Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-06-17, 12:29
Medlem
Charlie6789s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ture47
Tror strypning & slag mot huvudet är det vanligaste

Om det nu stämmer.. Varför släpa med sig ett lik och kasta ut spår av saker överallt??
Antingen är det annan som gjort dådet och försöker skuldbelägga de enklaste.. Eller så var hon fortfarande vid liv när han/dem körde iväg med henne.

Alltså säg att scenariot såg ut såhär:
Litauer: fan hon va snygg vi våldtar henne, hoppar på henne och hon skriker så hon stryps för att tystas. Hon dör och gärningsmännen tänker: vi tar med henne i bilen och lämnar spår däri vetja, ja så gör vi sen slänger vi ut grejer i ett spår hem till oss så dem lätt hittar oss. Ja skitbra idé brorsan sen kan vi lägga hennes döda kropp på vårat jobb i lada nr2 . Fan Nice brorsan vi gör fan så så kommer vi lätt undan.

Eller:

Scenario nr2 :
Våldtäks och kidnappning där dem tar med henne vid liv, dem tänker inte att dem direkt gjort något grovt brott ännu så dem kastar ut saker lite varstans. (Ännu bara kidnappning så) dem glider hem med nyinköpt tjej som dem skall ha kul med. Låser in henne i lada nr2 för att godsägaren är bortrest till Sthlm. Då kan dem passa på att göra va dem vill.
Dock osäker på hur hon dog.... tror Gm kan ha blivit skrämd av att det rört sig polis, helikopter , drönare, hästfolk, militär, 2000 frivilliga , sökhundar och fan allt ... i det läget tror jag dem dräpte henne efter nån/några dagar och det var först då dem börja ångra att dem slängt ut spåret med saker så dem började planera och flyttade Lisas lik till ladan så spåren skulle leda förbi deras hus i hopp om att Polis skulle fortsätta förbi dem och misstänka någon annan.
2015-06-17, 12:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av missmone
Det vet jag inte. Men dom är nog ganska nära varandra i åldern. Inte otänkabart att han varit på fiket där LH jobbade iaf eftersom han bor alldeles i närheten. Han verkar inte heller ha gjort en faslig massa uppdateringar på sin facebook efter händelsen. Men men. Om det är någon som känner Pi*rs Cl*ment så får ni gärna berätta lite om honom som person. *=e.

Ja, jag känner honom. En hjälpsam person precis som alla andra som hjälpt MP osv. Han känner inte någon av de häktade.

Har tagits upp tidigt i tråden och blivit nån slags trådsanning. Livsfarligt...
2015-06-17, 12:30
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Håller med. Det lär finnas massor som inte framkommit offentligt. Läste artikeln med GW nyss.
Vet inte om det är vinklat från journalisten eller om det är GW:s ord. Han kan ha mycket intressanta åsikter kring gärningsmannaprofil, men nu vete tusan...

Han skriver att de "borde" ha tagit in de misstänkta MGM tidigare. Det väl enkelt att sitta retroaktivt och tycka ditten och datten - men ingen visste ju var hon var. Personerna blev givetvis högvilt när MP gjorde extremt viktiga fynd och de befann sig där samtidigt. En öde gård en fredag kväll. Och vem vet vilka de förhört eller haft bevakning på?

Det må vara hänt att det är indiciekedja, att teknisk bevisning inväntas. Med vad är alternativet? Antingen häktas eller släppas. Det dög uppenbarligen åt rätten i alla fall och fortsatt bevisningen lär avgöra.
Polisen och MP har gjort ett bra jobb och tack och lov ÄR hon återfunnen.

Yppandeförbud har nu beslutats av TR. Det är nog inte vanligt, men inget unikum.
Pågående utredningen gällande Trippelmorden i Uddevalla har samma förbud mig veterligt och har tidigare skett vid grov och allvarlig brottslighet.
Begriper inte ens varför detta ältas från advokaterna och GW.

Det är en balansgång för åklagaren när han ska anhålla någon eftersom han inte vill riskera domstolen ogillar häktningsyrkandet, samtidigt vill åklagaren inte vänta alltför länge med ett anhållande eftersom det ibland är först då (frihetsberövande kan göra mycket för en persons vilja att prata) som man får ut vettig information från den misstänkte.
2015-06-17, 12:32
Medlem
missmones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeMajk
kasta upp ett lik på en ATV och transportera det på en mindre väg eller stig är helt klart en möjlighet
från 150cc och uppåt finns väl även möjlighet att lasta på ganska smidigt. en nackdel är ju om liket har en massa saker i fickorna som kan ramla av under transporten

Och en massa grejer verkar ju ha fallit ur på åkern?
Medlem
Tommy-Nilssons avatar
Angående teorier om olycka så får ni inte glömma mannen som satt häktad i flera månader misstänkt för mord på sin fru. I själva verket så var det en älg som var hennes baneman.

Citat:
Frun sparkades ihjäl av en älg – han fick skulden
Polisen var helt inriktad på att maken var mördaren - undersökte inte tydliga spår

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article17078751.ab

Jag säger inte att en olycka är det mest sannolika men det går absolut inte att utesluta helt bara för att männen är häktade!
Medlem
Charlie6789s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Charlie6789
Om det nu stämmer.. Varför släpa med sig ett lik och kasta ut spår av saker överallt??
Antingen är det annan som gjort dådet och försöker skuldbelägga de enklaste.. Eller så var hon fortfarande vid liv när han/dem körde iväg med henne.

