Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-16, 23:56
Medlem
f839444s avatar
Mår så jävla dåligt av det här med Lisa.

Blir frustrerad och besviken på att man inget får veta. Vad fan, ge oss som håller på att få psykbryt ett hundben eller nåt! Trodde vi skulle få veta lite mer efter häktningsförhandlingen men vad har jag missat?

Kom det fram nåt nytt överhuvudtaget i och med förhandlingen i rätten idag?
2015-06-16, 23:56
Medlem
Xfiless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Burkgurka
Har skrivit mycket om detta nu ikväll men "tråden" verkar inte förstå att detta är viktigt.
Polisen kan säkra hundratals bevis på fyndplats, på kroppen, i hemmet osv - men kommer få mycket svårt att döma för mord utan mordplats, teknisk bevisning från mordplats och/eller tidpunkt för mord samt koppla GM dit vid tidpunkten. Utan bevis för mord kommer dom bara dömas för brott mot griftefriden och möjligen för dråp. Straff på kanske 5-6 år istället för livstid. stor risk att det blir så.

Precis, skoavtryck speciellt känner jag, ute på landet grusigt, jord o dammigt. Något typ av spår känns ju som ett "måste" o det kan polisen säkra direkt.
2015-06-16, 23:57
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Burkgurka
Har skrivit mycket om detta nu ikväll men "tråden" verkar inte förstå att detta är viktigt.
Polisen kan säkra hundratals bevis på fyndplats, på kroppen, i hemmet osv - men kommer få mycket svårt att döma för mord utan mordplats, teknisk bevisning från mordplats och/eller tidpunkt för mord samt koppla GM dit vid tidpunkten. Utan bevis för mord kommer dom bara dömas för brott mot griftefriden och möjligen för dråp. Straff på kanske 5-6 år istället för livstid. stor risk att det blir så.

Det gick i fallet Bangsuan från Boden, faktiskt. I övrigt håller jag med dig i avvaktan på FUP.

Om männen är skyldiga så kommer det att gå fort när analysresultaten börjar trilla in tror jag, men det lär som sagt dröja innan det börjar röra på sig. Precis som i Bodenfallet kommer åklagaren att begära omhäktning ett flertal gånger på grund av inväntande av analyssvar, helt övertygad.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adminulator
Jag menar att all info vi får ramas in - " is enframed" - i åklagarens perspektiv utan att vi fått höra minsta motbevisning.

Det är inte så konstigt då det råder yppandeförbud.
Det är endast förundersökningsledaren tillika åklagaren som bestämmer vad som får sägas till icke invigda i utredningen.
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av legolasnilsson
Men det kan väl inte bli ett nytt Lindome-fall? Där skyllde väl två bröder på varandra har jag för mig och båda friades då det inte gick bevisa vem som utförde dödandet med stekpannan?

Nu tror jag, och om någon har en annan uppfattning får ni rätta mig, att praxis förändrades efter det fallet innebärande att det går att döma två personer för medhjälp till mord om det inte går att bevisa vem som faktiskt begick själva mordet. Tanken tidigare var väl att man inte kunde döma någon till medhjälp om man inte hade någon som dömdes för att ha begått gärningen.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Men de är inte vi som ska höra den heller. Rätten får båda parters version, och det är det i sammanhanget relevanta. Brottsutredningar har inte som mål att tillfredsställa allmänhetens nyfikenhet.
Va?!! Du menar att vi inte kommer få döma honom här på flashback??? Jag är chockerad. Icke desto mindre är det viktigt för alla som debatterar här att de bara fått höra saken så som åklagaren ser det utan svar från forsvaret. Då hade det kunnat låta radikalt annorlunda om sakförhållandena var tvärsom, om försvaret i första hand styrde informationen under detta skeende och åklagare var belagda med tystnad
2015-06-16, 23:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av f839444
OM dom har supit och knarkat lite, varför inte?
Kanske, men nu beskrivs ju dessa inte som två som super och knarkar.. utan som hårt arbetande, skötsamma och trevliga. .
Dessutom stod de väl dagen efter med sin arbetsgivare i en lada och gick igenom veckans arbete... tänker mig att arbetsgivaren inte gillat två mycket bakfulla bröder?
Och jag tror fortfarande de respekterade sin arbetsgivare och var mycket rädda om sitt både bra och välbetalda jobb..
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av April62
Det är inte så konstigt då det råder yppandeförbud.
Det är endast förundersökningsledaren tillika åklagaren som bestämmer vad som får sägas till icke invigda i utredningen.

Jag vet. Och där är vi just nu, i den processdelen där åklagaren har mer makt att framföra diskursen utan motsvar.
Senast redigerad av adminulator 2015-06-17 kl. 00:01.
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IreneHysteri
Ok, det var 13 minuter, tack 😊

Långt eller kort, för mig är det enligt mina frågor om varför kort...
För om de gömde sig och gick fram efter, så hade de ju bara nån minut att hinna fram innan hon åkte...

Om de redan gått fram och de stod och pratade med henne, känns det dock som rätt lång tid...

Frågan är dock varför...
Lite kåta på eftermiddagen och lust att våldta en okänd flicka, i ett litet samhälle där de bor?
Känns ju oxå långsökt...

Fast hon kan inte varit okänd för dem. Inte så de umgicks men de hade ju jobbat på byggnaden där fiket ligger så de hälsade nog i så mån att de nickar eller säger hej när man ser dem? Men jag läste idag att hennes jobbarkompisar och hon lämnade fiket samtidigt men gick åt olika håll utanför. Lisa gick mot moppen på baksidan (men oklart om nyckeln då redan hängts in i ladan som påståtts tidigare i tråden?). Men det dröjer 13 minuter från det att de skils åt efter att ha stängt till dess Lisa messar (eller också var det fördröjning på SMSet, d.v.s fadern fick det avsevärt senare än det sändes...det händer ju ibland. Har hänt ett par ggr att mess jag sänt inte nått mottagare förrän timmar senare.
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av f839444
Mår så jävla dåligt av det här med Lisa.

Blir frustrerad och besviken på att man inget får veta. Vad fan, ge oss som håller på att få psykbryt ett hundben eller nåt! Trodde vi skulle få veta lite mer efter häktningsförhandlingen men vad har jag missat?

Kom det fram nåt nytt överhuvudtaget i och med förhandlingen i rätten idag?

Vem kan gagnas av att vi får reda på detaljer om utredningen? En gärningsman som har en skarp försvarare.

Att vi inte får veta något ska vi vara tacksamma för....
2015-06-16, 23:59
Medlem
Vilodags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fresk66
Det finns två farhågor som jag mer och mer börjar bli rädd för att de kommer slå in. Det ena är att Lisas Kropp blev hittades helt förstörd, nödvändigtvis inte styckad men knappt igenkänningsbar. Det andra är att ingen kommer bli dömd för detta brott.
Verkligen. Dessa två tankar skrämmer mig mer än något annat. Fasansfullt.

När släpps mer information om brottet?
2015-06-16, 23:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alternativa
Men ett pass, körkort, halsband/armband med idbricka, typ nåt sånt som är tappat på platsen, torde vara rätt graverande

Självklart. Nu verkar det dock gälla ett ciggpaket, som bör ha dna på sig om det ska vara graverande.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in