Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-17, 06:05
Medlem
Tomatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JaneDoe
Okej, det stod inte med i den artikeln, men det kanske var så då.
Det är tagit från någon ljudupptagning jag hört efter de hittat telefondelarna.
Jag reagerade på uttalandet direkt, men sedan fortsatte han och sa detta.
Det kan fortfarande betyda att de sett att telefonen fanns söder om caféet men i det sökområdet hon försvann i?
Eller om de bara kunde se själva området som café och fyndplats av telefonen låg i?
2015-06-17, 06:10
Medlem
crillecrilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raticid
(Rörande tidsfördröjningar för SMS)

SMS är inte ens garanterat att det kommer fram alls. Det har väl mera med hur nedlastat operatörens system är, än täckningen.

Mobiltäckningen vid platsen ser åtminstone enligt Telias täckningskarta ut att vara mycket god med 4G tillgängligt. Inte för jag vet vilken operatör BO hade.

Jag skulle tro att det loggas hos operatören vid vilken tidpunkt en station tar emot ett SMS för vidarebefordran. Det loggas ju så mycket annat. Så polisen vet nog vid det här laget exakt på sekunden när det trycktes på sänd-knappen.
Nej, det kan de omöjligen veta(utifrån data från operatören alltså). Däremot vet de när operatören tog emot förfrågan om att skicka meddelandet. Huruvida telefonen omedelbart lyckades kontakta nätverket när det trycktes på knappen går bara att veta om det finns loggat i telefonen och om tidsinställningarna var korrekta(vilket de med största sannolikhet var, det är automatiskt om man inte ändrar något själv).
Senast redigerad av crillecrille 2015-06-17 kl. 06:15.
2015-06-17, 06:14
Medlem
Borde inte grannarna till dessa 3 personer märkt om de uppfört sig märkligt,nervöst,underligt under denna vecka?
nu har dom ju inte det utan de har betett sig som vanligt alltid trevliga och ordentliga.
Jag tror inte de har gjort detta men de kan ju kanske ha nåt med det att göra ändå på nåt vis, men själva handlingen tror jag nån annan gjort.
2015-06-17, 06:17
Medlem
cem77s avatar
Glöm fejksms. Telefonen hade till 99% skärmlås med kod eller något annat sätt som en okänd GM inte kan forsera.
2015-06-17, 06:22
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hatasnigel
Ja, du har nog rätt. Om detta stämmer är det enkelt att avfärda en hel del teorier, bland andra de som innehåller våldtäkt i ladan.

Men jag undrar verkligen; Vad fick dem att leta så intensivt enbart baserat utifrån ett pejlingsresultat? Får mig nästan att tro att man kan ha lokaliserat signalen till någonstans PÅ fältet och inte vägen. I och för sig logiskt att man letar i dikena oavsett, detta då man inte hade mycket annat att gå på.

Om man inte har så mycket att gå på så måste man leta i närområdet. Det finns liksom inga alternativ och sedan får man utöka området till att större cirklar. Det sades till och med av polisen vid något tillfälle att det är härifrån vi måste utgå för det var här hon sågs senast.
2015-06-17, 06:22
Medlem
GosuZergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Undrar hur många som har nycklar till utrymmet där hon hittades?
det är väl därför de är skäligen misstänkta
2015-06-17, 06:27
Medlem
JaneDoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tomato
Det är tagit från någon ljudupptagning jag hört efter de hittat telefondelarna.
Jag reagerade på uttalandet direkt, men sedan fortsatte han och sa detta.
Det kan fortfarande betyda att de sett att telefonen fanns söder om caféet men i det sökområdet hon försvann i?
Eller om de bara kunde se själva området som café och fyndplats av telefonen låg i?

Jag har ju alltid fått för mig att området man kan se är rätt stort så det är säkert så att båda platserna ligger inom det området.
2015-06-17, 06:27
Medlem
Men är det ett skämt? Häktningsförhandlingarna drog ut på tiden fram till kvällen då man inte hade en tolk i rättssalen ?
En tolk skulle i stället ha funnits på en telelina men det funkade inte. Man inkallade då en ny tolk som skulle infinna sig i rätten. Hon körde dock fel och blev försenad.
Detta börjar bra.
Det går antagligen snabbare i fortsättningen om de anklagade lär sig svenska först. Den ene har ju varit i Sverige flera år. Lär de sig inte något?
2015-06-17, 06:28
Medlem
crillecrilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cem77
Glöm fejksms. Telefonen hade till 99% skärmlås med kod eller något annat sätt som en okänd GM inte kan forsera.
Det där tror jag är en felaktig antagelse. Har verkligen 99% av alla som äger en smartphone kodlås eller dylikt aktiverat? Var får du den siffran ifrån? Många människor är lata och anser det vara ett irriterande moment att behöva "låsa upp skärmen två gånger" och har bara ett enkelt glidlås på skärmen.

Givetvis är det rimligt att anta att LH hade skärmlås, men 99% chans är en siffra som lär vara grovt överdriven.
2015-06-17, 06:32
Medlem
Tomatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crillecrille
Det där tror jag är en felaktig antagelse. Har verkligen 99% av alla som äger en smartphone kodlås eller dylikt aktiverat? Var får du den siffran ifrån? Många människor är lata och anser det vara ett irriterande moment att behöva "låsa upp skärmen två gånger" och har bara ett enkelt glidlås på skärmen.

Givetvis är det rimligt att anta att LH hade skärmlås, men 99% chans är en siffra som lär vara grovt överdriven.
Det har nog lite med om man har yngre syskon som jävlas med en eller inte?
2015-06-17, 06:34
Medlem
crillecrilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tomato
Det har nog lite med om man har yngre syskon som jävlas med en eller inte?
Det kan finnas oändligt med anledningar till varför man väljer att aktivera lås eller inte. Snokande syskon skulle mycket väl kunna vara en. Men 99% av smartphone-användarna lever knappast i den situationen.
2015-06-17, 06:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crillecrille
Det kan finnas oändligt med anledningar till varför man väljer att aktivera lås eller inte. Snokande syskon skulle mycket väl kunna vara en. Men 99% av smartphone-användarna lever knappast i den situationen.

påståendet handlade om just Lisas iq-mobbe

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in