Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-06-17, 12:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas-P
Såsom fallet i samma område som aldrig utreddes seriöst. Där en man kolliderade med ett träd och dog.
Och där andra förmodligen kunde ha lagförts för vållande till annans död.
Misstro var ordet.

Rättsvetenskaplig forskning har i allmänhet bra mer kritisk ansats iallafall, och brukar tala om rättssystemet som en samhällsföreteelse som alla andra och lika öppen för för partiska strömningar i samhället som andra samhällsföreteelser. De som är övertygade om rättens ideologi brukar benämnas något nedlåtande som "positivister".
Senast redigerad av adminulator 2015-06-17 kl. 12:54.
2015-06-17, 12:52
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wizardinrobe
De blir ju inte klara inom 2 veckor ändå, varför inte gära som i Norge, att domstolen ger 4 veckor häktestid i mordfall om åklagaren har en någonlunda bra underbyggd hypotes. Samt att man i massmord kan ge inntill 8 veckor.

Det beror helt enkelt på EKMR (Europeiska konventionen för mänskliga rättigheter) och att en person i vart fall ska få chans att göra sig hörd med jämna mellanrum, vilket han får chans att göra vid en omhäktning.

Men jag håller med om att det rent juridiskt endast är formalia eftersom det är ytterst sällan en omhäktningsförhandling slutar i att de misstänkta släpps.
2015-06-17, 12:52
Medlem
[quote=Ezetrol|53730747]tack tingsnotarien!

enligt min högst personliga åsikt (och ur den naturvetenvetenskapliga fåra jag stämmer från) så tycker jag det är lite märkligt att gw (och andra "experter") gå ut i media och kommenterar bevisföringen i detta läge.

GW P har väl alltid gått ut så här, eller sagt att så här var det... när brottet väl är uppklarat.
2015-06-17, 12:55
Medlem
Tror ni skatteverket kommer att utreda godsherren så att hans papper (anställningsförfarande sas) stämmer?

Risken är väl stor att han har anlitat dem svart. Ska man tipsa skatteverket att syna honom mån tro?
Medlem
Sanchezest90s avatar
Vem är den här PC?
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av missmone
Vad är trådsanningen angående honom? Berätta gärna lite mer. Intressen osv varför var han så tidigt ute med sin 4-hjuling? Hade han pratat med polisen innan? Att han inte känner dom häktade betyder inte att han inte visste vilka dom var. Han borde kännt till balterna eftersom dom bor i samma byggd. Det allra bästa kanske vore om C själv kom in i tråden och berättade lite om vad han gjorde där och varför. Om han varit på fiket tidigare osv.

Det som lades ut som trådsanning om honom är raderat pga att han hängdes ut som möjlig gärningsman eftersom att han varit och letat.
Han var inte tidigare ute än många andra. Han pratade med polisen ja, precis på samma sätt som alla som febrilt sökte.

Inte många ens som bor nära känner de tillmisstänkta väl. De håller sig för sig själva. Han bor dessutom längst bort utanför sökområdet med sina föräldrar på föräldragården. Cirka 1 mil bort.

Har en jättego flickvän sen ca nåt år tillbaka, oxå hon från en ordentlig och vettig famij.

Han är inte av den typen att han skulle ge sig in i sörjan på FB för att dementera och förklara sin oskuld. Han läser (förhoppningsvis) inte ens här inne.
2015-06-17, 12:56
Medlem
Mycket talar för att bröderna är gärningsmännen, det som talar emot är i min mening:

* ev vittnen som ger bröderna alibi.
* bröderna är skötsamma och etablerade på orten och har god relation med de flesta grannar osv.

* Bröderna är inte så skarpa att de tror sig komma undan med detta, de skulle nog snarare neka till mord och hävda olycka/dråp och inte neka helt till brottsmisstankarna om de delvis erkänt att de hållt i handsken bland annat.

* med tanke på pådraget av polis, militär och sekretessen som råder så verkar pappans bakgrund spela in. Jag kan inte minnas att Engla eller liknande fall där interpol blev inkopplat.

Resten talar dessvärre för att det är bröderna. Det kan vara så enkelt att det är de som gjort det, men varför dumpa föremålen i sitt närområde? Kan någon vara så dum?

Jag menar, panik eller inte, de har väl all tid i världen att åka/gå/cykla och göra sig av med sakerna än att bara dumpa det som det gjorts?

