Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-06-17, 00:30
Bannlyst
De ser ju inte direkt snälla ut .

https://instagram.com/p/39MBFvpvix/?taken-by=riplisaholm
2015-06-17, 00:30
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hyrfilm
Bra där!
Tänker exakt samma.

Kvarlevor betyder död kropp. Inte skadad, styckad eller sönderslagen kropp. Utan helt enkelt en död kropp.

Lisas lik och Lisas kvarlevor betyder samma sak.
2015-06-17, 00:31
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pobeda1945
Stop o släpp att detta är det enda rätta.
Jag talar då om Hans o Greta spåret.

Varför skulle någon som haft ihjäl en flicka lägga ett spår i riktningen mot sig själva. ?

Nej det är något helt annat som ligger bakom tror jag, ev något som har med pappan eller hans arbete att göra. Kanske en hämndaktion som gått snett ?
(Var har han haft uppdrag i den hemliga militära styrkan ? Det får vi aldrig reda på)
Någonting måste varit på G. Varför var pappan så snabb iväg. Hon var ju 17år. Många står på egna ben med arbete o lägenhet när de är 17år. Men här verkar det som om hon var ganska beskyddad ?
(Och varför så stort polis pådrag, har aldrig varit med om maken)

Sedan är det naturligtvis stora möjligheter att flertalet inom Blombergs egendom o andra nära band är inblandade. Familjerna är ju bekanta med varandra. Lisas o cafetanten o Jönsson.

Men icke att de två bröderna skulle vara själva om detta !
Det här liutainska Hans o Greta spåret får mig att le, för jag kommer otänka på Hans Holmér o hans fantastiska fantasi spår på 80talet.
Ta nu o skärp er här på fb o tänk till lite. Detta är ju uppenbart dåligt alltihopa. Inte ens polisen själva kan ju gå på denna sagan.
Godnatt ☺

Om saken har med pappans förflutna att göra så utgår jag ifrån att vi aldrig kommer att få veta det, ligger i sakens natur, knappt lönt att diskutera. Dessutom så tror jag inte på det därför att det vi vet pekar åt ett helt annat håll.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PierreochThomas
Varför nej? Jag vill veta var AJ har befunnit sig under LHs försvinnande innan jag utesluter honom som misstänkt.

Finns ytterligare 3 anställda. Vad är dessa för krickedicker?
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Djupfrys
Det är nog inte så långsökt. De har ju topsat litauerna redan tidigt förra veckan om jag minns rätt, så han är säkert medveten om att det finns öststatiska gästarbetare i området. Om han då hittar ett ciggpaket med text som inte är något av de stora språken men eventuellt kan tänkas vara öststatiskt skulle åtminstone jag fundera vidare. Han behöver ju inte heller ha domstolsbeslut för att gå vidare. Han fick en misstanke och följde upp den.

Att gästarbetare från Litauen, som säkert tjänar helt OK med Litauiska mått mätt men inte i svenska, bunkrar cigaretter i hemlandet innan de åker hit är väl rätt självskrivet då priset är en bråkdel.

De tjänade 20 000/månad vilket väl ligger kring vad polisaspiranter, ingångslöner för många akademiska yrken , bussförare m.m. Samt även vad mindre svenska egenföretagare inom bygg kan plocka ut (det finns väl ett system medbyggen med 150 underentrepenörer för att få kan betala lägstalön enligt byggnads normdär 30 500 kr/månad ska erbjudas för okvalificerat arbete vid rivning).

Att de hade låga löner "med svenska mått mätt" är ett väldigt relativt påstående gränsande till verklighetsfrämmande.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Burkgurka
ja, jag är på allvar.. men kan hålla med om att det där lät lite roligt.. jag blir ju upprörd när ingen vill förstå eller diskutera utan bara hackar och leker struts... men nu kom ju några juristexperter in, så jag är nöjd.

