Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-16, 22:52
Medlem
AREA-51s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stavparkett
Det finns uppgifter i tråden om att det blåste i närmaste storm denna kväll. Har inte lyckats få det verifierat.

Hur många sekundmeter blåste det egentligen?

Och om det var stormstyrka, hade det då gått att köra hem på moped?

Jag frågar eftersom jag inte vet, har aldrig kört moppe.
Det blåste frisk vind den dagen...inte kuling eller storm.
Och runt 18.00 blåste det inte särskilt mycket...inte mer än 5-6 m/s.
2015-06-16, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surnisse
Det verkar mer och mer osannolikt att de häktade utfört mordet.
1. Lisa gick ut genom dörren vek av till höger och satte kassen på styret hjälmen på huvudet och nyckeln i mopeden. Längre kom hon inte och måste ha förts bort i denna stund, hon gick ut genom dörren tillsammans med övrig personal. Skulle då någon av bröderna velat visa sig där om han avsåg döda henne ?
2. Att lämna kläder och tillhörigheter utspridda på ett annat område än där kroppen dumpas verkar ju helknasigt, det talar bara för att dessa är planterade an någon. Skulle det vara de häktade som utfört det så hade dom haft gott om tid att städa efter sig.
3. Motiv saknas, att de häktade skulle bli störtkåta och beredda att döda tror jag inte ett skvatt på.

Har följt det här lite dåligt men är det inte möjligt att flickan kan ha kört iväg på moppen, vänt tillbaka av någon anledning, ställt moppen på sin vanliga plats med nyckel i och kasse kvar och haft hjälmen på huvet?
Det kan väl isåfall förklara att hon smsade hem 18:23 när hon slutade jobbet 18:00.

Brukade hon smsa hem varje gång annars vad skrev hon? Blev hon kanske orolig och skickade ett sms hem för att berätta att hon var på väg när hon i själva verket precis ställt tillbaka moppen?
(Vet inte vad hon skrev men det vore inte en helt orimlig tankegång att hon lite rädd vill kontakta föräldrarna, men inte oroa dem i onödan.)

EDIT: För att spekulera vidare så kanske det var telefonen hon glömde på cafet, en sak som alla vänder om för att hämta idag.
Senast redigerad av Reflector 2015-06-16 kl. 22:55.
2015-06-16, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psflax
Hur tänkte du där?
Innan något hade skrivits om honom lär vi inte hitta mycket.

Innan något skrivits i denna tråden menar jag.
2015-06-16, 22:55
Medlem
Funderar mycket eller ja, något på varför fadern eftersöker henne så tidigt, förstår sedan att han är en kamikaze i svenska militärväsendet. Men fortfarande märkligt att ringa in sina hemliga militärkompisar att leta efter ens förvunna dotter under en timme istället för att åtminstone i början ringa och fråga efter henne via polisen. Hon kanske skulle kunna fått ett allergianfall, blivit påkörd eller whatever, tycker det är märkligt att fadern ringer sina militärpolare, de letar en timme, sen ringer han polisen. De hade ju kunnat (militärerna) söka igenom området under flera dagar. Fadern måste ha insett något, vad vet han och vilken roll har han i hela soppan? Tror mer och mer att det har med anhöriga att göra än några främmande litauer som lever familjeliv och jobbar hårt. Lisas far, i hans uppsatta militära ställning torde ha kontakt med godsägarna i fråga.
Senast redigerad av Blechtrommel 2015-06-16 kl. 23:05.
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Mamman till bröderna sa ju i intervjun att några bröderna hade sett dem dricka kaffe 18:15. Vilket ju har fått tråden att gå i spinn över "vem dricker kaffe i halvstorm" mm.

