Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-06-16, 23:26
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Potifar2
Jajamänsan, håller med dig till punkt och pricka, frågan är dock varför Lisas föremål var utspridda på de platser där de låg? Har du någon teori om det också? Jag själv köper inte teorin om att en annan GM planterat föremålen för att peka ut bröderna, men det baserar jag mest på min magkänsla och lite grann på Ockhams rakkniv....det känns helst enkelt lite för avancerat, det är sådant som händer på film och sällan IRL tror jag.

Vi vet ju inte hur många och vilka föremål det handlar om, men det är ju möjligt att de kastats ut ur en bil när man transporterade bort kroppen.
2015-06-16, 23:27
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adminulator
Men mararontförhandlingar som belägger advokater med tystnad och bestämmer deras beteende är helt klart viktigt, inte bara för att de är maratonlånga och därmed ganska unika - vilket i sig är värt uppmärksamhet - utan också för att de påverkar hur pass mycket spelrum åklagare och försvar får. Som det är nu så har åklagaren mycket större makt och spelrum i bevisframställningen i förundersökningen.
Yppandeförbud bestäms inte av tingsrätten utan av åklagaren. Det vore nog bra om ordningen var att de skulle bekräftas av domstol, men så är det inte. Och "maratonförhandlingar" säger i sig inte ett skvatt om huruvida försvaret har fått tillräckligt utrymme för sina synpunkter - sannolikheten för det ökar väl snarast ju mer tid häktingsförhandlingen tar?
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pobeda1945
Läsvärt o många trådar. För oss som inte tror fullt ut på Hans o Greta spåret.

Jag tycker det var bland det mest långsökta i tråden. På vilket sätt har "Kakburks" novell något med fallet att göra? Novellen skrevs för övrigt för flera år sedan så åldern 79 år stämmer inte längre, om det nu har någon betydelse. Namnet Jönsson är för övrigt ett av Svea Rikes vanligaste, så inte det är något att fästa stor vikt vid. Att området där novellen utspelas stämmer geografiskt är heller inget uppseendeväckande.
Medlem
Grandiosos avatar
VISAGINAS. Mitt under intervjun får den 34-åriga kvinnans föräldrar beskedet.
Deras dotter, svärson och hans bror har häktats av Skaraborgs tingsrätt - misstänkta i samband med mordet på Lisa Holm, 17.

– Min dotter eller någon av de andra två kan inte ha någonting att göra med det som har hänt, säger mamman.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20978608.ab

"Kan inte ha någonting att göra med det som har hänt"

Ja, det brukar låta så från anhöriga som bekant. Hade något annat uttalats så hade det
väl varit läge att sätta ett stort jävla kryss i taket som man plägar uttrycka det...
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tingsnotarien
Hur skadar advokaternas restriktioner deras huvudmän? Jag tror inte det finns en rådman i världen som hade beslutat annat i en häktningsfråga bara för att en advokat babblat om målet i media. Den rådmannen hade i vart fall inte fått uppdraget att de en häktningsförhandling som denna.

Har inte använt ordet skadar, men det verkar självklart att restriktioner är inte att föredra framför inga restriktioner i alla sammanhang eller utövanden. Jag vet inte vilka förvecklingar som kan relatera eller följa därav, men jag tror säkert de finns, och framförallt så tycker jag att just nu får vi bara höra åklagarens version.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amazongirl
Kan det inte ha o göra med att flickan och pappan i själva verket hade mer kontakt än det där sms:et? Hon kanske skickade smset 18:23 och därefter ringde upp för att skrika om hjälp och pappan han uppfatta att det var ngt heltokigt. Hörde dottern i panik och därefter var kontakten bruten. Det skulle förklara den snabba insatsen av både pappan och polisen.

Skulle man inte själv bli d orolig då bara av att hon inte kom hem samt att telefonen var avstängd. Betänk att det gäller ens dotter.
2015-06-16, 23:28
Medlem
PierreochThomass avatar
Är det någon som vet om Arn* J*nsson har alibi mellan kl. 18-20 samma kväll som LH försvann?
Bannlyst
Jag hade lagt mina
Pengar på johan vadman eller någon som
Känner honom!
och jag tror litauerna har varit med att försöka göra sig av
Med kroppen mot betalning! Vi pratar miljonbelopp!
Medlem
På grund av den lilla information som gått ut till allmänheten så kan man ju bara spekulera.

Och det är mkt att spekulera om.

Hon var ett oskyldigt barn.

I andra fall, när andra ungdomar mördas tex i uddevalla för ett par månader sen så är det nåt helt annat iochmed att de rör sig i kretsar med mkt våld etc. Men det är hemskt ändå givetvis.

Om, som GW säger sexualbrott, varför mörda?

Trots allt stor skillnad, även om våldtäkt är vidrigt och man måste vara riktigt sjuk för att begå ett sådant brott så är det trots allt stor skillnad på det och mord.