Alltså säg att scenariot såg ut såhär:
Litauer: fan hon va snygg vi våldtar henne, hoppar på henne och hon skriker så hon stryps för att tystas. Hon dör och gärningsmännen tänker: vi tar med henne i bilen och lämnar spår däri vetja, ja så gör vi sen slänger vi ut grejer i ett spår hem till oss så dem lätt hittar oss. Ja skitbra idé brorsan sen kan vi lägga hennes döda kropp på vårat jobb i lada nr2 . Fan Nice brorsan vi gör fan så så kommer vi lätt undan.

Eller:

Scenario nr2 :
Våldtäks och kidnappning där dem tar med henne vid liv, dem tänker inte att dem direkt gjort något grovt brott ännu så dem kastar ut saker lite varstans. (Ännu bara kidnappning så) dem glider hem med nyinköpt tjej som dem skall ha kul med. Låser in henne i lada nr2 för att godsägaren är bortrest till Sthlm. Då kan dem passa på att göra va dem vill.
Dock osäker på hur hon dog.... tror Gm kan ha blivit skrämd av att det rört sig polis, helikopter , drönare, hästfolk, militär, 2000 frivilliga , sökhundar och fan allt ... i det läget tror jag dem dräpte henne efter nån/några dagar och det var först då dem börja ångra att dem slängt ut spåret med saker så dem började planera och flyttade Lisas lik till ladan så spåren skulle leda förbi deras hus i hopp om att Polis skulle fortsätta förbi dem och misstänka någon annan.

Vad tror ni om detta? När tror ni Lisa blev dräpt? Vilket scenario är troligast? Motivera mvh
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tingsnotarien
Inte på samma sätt nej, inte rättsligt åtminstone. Med det sagt hoppas jag innerligt att åklagaren inte är så trångsynt att han snöat in sig på dessa personer utan anledning. Är så fallet är det givetvis tragiskt men den erfarenhet jag har från åklagare är att den absoluta majoriteten av dem tillräckligt professionella för att inte göra det misstaget.

Vad är sannolikheten att alternativa gärningsmän har tillgång till dessa lador och nycklar? Kan röra sig fritt i alla skrymslen, i närheten och på egendomen?

Att de ringde mamma säger en hel del! För även den värste brottslingen är någons baby.

Jag skulle utgå ifrån att rätt gärningsmän är häktade.
Medlem
Lisa.Holms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shpdv
Kanske är ett "girl with the dragontattoo" scenario.. Gubben har hållt på förut (Pernilla) och sonen har tagit över.

Låter långsökt, men inte otroligt. Finns gott om män som hatar kvinnor.
2015-06-17, 12:33
Medlem
Mickeavensiss avatar
http://www.expressen.se/gt/leif-gws-nya-teori-om-mordet-pa-lisa/

Ligger nära min egen teori om mordet, men jag går ett steg längre jag tror Litauerna var lämpliga offer för den verkliga banemannen att få skulden för mordet, men som GW riktigt påpekar utan läst några fakta är det svårt att vara säker..

Som jag skrev igår
"Om man som tankeexperiment UTGÅR ifrån att Litauerna är oskyldiga, så måste dom ju ur polisiär synvinkel hamnat mitt i smeten, en av dom hittade/tog i handsken, dom syns där andra spår hittas, dom bor/arbetar där hon försvann/hittades, för en verklig gärningsman vore det ju ett guldläge att placera ut nåt som skulle ställa Litauerna i väldigt dålig dager, att det inte lyckats än fullständigt är ju bristen på en direkt koppling i bevis mellan Litauerna och offret. "
2015-06-17, 12:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Agunda
Så de sprang tillbaka in med det ev stöldgodset menar du. Långsökt. Och inget är sagt om att något saknats dessutom.
Nej de kom gående med stöldgods och alla blev lika överraskade och de försökte lösa problemet genom attackera vittnet. Förstår inte att det kan vara långsökt med att hon bevittnade ett brott som skedde alldeles inpå stängningen?
2015-06-17, 12:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av monsterbarbie
Dock har han redan gjort det med tanke på hur han betett sig inte för att man kan jämföra stöld med mord men ändå. Även en viss känslokyla mot djur har jag fått höra. Jag tycker absolut att han är värd att utreda närmre

Jag är helt övertygad om att han både blivit förhörd och topsad av polisen för att sedan kunna uteslutas helt från utredningen. Det åklagaren nu väntar på är alla analyser från NFC och när dessa inkommit lär en del frågetecken rätas ut.

Är bröderna oskyldiga kommer det visa sig.
2015-06-17, 12:35
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Vad är sannolikheten att alternativa gärningsmän har tillgång till dessa lador och nycklar? Kan röra sig fritt i alla skrymslen, i närheten och på egendomen?

Att de ringde mamma säger en hel del! För även den värste brottslingen är någons baby.

Jag skulle utgå ifrån att rätt gärningsmän är häktade.

Jag vet egentligen för lite om utredningen för att spekulera i deras eventuella skuld men jag har faktiskt ett förtroende får såväl åklagarsidan som rådmannen och därigenom finns det troligen en del som binder de båda till brottet. Med det sagt är varken åklagare eller rådmän fläckfria och fel kan begås men då sannolikheten talar för att de faktiskt kan sitt jobb och är skyldiga att vara objektiva förlitar jag mig att så är fallet även här, tills motsatsen är bevisad.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in