Tänk om detta bara är en felöversättning. Eller att mamman fattat de bekanta fel eller översatt deras ord fel. Tänk om det var någon såg dem ute när vittnena SJÄLVA satt inne och drack kaffe. Lite svengelskt "When drinking coffee we saw them outside". De bekanta som sagt det måste inte va litauer, de kan va svenskar, thailändare, ryssar. Vad för bekanta kan mamman känna? Deras chef? Grannar?
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheFortress
Att övertyga en rådman torde inte kunna visa på huruvida rådmannen i sig är kompetent och proffesionell inom sitt yrke.

Man bör inte heller glömma att det trots misstankegraden på sannolika skäl kan resultera i en friande dom ifall bevisningen sedermera inte visar sig hålla. Detta har, enligt svensk rättspraxis, skett tidigare.

Nej men jag tror att rådmän generellt sätt är väldigt kompetenta, och har inte jobbat med någon som jag haft en motsatt uppfattning om. Jag är dock medveten om att skillnaden mellan sannolika skäl och ställt utom rimligt tvivel är stor. Saker och ting kan förändras men det enda jag sagt är att jag tycker det är intressant och att det talar för att åklagaren i vart fall i dagsläget har mer på fötterna än vi vet om han kan få rådmannen att inte ens fundera i 5 minuter på att häkta de misstänkta.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Sant, i någon mån talar det faktiskt för att Lisa lämnade moppen bakom caféet för att göra något, det går jag med på och har också resonerat lite kring anledningen till det. Mitt förslag, nu hukar jag mig för att inte få en hjälm i skallen, att Lisa faktiskt frivilligt träffade någon, möjligtvis i ladan.

Om syftet med sms:et till pappan är att hålla familjen lugn därför att hon vet att hon inte kommer att komma hem exakt den tid det tar att köra från jobbet och hem om hon slutar klockan arton så stödjer det ovanstående.

Jag tänker inte föreslå att det kan ha varit bröderna eller en av dem som hon träffade, ty det är alltför perverst och kontroversiellt, men om jag tar en ung svensk grabb med koppling till säteriet, slipper jag en knack i skallen då?

Det där tror jag inte på.

Hon parkerade moppen där redan när hon kom på morgonen. Kompisarna från jobbet skulle hinna till en buss 18.10 (tror jag), Lisa tog på lite tid på sig med handskar och hjälm samt nyckel, ringde pappa och sa nu åker jag(18.23). Säkerligen väl medveten om att pappan "klockade" henne.

Vilket han också gjorde. Tack och lov.
2015-06-16, 22:56
Medlem
katws avatar
Ni som tjatade om litauernas katt:

Lisa stal den?

https://scontent.cdninstagram.com/hphotos-xaf1/t50.2886-16/11542743_702780533166928_109020324_n.mp4

Där har ni motiv. CASE CLOSED.
2015-06-16, 22:57
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NeverEverGiveUp
Många verkar tro att hon dött av ett slag mot huvudet med en hjälm. Men hur lätt är det att döda någon med en hjälm? Är ett hårt slag tillräckligt eller tror ni de fick slå upprepade slag? Hoppas att hon dog av ett oavsiktligt dödande slag mot huvudet så hon slapp lida. Olyckligt för både GM och BO men känns bättre om det skedde oavsiktligt.
Det händer att folk dör av bara ett enda slag med en knytnäve. En hjälm är betydligt större än en knuten näve och det blir avsevärd tyngd bakom slaget på grund av hjälmens tyngd.
För många år sen dog en kille vid Chalmers i Göteborg, 80 talet någon gång. Han fick ett enda knytnävsslag mot huvudet och det räckte.
Vi får hoppas det gick snabbt och Lisa inte fick lida
Medlem
Hur länge får dom sitta häktade nu?
Medlem
pobeda1945s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hyrfilm
VEM äger marken där Lisa hittades?
Vem äger Martorp?
Samma ägare som till café o slott mm. Mm. Mm.......
2015-06-16, 22:58
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shpdv
Hur länge får dom sitta häktade nu?

Två veckor i taget tills åtal väcks eller tills något extraordinärt händer i utredningen så åklagaren självmant begär att häktningen ska hävas.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in