Och om mord, varför vanställa kroppen så till den grad? (Förutsatt att kroppen blivit vanställd).

Och varför sprida BO:s tillhörigheter?

Sen kan jag tycka att godsägaren beter sig skumt. Kolla hans intervjuer. Han snackar som att han redan vet vad som skett. När man letar efter flickan (dag 3 tror jag) säger han att det är "tragiskt" eller nåt sånt, men vid det skedet hade man ju ingen aning om Lisa var i livet eller ej.

Sen säger han ju att han fick reda på "det" en halvtimme efter att "det hände". Vadå "det"?

Många frågetecken där.

Sen träffar han sina anställda (är det litauerna?) bara nån dag efter försvinnandet (när den förmodade handsken hittas) för att diskutera arbetsdagen. Klart han har märkt på litauerna om de var stressade etc. Och varför inte joina MissingPeople i detta skede? De om några borde ju känna terrängen etc.

Jag tror inte godsherren är inblandad men jag tror att han vet vad som hänt. Kanske fick han reda på det vid detta möte.

Dock tror jag att han har så mkt skumraskaffärer (svartjobb, eu-bidrag, andra bidrag etc etc) att han vill köpa sig tid för att ordna till dokument eller göra sig av med dokument etc för att inte hamna i knipa. Eller att hans oegentligheter ska uppdagas.

Bara en sån sak att han nämner "ersättning för skador på marken" i en intervju tyder väl på att han bara tänker på sig själv. Man säger inte en sådan sak, det gör man bara inte.

Sedan fattar jag inte heller varför han ska ge intervjuer överhuvudtaget. Antingen ger man intervjuer men på ett intelligent, genomtänkt sätt, eller håller man käft och hänvisar till polisen.

Samma sak gäller för café-ägaren. Hon säger ungefär att "litauerna är trevliga, jobbar på med radion på hög ljudnivå, och hälsar när man går förbi". I den intervjun jag lyssnade på är det som hon tar dem i försvar. Jag tror absolut inte att hon är inblandad och inte heller att det är hennes avsikt att framställa litauerna som oskyldiga. Men herregud! Man får tänka lite! Tänker inte folk? Jag kan omöjligt säga vad mina grannar är kapabla till. Man kan inte utgå från sina aningar som hon gör.

Så mkt skumt med detta fallet. Enstaka galningar typ mangs, eklund, jack the ripper mfl såna kommer väl alltid att finnas även om man hoppas att i framtiden kunna identifiera dem och utrota dem på ett tidigt stadium (fosternivå?).

Men att flera (2-3st) begår såna här brott måste vara ytterst sällsynt. Dessutom bröder, hur groteskt kan det bli?

...
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Hur svårt skulle det vara för någon av de tre att helt enkelt sätta sig i bilen och köra till närmsta köpcenter och handla och därefter kasta en påse tillhörigheter i valfri soptunna på bygden? Är det misstänkt att de kör utanför femtioskyltarna eller vad menar du?

För övrigt heter det de har inte kunnat ... inte dem, läspar du också?

Kasta inte sten i glashus. Se över ditt egna ordförråd & kanske en liten titt på din egna meningsuppbyggnad. Ordpolis får du leka ngn annanstans.

Ja det hade nog kunnat ses som misstänksamt om dem hade åkt iväg, vad fan vet vi om dem kanske hade fått bilen genomsökt.
Mkt troligare att promenera mot all aktivitet vid cafeet,låtsas vara nyfikna & kasta ut småprylar än att packa in massa saker i en bil & tuta iväg.

Är du kanske lite sinneslö eller har du bara otur när du tänker?

Lägger till:
http://www.expressen.se/gt/lisa-17-forsvunnen--detta-har-hant-i-fallet/Här kan man läsa att polisen stoppade & genomsökte bilar samma dag.
Senast redigerad av Hyrfilm 2015-06-17 kl. 00:03.
2015-06-16, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Potifar2
Jag tycker det var bland det mest långsökta i tråden. På vilket sätt har "Kakburks" novell något med fallet att göra? Novellen skrevs för övrigt för flera år sedan så åldern 79 år stämmer inte längre, om det nu har någon betydelse. Namnet Jönsson är för övrigt ett av Svea Rikes vanligaste, så inte det är något att fästa stor vikt vid. Att området där novellen utspelas stämmer geografiskt är heller inget uppseendeväckande.

Läs igen! 76 år i historien. När publicerades historien??!
2015-06-16, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NightskyInfinitum
Fick detta PM av nyreggad användare "Pungont"

Nu har jag analyserat även vidointervjun samt grävt lite till.

Lyssna på denna intervjun.
1. http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=6186601

Han talar lungt och ledigt. Börjar tom tala innan journalisten hunnit ställa klart sina frågor. Tydliga meningar. Inga stakningar. Inga eh.. Inga långa mellanrum mellan meningarna. Bra meningsuppbyggnader. Han talar helt enkelt ur minnet och har inget att dölja eller som han behöver akta sig för att säga eller för den delen försäga sig.