Förlåt, men när du inleder med "Problemet" och sedan proklamerar det som att det vore ett faktum att polisen inte har något (över huvud taget) som skulle peka på att bröderna är skyldiga för mord ger det föga intryck av att det är något du vill diskutera. Aja, nog om det.
Medlem
TheFortresss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Så var det för sådär tjugo år sedan, då Silbersky och hans epigoner i vart och vartannat fall pratade vitt och brett i massmedia om hur lite åklagaren hade på deras klienter, och åklagarna inte kunde svara utan att kompromettera sina utredningar. (Det är den historiska bakgrunden till dagens utökade yppandeförbud.) Men det var rent allmänt varken lättare eller svårare att få någon vare sig häktad dömd då än nu. Då som nu är det domstolarna som är den relevanta arenan, inte the court of public opinion.

Självklart är det de olika rättsinstanserna som är de relevanta arenorna. Något annat vore väl förkastligt.

Hur som haver, rättsväsendet är ett påfund som människan har skapat, ergo är det människor som försöker skipa rättvisa. Och som jag skrev tidigare, människor kan göra fel bedömningar. Trots kompetens. Av den anledningen är det lika illa att ha en övertro på rättsväsendet som omvänt.
2015-06-17, 00:32
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Kvarlevor betyder död kropp. Punkt skut. Det betyder inte styckad kropp eller sönderslaget lik. Det betyder bara död kropp.
Mja, det finns en nyansskillnad. Googla på kvarlevor så får du se. Därmed inte sagt att det var medvetet sagt.
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Burkgurka
ok. Tack för input och svar. Vi får anta att dom har mer då, men jag är faktiskt inte så säker. Tycker vissa saker som t ex "grävandet i ladan" tyder på lite panik hos polisen och är lite inne på GW:s linje om att det ser ut att vara lite tunnt. Men tack igen för saklig input i flera inlägg.

("äntligen" någon som ville diskutera saken)

Så lite så. Jag har egentligen inte mer insyn i eller kunskap om något i utredningen. Jag står dock kvar vid min uppfattning att jag tycker det vore lite märkligt om en rådman häktar någon utan teknisk bevisning efter som vid den sista förhandlingen knappt funderat en minut över saken om övrig bevisning inte haft viss dignitet. Jag respekterar GW:s åsikter men det känns som han inte riktigt respekterar en sedvanlig rådmans kunskaper.

Thats all.

Nu ska jag knyta mig, godnatt och på återhörande.
Medlem
Om det nu är så att de hittat ciggpaket i hennes byxa så skulle det förklara vad hon gjorde de 13 min. De kanske rökte tillsammans på sina raster? Jag har sett många "förenas" i rökningen tom folk som inte har nåt annat gemensamt. Det skulle också förklara att hon inte flydde, de skulle ju bara röka tillsamman. Bara spekulationer.
2015-06-17, 00:33
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
De tjänade 20 000/månad vilket väl ligger kring vad polisaspiranter, ingångslöner för många akademiska yrken , bussförare m.m. Samt även vad mindre svenska egenföretagare inom bygg kan plocka ut (det finns väl ett system medbyggen med 150 underentrepenörer för att få kan betala lägstalön enligt byggnads normdär 30 500 kr/månad ska erbjudas för okvalificerat arbete vid rivning).

Att de hade låga löner "med svenska mått mätt" är ett väldigt relativt påstående gränsande till verklighetsfrämmande.

De jobbade 6 dagar i veckan. Tror det var 10 timmar per dag (i alla fall mer än 8 timmar). Så lönen är ju låg med tanke på hur många timmar per vecka de jobbade v
2015-06-17, 00:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av torstenhingsten
Ser att några antyder att dessa misstänkta skulle vara flitiga besökare på caféet.
Det tror jag vi kan glömma.
Pengarna sparas och onödiga utgifter såsom cafebesök skippas.
Troligen så, inte går dessa gästarbetare och smäller +30 spänn på kaffe, för att inte tala om minimum 50-70 med kaffebröd.
Om de nu inte gjort jobb åt kaffet och kan bli bjudna när det är låg beläggning.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in