Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-06-17, 05:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Varför fejka ett SMS om att hon är på hemväg?
Vore väl smartare med en fejk där hon är försenad av någon anledning.

Smartare ja, om du kan komma på någon anledning som föräldrarna köper. Annars verkar det bara misstänkt och de larmar direkt.
Senast redigerad av sperrmannen 2015-06-17 kl. 05:35.
Medlem
Scapulas avatar
Det här med fejksms, det är väl konstaterat att det råder språkliga svårigheter när det kommer till MGM? Det märker man nog rätt tydligt isåfall att smset inte är skrivet av BO. Ordbehandling hjälper med stavning men inte meningsuppbyggnad.
Senast redigerad av Scapula 2015-06-17 kl. 05:21.
Medlem
MoveToTheBeats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Det har förekommit olika versioner av händelseförloppet i tråden. Någon hävdade att det gick flera timmar mellan fyndet, det misstänkta beteendet, och gripandet.

Att kroppen hittades strax efter gripandet är inte så konstigt om man då sökte igenom männens bostad och arbetsplats (gården).

Enligt Martin Fredman på polisen blir polisen kontaktade av MP angående nya fynd, samt att man får vetskap om de MGM närvaro kring fyndplatsområdet. Man får en grov beskrivning av fyndet och det är så pass intressant att man behöver identifiera MGM och de stoppas av polisen. Man åker sedan tillbaka mot fyndplatsen där man kopplar fynden med tydlighet till Lisa. Man åker ner mot MGM bostad och griper dem samtidigt som man avspärrar området kring fyndplatsen, en husrannsakan genomförs i det avspärrade området där man senare under kvällen påträffar Lisa avliden.

Enligt VG: "Bare noen få hundre meter fra arbeidsplassen til Lisa Holm ble to menn pågrepet av politiet klokken 19.45 fredag kveld.

VG var tilstede da de to mennene ble påført håndjern og satt inn i en politibil på stedet.

På Joh*nn* Toftb*s bloggsida (hon var en av flera gruppledare för MP eftersök) kan man läsa;

"Men jag får ett samtal runt 21.00 från vår gruppchef för vår grupp att alla skulle avbryta sökningen. Där kände jag i magen att nu händer det något. Dom har hittat nåt. Vi går därför tillbaka och där får jag lämna in kartan där vi sökt och antecknat och bocka av alla. Vi får reda på att något har hittas men inte mer och att sökningen ska avbrytas."

http://www.johannatoftby.se/2015/06/13/rip-lisa-holm-detta-kan-inte-vara-sant/
2015-06-17, 05:20
Medlem
MyBladeIsSharps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ..anonym..
Den tekniska bevisningen är inte offentligjord ännu så vi vet inte om teknikerna säkrat sperma, blod eller likn i ladan.

Säkrad är den troligen, om de funnit någon teknisk bevisning. Analyserad är den förmodligen inte än. Det jag menade är att ingen teknisk bevisning som vi vet om stödjer dessa teorier.

Ja, det ska bli spännande att se vad de hittar för teknisk bevisning i ladan.

För övrigt, som en liten passus, vill jag påstå att mobilpejling och liknande, också räknas som teknisk bevisning...
2015-06-17, 05:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Scapula
Det här med fejksms, det är väl konstaterat att det råder språkliga svårigheter när det kommer till MGM? Det märker man nog rätt tydligt isåfall att smset inte är skrivet av BO isåfall.

Vet vi hur pass språkligt handikappade alla GM är? Lisa kan ha tvingats skriva själv under GM:s överinseende och att hon inte visste exakt hur mycket de inblandade förstod. Kanske hade hon sparade meddelanden så de visste hur hon skrev i vanliga fall.
2015-06-17, 05:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Men då måste man hitta på med en rimlig anledning, påstår man fel på moppen så kanske föräldrar kommer direkt. Säger man att man träffat Monika så kanske den enda Monika ungen känner bor i Arvidsjaur och det låter konstigt, risken finns att de ringer och undrar.