Lyssna nu på denna intervjun.
2. http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=6185594
Detta är exakt vad han säger;
"Jag fick reda på det ganska snart efter det hade hänt. Och jag tror det vara bara någon halvtimma efteråt ......... att hon var borta. (!!) (han försöker här distansera sig)
Ja först och främst så var vi på arbetsplatsen som vi mitt emot. Och när vi står och pratar där åh så vidare så plötsligt så ser vi ......... en del av klädseln som låg på golvet in i mitt emot då eh tog jag de omedelbart upp den och gick till polisen med den och sa åh om det eventuellt skulle tillhöra henne? ...."

I första intervjun är han tydlig när han pratar, inga åh eh eller konstiga meningsbyggnader.
I andra intervjun är det dåliga meningsbyggnader. Han stakar sig. Många ehh.. många pauser när han behöver tänka efter vad han ska säga.
När blir det såhär? Jo när man måste vara försiktig vad man säger. När man inte får försäga sig. När man försöker missleda. När man ljuger och hittar på en historia.

Intervju 2. Frågor!
"Halvtimma efteråt att hon var borta." Halvtimma efteråt vadå? Polisbilen kom dit? Media gick ut med det? Blir man tillfrågad om när man fick reda på något hemskt så säger man; "jag fick höra det av grannen". "Polisen berättade det". "Jag hörde det på radion". "Klockan var strax efter elva"... m.m. Han försöker här distansera sig från händelsen men försäger sig. När blev det officiellt att Lisa var bortförd? Sent på kvällen? Dagen efter?
Ändå vet Arn* det 30min efter att det har hänt!
Visste Arn* att Lisa var borta ca 18:55? Innan Lisas far ens hade anat oråd?!

"Vi stod och pratade lite och så vidare och så såg vi klädesplagget". Tränade, erfarna poliser som är ute efter att hitta ledtrådar hade ju letat innan utan att finna något. "Nu står han och pratar lite och så vidare" utan att leta efter något och hittar det. Troligt att polisen missat detta?

Arn* tar då genast upp handsken! Arn* är inte dum i huvudet. Tvärtom en världsvan, intelligent person. Inte ens en idiot tar upp handsken i ett sådant läge!

Han talar i dåtid om en del av klädseln. Hur vet han att detta är en del av klädseln som dom letar efter!? Man säger om man inte hittar på "jag såg ett klädesplagg", "jag såg handsken". Inte jag såg en del av klädseln vilket för mig låter som att man vet att det är en del av Lisas klädsel.

Lyssna nu på videointervju 3.
http://www.tv4.se/nyheterna/artiklar...a9f671f6000076

Stakar sig igen och dåliga meningsbyggnader jämför med intervju 1. Arne säger i videoklippet att de helt plötsligt såg en handske nere på marken mitt inne i ladan. Och. Då sa vi den där handsken verkar vara liten modell.
Då tog först en av de anställda först upp det. Sedan tog Arnes sammarbetspartner L*** Å**** upp den och sedan tog jag den och sa att denna måste vi bära till polisen.
Och så tog jag den i fingret och sakta gick bor med den till polisen.

Här finns en diskrepans i vad Arne sa i den första radiointervjun med SR som gjordes dagen innan. Där sa han att han omedelbart tog upp handsken efter att de hittat den!?

"den där handsken verkar vara liten modell" Är det det första man tänker på när man ser en handske 20m från där en flicka blev bortrövad?
Om en händelse verkligen inträffat och i ett såhär allvarligt fall. Minns man inte då vem som tog upp den först? Försöker han återigen distansera sig genom att det minsann inte var han som tog upp den först. Han insåg sitt misstag? Vem var den första som nu då tog upp handsken? Finns han? Är han tillfrågad av polisen om detta? Hade varit intressant att veta.

Fakta. Bekräftade fynden är sydost om ladan.
Intervju 1 SR. Varför börjar Arn* att prata om vägen söderut? Ingen har frågat honom vad han tror att Lisa tagit vägen.
Varför tror han att Lisa alternativt gärningsmannen/männen tagit vägen söderut? Kalkstensbrott söderut, tomma bostäder söderut?
Förvilla och sprida desinformation om att Lisa försvunnit från området när hon i själva verket är kvar i området? Försvåra utredningen?

Arn*s sammarbetspartner L*** Å***** äger förövrigt en BMW X5.
Om man skulle åka från cafeet till hans företags adress så går den vägen precis förbi Medelplana Kyrkogård. 7,4km mellan cafet och företaget. Ö******* H***** Gård 533 94 HÄLLEKIS. Företaget sysslar med grisuppfödning.
Fynden vid kyrkogården. Var de Lisas?
Mycket intressant

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in