Bortförandet och genomförandet verkar ju ganska listigt gjort då INGEN verkar sett något, varför då vara klumpig och kasta grejerna runt sig hej vilt?

Ingen vet men känns lite som om polisen har problem med att säga var,hur och när hon mördades. Längtar tills man får lite svar.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jabbe91
Angående frugan tror jag inte hon vet om något => vilket visar att hon gråter i rätten och är väldigt tagen. Medans bröderna har utfört allt utan hennes vetskap. hur vettifna.
De var säkert as kåta, och nu gör de allt för att förneka. Vad skulle hända liksom om dem erkände, då förlorar ju båda sina familjer.
Enl. SR såg hon mycket tärd och trött ut. Vem som helst skulle bli rädd om man anklagades i oskyldig likväl som om man var skyldig och insåg att ett straff väntade.
Kan också vara så att polisen gått hårdast åt henne. Många förhör och lite sömn. Man har trott att hon var lättast att knäcka och få fram ett vittnesmål mot bröderna.
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Protokoll från häktesförhandlingarna uppförda 2015-06-16.

http://www.fildirekt.se/dl/1434611001.pdf

http://www.fildirekt.se/dl/1434537530.pdf

http://www.fildirekt.se/dl/1434606365.pdf
I protokollen för männens häktning står "Det föreligger inget hinder mot häktningsförhandling", men i kvinnans "Det föreligger hinder mot häktningsförhandling". Vad betyder det? Är det skrivfel?
2015-06-17, 12:58
Medlem
Jag tror inte att de har gripit rätt personer. Jag har följt hela tragedin från dag 1 och har en magkänsla att de gripit fel personer. Är det så att det är rätt personer gripna så har det inte skett ett mord här. Det är i så fall något som gått väldigt snett. Gästarbetare från Litauen som är i Sverige för att försörja sin familj i hemlandet är inga mördare. Osannolikt. Lisa kan ha blivit skrämd eller skärrad av någonting och råkat ut för en olycka. Gärningsmannen har då flyttat på henne i ren chock.

Vad utesluter att Lisa hade en affär med den yngre brodern? De kanske hade en flört och att de träffades i ladan? Där kan någonting ha gått väldigt snett. Det är ändå en byggarbetsplats.

Sen skulle jag titta mycket närmare på den incident som skedde under lördagen där en person agerade onormalt gentemot Lisa inne på Cafet.
Det kan vara att den personen inte mår riktgt bra att han skulle hämnas på Lisa och vänta in henne på Söndagen. Dagen hon försvann.

Lisa påträffades 1 km från cafet. Har gästarbetarna bil? De har knappast burit henne dit.
2015-06-17, 12:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas-P
Rättsvetenskap i all ära ja - att ställas mot ignoranta snutar som anlitar expertis som är jävig.
Experter som både glömmer och gömmer det som skulle uppenbaras.

Jag arbetar med ett tiotal professorer inom olika grenar av rättsvetenskap och de alla har betydligt lägre förtroende för rättssystemet än man kanske tror. Rättssystemet från deras perspektiv är mer en teaterkuliss - ungefär som pengar - som bara håller ihop något så när så länge folk tror att det håller ihop.
Senast redigerad av adminulator 2015-06-17 kl. 13:03.
2015-06-17, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hopes.N.Dreams
En sak som GW tar upp som jag med ganska god säkerhet kan avfärda är att polisen först på fredag ska ha lagt ögonen på de MGM. Det är fel. De ska ha varit intressanta tidigare under veckan. Däremot hade polisen förmodligen inte mycket att gå ut efter för att göra ett omhändertagande som åtföljs av en lyckad häktning. Polisen har snarare fått ihop en indiciekedja, som GW påpekade tidigare, som pekar mot de MGM.

GW säger att det inte går ihop med statistiken, men någon gång måste det väl avvika sig från statistiken?

GW är en kul prick och han har massor av kunskap. Men han erkänner ju själv i artikeln att han inte har all den info som polis/ åklagare nu har. Så mot den bakgrunden får man se hans uttalanden.

Risken för att dessa tre personer ska bli oskyldigt dömda är oerhört liten. Quick-fallet är i synnerligen färskt minne hos alla och ingen är sugen på någon ny skandal, varken polis, åklagare eller domstol. Så de kommer göra sitt jobb ordentligt, det är min övertygelse. Sedan tyder allt i nuläget på att detta var ett oplanerat brott och sådana brukar lämna spår. Vi får bara ha lite tålamod.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in