Man kan ju byta ut Monika mot en gammal klasskompis.
2015-06-17, 05:24
Medlem
Scapulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sperrmannen
Vet vi hur pass språkligt handikappade alla GM är? Lisa kan ha tvingats skriva själv under GM:s överinseende och att hon inte visste exakt hur mycket de inblandade förstod. Kanske hade hon sparade meddelanden så de visste hur hon skrev i vanliga fall.
Det var ju en granne som uttalat sig i media om att de var trevliga, men att de inte talats vid direkt på grund av språkförbistring. Men visst, de kanske kunde bättre svenska än grannen anade.
2015-06-17, 05:27
Medlem
(Rörande tidsfördröjningar för SMS)

Citat:
Ursprungligen postat av pyro860
Sant. Vi ska komma ihåg att det är landsbyggden. Jag vet inte hur täckningen är där, men jag vet att när vissa skickat SMS till mig när jag varit nere i underjorden och väntat på tåg har det hänt att jag inte fått dessa på ~10 minuter och detta efter att jag fått igång täckning igen.

SMS är inte ens garanterat att det kommer fram alls. Det har väl mera med hur nedlastat operatörens system är, än täckningen.

Mobiltäckningen vid platsen ser åtminstone enligt Telias täckningskarta ut att vara mycket god med 4G tillgängligt. Inte för jag vet vilken operatör BO hade.

Jag skulle tro att det loggas hos operatören vid vilken tidpunkt en station tar emot ett SMS för vidarebefordran. Det loggas ju så mycket annat. Så polisen vet nog vid det här laget exakt på sekunden när det trycktes på sänd-knappen.
2015-06-17, 05:41
Medlem
Tomatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JaneDoe
Men eftersom de säger så här: "Man har också pejlat telefonen och det pekar åt ett speciellt område som är det området som vi nu fokuserar på, säger Christer Fuxborg", och det är samma dag som telefondelarna hittas så det känns det ju rimligt att det faktiskt var just det området som de syftade på.
Sedan fortsatte han och sa något i stil med. Och det var där lisa sågs senast, eller där hon försvann.
2015-06-17, 05:52
Medlem
Starbacks avatar
Polisen beter sig allt underligare i Lisa-fallet. De tycks medvetet förhala obduktionen för att ingen ska få reda på att hon hölls vid liv tillräckligt många dagar för att polisen skulle ha kunnat hitta henne levande om dom agerat omdömesfullt, snabbt och rätt.

Jag tror fortfarande Litauerna är oskyldiga. Eftersom det polisen har på dom bara är att "de uppförde sig underligt" före gripande så fick häktningsförhandlingarna ske inför lykta dörrar.

Höjningen av misstankegraden från skäligen misstänkt till sannolika skäl förmodas vara
ren formalia och är sannolikt inte grundat på ytterligare fynd eller bevis som pekar
ut litauerna.

Nu skjuter polisen alltså obduktionen framför sig för att rädda sitt eget skinn. Vi intresserade kommer inte att erhålla nån klarhet över huvet taget förr än saker och ting blivit helt kallt och ointressant. Polis och åklagare borde inte ha rätt att agera så här godtyckligt och maktfullkomligt.
Det är rättsosäkert. Nu kan ingen avgöra om bröderna häktats på sakliga grunder eller inte.
Det är rättsosäkert, men vad skiter inte polisen i det, bara de räddar sitt eget skinn och slipper
kritik. Under tiden löper den rätte mördaren.
Senast redigerad av Starback 2015-06-17 kl. 05:58.
2015-06-17, 05:52
Medlem
JaneDoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tomato
Sedan fortsatte han och sa något i stil med. Och det var där lisa sågs senast, eller där hon försvann.

Okej, det stod inte med i den artikeln, men det kanske var så då.
2015-06-17, 06:03
Medlem
Undrar hur många som har nycklar till utrymmet där hon hittades?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in