260 000 kr. Programmet benämns TO5.

TO6 På extra bolagsstämma den 26 november 2013 beslutades om emission av 500 000 teckningsoptioner med löptid till 2016-12-27. Priset per teckningsoption var vid utfärdandet 4,53 kr. Teckningskurs för en B-aktie uppgår till 90,16 kr. Vid full nyteckning med stöd av samtliga optioner i programmet kan 500 000 nya B-aktier ges ut, motsvarande 0,8 % av totala antalet aktier och 0,7 % av totala röstetalet, vilket samtidigt medför en ökning av aktiekapitalet med 100 000 kr. Programmet benämns TO6.

Blir totalt strax under 64mln aktier i nästa år men 5mille tillkommer under årets slut.

2200*0,33 = 726mln
726-315(70+75+80+90) = 411mln i vinst
411/64 = 6,4kr vinst/aktie
PE 30 = 193kr kurs

Det är inte säkert det här stämmer exakt men det visar att vi tydligt är lågt värderade i dagens läge då kommande år kommer ge sjuka kurser. Kortmarknaden börjar nästa år och där vet vi inget ännu.

Det jag vill ha sagt med det är att trading kanske inte är det bästa valet då risken finns att man hoppar av vid fel läge och då står kvar och väntar på en nedgång som kanske inte kommer. Kolla bakåt i tråden så fattar ni galoppen och ställ sen FPCs utveckling emot Index så känns det inte lockande att fega ur.

Och skulle jag ge ett tips till dagens utveckling så speglar det inte gårdagens PM någonstans, trader har fortfarande kraften så jag tror vi kan se en justering inom ett par dar/veckor åt rätt håll. Samma sak som vid PM om 1miljard ->> 1,5miljarder, kursen sattes för lågt till runt 90-100kr och sen kom nästa våg. SÅ även ifall 80-100kr kommer så ser vi inte den nivån länge utan det blir som i September. Kollar man de tekniska vågorna så vill den dit för att sedan ge våg 5 till nya höjder över 150kr. Inget jag tror på..

OBS! har inte läst igenom så finns säkert lite särskrivningar.
2015-06-17, 14:45
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Citat:
Du menar det är svårt att få sitt aktieordern igenom på marknaden kl 17:29? Jag menar alltså lägga ordern 17:29 och få den avslutad också samtidigt?
Precis, går det så går det men marginalerna är små.
2015-06-17, 14:46
Medlem
zorb89s avatar
CALLEN

Nu måste det bli avslutat med vad CALLEN är och vad som gäller, Google finns för de som inte upptäckt:

http://www.bullbeartrading.se/2010/10/21/fraga-hur-fungerar-callen/
2015-06-17, 14:58
Medlem
zorb89s avatar
CBK är inget att bry sig om längre, omsättningen är för hög för att de ska kunna påverka kursen.
2015-06-17, 15:27
Medlem
Grandesporross avatar
Jag skulle inte underskatta CBK, men likväl går det inte ner till 126 , orubbligt, har väntat sedan iförmiddags. Klev in vid 127. Skönt att det inte blev massivt rea, ett tag imorse verkade det bli en repeat på raset. Annars trodde faktiskt på uppgång idag, men icke. Ökade aktieantal med nästan 10 % bra trade endå =)
Senast redigerad av Grandesporros 2015-06-17 kl. 15:40.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in